Veronica's tråd (side 2)

Nå har jeg så mye planter til oppbevaring i 120 literen min, at jeg lurer litt på hvor jeg skal gjøre av alt sammen når jeg skal innrede karet. Karet blir ikke innredet før jeg har alt jeg vil ha på plass.

Dvs:
Innvendig bakgrunn
En tube silikon
Fisk rett rundt hjørnet
Nok sand/grus
Lyset jeg vil ha i toppen (om ikke ekstra lysrør hvis det er plass til det)
+ en million små ting.


Jeg er kresen, men har det heller ikke travelt med og flytte fisk inn der. Går nesten og vurderer og la det bli plante/sneglekar isteden, men det tviler jeg for. Får se hvordan plantene klarer seg med tiden. Fikk pakke i posten i dag, en skiferhule til mitt fremtidige ancistrus par, og en 250ml flaske med Tropica Aquacare +, litt ironisk i og med at plantene har kommet seg igjen og er grønne og fine... Er kjekt og ha da, og jeg blir og bruke det frem til jeg får fisk i karet, da er det over på Tropica Aquacare uten +

Går og irriterer meg litt over Gh'en i karet, den ligger på 5 nå, men ifølge Noraq Gh/TH + så skulle den øke med 3 grader for hver skje, per 100 liter vann. Jeg hadde oppi to fulle, så må vell ha en halv til for og komme på 6/7 i GH. Ser med en gang at jeg skal investere i en 5Kg's boks.

Så litt om 12 literen

Corydoras yngelen som haiket fra Tromsø i en stor dott msoe, viser seg og være Corydoras Aeneus, ingen tvil om det nei! De to største har farget helt ut nå, så er lett og se hva det er. Tellte over dem i går, og det er vell en 5/6 stk der. Må vell flytte dem over i et annet kar om ikke lenge, om jeg ikke bestemmer meg for og gi dem bort isteden.
Hei Veronica.
Tusen takk for kjempefine planter.

Så bra at det går bra med Sebrasneglene du fikk av meg. Hvor mange egg fant du ? Jeg holder på å skrape bort alle eggene de la mens de var hos meg, de sitter så godt fast, og når jeg først har fått vekk selve eggene ligger "limen" igjen. Varemkolben er helt hvit etter alle eggene.
Har du tenkt å drette de ?
Hei hei

Tror det er en 10+ eller rundt der en plass. Har ikke telt dem da karet de går i har en del røtter, så er sikkert en god del jeg ikke ser. Har lyst til og prøve og drette dem ja Må først få tak i flere små kar. Skal ha ett brakkvannskar til molly/kuler en gang iallefall
Så spenende, jeg kommer til å følge med, og krysser fingrene for at du klarer å drette de. Lykke til.
Da har jeg bestemt meg for hvilken bakgrunn jeg skal ha i 120 literen min. Valget falt på BTN's Slimline bakgrunner.

Bestillte disse to:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=792

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=793
Oppdatering april
I korte trekk:

- 28 Literen er tømt og solgt, fiskene er flyttet over i 120 literen.
- Plantene vokser som aldri før.
- Kjøpt meg Back to Nature's "Slimline" innvendig bakgrunn til 120 literen, Sort finkornet grus og 3 sverdplanter. Så nå er alt klart til og settes opp. Skal vente med det til vi har flyttet for og skåne karet.
- Rekene har ynglet, og fortsetter og yngle.
- Oppdaget i dag en knall rød kirsebærreker, aldri sett en så rød reke før.
- Sebraeplesneglene er begynt og legge egg.
- Avlivet Pallettene mine(to hanner) da jeg ikke fikk solgt/gitt dem bort.
- Måtte flytte en honninggurami sammen med dvergkulene da den tydeligvis har trøbbel med svømmeblæra
- Sliter med og holde KH'n stabil i 120 literen, så skal gå til innkjøp av ett par kilo kalkstein.

Det var vell det
Hei, jeg har mailet med deg tidligere, men fortsetter her hvis det er ok.
Angående snegler til dvergkuler. Er det slik at de spiser skivesnegler, men nekter å spise damsnegler?
De spiser det sikkert, men cluet er at skallet til sandsnegler og sandsnegler blir for hardt for dvergkulene. I verste fall så ødelegger de tennene sine på dem. Derfor får mine kuler kun skivesnegler som jeg knuser mellom fingrene, før de får dem. Eller som jeg slipper oppi hele og levende som de må jakte på selv. Du kan også fore dem med mygglarver. NB! Larvene må være tinte og ikke frosne når kulene får dem. Allerhelst håndfor dem med larvene, slik at du har kontroll på hvor mye de spiser. Da di ikke eier magemål.

Du kan ogsågi dem samdsnegler og damsnegler, men da må du knuse dem for kulene, før du gir det til dem.

Anbefaler deg også og søke her inne på akvaforum etter dvergkuler. Ligger mye nyttig info her inne.
Dagens innkjøp 16.04.09
Måtte gå til innkjøp av rundt 3Kg Kalkstein i dag. Sliter som sagt med KH verdien i 120 literen min, så nå skal jeg teste og se om kalksteinen klarer og holde den nogelunde stabil. Den klarer det i 15 litringen og rekekaret, så vi får se.

64kr for ca 3kg kalkstein på Zoo & Fritid, her i Bodø. Utmerket service der!
Mai oppdatering
Fikk gjort et lite kupp i går. Den ene dyrebutikken i byen solgte unna en del av karene de hadde brukt selv, til 100,- per kar. Akvastabil 63liters rammekar. Så dro hjem med 2stk. Samt 10Kg grovkornet grus som var i hvert av karene. Regner med at jeg blir og bytte ut silikonen på karene selv om de er tette. Av sikkerhetsmessige grunner.

Skal også gå til innkjøp av to til, samt en porsareol. Skal ha 3stk i høyden, og det ene karet skal til låns til lillebroren min. Slik at han får noe og stulle med.

Så ja. Foreløpig er alt ok i karene mine. Oppdaget yngel på sebraeplesneglene, rekene yngler i hytt og gevær og dvergkulefiskene mine nekter og spise med mindre jeg håndforer dem..
Note to self 11 mai 2009
Fant endelig ut hva den ene planten i 120 litern heter: Hydrocotyle leucocephala
Vokser som et uvær her!

Siden sist
Siden sist har jeg fått nye beboere i 120 litern, flyttet noen reker(en han og en hun) over i 15 literen sammen med dvergkulene(skal se om de klarer seg der, eller ikke)

Di nye beboerne i 120 litern er: 4 Stk Ancistrus. Et Par og to hanner. Paret har lagt egg, så hannen ligger inni skiferhula si og vifter på en klump med orange egg! Fikk også ett scalare par, som legger egg på en anubias i dette øyeblikket. En diger Praktbotia og en stor Flying Fox(De ga jeg bort til ei venninne av meg, som har flere av dem, og større kar de kan gå i)

Har også bestillt en drøss ting til den ene 63 litern min. Bla Dobbelt armatur, lysrør av typen Life Glo, filter(Fluval +3) og masse annet stæsj jeg trengte. Gikk fri for PH veske, så måtte ha ny sånn også.

Så regner med at det er små ancistruser her om ca 14 dager. Forhåpentligvis klarer scalarene og få opp ungene også:P
Scalarene har spist opp eggene sine nå, så er vell nye der om en uke eller to.
Fikk litt ferskvannstang og algekuler i posten i dag, så nå har jeg mer snadder til rekene og fler planter i samlinga!

Legger ved et bilde av scalare paret mitt.

[External Image]
Ancistrus pappa og eggene
Et bilde av Ancistrus pappa og eggene sine.

[External Image]
Kjika inn i hulen til herr ancistrus, og eggene er vist klekket. Masse små wriglers inni der nå Syens det er et lite kull, men har to feite hunner og 4 hanner, så blir vell mer etterhvert.
Har nettopp luket bort litt Pistia fra 120 litern, blir fort mye oppi der så må luke for og slippe til lyset sneik litt på ancistrus pappa og ungene, er noen fåluringer inni der. Relativt lite kull, men kommer vell mer når de først har satt i gang. Ser også at scalarene er begynt og renske blad igjen, samt at hun er begynt og bli kulerund. Så blir vell ett nytt forsøk på dem også snart.

Sendte mail til Aquamanias i natt, for og avbestille pakken jeg har bestillt. Da det ser ut til at det blir leilighetskjøp utti uka, så pengene må gå dit. Men fikk til svar at pakken allerede var sendt, så da blir det masse utstyr alikevell Får håpe sambo ikke går av skaftet da:p
Agurk
Er begynt og fore ancistrusene og sneglene mine med agurk nå! Legger i en passe bit hver kveld og tar den ut om morgenen. Ser ut til at de elsker det, store og små, så håper di er fornøyde nå
Pakken fra Aquamanias kom i forrige uke, samme dag som lønna! Så passet fint i grunn det Fikk hentet pakken, men ble litt irrittert da lysrørene blir ettersendt så snart han får dem på lager igjen. Skulle ha 2stk Life glo 15W i armaturet som også kom i pakken. Får håpe de kommer, venter enda på noe lateritt kuler(?) som aldri kom. Men vi får se Er ikke verre enn at jeg ringer og maser litt.

63 liter'n er klar til og settes opp, må kun skjære til bakgrunnen og teste at det er tett, kanskje litt lurt? Den andre 63 liter'n skal selges, da jeg har fått tak i et 80 liters Juwel kar og et 96 liters Eheim MP kar av en kar fra Steigen. Som skal settes opp så snart vi har fått flyttet.

96 liter'n skal funke som et gjesteroms kar og mellom lagrings kar når vi flytter. (sitter og venter på svar om vi får leiligheten eller ikke, til ønsket bud) slik at jeg får satt i bakgrunnen i 120 liter'n. Etter at det er gjort skal det en Back to Nature bakgrunn, Slimline i 96 liter'n også, Faxekalk tror jeg, da jeg har rød gneiss i 120 liter'n og 63 liter'n.
Etter det igjen, så skal det som sagt bli et kar som står på gjesterommet, tror jeg. Er ikke helt sikker på hva jeg skal ha i det, men tipper det blir noe smått da jeg vil ha reker oppi der også, kanskje en stim med Galaxy rasbora? Eller Dvergtannkarper, om jeg får tak i noen.

Rekene i 6 liter'n skal over i 15 liter'n, eller en 19-28 liter jeg planlegger og kjøpe da det begynner og bli uhorvelig mange av dem!

Den ene dvergkulefisken min tok kvelden, den var blitt mektig avmagret og mine forsøk på og håndfore den med skivesnegler gikk vist rett i dass(er vell det som er grunnen til at den tok kveld. Den spiste ikke med mindre jeg foret den) Går forresten Kirsebærreker sammen med den siste dvergkula mi nå, og det er ikke antydning til at den ser dem som mat, enda.

Pjuh, ble mye nå. Mer kommer
Egglegging hos scalarene, igjen
Japp, da var scalare paret igang gijen, med og legge egg. Denne gangen på et blad midt inni sverdplante klasen min. Håper de får det til denne gangen. Vurderer og ta ut eggene når de er ferdige og flytte dem til 15literen(eggene) men er litt usikker på hvor lurt det er?
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd Anita Aabakken
Reklame for plussmedlemskap