Frekke malawi yngel...

Har et 140 liters kar med malawi yngel som er ca 1-1 1/2 mnd gammel. I dag så jeg at de hadde tatt livet av tre nyspyttede yngel. De drev å spiste og rev de ifra hverandre. For en frekkhet. Ble sååå overrasket at jeg fortet meg å strippe den eneste hunnen som var igjen og tygde i karet. Atter en gang ventet jeg for lenge. 8 av yngelen var ganske sammenklemte og hadde krokhale, men ca 20 stykker svømmer nå i eget fødenett. Trygg for de slemme søsknene.

Det som overrasket meg mest er at de ikke er så gamle. Trodde ikke at dette skulle skje, men skjønner nå hvor alle mine nyeste Nkali yngel ble av. Man lærer så lenge man lever sier nå jeg.

Huff!
Hm, dette har heller ikke jeg opplevd... Rart, og dette er jo heller ikke aulonocara eller no´sånt - det er mbunas. Jeg har de nyspyttede ynglene mine i 1-2 flytekar i hovedkaret eller som én gruppe i hovedkaret til de er +6 uker - da går de i et babykar sammen med andre som er omtrent samme størrelse. Lurer rett og slett på om nyspyttede yngel er litt tafatte og forsvarsløse, for de har jo levd i komplett beskyttede omgivelser de siste/første ukene? Mine nyspyttede yngel spiser mikroorm og artemia. Yngel på 6-8 uker hadde fnyst av den slags småpell her hos meg, men vil ha knust pellets. MEN at de går på svømmende yngel på nesten 10 mm er helt over min forstand.
Linka
Har et 140 liters kar med malawi yngel som er ca 1-1 1/2 mnd gammel. I dag så jeg at de hadde tatt livet av tre nyspyttede yngel. De drev å spiste og rev de ifra hverandre. For en frekkhet. Ble sååå overrasket at jeg fortet meg å strippe den eneste hunnen som var igjen og tygde i karet. Atter en gang ventet jeg for lenge. 8 av yngelen var ganske sammenklemte og hadde krokhale, men ca 20 stykker svømmer nå i eget fødenett. Trygg for de slemme søsknene. Det som overrasket meg mest er at de ikke er så gamle. Trodde ikke at dette skulle skje, men skjønner nå hvor alle mine nyeste Nkali yngel ble av. Man lærer så lenge man lever sier nå jeg.

Hände detta med samma du tog i ynglen?

Om det var det så har jag sett detta vid flera tillfällen.
Hur skall jag förklara detta kort fattat...hmm jag gör ett försök.

Dina ¨fiskar är vana att få mat som kommer farande ned i akvariet!
Du släpper i ynglen de singlar ned (för de är lite dåliga simmare ännu)
de lite äldre ynglen tror det är mat.Prov smakar lite.
De minsta ynglen du släppte i kommer kanske från ett annat akvarium och har en annan lukt.Så det kan vara för klaringen..mycket kort fattat.

För ni har säkert sett yngel som är födda i ett stort akvarium och överlevt den första tiden som sedan får gå i fred.
Fast de större fiskarna kunde ha ätit upp dom så gör dom inte det.¨
När de är helt små blir de upp ätna men klarar de den så brukar det gå bra från ca 1,5 cm (beror ju naturligtvis på vilka arter man har i akvariumet)

Det skall bero på 2 saker.
De haren lukt som de andra känner igen.
De andra fiskarna är vana med de att de går där.

Hade du isamma akvarium släppt ned ett yngel på 1,5 cm från ett annat akvarium hade jakten varit i full gång.
Och de hade provat att äta ynglet.

Detta har jag sett många gånger.

Hoppas du förstod vad jag menade!

Ett litet tips .
om du skall ha nya yngel i ett akvarium som det finns lite större yngel i sen tidigare så kan du ju använda den födselkassen vi har pratat om tidigre Linka.
Sätt ynglen i den ett par dagar och sedan när du skall ha i ynglen i karet gör det när ljuset är släkt på kvällen

mvh Kjell
Takker for svar alle sammen.

Tror jeg forklaret litt dårlig her men skal prøve igjen. I yngelkaret går også de tyggende hunnene. To hunner har gått der sammen og dette har funket bra da de gjemmer seg i hver sin steinrøys. Har gjordt det slik for at de skal få gå i fred og spytte selv når tiden er inne. Problemet er bare nå at når de spytter spiser de andre de nye ynglene. Og Nkali hunnen spyttet på natt så der fikk jeg ikke kontrollert det. Acei hunnen derimot strippet jeg i går og disse ynglene går i den fødekassen vi pratet om Kjell. Trygge for søsknene sine. Så det er de ynglene som blir spyttet i karet av mødrene som går der de andre spiser.

Det var ju lite konstigt..måste jag säga !
Hur stora är dina 1,5 månader gamla yngel ? 1,5-2 cm ?

Ps.Acei ynglen är ju ganska små när de släpps ut första gången.
Lite mindre än en del andra Mbunas

Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap