Tene penger på hypancistrus zebra (l-046). så teit! (side 2)

markedet bestemmer prisen, enkelt og greit.
og greier ikke å se at det er noe galt å tjene penger på fisker jeg.
Hvis man skaffer seg denne fisken er man jo nødt til å gi den gode forhold for å kunne tjene noe på den. Så egentlig ser jeg ikke problemet, fisken har det jo bra og det er det som er poenget. Samtidig får man kanskje igjen noen av de kronene man opp gjennom årene har brukt på akvariehobbyen (og kanskje kan man bruke disse til å oppgradere og skape enda bedre forhold).
Plussmedlem
Jeg tør påstå at L-046 ikke er så veldig sjelden og uvanlig lenger. Når Aquazoo reklamerer med at de nå har 100 stk på str 3 - 4 cm til salgs, så er den jo langt fra vanskelig å få kjøpt. Aquazoo krever kr 1200,- pr yngel. Da antar jeg at de har en god del igjen
TAM Alna har 3 stk gående i et eget kar. Kr 3500,- pr fisk (5 cm). Disse vil nok bli værende en stund. De påstår at det er en hann og to hunner. Godt gjort å se på en 5 cm Hypancistrus zebra...
Hvis det i tillegg går flere hundre yngel i andre oppdrettskar i dette landet, så burde det vel være nok av muligheter for de som ønsker denne mallen.
Det er vel en god del L-maller som er vanskeligere å få tak i.
L-046 er en vakker malle, ingen tvil om det. Synd den er så sky. Mine lå stort sett gjemt bak en innvendig pumpe. Litt kjedelig det, når man først betaler såpass mye for en fisk.

Virker som det stadig flere som lykkes med oppdrett. Og antallet tilbud som møter etterspørselen vil nok presse prisene. Da mest sannsynlig nedover.
Synes det er helt greit å tjene noen kroner når en endelig lykkes i å drette noe.
Men det er nok veldig få av oss "normale" akvarister som tjener penger på litt oppdrett i kjelleren.
Jeg ser heller på det som å få tilbake noe av de pengene en legger ut.

Jeg har vært så heldig og få oppdrett på Hypancistrus L-66 noe som har gjort det litt lettere og handle eller bytte til meg ting jeg har lyst på til hobbyen min.
Uten å benytte lønningen min hver eneste gang.
Men kr går det alikevell,da det alltid er noe nytt en får lyst på.
Så regnestykket vil nok for min del alltid ha ett minus forran seg tenker jeg
Alenate
Synes det er helt greit å tjene noen kroner når en endelig lykkes i å drette noe. Men det er nok veldig få av oss "normale" akvarister som tjener penger på litt oppdrett i kjelleren. Jeg ser heller på det som å få tilbake noe av de pengene en legger ut.


Helt enig med deg der=)
Hei
men det var kun pga det eg skrev var att dei er veldig dyre pluss vist di dør så kan o du bere kaste over 800 kr rett ut vinduet og det md att folk driter i dem er jo en fra nettakvarie som isje brydde seg engang
Cicilie, dette er vennlig ment men det er veldig vrient å lese og forstå riktig hva du skriver. Prøv å bruke noen punktum og stor bokstav i begynnelsen av hver setning. Du skriver en blanding av dialekt og sms-språk og det hele blir en ganske stor røre Hold deg til en av delene. Dialekt er flott, men dropp sms-språket i tillegg.

Jeg er veldig interessert i det du skriver og temaet denne tråden dreier seg om, så det hadde vært fint om det var lettere å forstå det du skriver

Ang. temaet i tråden så har jeg faktisk ved flere tilfeller avstått fra å få tak i H. zebra selv om jeg har fått tilbud om det eller hatt sjansen. Jeg synes ærlig talt den fisken er oppskrytt Den er vakker, javisst, men jeg synes ikke den er verdt alle de pengene når alt man ser av den er en halefinne på heldige dager. Men men, det har litt med interesse å gjøre også. Selv om jeg liker L-maller og har noen favoritter der (L316, L270 og L134) så er det Corydoras som står mitt hjerte nærmest Der har jeg betalt ti ganger så mye for en Corydoras som en god del "vanlige folk" ville vært villig til å gi for noe de anser som "bare bunnfisk"

Det hele går på hva man er interessert i. Er man interessert nok, betaler man det selgeren krever stort sett (men med visse begrensninger, så klart). Med L-maller er man pent nødt til å se langsiktig på det... det finnes ingen kjappe løsninger når det gjelder dem. De leker når de vil, og det kan ta årevis. Og yngelen vokser sakte, så det tar månedsvis før de er salgbare. Det er derfor forståelig at en del L-maller er relativt dyre. Det tar tid! Så det er faktisk ikke "teit" å ville tjene noen kroner på alt det arbeidet og tiden man har brukt på å oppdrette fisken. Hvorfor er det teit? Det skjønner ikke jeg hvordan noen kan komme frem til.

Jeg synes det er strålende at så mange har lykkes i å drette H. zebra, siden denne er så truet i vill tilstand. Det letter trykket på ulovlig fangst fra naturlige habitater, og kanskje får bestanden der en mulighet til å ta seg opp igjen.
Hei
ok=) ka har du blit tilbud i pris? eg kunne ha kjøpt noen om di hadde kostett 500 kr per stk men 800 og oppover er VELDIG dyrt egentlig.. som du ser i teksten ovenfor står det att den er ikkje så kjelden lengre siden aquazoo har over 100 stk.
disse har eg lest om i nesten 8 år og ville ha meg sånen men siden dei er så dyre kan eg bere glemme det =(

Man kan jo diskutere hvorvidt HZ er verdt den prisen som de selges for. Mine begynner endelig å få en størrelse som ligner noe. Har forresten aldri sett dem spise og jeg har vel snart hatt de første i halvannet år.

Det som slår en med HZ er hvor fint de holder på fargene selv om de blir voksen. Den er skikkelig klar i fargene med et nydelig blåskjer når de trives. Jeg lurer egentlig på hvor mange jeg har da jeg aldri ser mere enn fire om gangen. Hvis alle er i live så skal jeg ha 11 stykker.

Da er det enklere med L205. Man titter inn i karret og teller1,2,3,4 og der var nummer 5 alle man alle, det vil si tre damer og to herrer. Må nok bygge om HZ-karret slik at man har mulighet til å se dem.

Når man har brukt mye penger på å anskaffe dem ser man jo gjerne at det blir en mulighet til å redusere kostnaden litt. Ser ikke akkurat for meg at denne hobbyen skal gå i pluss. Hadde jeg fått solgt all malleyngelen jeg har for 100 kroner stykket ville nok reolen ha kostet en tredjedel av hva jeg betalte for den.

Så var det det å sitte å observere mallene og deres adferd. Det er da man kommer på hvorfor man kjøpte dem i utgangspunktet, du verden dette er snåle greier. Finn frem Magliten og benk dere ned fremfor mallekarret. Om det befinner seg L046 eller en annen malle i karret så spiller det ingen rolle, de er like fasinerende alle sammen.
Jeg kan ihvertfall fortelle hva jeg har gitt for mine: ett år gamle fisk: 1000,-
3/4 år gammel fisk: 800,-. Dette er penger jeg med glede har investert, rett og slett fordi disse fiskene har vært en drøm for meg. Jeg ønsker selvsagt å få oppdrett på dem etterhvert, men det blir ikke med det første. først må fiskene bli store nok.

Men det er ikke bare sebraer som er dyre. Mange L-maller koster mye, og jeg har sett L-maller som har vært dyrere enn det jeg har betalt for mine sebraer. Og en del stimfisk koster også en hel del, som f.eks. enkelte coryer. Jeg tør ikke å tenke på hvor mange kroner jeg har brukt på fisk her i huset, men jeg kan fortelle at sebrakaret ikke er det karet der jeg har brukt mest penger tilsammen.

Og når det gjelder hvilken fisk man blir mest glad i, så henger det ikke sammen med pris, ihvertfall ikke her i huset. En av fiskene jeg setter aller mest pris på, er en helt vanlig oppdrettsancistrus!
Cicilie Telle
mangen kjøper Hypancistrus Zebra (L-046) bare for å tene mye penger men tenk heller på fisken om den får det bra der den skal! ikkje selg den til noen som du vet at den ikkje har det bra hos. eg har ikkje denne fisken selv men eg syns det er litt dumt att folk kjøper denne fisken KUN for å tne mye penger på den. f.eks Erlend d. bertelsen han vil bere det beste for fisken og det er det eg og ville ha gjort og om eg hadde hatt denne så hadde eg gitt alle dei inntente pengene til "naturvernorganisasjonen WWF". i fjor gidde eg alle pegene tfor ungel etterkuliene til vennina mi pga ho hadde en sjukdom. (privat så eg snakker isje mere om dette) og så leste eg en tråd om naturvernorganisasjonen WWF og no skal eg gi alle pengene til dei =)



Noen som åpenbart jakter bonuspoeng hos Erlend .D. Bertelsen her ja
Hei
nix... eg bare sier det for eg liker alle di bildene som han har og så har han fått så mye skryt av alle =p
nubbe
[QUOTE=Cicilie Telle]mangen kjøper Hypancistrus Zebra (L-046) bare for å tene mye penger men tenk heller på fisken om den får det bra der den skal! ikkje selg den til noen som du vet at den ikkje har det bra hos. eg har ikkje denne fisken selv men eg syns det er litt dumt att folk kjøper denne fisken KUN for å tne mye penger på den. f.eks Erlend d. bertelsen han vil bere det beste for fisken og det er det eg og ville ha gjort og om eg hadde hatt denne så hadde eg gitt alle dei inntente pengene til "naturvernorganisasjonen WWF". i fjor gidde eg alle pegene tfor ungel etterkuliene til vennina mi pga ho hadde en sjukdom. (privat så eg snakker isje mere om dette) og så leste eg en tråd om naturvernorganisasjonen WWF og no skal eg gi alle pengene til dei =)



Noen som åpenbart jakter bonuspoeng hos Erlend .D. Bertelsen her ja

Rimelig enig ja.
For hva er galdt i å tjene penger på fisker?? Gjør det selv jeg.
Plussmedlem
Fint hvis noen kan tjene noen kroner på hobbyen sin.
Men de aller fleste som driver med en hobby gjør dette fordi det er morsomt og interessant. Ikke fordi man har dollartegn i øynene.
Hobby er derfor oftest et "tapsprosjekt" hvis man regner kroner og øre. Men et stort pluss når man regner opplevelser, nye venner osv.
Det er vel dette som er "bonus" med hobby
Jeg kjenner egentlig at jeg blir litt irritert, når det dukker opp meninger som nærmest sier at "du skal GI MEG fisken din, du skal ikke ta penger for den!"

Det kommer faktisk alltid fra folk som selv aldri har oppdrettet noe annet enn selvgående fisk som guppy og lignende.... Den slags synspunkter kommer aldri noen som dretter fisk det tar månedsvis, kanskje oppimot et år med arbeid å oppfostre til salgbar størrelse.

Prøv selv og se, sier jeg bare til de som mener det. Se hva du mener jobben din er verdt etter månedsvis med jobb og tid.
mona o
Jeg kjenner egentlig at jeg blir litt irritert, når det dukker opp meninger som nærmest sier at "du skal GI MEG fisken din, du skal ikke ta penger for den!" Det kommer faktisk alltid fra folk som selv aldri har oppdrettet noe annet enn selvgående fisk som guppy og lignende.... Den slags synspunkter kommer aldri noen som dretter fisk det tar månedsvis, kanskje oppimot et år med arbeid å oppfostre til salgbar størrelse. Prøv selv og se, sier jeg bare til de som mener det. Se hva du mener jobben din er verdt etter månedsvis med jobb og tid.


Må si meg enig med Mona her.

Zebramaller er ikke leveringsklare før de er ca 6 mnd, de vokser utrolig sakte. Det er ganske mye arbeid fram til de kan leveres. L-46 er heller ikke kjent for store kull, er ikke akkurat ancistrus vi snakker om her. I tillegg til dette er det markedet som bestemmer prisen.

Har selv en gruppe på 7 stk L-46. Kjøpte dem mai 2007, da var de ca 6 mnd gamle. Kjøpte de av helt andre grunner enn å tjene tjene penger på de. Synes det er utrolig stas å ha slike flotte maller, det er liksom noe magisk med dem.

Dersom jeg skulle være så heldig å få yngel på de etterhvert, ville selvsagt dette være en hyggelig bonus. Har brukt noen kroner på akvariehobbyen, det er nok særs LENGE til jeg går i null. :o)



Det er typisk norsk å blande seg inn i hva andre gjør med sine penger, og hvordan de skaffer dem
Sebrapleco er en utrolig flott fisk som mange ønsker seg.
Den drettes for å spres i de tusen hjem.
Det er da en selvfølge at denne fisken ikke skal gis bort gratis!
Det er ikke guppy det er snakk om her. Men en henholdsvis "ny" fisk, som er vakker og meget etterspurt.

Jeg solgte guppy og Platy tidligere, så du kan banne på at dersom jeg hadde hatt Sebrapleco, å lyktes i å drette den, så hadde jeg solgt det yngelet også.
Fisken er dyr å få kjøpt i utgangspunktet, ved å selge yngel får man på en måte tjent inn pengene man brukte på å kjøpe den.
Den er jo en praktfull fisk å ha i akvariet, men hva er galt med å tjene noen kroner på den på si?
Dersom fisken yngler er jo det ett tegn på at den trives!

(Ett tips til trådstarter er å lese godt igjennom innlegget ditt før man poster det, så får man luket ut skrivefeil og innlegget blir lettere å lese. )
Ken Myrseth
For hva er galdt i å tjene penger på fisker?? Gjør det selv jeg.


Ingen ting galt i det, men jeg tror faktisk du er den eneste i Norge som klarer det. Hvis du mener akvariefisk og ser bort fra de som importerer og selger videre da.

Correct me if I'm wrong, for den hemmeligheten vil jeg gjerne vite. Hvis noen vet hvordan man skal tjene inn investeringer og fôr samtidig som man får en anstendig timeslønn vil jeg gjerne vite det.
Det er vel ikke noe levebrød.
Mer heller en liten bonus. Hehe...
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap