Er det farlig å bruke silikon som er utgått på dato?

Hei, jeg bare lurte på om det kan være farlig å bruke "gammel" silikon? Den er uåpna og alt, men det står lagerholdbarhet på 24mnd, og den ble produsert i 06 i 2005... Kan jeg fortsatt bruke den?
Nei, det er ikke noen annen fare forbundet med utgått dato, enn at siliconet kanskje ikke herder.
Noen typer kan brukes i det uendelige, mens andre faktisk ikke funker som de skal lenge før det er gått 24 måneder. Hadde selv en lite kjekk opplevelse med en slik tube, som gav meg 7-8 timers arbeid med å skrape, rense, pusse +++ vekk denne gugga...
Oj, da prøver jeg den ikke rett på hvertfall! Prøver på en liten bit først for å se at den herder
Jeg må legge til at det finnes silikon som har helt vidunderlig holdbarhet. Jeg kjøpte en bitteliten tube i 1997, for å reparere en liten lekkasje. Denne silikonen er fortsatt like fin og myk på tuben, og var det silikonet som endelig fikk mitt nyreparerte akvarium tett (etter 3 forsøk med en annen akvariesilikon). Å holde seg like god etter mer enn ti år etter at tuben ble åpnet, er mildt sagt imponerende. Og det er ikke noen stor tube heller!
Hva heter merket?
(Kan være kjekt å ha liggende!!)
Inaktiv bruker
Problemet med slike patroner er at de ikke er 100%
luft tette, en tube er omtrent luft tett om en skrur korken til.
Merket er DL Chemicals. Jeg aner ikke om den fortsatt er i salg. Det er tross alt over 10 år siden jeg kjøpte den. Men knallgod er den
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap