Mine akvarier og sånt (side 80)

Noen bilder av eplesneglebabyene De er ca 5 uker gamle, og har begynt å få god størrelse. Begge de avbildede sneglene bor sammen med klovnekilliene.

Bilde 1: Denne blir viltfarget. Foreløpig er kroppen litt lys og stripene litt utydelige, men det er ganske tydelig at kroppen blir blå. Jeg elsker snegler med blå kropp, de er så søte når de er babyer

Bilde 2: En gyllen med striper, sammen med en damsnegle. Stripene er litt utydelige ennå, men er den ikke sør da
Fant en kul på kampfisken Blå i dag, han jeg har hatt lengst av mine nåværende, siden mars ca.

Vet at splendens er særlig tilbøyelig til svulster, så det er vel egentlig ikke noe stort sjokk. Synes han virker en anelse mer apatisk enn vanlig også, i tillegg til at finnene ser litt rare ut, litt pjuske på en måte. Så han fikk flytte over i 90 literen til de to hunnene som bor der nå, så kan han nyte resten av livet

Var litt artig å se reaksjonen da han ble puttet i det største karet han noensinne har vært i, og sammen med andre fiskearter for første gang

Grunnen til at det kun er to hunner igjen der er fordi begge har hovne overlepper, noe de andre har fått kort tid før de har dødd. Den ene som ikke hadde hoven overleppe ble flyttet til et av de små plastkarene.

Dermed er det nok snakk om kun noen uker før 90 literen er tom for kampfisker, og da vil du kun være en enkelte ancistrus og tre pakistanbotia igjen oppi der.

Jeg lekte med tanken å putte en stor bettaart oppi der, men karet har så dårlig lys og dårlig plantevekst, at jeg tviler på at jeg kommer til å klare å holde karet så tett beplantet som slike fisker liker, og nå vurderer jeg å putte paradisfisk oppi der, et par, dersom det er mulig å oppdrive en hunn. Den lokale dyrebutikken har en hel gruppe hanner, men ingen hunner.

Jeg har blitt så glad i artskar, og kar med svært få fisker i. Da får de uttrykket seg så mye bedre, og jeg kan se på dem med god samvittighet og ikke lure på om de kanskje har det litt trangt. Så et par eller en trio av et eller annet hadde vært kult, helst noe som bor i midt- og toppsjikt, og helst noe i killi- eller bettafamilien. Hvis noen har forslag er det bare å komme med dem
Mvjnz
Fant en kul på kampfisken Blå i dag, han jeg har hatt lengst av mine nåværende, siden mars ca. Vet at splendens er særlig tilbøyelig til svulster, så det er vel egentlig ikke noe stort sjokk.


Dette har gått meg hus forbi, det visste jeg ikke. Synd da, men det er kanskje all avling på dem som gjør det? Huff, håper ikke min får det
Kjipe greier da.
er det vanlig med svulster på kampfisk?
Dere som har plass kan lage rene artskar. hehe
Jeg vet ikke noe sikre tall på det, men det er ganske ofte jeg hører om kampfisker med svulster, og flere som har sagt at dette er ganske vanlig, noe de har opplevd på flere kampfisker etter hverandre. Første gang jeg har opplevd det, men har ikke hatt dem så lenge før heller.
I dag fant jeg den siste av pygmeguramiene død. Sjekket den i går da jeg foret, og da var den helt fin, sjekket tidligere i dag og da pustet den en anelse fort, men virket ellers helt frisk og fin, og noen timer senere var den altså død.

Skjønner det ikke jeg.

Og det viser seg at den unge smaragdinahunnen min, som jeg kjøpte en hann til for noen uker siden, faktisk er en hann. Det virker hvertfall slik, uten at jeg skal si det sikkert. I løpet av de siste dagene har hun nemlig plutselig blitt mørkere, og hun har alltid vært sjefen over hannen jeg kjøpte.

Så i dag satte jeg et speil utenfor karet, og joda, der troppet hun opp og ble mørk og viste seg som bare det.

Hunnene blir like mørke som hannene under lek, men hun har ikke lekt og jeg så ikke de andre hunnene noensinne vise seg for et speil. De hadde små krangler seg imellom, men brydde seg ikke om speilet.

Så nå sitter jeg her med to hanner og ingen kjønnsmodne hunner. Yay.
Utenom tema, men jeg må bare skryte litt av Telenor. Er ikke så ofte de får skryt lissom

Etter at jeg kjøpte ny pc i fjor mistet jeg passordet til epostkontoen min hos yahoo, og det ble slettet fra den gamle pc'en før jeg fikk hentet det frem igjen. Siden det har jeg gjort flere forsøk på å få tak i passordet, bl a ved å fylle ut fødselsdato, postnummer, svare på sikkerhetsspørsmål osv, som jeg oppga da jeg registrerte meg. Problemet var at jeg registrerte meg da jeg var ca 17-18, og dermed husket jeg ikke hva jeg oppga da jeg registrerte meg.

I går gjorde jeg nok et forsøk, og fikk frem valget å få nytt passord tilsendt den sekundære kontoen som var registrert hos yahoo. Passordet ble sendt, problemet var at epostadressen ikke fantes lenger, siden det var en online.no konto jeg hadde hos Telenor da jeg bodde i Norge.

Så tenkte jeg som så at jeg kan jo spørre Telenor pent om de kan sette opp igjen denne gamle epostadressen, bare slik at den videresender til min nye adresse. Trodde ikke de kom til å kunne hjelpe, men tenkte det skadet ikke å spørre.

Så jeg sendte dem en epost og forklarte situasjonen og spurte så pent jeg kunne om de kunne opprette epostadressen igjen, bare i ett døgn eller to, lenge nok til at jeg kunne få tilsendt et passord fra yahoo.

Og svaret var så positivt og vennlig atte, de opprettet den som en frisurfkonto som jeg kunne logge inn til selv, og den ville være aktiv til 01.12.

Og det synes jeg de fortjener litt skryt for

Jeg har ikke kunnet logge inn ennå da, siden de ikke ga meg passordet, de sa bare at det var det 'samme som før' og jeg husker da ikke noe tilfeldig passord som jeg brukte for over 2 år siden. Jeg husker noen av bokstavene bare... Så jeg har sendt dem en ny epost og spurt pent om de kan sende meg passordet også.
Plukket fire nye nigeriakilliegg i går. Det første jeg plukket som jeg oppbevarte i en liten beholder vann plutselig bare forsvant en dag, uten at jeg fant noe yngel opp der. Et lite mysterium det...

Håper det blir noe av de nye eggene da. De stod på kontoret mitt på skrivepulten, men i dag er det så varmt at de har fått flytte inn i et kjøkkenskap, hvor jeg oppbevarer de andre killieggene som ligger på torv. Der er det alltid kjøligere enn resten av huset, ligger stort sett på 24-25 uansett temp, men i dag ser jeg den er 27.5 i skapet, 33 i resten av huset, og 35 ute.

Jeg vurderer å kjøpe en liten bærbar aircondition til kontoret mitt. Jeg er nemlig helt i enden av huset, og uansett hvor mange airconditioner som står på i resten av huset når den kjølige luften aldri mitt kontor. Det er deilig og kjølig i gangen, så går man over dørstokken til mitt rom og der slår varmen i mot en. Veldig snodig. Det eneste jeg har til å hjelpe meg er ei takvifte.

Så ja, må kanskje vurdere en slik liten bærbar en, siden det er meldt en uvanlig varm sommer, og alle karene unntatt ett står på kontoret mitt..

Ellers er jeg ganske skuffet over at det ikke har dukket opp yngel inne hos klovnekilliene ennå, men jeg mistenker at jeg kun har én hunn og 6-7 hanner, og hunnen er liten og sped og sjenert. Prøver å fore henne opp ved å sørge for at hun får i seg mat når jeg forer.

Fant også en fyr i et forum som ville selge en gruppe på 5 unge channoideser for $50 (ca 250 kr), og meldte umiddelbart min interesse for dem, men selger ga beskjed om at han måtte prøve å finne en isoporboks å sende dem i, og det har han ikke klart å finne ennå. Jeg har en stående fra da jeg mottok coccinaene, men håpte jeg skulle slippe å sende den da...
Kom hjem med en ny CT kampfisk i dag Vet jeg har sagt det tidligere at jeg ikke ville ha kampfisker lengre og heller fokusere på mer naturlige arter, men så kom jeg til at ett oppdrettspar av splendes kunne jo vært fint å ha, og jeg har mistet to kampfisker i det siste som har gitt meg litt mer plass. Rød døde for noen uker siden (tror ikke jeg nevnte det) og i dag oppdaget jeg at Blå hadde struttende skjell, i tillegg til svulsten som jeg fant i forrige uke. Han var ikke oppblåst, men regner med at det ikke var noe godt tegn, så han ble avlivet.

Svart kan ikke formere seg, siden han ikke skjønner verken damer eller skumreder, og Monster virker som han har blitt for gammel til å være interessert. Leste et sted at kampfisker fra Thailand sjelden formerer seg etter de blir 7-8 måneder gamle. Tidligere har han vært veldig interessert i damer, men nå virker det ikke som han bryr seg noe særlig lenger. Han viser seg litt, men bygger aldri noe skumrede, så dermed er han også ubrukelig.

Dermed bestemte jeg meg for å kjøpe en CT jeg så på dyrebutikken i går. Jeg har nemlig en hunn som har litt tung bygning, og denne hannen er liten og sped, og dermed tror jeg de utfyller hverandre ganske bra

Teknisk sett vil han vel kalles multicolour; han er blålig lilla på kroppen, knallrøde finner, og litt svart i tuppene. Skal seff poste bilde, men han akklimatiseres for øyeblikket og dermed er det litt vanskelig å få tatt noe bilde akkurat nå. Han skal få bo i den todelte 50 literen sammen med hunnen. Svart bor nå i 90 literen hos de andre to hunnene og Monster bor i en av 22 litrene.
Oppdaget nettopp at den ene smaragdinahannen min har bukvannsott. To fisker med bukvannsott på samme dag, som ikke har vært i kontakt med hverandre? Wtf?!

Hannen som er syk ble skilt fra de andre smaragdinaene og puttet i sin egen 15 liter for noen dager siden, fordi han ble plaget av den andre hannen min. Han har stort sett gjemt seg siden det, og kun kommet frem for å spise.

Men det er jo ikke noe i veien med karet, så jeg aner ikke hva som skjer. Han må i hvertfall avlives, for han er oppblåst og apatisk. Blå var verken oppblåst eller apatisk, men hadde kun struttende skjell.

Vært på 'housewarming party' til svigerforeldrene i dag. De har bodd der i ca 6 mnd allerede, men har aldri hatt en offisiell housewarming, så vi tenkte det var på tide.

Da måtte det seff grilles, med gassgrill, og det var et eller annet problem med gassbeholderen som faren til typen kjøpte tidligere i dag. Typen prøvde å fikse det, og stod bøyd over beholderen og skrudde og styrte mens grillen var tent, og plutselig løsnet slangen helt uten videre og flammer eksploderte i typens fjes. Han kom seg unna ganske raskt, men har annengrads forbrenning å vise til på armer og fjes, i tillegg til manglende hår på armene. Heldigvis hadde han på seg solbriller.

Jeg var for sjokkert til å gjøre nytte for meg, annet enn for å sjekke at typen ikke var alvorlig skadet, men heldigvis var det noen andre som var snartenkte og fikk flyttet grillen vekk fra huset og slukket brannen med hageslangen.

Grillen ble avskrevet, og moren til typen vil nå ha seg elektrisk grill siden hun ikke stoler på gassgriller lenger. (Jeg har personlig aldri stolt på ting som involverer brennende gass, og for bare et par uker siden ble gasskomfyren vår byttet ut med elektrisk.) Resten av maten ble tilberedet inne på komfyren.

Typen ble stelt med kaldt vann og is og etter 4 panadeine forte og et par flasker vin følte han seg mye bedre, men det var ganske skremmende da det stod på. Kunne gått mye verre lissom....

Ellers kjøpte jeg meg iPhone for et par dager siden, så nå trenger jeg aldri å være borte fra AF eller de andre foraene mine. Yay
Huff det hørtes skikkelig fælt ut..dro dere ikke på legevakta med 2 grads forbrenning? Det ville jeg gjort.....
Har et spørsmål Marianne...Lois og Tulle holder på å leke i dag og de har nå holdt på i en evigheter og enda ikke kommet ut egg. Det ser ut som han ikke får til å omfavne henne helt rundt slik at ho sitter fast. Ser ut som ho vrir seg tilbake på en måte....snodig greier...dette har de jo gjort flere ganger før med hverandre så skjønner ike at de ikke får det til. Har sett bare to ganger at de fryser stillingen og faller litt. Ser ikke ut som de finner posisjonene sine.....merkelig
Nesten med det samme jeg trykket på send knappen så begynte eggene å ry ut av Tulle...så nå har det løsnet tror jeg...så håper det blir noen nye yngler her også nå da. jippi----
Han er kun brent på ganske små områder, så tviler på at det hadde vært noen vits i å dra til legevakta...

Atter en gang var det aloe vera som reddet dagen. Etter han hadde sittet med is på brannsårene i ca 15-20 minutter, smurte vi først tomat på dem og deretter aloe vera (som jeg fant i hagen så den var 100% fersk), og jeg tror at hvis vi ikke hadde gjort det hadde han nok hatt mye mer blemmer enn det han har nå, med tanke på hvor mye varme han ble utsatt for og hvor vondt det gjorde før han tok smertestillende...

Jeg vil gjerne vite hva du forer de kampfiskene dine med jeg, for de formerer seg noe helt utrolig
Jeg forer med alt mulig. De får røde mygglarver, artemia og oksehjerte som er frosset. Så får de tørrfor, rekepellets, spirulinapellets, wafer mix, novo prawn ja det meste går ned ser jeg. Så de får masse forskjellig og de smaker på alt for de er så nysgjerrige vettu. )
Da har jeg organisert kjøp av 5 unge channoides Eller dvs, jeg har overført penger til en vilt fremmed person og håper nå at fiskene kommer til å dukke opp. Hvis jeg blir lurt har jeg bedt om det selv ved å velge en så usikker betalingsmetode, så da har jeg kun meg selv å takke...

Men jeg har spart opp en god del penger i det siste og $60 er dermed ikke allverden, men surt likevel da, skulle det skje..

I dag fikk jeg ordnet meg australsk førerkort Har tenkt på det en stund, men siden jeg har lov til å bruke det norske en stund til har jeg utsatt og utsatt det. Men jeg kjøpte meg iPhone for noen dager siden, og det var jo et styr siden jeg ikke hadde australsk ID, og måtte da til med pass og kontoutskrifter og regninger for å bevise hvem jeg var og hvor jeg bor. Med australsk førerkort har jeg bilde-id og bevis på adresse i ett, noe som er veldig greit. Har skjedd flere ganger at norsk førerkort bare såvidt har blitt godkjent, så da tenkte jeg det var på tide.

Måtte ikke betale noe gebyr eller ta noen tester, bare betalte det samme som australiere betaler for fornyelse av førerkortet, $40 for 2 år (kan betale for alt fra ett til 5 år om gangen). Førerkortet har derfor også adressen min, siden det oppdateres så ofte.

Litt kjipt å måtte betale for fornyelse av førerkort med få års mellomrom da, siden jeg allerede betalte 11000 kr for det norske førerkortet mitt som jeg kun har brukt i 6 år, og jeg regnet på det og kom til at jeg kommer til å betale ca 10000 kr til dersom jeg kjører bil til jeg er 80...

Ellers er det veldig synd på typen. Han klager ikke men han har vonde blemmer, spesielt i ansiktet, og har gått tom for smertestillende. Jeg smurte mer aloe vera på han i dag, håper han raskt blir bra igjen...
Åh, dette skulle jeg ikke lest Jeg har alltid vært livredd for den hersens gassgrillen vår, et monster som bare har blitt større for hver gang mannen min vil ha seg en ny (det kommer jo større og finere modeller, vet du...)

Jeg tør ikke nærme meg den greia, og har aldri våget det. Gass under trykk og åpen flamme.... jeg kjenner det iler kaldt av frykt i meg bare jeg tenker på det. Urgh! Den grillen har jeg aldri brukt alene. Det har alltid vært sånn at er ikke gubben hjemme, så blir det ingen grilling her!

Nå fikk jeg bare bekreftet at de greiene der er livsfarlige

Håper samboeren din kommer fra det uten varige mèn. Jeg syns imidlertid han burde ta seg en tur til legen, for å få kontrollert dette. Det kan hende at sårene trenger noe mer desinfiserende, for å unngå betennelser og verk om det går hull på blemmene. Jeg ville ikke stolt kun på husholdningsprodukter som planter :p
Dessuten får han sikkert mer smertestillende av legen om han tar seg en tur. Kanskje han får en krem som holder sårene rene og fri for infeksjoner. Brannsår gir stor overflate, og det betyr stor overflate for bakterier å slå seg ned på. Brannsår gir lett arr, og enda verre arr kan det bli om det går infeksjon i dem.
Nei, jeg liker ikke disse gassgreiene jeg heller. Jeg har faktisk hatt mareritt hvor gasskomfyren har eksplodert i et hav av flammer....

Vi har gassgrill vi og, men heldigvis brukes den nesten aldri, og jeg likte aldri gasskomfyren vi hadde. Vi har fremdeles gassoppvarmet varmevann, men den skal heldigvis snart bort den og. Vi skal ha solcellepanel isteden.

Jeg har personlig stor tro på naturlige behandlingsmetoder, men joda, hvis han fremdeles har vondt i morgen burde han hvertfall få noe smertestillende. Blemmene har det gått hull på allerede, gjentatte ganger, og han har nå sårskorper isteden, men ingen tegn til betennelse ennå...
Channoidesene ankom for noen timer siden, og akklimatiseres for øyeblikket Endelig, har hatt lyst på disse i ca ett år.

De var pakket ekstremt bra, og ble sendt med ekspresspost. Bildene viser hvordan de var pakket.

Han puttet oppi en ekstra en også, så det er tre fisker i hver flaske.

De skal få flytte inn i 22 literen hvor nigeriakilliene har bodd, men det er nok bare et midlertidig oppholdssted. De er unge og ganske små, så de klarer seg nok helt fint der noen uker.

Nigeriakilliene har fått flytte over i et 15 liters plastkar med bar bunn, et par plasthuler, noen planter som flyter i overflaten og en oppdrettsmopp. De ser ut til å ha funnet seg til rette der umiddelbart, og det er kun to stykker av dem, så de trives helt fint oppi der. Oppdrettsmoppen osv gjør at hunnen kan gjemme seg bort hvis hun føler for det.
Og et bilde av en nesten klekkeklar nigeriakilli til slutt Kan se det søte lille øyet dens

Det er 13 dager siden dette egget ble lagt, så det klekker når som helst. Jeg har 6 egg til som ble samlet inn dagen etter, samt 10 egg som ble samlet inn 2 dager etter det igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap