Sparepære eller glødelampe?

hva er best for planene? fordeler ulemper med dem? sparepære eller glødelampe? tror akvariet mitt har pærer på 25W bare.
Har hørt at sparepærer er å anbefale siden de ikke produserer så mye varme, men om de finnes i 25w vet jeg faktisk ikke.
når det står 25 w betyr det MAX 25w, Spare pære er på 9 w.
Verken vanlige glødelamper, eller vanlige sparepærer er spesielt egnede til akvarieformål.
I tillegg er det ofte meget vanskelig å finne en sparepære som faktisk passer i armatur, der det er beregnet en liten glødelampe.

Noen av grunnene til at vanlige glødelamper oftest er uegnet;
-Lite lys, mye varme.
-Feil lys, mesteparten av lyset har bølgelengder som plantene i liten grad kan nyttegjøre.
-Ofte kort levetid på lyskilden.
-Vanskelig å finne systemer som holder tilstrekkelig med fukt unna over tid. Selve armaturet lever derfor ofte kort tid.

Noen grunner til at glødelys oftest er uegnet:
-Store pærer, få watt.
-Tildels håpløst utvalg av fargetemperaturer å velge blandt.
-De vanlige pærene tåler ikke fuktigheten, så en må bruke dekkglass.
-Også her er bølgelengdene i lyset lite egnet.


Det en ofte ser med slikt lys, er at plantene strekker seg veldig oppover, og blir tynne og skrantne. Det er også vanlig med tildels store algeproblemer.

Jeg ville erstattet dette lyset med noe som egner seg til vårt formål. Det finnes en god del lystyper som egner seg selv til små akvarier.
Jeg skiftet ut sokkelen i armaturet til et lite 20-liters akvarium til å ha E27-sokkel. Kjøpte en plante-spare-pære på Plantasjen. Har fungert godt i dette akvariumet. Plantene trives ser det ut som.
Lyset er litt spesielt, kan ikke kalles naturlig. Skjærende lilla-aktig lys. Ser ikke så jævlig ut i selve akvariumet riktignok.
Wikdahl
Jeg skiftet ut sokkelen i armaturet til et lite 20-liters akvarium til å ha E27-sokkel. Kjøpte en plante-spare-pære på Plantasjen. Har fungert godt i dette akvariumet. Plantene trives ser det ut som. Lyset er litt spesielt, kan ikke kalles naturlig. Skjærende lilla-aktig lys. Ser ikke så jævlig ut i selve akvariumet riktignok.


hva koster spareplantepærer?
Mener det var litt over hundrelappen for den.
Frank Angell
Noen grunner til at glødelys oftest er uegnet: -Store pærer, få watt. -Tildels håpløst utvalg av fargetemperaturer å velge blandt. -De vanlige pærene tåler ikke fuktigheten, så en må bruke dekkglass. -Også her er bølgelengdene i lyset lite egnet.


Regner med dette gjaldt sparepærer. (fluoriserende)

Ville bare skyte inn at det at sparepærene har lav wattstyrke kun er positivt. Det er lysmengden(lumen) man egentlig er på jakt etter. Så det med watt i forhold til liter osv. blir egentlig litt feil. Bruker man fex. T5 istedet for T8 kan man gå ned på antall watt og sammtidig ha sterkere lys.

Har brukt sparepærer før med greit resultat, men de er dyre om man skal ha nogelunde sterkt og bra lys. Det er også vanskelig å finne riktige pærer.
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Frank Angell] Noen grunner til at glødelys oftest er uegnet: -Store pærer, få watt. -Tildels håpløst utvalg av fargetemperaturer å velge blandt. -De vanlige pærene tåler ikke fuktigheten, så en må bruke dekkglass. -Også her er bølgelengdene i lyset lite egnet.


Regner med dette gjaldt sparepærer. (fluoriserende)

100% riktig
...De pærene som er nevnt over fra Plantasjen er gått ut av sortimentet, som det heter...Er det noen som har noen hete tips om hvor man så kan få tak på "plante-spare-pærer"...?

(Har noen tips jeg skal følge opp, men det går ikke før til mandagen)
claes ohlson har allt en trenger og litt til.
Trygve Lillefosse
claes ohlson har allt en trenger og litt til.:-)


...Finner kun lamper på 2700K der, jeg...Trodde man trengte 6000K og over for plantebelysning...?
Noen planten bryr seg døyten om lyskvaliteten. Det gjelder bl.a anubias, javabregne og javamose. Disse kan klare seg i et kar med minimal belysning.
Skal man spare penger på teknikk, så er det avgjørende å velge planter som ikke krever så mye lys. Jeg har til og med blomst på min anubias, og den vokser i et kar som er opplyst av to mignon-pærer.
Er desverre bare på noen få det står noe om fargetemp.

Tidligere hadde de egne sparepærer for planter, men de gir et snålt lys. Mener de skal ha sparepærer med høyere fargetemp enn 2700.
Blandt annet Phillips har sparepærer med mer egnet fargetemperatur enn den vanlige hyllevaren på Rimi.
De leverer pærer med både 4000 og 6500K.
Desverre er det ganske uvanlig med E14-sokkel på slike pærer

Samme produsent har også mer spesialliserte lyskilder til plantebruk, men også disse er med E27-sokkel.

Markedet bugner forøvrig mer eller mindre over av kjekke belysninger til kar i alle størrelser. Leiter en litt, finner en fort en del snadder
Kan nevne at jeg nettopp mottok ett armatur med 3*8W T5 som jeg betalte den nette sum av 50.- spenn for + frakt fra Hong Kong....
Kan fint brukes over det meste av kar i størrelse 10-60L
Armatur til 50spenn!
Har du noe imot å fortelle hva det var? Jeg trenger også en ny løsning til belysning over 70-liter'n min. Det er snart bare alger som vokser der.
Ja det hadde vært noe... Hvor mye ble det med frakta på det armaturet til 50,-
Trenger et sånt jeg også.
Det er dette armaturet jeg kjøpte.
Slett ikke det dårligste HK-kjøpet jeg har gjort

For egen del, blir rørene erstattet med bedre rør for ett rent plantekar etterhvert.
Frakta utgjorde vel ca 150.- inkl forsikring av seningen (kosta ett helt £! Uffamegsåblakkjegble)
Men det er jo litt "kjedelig" å vite at 3 nye rør, vil koste like mye som 9 slike lamper ex frakt

Samme fyren har også noen lignende lamper med 9W kompaktrør, til den svimlende sum av 2,37$ - 11,88kr!
En får jo ikke en dassrull for den prisen nå til dags
Hvor langt er dette armaturet, da, Frank?
Aggi
Hvor langt er dette armaturet, da, Frank?

Gjør det enkelt
[External Image]

Spesifikasjoner;
Voltage: 220-240V
Frequency: 50/60Hz
Bulbs: 3 x 8Watt T5 bulbs, two white and one blue
Dimensions: 36 x 15.5 x 5 CM(14" x 6" x 2")
Mounting Leg: Included
Easy to install for different size 30-47CM of of fish tank.|

light provides full spectrum illuminations ideal for aquatic plants and marine reef growth.

Use high quality aluminum shell, rustless and anti-corrossion, good heat diffusing ability.

Special design, two independent light switches,
3 x 8Watt T5 fluorescent bulbs, two white and one blue, 95% light reflection.

Low energy consumption and temperature made by the lamp, energy saving more than 40%.

Super thin design, nice attractive appearance, suitable for both fresh and salt water.

Dimensions: 36 x 15.5 x 5 CM (14" x 6" x 2"). New in box.

Caution: This lamp cannot be immersed into water, if the lamp falls into water or get wet, unplug the power adapter.

Kan nevne at jeg bare for morro skjøv labbene helt sammen, og klaska lyset oppå 5litern.
Så ut som en ufo, men fy fasan det lyset
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap