Mine akvarier og sånt (side 64)

Enda flere coccinaer. Jeg foret med community feast, som er små kuber av kjøtt iblandet litt forskjellig annet godis. En del småbiter satte seg i javamosen og alle kom frem og rotet rundt i mosen for å spise
Så fina fiskar du har fått tag i
Mvjnz
Enda flere coccinaer. Jeg foret med community feast, som er små kuber av kjøtt iblandet litt forskjellig annet godis. En del småbiter satte seg i javamosen og alle kom frem og rotet rundt i mosen for å spise:)


community feast? Det skulle jeg likt å prøve på mine labyrinter, men sikkert ikke noe man får tak i her. Hva inneholder den eksakt?
Mvjnz
Enda flere coccinaer. Jeg foret med community feast, som er små kuber av kjøtt iblandet litt forskjellig annet godis. En del småbiter satte seg i javamosen og alle kom frem og rotet rundt i mosen for å spise:)

coccinaer er det også en bettasort? De er råfine. ...)
Så fina fiskar du har fått tag i


Ja, jeg vet De er helt utrolig nusselige, spesielt den som bare er 1.5 cm lang

community feast? Det skulle jeg likt å prøve på mine labyrinter, men sikkert ikke noe man får tak i her. Hva inneholder den eksakt?


Ummm.. vet faktisk ikke. Den har ikke innholdsfortegnelse og det er noen måneder siden jeg kjøpte den. Spurte da jeg kjøpte den, og enten sa hun det var mygglarver, eller så er det artemia som er blandet med kjøtt.. Men de ser ut som kjøtt, så det er det som hovedingrediensen vil jeg tro..

coccinaer er det også en bettasort? De er råfine. ...)


Jepp, Betta coccina heter de

Jeg fikk et gratis kar i dag

Mener jeg nevnte det en gang; typen har nettopp kjøpt hus nr 2 som han skal leie ut til foreldrene sine (hele prosessen har vært et mareritt pga gjentatte feil fra bankens side og sure huseiere, men det er en annen historie). Foreldrene hans har bodd i Emu Plains utenfor Sydney noen år, men bestemte seg for å flytte tilbake til Brisbane, siden Queensland har mye hyggeligere vær/klima enn de fleste andre statene.

Og i dag ankom moren til typen, etter at husnøklene endelig ble overlevert til typen på fredag. Vi hentet henne på flyplassen og tilbragte noen timer med å hjelpe henne å pakke ut og flytte rundt på møbler. Jeg hadde lagt merke til karet som stod på kjøkkenbenken, men tenkte ikke noe mer over det. De har hatt gullfisker i alle år, helt siden typen var liten, så jeg regnet med de skulle fortsette å bruke karet.

Men så fortalte hun meg at de skulle jo egentlig kvitte seg med det karet, for det nye huset har hagedam, og hun vil bruke den til fisk i steden. Men så kom hun på at jeg driver med oppdrett av diverse fisker, og da dro de med seg karet på flyttelasset bare for å høre om jeg ville ha det

Og siden jeg hadde tenkt til å kjøpe to kar for å erstatte de to 15 litrene av plast uansett, så takket jeg seff ja. Det passer akkurat i bredden i den nye benken min, men er uvanlig høyt og rommer i overkant av 80 liter Kommer nok ikke til å fylle det helt opp, men det er likevel rikelig med plass.

Vet ikke om jeg skal putte coccinagruppen i det, eller om jeg skal dele det opp til kampfiskhannene, eller bruke det til oppdrett... Smaragdinaene trenger et skikkelig opprettskar, siden hannen blir litt utrivelig i flere uker etter lek, og hunnen ser rognstinn ut igjen og jeg regner med det blir flere egg til neste fullmåne, om ikke før, og dermed får den andre hunnen knapt fred et øyeblikk..
Klarte nettopp å knuse den ene langsiden på det nye karet jeg fikk for noen dager siden. Det stod foran den nye benken min, i påvente av rengjøring. Hadde tenkt til å gjøre det enten i går eller i dag, men vi har vært så opptatt at jeg ikke har fått tid.

I garderoben i kontoret mitt lagrer en venn av oss masse forskjellige kasser osv og en av tingene som ble lagret var en trebent kjøkkenstol, som ble flyttet ut av garderoben og satt midt på gulvet, pga typen omorganiserte noen av tingene i garderoben. Typen har brukt stolen til å sitte og vippe på mens han har sittet på midt kontor (som han gjør et par ganger om dagen) og jeg har vært paranoid for at han skulle velte den og den skulle knuse et av karene som står i benken.

Men det var ikke han som klarte å knuse det, det var meg. Jeg foret i coccinakaret, rygget bakover og dultet borti stolen. Jeg visste at den kom til å falle, men tenkte ikke over at det nye karet stod på gulvet og snudde meg derfor ikke for å stoppe den. Og da hørte jeg seff et enormt brak bak meg og typen og han andre fyren vi har på besøk for tiden kom løpende.

Jeg er uskadd (seff), men omtrent halve langsiden på karet er i mange, mange biter.

Jeg er dritsur på meg selv og stolen som fant ut at den skulle velte akkurat der, og typen anet nok hvilket dårlig humør hendelsen førte til, og har både trøstet meg og forsikret meg om at vi skal til glassmester i morgen og kjøpe nytt glass. En del av trøsten hans var at 'nå har du en side mindre å vaske', og det har han rett i. Karet er ganske skittent og ripete, så siden med det nye glasset skal være fremsiden.

Men likevel da, noe så kjipt og jeg er fremdeles sur
Ikke vær sur, vær glad.

... for at det ikke var vann i det. (Selv om det kanskje ikke hadde stått på gulvet da.)
... for at det ikke var fisk i det.
... for at typen din kan kose seg med å reparere det.
... for at du kan krysse det av på listen over alt du aldri har gjort.
Meh, tror ikke jeg klarer å være glad for et knust akvarie, men jo, jeg er glad for at det ikke var et av karene det er fisk i. Men er fremdeles sur på meg selv for at jeg ikke kunne se at hvis stolen falt ville den falle på karet. Den kunne falt når som helst, en av kattene kunne hoppet opp på den eller strøket seg mot den og det samme ville skjedd. Jeg burde sett at det kunne skje og flyttet den..

Oh well, forhåpentligvis klarer vi å fikse det...
Mvjnz
Det passer akkurat i bredden i den nye benken min, men er uvanlig høyt og rommer i overkant av 80 liter:) Kommer nok ikke til å fylle det helt opp, men det er likevel rikelig med plass.


Jammen da må du jo lage et sånt kar som Tante Astrid ;)

Bra uansett du bestemte deg for å fikse det og ikke kaster det
Hmmm, det var en god ide Vet ikke om jeg er så flink at resultatet blir noe bra da, men kan jo undersøke litt hva som kreves...

De største av smaragdinayngelen kommer nå frem når de voksne fores med frossenfor og forsyner seg av maten De største er i overkant av en cm, og ser ut som små smaragdinaer, dvs lyse med to mørke striper. De er så søte atte

Det er en god del mindre yngel oppi der også, men om de er fra samme kull og vokser senere, eller fra kullet som klekket noen uker etter det første vet jeg ikke. Muligens begge deler.

De er i overkant av 6 uker gamle, og er ikke spesielt store, men har lest et sted at disse vokser svært sakte. Den minste hunnen har jeg hatt i 7 måneder nå, og hun har fremdeles ikke nådd voksen størrelse, til tross for at de får frossenfor stort sett hver dag. Så jeg kan nok regne med at det går noen måneder til før yngelen kan selges.

Og apropos den minste hunnen, hun har nå tydelig, mørke vertikale striper, og er svært eggete, så det blir interessant å se om det blir lek ved fullmåne igjen. Hannen har bygget seg skumrede under et bananliljeblad igjen, men viser for øyeblikket ikke noe interesse i hunnen.

Splendensene skal også settes sammen igjen i løpet av et par dager, i håp om at nært forestående fullmåne skal hjelpe til å trigge til lek...
Det er planten som på engelsk heter 'banana lily' og som jeg aldri husker det norske navnet på, så jeg bare oversetter det engelske navnet

Det kan se ut som det er denne, men bildet er litt dårlig så jeg er ikke 100% sikker.
Aha! Den planta var jo litt spesiell. Har sansen for flyteplanter, denne har jeg ikke sett før
Jeg tror smaragdinaene har ynglet igjen I går var hunnen som nevnt over stripete og eggete. I dag er hun blek og tynn og kjedelig, og hannen ser ut til å tilbringe en del tid under redet.

Yay

De fire små ancistrusene jeg kjøpte for noen uker sider er ute av karantene og litt til, og jeg har fremdeles fire stykker. Det støtter teorien min om at det var noe i 90 literen som tok livet av dem (*kremt* ildhale *kremt*).

De bor fremdeles i plastkaret med eplesneglene, men en av dem skal flytte inn i 90 literen og de tre resterende skal bo i hagedammen. Men jeg er ikke sikker på om jeg burde vente til våren med å flytte dem ut, for det har vært litt kjølig i det siste. Uvanlig kjølig faktisk, men temperaturer nedi 12-13 grader. Og da blir dammen muligens en smule kjølig for ancistruser... Er bare en måneds tid til det blir varmere igjen, så det er uansett ikke lenge til de kan flyttes.
Lisbeth
Aha! Den planta var jo litt spesiell. Har sansen for flyteplanter, denne har jeg ikke sett før


Åh? Den er en av de plantene "alle" dyrebutikkene har her, og billig er den også. Nedi gata her koster den $1.32, dvs i overkant av 5-6 kr (Andre planter koster vanligvis mellom $5-15.)

Den er veldig godt likt som skumredeplass for bettaer
Jeg er rasende

Vi har besøk av folk fra England, en fyr som jobber for typens firma og kona hans, S. Sistnevnte møtte vi for første gang for 3 uker siden, og har ikke kunnet prate med henne noe særlig siden hun viser svært lite interesse i å prate med oss og forstår ikke noe særlig engelsk uansett.

Men mannen hennes har hele tiden fortalt oss at hun er en dyreelsker og elsker katter spesielt osv. Så jeg har tenkt at det er helt greit at hun styrer med kattene uten oppsyn.

Men så satt vi på stua og så på tv, og det er der de har madrassen sin, med dyne oppå seff. Thomas, den ene pusen vår, satt på dyna og koste seg og gjorde ingen verdens ting galt. Plutselig begynner S å riste på dyna og dra den vekk under Thomas, og Thomas gjør det eneste han kan, nemlig flytter seg/ruller av dyna og ned på madrassen. Da prøver hun å husje han vekk, men uten hell, for Thomas skjønner seff ikke noe av det hun sier eller håndbevegelsene hennes. Så hva gjør hun? Griper fatt i nærmest pute og smekker til Thomas så han blir skremt og løper sin vei.

Jeg ropte 'oi!' og at 'you don't smack a cat like that', men hun overså meg totalt og jeg fikk ikke noe støtte fra verken typen eller mannen til S, noe som bare gjorde meg mer rasende.

Man slår da ikke til andre folk sine katter, og spesielt ikke når katten sitter der den ble plassert og man ikke har gjort noe som helst folkelig forsøk på å be den flytte seg på en vennlig måte.

Best for henne at hun aldri noensinne rører noen av kattene igjen, for da bryter helvete løs, det kan jeg love
Jøss!

Sånne folk er ikke noe å ha på besøk.
Jeg har opplevd lignende ting selv, og jeg kan ikke fatte og begripe at folk ikke kan la iallefall andres dyr være i fred (Det er ikke greit at de gjør det med sine egne, men andres kan de iallefall ligge unna)

En kamerat at samboer var på besøk. Vi passa hunden til mine foreldre og han har på sine eldre dager blitt "oppvaskmaskin" dvs at han får resten på tallerken, og noen ganger sniker seg etter oppvasken inn i maskinen for å forvaske. Han får ikke lov i utgangspunktet men...

Uansett, denne kameraten tar skikkelig tak i nakkeskinnet på hunden og røsker han bakover og brøler til han. (Dette er et stort drog av en schæfer, og det var første gang de møttes) Bikkja brydde seg ikke, som vanlig, men jeg ble så satt ut at jeg først ikke klarte å si noe, deretter ble sint.



Hadde en gjest smekket til Katten min, hadde han/hun blitt uteligger. Ufin behandling av kjæledyr har jeg nulltolleranse for.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap