Hvordan sende med buss/tog?

Hei!

Jeg vet dette kanskje er unødvendig å spørre om her, men tenker at det er ganske mange av dere som har gjort dette før
Hvordan kan jeg få tilsendt noe med buss/tog så raskt som mulig? Hvordan går jeg fra for å få sendt det? Hva koster det? (Det er en liten ting, veier lite.)

Blir veldig takknemlig hvis noen har tid til å svare

Mvh
Fant det ut, trenger ikke svar
Skriv gjerne ned hva du fant ut, det har nemlig jeg også lurt på
ja, det kunne vært litt kjekt. finnes det noen artikler om "Fisk på buss/tog"?
Fikk tilsendt fisk med buss frå Østlandet til Bergen ein gong. Fiskane blei satt på bussen av selger som måtte betale sjåføren (Tror det kosta 100,-).
Så må kjøper stå klar på perrongen for å ta imot fisken. Eg måtte sjølv leite meg fram til rette sjåfør for å få pakken. Dette er svakheten med systemet slik eg ser det. Det virka knapt som at "min" sjåfør huska at han hadde med seg ein pakke. (Den stod forresten i bagasjerommet.) Tenker med gru kva som kunne skjedd dersom bussen var framme før, eller veldig mykje etter ruta. Spesielt om vinteren kan det jo bli forsinkelsar. Her må kjøper være klar over at det kan bli venting. Det nyttar ikkje å ha ein avtale 10 minuttar seinare.
For selgar sin del trur eg at det er viktig å forsikre seg om at mottaker er seriøs og til å stole på. Tenker med gru på at "min" fisk skal stå i eit kaldt bagasjerom over natta.

Med tanke på distre sjåførar trur eg også at eg ville ha forsikra meg om at same bussen skulle køyre heile ruta.

Det at fisken stod i bagasjerommet under turen gjekk forresten veldig bra, sjølv om det var vinter og frost. Det såg ut til at motoren gjorde at bagasjerommet holdt ein akseptabel temperatur. Fisken min var då også forsvarleg pakka.
Hi hi kom til gru til å tenke på da jeg var liten og glemte fiskene igjen på bussen, kom hjem og husket - hadde ikke jeg med meg no mer?
Ringte i all hast til bussentralen og ca 1 time senere sto jeg på bussplassen og ventet, snille sjåføren hadde fiskene bak setet sitt og lo godt da han leverte de. Men fiskene hadde ingen men fra reisen og levde i mange år. Bare kom på det ang de som lå i bagasjerommet.
Så det er altså bussjåføren du må forhandle med og ikke selskapet?
Det er nok en del ulike måter dette praksiseres på i det ganske land.

Her jeg bor, må\bør pakkene leveres på godsmottaket før bussen er på tur avgårde. En får da en del av fraktbrevet som kvittering på at pakken er betalt for, og at den skal med den og den bussen, til den og den plassen.
Om ikke mottaker henter rett fra bussen, blir pakken satt på "lageret" der bussen stopper.

Her jeg bor, koster pakker på under kiloet 50.- spenn, mener at det var 75.- for 1-3kg (gjelder direkteruter, på opptil 30mil).

Svært billig, med tanke på at pakken får så rask transporttid som overhodet mulig. Pakkene sendes i godsrommet under bussen, som er oppvarma, så her kan man sende slik året rundt.
Dette er veldig greit å vite for oss som bor på landet Tusen takk for informasjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap