Mine akvarier og sånt (side 69)

Jeg gikk en tur til supermarkedet for en times tid siden og den lokale dyrebutikken er i samme område så jeg stakk innom. Jeg kikket på kampfiskene som vanlig (det er en butterfly VT der som jeg har siklet over i ukesvis), og noen av kampfiskene bor i yngelnett i noen av de større karene, og mens jeg kikket på dem oppdaget jeg en nigeriakillihann i karet, og ved nærmere ettersyn fant jeg en hunn også. Jeg sjekket prisen og de var bare $5.50 hver, noe som er veldig billig, så jeg bestemte meg for å kjøpe paret. Disse hadde jeg jo tidligere, men alle døde tidligere i år uten at jeg fikk noe særlig oppdrett på dem, og jeg har savnet dem.

Mens jeg ventet på at den ansatte skulle fange dem (hunnen gjorde seg svært vanskelig), kikket jeg i karet over og oppdaget til min overraskelse at de hadde et par klovnekillier også. Jeg sjekket prislappen og de var bare $4.20 hver, og dermed kjøpte jeg de to også. Skal de ha en hel 50 liter for seg selv kan jeg jo like gjerne ha en skikkelig gruppe

Det er lissom killier og bettaer jeg er interessert i, men killiene har vært så vanskelig å finne at jeg bare ga dem opp. Men nå har jeg jammen to arter av dem Jeg er godt fornøyd

Jeg har levert inn cv'en min i denne butikken tidligere, og siden jeg nå er på fornavn med eieren og den ansatte som er der mest, tenkte jeg å nevne dette med jobb igjen. Jeg sa at jeg kunne jobbe billig, og til og med jobbe som frivillig noen timer i uka. Jeg fikk beskjed om at de har veldig lyst til å ansette meg, men de har rett og slett ikke råd til det akurat nå. Men eieren sa hun skulle sjekke med forsikringen hvordan det blir med en frivillig, og gi meg beskjed om hva hun finner ut.

Jeg ville jo aller helst tjene penger da, men siden det er dyr jeg vil jobbe med og det er det som er målet mitt i livet, er en frivillig jobb en enkel måte å komme i gang på.

Det er en av de ansatte der som nylig sluttet fordi hun fikk jobb hos Australia Zoo, og det er jo lovende
Du skal ikke søke hos Autsralia Zoo du også da?

Måtte jo bare være kongejobb å arbeide på en slik plass.



-Tim
En dag vil jeg jobbe i dyrehage, men må først skaffe meg erfaring med å jobbe med dyr. På en slik plass hjelper det nok ikke å si at jeg elsker dyr og har gjort det hele livet, hvis jeg ikke har noe kvalifikasjoner/erfaring å vise til. Men en dag....
Det er en anne måte å gjøre det på. Du kan prøve å få jobb som vedlikeholdsarbeider, for så å søke om å få delta på kurs og slikt.


-Tim
Det kunne jeg gjort, men det er litt langt å pendle, nesten en time hver vei og jeg har ikke bil for øyeblikket.

Vi har en annen dyrehage som er bare 5 minutter å kjøre herfra, og der kunne jeg alltids søkt
Ikke noe å lure på da

Ikke send mail. Ring eller ta direkte kontakt.


-Tim
Jobb
Well... hvis en skal snakke jobbmuligheter så har du jo Seaworld og Corrumbin og.....
men det er vel litt langt ute?
Surfers er jo et lite stykke fra Brisbane..
Men begge disse trenger vel frivillige.....?

Thorbjørn
Joda, det finnes muligheter andre steder også, men som du sier er det et stykke til Surfers, og dyrebutikken er enkel og grei siden den er i gåavstand herfra
Det høres bra ut, du skal se alt ordner seg
Plutselig har du heltids jobb i dyrebutikken

drømmejobben spør du meg!

Er det mye fisk der eller er det mye annet også? Jeg vet ikke hva som befinner seg i australske dyrebutikker? Det samme som i Norge?
Det høres bra ut, du skal se alt ordner seg
Plutselig har du heltids jobb i dyrebutikken


Det hadde vært noe De sa så mye som at bare de kommer over kneika skal de gi meg jobb, så de ga inntrykk av at de har veldig lyst til at jeg skal jobbe der

drømmejobben spør du meg!

Er det mye fisk der eller er det mye annet også? Jeg vet ikke hva som befinner seg i australske dyrebutikker? Det samme som i Norge?


De har alt det norske dyrebutikker har, men i tillegg har de katter og hunder. Det liker jeg ikke noe særlig personlig, siden de fleste dyrebutikker får disse fra digre farmer hvor kattunger og valper masseproduseres uten tanke på sykdommer og at moren har være nærmest konstant gravid i årevis, men akkurat i denne dyrebutikken henter de katter og hunder fra en redningsorganisasjon, så man adopterer dyr som har blitt forlatt og trenger nye hjem, og det er bra Og alle dyrene er kastrerte og microchippet, slik at man ikke kan forlate dem eller dumpe dem noe sted uten at man blir tatt.

Denne dyrebutiken har ikke smådyr som rotter og marsvin osv, men de fleste andre dyrebutikker har det.

Generelt sett har australske dyrebutikker litt dårligere utvalg av fisk enn norske, fordi det ikke finnes noe særlig marked for det mer sjeldne og fordi vi har ekstremt strenge regler for hva som kan importeres, og det er litt kjipt:/
Kikket på nigeriakillihunnen skikkelig i dagslys, og hun er radmager stakar liten Så her må vi til med oppforing, jeg skal fore henne nå med en gang istedenfor å vente til i kveld som normalt, og det blir sannsynligvis første gang hun spiser god mat med skikkelig næringsinnhold. Jeg synes skikkelig synd på mange av disse dyrebutikkfiskene....
Ikke bare er hun radmager, jeg oppdaget også at hun ikke ser ut til å merke at det er mat i karet, selv om hannen spiste rett foran henne, og hun svømmer rart. Så jeg puttet henne i en egen beholder, og puttet litt melafix i vannet og noen bloodworms og da spiste hun grådig som om hun ikke har spist på en uke, men hun har sopp på alle finnene og svømmer rart.

Har startet en egen tråd om emnet så håper jeg får litt flere tips til hva som kan gjøres for henne.

De to spesiallagede karene jeg bestilte for tre uker siden er fremdeles ikke ferdige De sa det skulle ta to uker, så jeg ringte dem forrige helg og spurte om de var klare til å hentes, og da fikk jeg beskjed om at fremdeles ventet på glasset, men de skulle få det inn i løpet av uka og karene skulle være klare til denne helga. De fikk nummeret mitt og jeg fikk beskjed om at de skulle ringe og bekrefte at de var klare i løpet av uka. Det gjorde de ikke, og det har altså gått tre uker siden jeg bestilte dem.

Og siden jeg ikke får dem denne helga (med mindre de ringer i morgen) vil det ta fire uker fra bestilling før jeg får dem, siden vi ikke kan reise helt til der de holder til midt i uka.

Og det er jeg jammen ikke imponert over. Jeg har fisker som burde vært flyttet til større kar for en uke siden, og hvis jeg visste at det kom til å ta så lang tid hadde jeg sannsynligvis funnet noen andre til å gjøre det, og det kommer de til å få beskjed om.
Killihunnen er fremdeles i live, og med tanke på hvilken forferdelig tilstand hun er i må jeg si hun virker ganske pigg. Hun kaster seg over maten og viser all mulig vilje til å ville spise, men hun har litt problemer med å få i seg maten. Tror ikke hun helt klarer å koordinere seg slik at hun får tak i den, men jeg håndmatet henne og hun har fått i seg frossenfor et par ganger i dag, og hun har fått et 100% vannbytte nå i kveld.

Lurer på hvordan hun ble slik. Dyrebutikken har som regel sunne og friske fisker og det er sjelden jeg ser syke eller skadede/døde fisker i karene deres. Jeg tror derfor at begge killiene må ha vært i dårlig form da de ankom butikken.

Klovnekilliene virker hvertfall pigge Den første kvelden da jeg bare hadde 3 stk virket de veldig bedagelig anlagt, men nå som jeg har ni stk virker de mye mer aktive. Vet ikke om de trives bedre i gruppe eller om det bare er mer krangling...

De skal få flytte inn i 50 literen så snart jeg får de nye karene, for de kan like gjerne være i karantene i sitt eget kar som i karantenekaret. Tror ottoene også skal få flytte inn i det karet, siden de også er i karantene fremdeles. De kan alltids flyttes senere. Ancistrusene og eplesneglene skal flytte ut i hagedammen har jeg bestemt, men nå må jo ancistrusene sitte i karantene igjen siden klovnekilliene flyttet inn...
Killihunnen virker en anelse bedre i dag, hun skvetter unna meg istedenfor å ikke reagere i det hele tatt som hun gjorde i går. Hun har fått i seg litt mat og fått to 100% vannbytter. Etter tips fra Humunu laget jeg catappaekstrakt som jeg nå tilsetter ved hvert vannbytte, og skal ut og hente meg et blad fra en aloe i morgen. Det er litt kaldt og mørkt til at jeg orker det i kveld.

Og ellers så er eplesnegletørken endelig over Den sneglen som satt fast i filteret for noen dager siden fant jeg helt oppe ved kanten på plastbeholderen tidligere i kveld, og lurte på hva i alle dager den skulle der. Litt senere så jeg den i full gang med å legge egg, og den har nå holdt på med det i et par timer.

De har fått mest algetabletter i flere månder, men i forrige uke fikk de en god del zucchini, og det er muligens det samt lysere dager som har trigget den. Sneglen klekket i september/oktober i fjor, så den er mer enn gammel nok.

Skallet dens ser veldig fælt ut på bildet, men det må være en kamerainnstilling for det ser veldig bra ut i virkeligheten..
I dag var det vanskelig å få killihunnen til å spise. Vanligvis spiser hun det som faller mot bunnen, men i dag var det null interesse før en bit landet på nesa hennes. Deretter fikk hun seff et vannbytte for å fjerne alt som havnet på bunnen.

Soppen på finnene ser ut til å være borte, men hun har svart på alle finnene, noe som bekymrer meg. Jeg mistenkte finneråte, men tenkte at det er vel ikke mulig at hun kan ha finneråte på alle finnene? Dessuten er det svart, og jeg googlet finneråte og det står at det skal være hvitt.

Så jeg vet ikke jeg....

Hannen ser mye bedre ut. De første par dagene lå han stort sett på bunnen når han ikke spiste, men nå svømmer han rundt slik en normal fisk skal gjøre Han ser heller ikke så veldig tynn ut lenger, han er nesten tilbake til normalen.

Eplesneglen gjorde en god innsats i går, etter flere timer var den endelig ferdig med å legge en uvanlig stor klase egg Siden karantenekaret ikke har lokk kommer jeg nok til å flytte klasen til et av de andre karene, f eks 50 literen der de to kampfiskene bor. Og ungene må nok spres litt rundt for å få plass til alle...

Men jeg er kjempefornøyd med at det blir sneglebabyer igjen, de er jo så søte atte
Her er noen bilder av nigeriakilliene. Bilde 1 er hannen. Jeg bare elsker de små fjesene deres, der er såå søte

Bilde 2 og 3 er hunnen. De er litt dårlige fordi jeg ville ikke flytte beholderen hennes bare for et bilde. Hun står halvmørkt, på en svart filtersvamp slik at hun ikke skal stresse.
Fant smaragdinahannen min død i dag tidlig Har sett at han har vært litt pjusk et par uker, men han har ikke vist noe tegn på sykdom eller noe slikt, så jeg regner med han døde av alderdom.. Håper virkelig jeg har noen hanner blant yngelen...

Men det som er bra er at den skyeste, eldste hunnen har fått en pause fra å bli konstant jaget, og hun har blitt litt modigere og kommer frem for å spise sammen med den andre hunnen og de største av yngelen

Og jeg fikk en telefon fra de som spesiallager karene mine i går, de er klare til å bli hentet. Jeg trodde jeg måtte vente til helga med å hente dem siden det er et stykke å kjøre, men typen sa at klart vi kunne kjøre dit i dag å hente dem, 'if it makes you happy'. Awwww

Så i dag får jeg to nye kar på 70 liter som skal stå i den nye benken min. Det ene skal blir nytt smaragdinakar, og det andre skal bli nytt coccinakar. Og så snart smaragdinaene er flyttet kan klovnekilliene og ottoene flytte inn i 50 literen. Det blir bra

Nigeriakilliene er fremdeles på bedringens vei. Hannen tigget til og med om mat da jeg kikket på han for en liten stund siden
Gratulrerer med nye kar

Kiliene var utrolig tøffe. Hvor store er de?


-tim
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap