Elins lille hjørne (side 137)

Jeg avslutter hvert fall ferien med stil :p Eller blakk om man skal være pirkete

De siste dagene har jeg bestilt en hel masse ting fra flere forskjellige nettbutikker. Gleder meg som en unge til alt kommer, dette blir jo virkelig julekveld etter hvert.

Pakkene inneholder diverse fôr (noe nytt og noe "gammelt"), vannbytterutstyr, nye filter, filtervatt og en del småtteri jeg trenger til en idé jeg har ruget på i ferien og som jeg tenkte å gjøre alvor av. Blir det sånn ca vellykket skal jeg røpe den, hvis ikke skal den aldri mer nevnes :p

Også kommer det jo to reketyper i hus her til uka; red bee og black bee. Wheeee! Det blir kjempemoro. Synd jeg ikke har noen feriedager igjen til å sitte foran karene og sukke henført.

Mandag er det slutt på freden, da er det tilbake på jobb. Lange dager og korte ettermiddager/kvelder. Jeg trives kjempegodt i jobben, men jeg regner med folk flest synes ferie er herlig. Synd den må ta slutt

Og ja - eggene fra weitzmani? Fant ikke et eneste egg dagen etterpå. Til og med to egg som satt på ruta når jeg la meg, var borte. Dumme fisken. Jeg må nok plukke fortløpende skjønner jeg :p

Loxozonusene er i gang med å legge (ubefruktede) egg igjen i dag. Synd at de aldri får til befruktningen, for intervallene er det jo ingenting å klage på.
Hmmm... jeg har interessant stiming og flørting blant pulcherne. De har virket absolutt, komplett, totalt uinteressert i å sikre neste generasjon, men de to siste kveldene har jeg sett litt andre takter fra dem. Jeg vet jo så inderlig godt at det kan bety egg i morgen, eller stiming på glasset i måneder uten at det skjer noe mer. Så jeg kan ikke si at jeg holder pusten akkurat :p

Men moro å se disse så frempå og opphissede som de har vært de to siste dagene
Hei!

Bruker du "hjemmelaget mix" som fòr til coryene dine?

De går jo med discus her og får mye proteiner i form av fisk/reker og (elg)hjerte, samt vegetabilske emner som blandes i mixen ( spes god tro på hviløk og blåbær som helsefremmende emner)...de er helt ville og vokser allerede godt:=)
Heisann!

Nei, jeg har aldri laget noe hjemmelaget fôr til mine cory. Her går det i røde mygglarver og diverse tablettfôr samt tetra discusgranulat.

Jeg burde sikkert vurdere å ta vare på tomme mygglarve-innpakninger og lage min egen mat en gang, ganske sikker på at fiskene ville sette stor pris på det, men jeg har faktisk aldri prøvd

Flott å høre at de vokser og trives!!
Hei og hopp!

Gleder meg masse til til de nye fiskene

De nye akvariumene ble flotte!!!
Gledegruer meg til å begynne på den todelte 250 literen. Spesialt Asia!
Hei Silje!

Takk for det

Skjønner godt hva du mener med at du gledgruer deg. Var vel det jeg gjorde før jeg begynte å skulle tømme og sette opp igjen 7 akvarier her også. Men egentlig er det jo kos å holde på med også. Jeg blir bare mer og mer interessert i aquascaping og det å sette opp kar, planter og innredning. Synd det er så himla dyrt med skikkelig lys, ellers hadde jeg nok kjørt på med mer lys og skikkelige oppsett med CO2 og hele pakka Men - det koster.

Fiskene svømmer rundt her og venter
Weitzmaniene leker igjen i kveld. Det er helt vilt å se på, hele gjengen på 10 har gått fullstendig av konseptene. Innimellom ligner de mer på en mølje enn weitzmani :p

Ungfiskene er helt spinnville de også, men foreløbig mest for å få tak i eggene... jeg har sittet og fulgt med en stund og plukket ut 5 egg som jeg har klistret på glasset i 22-literen, men nå slukkes lyset snart, og siden jeg begynner på jobb igjen i morra, må jeg nesten sove litt snart.

Mens jeg satt å så på weitzmaniene gå fra konseptene, kunne jeg se en diger dundre av ei atrodame med en kjærlighetssyk mann på slep. Der var det definitivt flørting på gang
Wheeee! I dag har mine nye reker ankommet!

Red bee og black bee. Nydelige reker det må jeg si. Holder på med langsom akklimatisering, her skal ingenting risikeres

Tok et par bilder av de mens de enda er i posene sine. Gleder meg til å se på disse pille i veg i sine respektive akvarier

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
grattis man nye reker elin
Spennende reker du har valgt å kjøpe! Jeg tør ikke kjøpe slike før jeg får til kirsebærrekene:P

Jeg ser du ikke har fått solgt Duplicareusene enda. Jeg skulle svært gjærne ha kjøpt de om jeg skulle den veien! Jeg har 5 stk her, så 4 til hadde vært fint! Har du prøvd å fysisk kjenne på de for å finne ut om de virkelig er duplicareus?
Takk for det, David


Maren: Takk for det! Rekene er nydelige. Bare håper jeg får de til...!

Duplicareusene/adolfoiene er solgt, jeg har helt glemt å oppdatere annonsen - beklager!

jeg aner egentlig ikke hva de er for noe. Jeg har hatt de oppe av vannet og sjekket, men ble ikke klok på det rett og slett. Og folk på CorydorasWorld er usikre. Det eneste de er sikre på er at den opprinnelige gruppen på 10 stk er adolfoi. Så, jeg tar rett og slett ikke sjansen, siden fiskene leker nærmest daglig nå...
Jeg skjønner deg godt! Best å være 100% sikker og sove godt om natta Best for fiskene og deg!
Jeg håper jeg får tak i 2-3 voksne duplicareuser jeg kan tilføye min lille flokk på 5 stk en dag. Håper de snart begynner med "ordentlig" lek også!
Jeg er visst ganske stille om dagen...

Mye som skjer rundt her, og jobben er travel. Fritidsaktiviteter er i full gang igjen, samme med skole for jentene. Slikt merkes

Er forresten veldig fornøyd med å se at flyttingen av de 4 adolfoi/duplicareusene ikke har stanset leken i karet. Adolfoiene leker støtt og stadig, takk og pris.

Jeg var litt redd for at det var kun de fire som holdt på, eventuelt en blanding av de og de opprinnelige, og at leken ville slutte når de fire har flyttet. Det har så absolutt ikke skjedd, og eggene er befruktet også. Jeg har ikke tatt ut noen enda, men nå vil jeg begynne å plukke de eggene jeg finner og få et skikkelig adolfoi oppdrett.

Siden det er forholdsvis få egg ved hver lek, vurderer jeg å putte eggene rett i 22-literen med sand & filter fremfor å styre med bar bunn. Men, jeg får se hva jeg ender opp med

Så en weitzmani som sliter i dag. Den så helt merkelig ut, og det viste seg at den hadde slørete øyne. Alarmklokkene gikk av som brannvarslere, så jeg testet vannet og tok et ekstra krise-vannbytte. Ingen ammoniakk, nitritt, nitrat på ca 15, PH på 6,8. altså ingenting som tyder på problemer med vannkvaliteten. Så jeg aner ikke hva som feiler stakkaren, og heller ikke om den vil komme seg. Jeg tar et nytt krise-vannbytte i morra.

Har forresten begynt mitt nye, enklere liv på vannbyttefronten! Kjøpte en egentlig ganske dyr hageslange (ikke så stiv som disse grønne, billige) og alt annet jeg trengte av utstyr. Så nå er det heverteffekten rett ut på plena, istedet for bøttebæring til jeg stuper. Det ble plutselig ikke så mye styr å bytte vann
Ah, gratulerer med enklere vannbytter! Det var nesten en åpenbaring her, da jeg flyttet hit og fikk reoler... visste straks at jeg måtte tenke ut en løsning med slanger og pumper da. Det ble plutselig sååå mye enklere å bytte vann på en haug akvarier!

Men hvordan er det med oppfylling av akvariene...? Har du kommet i gang med noe à la metoden du så her? Eller...? Har du forresten sett etter den "fjernstyrte" strøm-bryter greia på Clas Ohlson enda? (den som holdes i hånden og styrer powerhead-pumpa som pumper opp vann og fyller akvariene)
Hei Mona

I går ble det påfylling med bøtte som før, men i det minste sto tønnene på stua slik at jeg slapp å gå opp på badet for å hente vannet (nå har jeg jo lang slange til påfylling). Grunnen til at jeg måtte vente en stund på å få satt i gang mitt "nye og enklere liv" var at jeg hadde bestilt slike eheim bøyde slanger og eheim compact 1000 fra aquaristikshop.

Det jeg glemte var at eheim compact 1000 har større omkrets der vannet kommer ut fra pumpa. Så neimen om jeg klarte å få satt fast en slange på den slik at jeg kunne bruke den. Får se om mannen min kan hjelpe meg i dag og se om han klarer å få festet en slange der.

Clas Ohlson glemte jeg selvfølgelig helt å dra på i går, jeg var bare så glad fordi alt utstyret var på plass :p Men, jeg fant en annen, vanlig skøteledning med bryter, og fant ut at den kan ligge på gulvet foran, så får jeg skrudd av strømmen kjapt - hvert fall inntil jeg kommer meg på clas ohlson og får kjøpt den tingen. De åpner jo igjen i morra

Så, alt jeg mangler er å få festet en slange på eheim pumpa, så er systemet i boks! Hurra!
Gled deg til enklere vannbytter! Et slikt system er ganske enkelt et "must" når man har flere akvarier. Jeg vil også anbefale det som Mona nevnte: en fjernstyrt bryter. Biltema har også det. Etter at jeg anskaffet det, grubler jeg på hvordan jeg greide meg uten det.
Jeg har vært på jakt etter noe som jeg kan bruke v vannbytte som kan føre vannet som er i stampene oppi akvariet, uten å mått bære bøttene og helle oppi "manuelt", men trodde det ikke fantes..? Er det noe slikt dere snakker om? Om det er det så er det nesten et must å ha!

Kan ev noen prøve å forklare meg hvordan dere gjør det og ev utstyr?
Klarer liksom ikke å finne noen "logisk" forklaring
Du trenger en pumpe som det går an å feste en slange til, slik som denne. Du trenger en slange som er lang nok til å nå fra pumpa til karet/karene du skal pumpe vann i. Det er strengt tatt det du behøver. Men jeg anbefaler i tillegg å sette en [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400371+*+400471+*+400571&t=temartic_e&userid=axf5cLeGndg0RQ7RQg45ARmoDEGASoJ5KRl]slik[/URL] på enden av slangen, så man slipper å være redd for at slangen skal ramle ut av karet. I tillegg bruker jeg altså en slik fjernkontrollert stikkontakt, slik at jeg kan slå av og på strømmen, uten å stå ved stikkontakten. Det er veldig greit når man herjer i øverste kar i reolen. Da kan jeg skru på pumpa der jeg står øverst i gardintrappa.
Inger Anne
Biltema [URLBLOCK1]. Etter at jeg anskaffet det, grubler jeg på hvordan jeg greide meg uten det.


Fjernkontroll! I'm in looooove hehe. Det blir definitivt en stopp på Biltema i morgen etter jobb

Takk for tipset, Inger Anne!!
Aha! Jeg ser jeg må sende inn en bestilling, takk for linkene!
Men hvilken slange bruker dere? Jeg har bare vanlig hageslange her nå.


Ser forresten at de bruker den slange-holderen på TAM også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap