Alt for varmt til krystallrekene!?

Har hatt en 25L gående med snegler i vinter, og hadde nå planer om å gjøre det om til et lite rekekar. Dette er et kar jeg har stående veldig nærme verandadøra og sola er såpass høy nå at den står på karet flere timer. Var 30 grader på ettermiddagen i går... Skal prøve å se om det hjelper med å trekke for gardin, men tviler egentlig på det... Jeg er vel egentlig dum som trodde det skulle gå bra å ha karet så nær sollys, men jeg hadde så lyst å se hvordan et kar fungerer med ekte sollys -for både planter og dyr. Rekene skal jo ikke ha høyere temp enn 25 og da sliter jeg litt. Jeg har det så trangt og vet ikke hvor jeg skulle flyttet det. Skal jeg tørre å bare kjøre på? Se om det går?
Jeg tror nok rekene vil slite, ja, det er nok ikke så lurt å ha reker i et så varmt kar. Det er risiko for at de "visner bort" over tid, og kolonien dør kanskje ut. Spesielt nå som vi går inn i den varme årstiden snart.

Da jeg kjøpte meg røde krystallreker (CRS) og skulle velge hvilket kar jeg skulle ha dem i, valgte jeg et som står nederst i reol og derfor har noe lavere temperatur enn de som står høyere. Varmen i et rom stiger jo, og derfor er akvariene som står øverst i reolen opptil 2°C varmere enn de nederste faktisk. Så jeg valgte et der temperaturen ligger på 23-25°C, avhengig av romtemperatur (varmekolbe finnes men den er innstilt på 22°C for å hindre at temperaturen faller for mye pga fiskene). Mine CRS reker deler kar med Corydoras metae, og både fisk og reker yngler hele tiden

Søren, ja du har nok rett. Darn... det hadde vært så kult å prøve å kjøre et kar uten kunstig belysning, kun ekte. Ser for meg plantetrivsel. 250 literen min står lengre inn i rommet men blir truffet av litt sollys på hjørnet av karet og der liker coryene å ligge og sole seg

Har ingen vindu uten direkte sollys hvor jeg kunne prøvd ut kar uten kunstig lys, bortsett fra på jobb. Men der får jeg ikke lov å ha akvarium fordi de er redd andre skal bli misunnelig (ehh -ja..) Det irriterer meg akkurat nå.
Kanskje det finnes andre rekesorter som trives i varmere vann? Har du undersøkt det? Det kunne jo la seg gjøre om du fikk tak i en reke som trives i varmt vann.
Ja! Jeg kan jo faktisk prøve Biereke
Jeg har mine CRS på 22 grader. De kan ha opp i 25 grader, men trives best i kjöligere vann.
Biereke er jo "naturformen" av CRS reker (mao, samme reke egentlig) så jeg vet ikke om jeg ville hatt de i så varmt vann heller? Jeg skal hente 20 biereker i Tyskland neste uke og disse vil bli gående sammen med CRS rekene.

Om du har lyst og mulighet til å bruke litt ekstra penger så er de nye Sulawesi rekene en art som trenger varmere vann, med höyere ph og hardhet i vannet. Kanskje dette er noe å vurdere?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap