Prøver med palett ciklide
Etter misslykket forsøk med sommerfuglciklide så har jeg kjøpt meg et par palett ciklider fikk kjøpt meg en hunn som jeg syntes var veldig fin og kjøpte den hannen som var gulest øverst opp på ryggfinnen (den blir vell mørk etterhvert, men det var for mange par i dyrebutikken i et kar for at de kunne trivest)...
Tror dere det tar lang tid før de legger egg?? )
Er det noen spesielle steder de liker å legge eggene sine?? (hun på butikken sa flate steiner, men begynte å stusse litt på det).
Noen måter å trigge de til lek på??
Håper på raske svar
Tror dere det tar lang tid før de legger egg?? )
Er det noen spesielle steder de liker å legge eggene sine?? (hun på butikken sa flate steiner, men begynte å stusse litt på det).
Noen måter å trigge de til lek på??
Håper på raske svar
Postet 18.03.08 kl 16:14
Palettciklider er MYE enklere enn sommerfuglciklider og litt mer "hadføre".
Hun i butikken tok nok feil da hun sa flate stener... Paletter liker huler, gjerne en kokosnøtt. Jeg lagde huler ved å legge stener over hverandre
Om de legger egg kommer ann på hvilke andre fisker du har i karet. Hvis der er mye bunnfisk kan det ta litt tid, men vanligvi går det ikke lange tiden før første egglegging! Og så leker palettene helt fantastisk flott! Moro å se på! Og lett å skjønne når det er noe spennende på gang!
LYKKE TIL!
Hun i butikken tok nok feil da hun sa flate stener... Paletter liker huler, gjerne en kokosnøtt. Jeg lagde huler ved å legge stener over hverandre
Om de legger egg kommer ann på hvilke andre fisker du har i karet. Hvis der er mye bunnfisk kan det ta litt tid, men vanligvi går det ikke lange tiden før første egglegging! Og så leker palettene helt fantastisk flott! Moro å se på! Og lett å skjønne når det er noe spennende på gang!
LYKKE TIL!
Postet 18.03.08 kl 16:53
De kan nok drøye litt.. de må jo bli litt kjent først også, både med hverandre på tomannshånd og med sitt nye hjem
Paletter legger eggene sine i tak på huler (ikke på flate steiner), så en terrakottapotte eller en kokosnøtt hule, gjerne et par-tre slik at de har litt å velge mellom, skulle gjøre susen
Ellers fikser paletter det meste selv, og leker lett. Litt god mat som mygglarver kan ikke gjøre ting noe værre hvertfall.
Etter at hulene er på plass er det stort sett bare å lene seg tilbake og la naturen gå sin gang. Vær oppmerksom på at de kan trenge et forsøk eller tre før de skjønner poenget. Dermed kan egg/yngel bli spist de første gangene. Det beste er å la naturen gå sin gang, for da de først klarer det er det utrolig fasinerende å følge med på yngelpleie
Paletter legger eggene sine i tak på huler (ikke på flate steiner), så en terrakottapotte eller en kokosnøtt hule, gjerne et par-tre slik at de har litt å velge mellom, skulle gjøre susen
Ellers fikser paletter det meste selv, og leker lett. Litt god mat som mygglarver kan ikke gjøre ting noe værre hvertfall.
Etter at hulene er på plass er det stort sett bare å lene seg tilbake og la naturen gå sin gang. Vær oppmerksom på at de kan trenge et forsøk eller tre før de skjønner poenget. Dermed kan egg/yngel bli spist de første gangene. Det beste er å la naturen gå sin gang, for da de først klarer det er det utrolig fasinerende å følge med på yngelpleie
Postet 18.03.08 kl 16:55
har ikke så mye bunnfisk tror jeg. :p Har siamesiske algespisere og en liten ancistrus så er det noen guppy, platy og fantomtetra
Jeg får forsøke og lage noen huler da vettu, siden flate steiner ikke funker for de ) Syntes nesten det var litt rart at de hadde samme eggleggingskrav som sommerfuglciklidene :p
Jeg får forsøke og lage noen huler da vettu, siden flate steiner ikke funker for de ) Syntes nesten det var litt rart at de hadde samme eggleggingskrav som sommerfuglciklidene :p
Postet 18.03.08 kl 17:00
Palett ciklider, etter min erfaring er relativt enkel å få lek på. Mine la eggene på veggen i en lekshule i keramikk.
Da eggene var klekket og de ble til wigglers så flyttet foreldrene de til en annen hule og oppbevarte dem der til de ble frittsvømmende. Da hadde de sitt nye "hjem" som base.
Hvis de har mye styr med å passe på hulen der eggene er, de blir avslørt av sin oppførsel for å beskytte eggene, så er det vanlig at de flytter yngelen (wigglerne) når disse er klekket før de blir frittsvømmende.
Palettciklidene er meget gode foreldre og meget agressive mot andre fisk som nærmer seg når de har yngel. De går ikke av veien for å banke liv skiten ut av fisk som er 10 ganger så store som dem selv
Da eggene var klekket og de ble til wigglers så flyttet foreldrene de til en annen hule og oppbevarte dem der til de ble frittsvømmende. Da hadde de sitt nye "hjem" som base.
Hvis de har mye styr med å passe på hulen der eggene er, de blir avslørt av sin oppførsel for å beskytte eggene, så er det vanlig at de flytter yngelen (wigglerne) når disse er klekket før de blir frittsvømmende.
Palettciklidene er meget gode foreldre og meget agressive mot andre fisk som nærmer seg når de har yngel. De går ikke av veien for å banke liv skiten ut av fisk som er 10 ganger så store som dem selv
Postet 19.03.08 kl 13:29
Den fiskesammensetingen du har skulle ikke være noen trussel mot palettene og sjansen for at de fleste vokser opp er relativt stor. Litt svinn må man regne med, største trusselen for yngelen er faktisk pumpen. At de blir sugd inn i pumpen.
En ting å huske på hvis du ønsker å få de til å gå i lek er å fòre proteinrik mat. En kan risikere hvis det er alt for lite proteiner i flakfòr som feks. guppy fòr at foreldrene kan spise eggene sine.
Så kjøp deg et skikkelig næringsrikt fòr. Hunnen blir veldig rød i buken når hun er parringsklar. Vannbytter og feks. røde mygglarver kan trigge de til å gå i lek.
En ting å huske på hvis du ønsker å få de til å gå i lek er å fòre proteinrik mat. En kan risikere hvis det er alt for lite proteiner i flakfòr som feks. guppy fòr at foreldrene kan spise eggene sine.
Så kjøp deg et skikkelig næringsrikt fòr. Hunnen blir veldig rød i buken når hun er parringsklar. Vannbytter og feks. røde mygglarver kan trigge de til å gå i lek.
Postet 19.03.08 kl 13:35
Vil bare nevne at en super hule som er meget billig er kokosnøtt. Du kan kjøpe kokosnøtt i matbutikker for 4-5 kroner. Men de må deles i to med en sag. så er det bare å plukke ut innholdet, skylle de og gi de et raskt oppkok, så er de klar til bruk. Greit med en liten sag for å lage ønsket hull i den.
Stilig, kjempebillig og funksjonelt
Stilig, kjempebillig og funksjonelt
Postet 19.03.08 kl 13:52
jeg har prøvd en gang å lage kokosnøtthule, men kokosnøtten var råtten å jeg får ikke bort den stygge stygge lukten.. Har kokt den opp mange ganger nå, å nå ligger den ute... Tror kanskje jeg skal kjøpe en ny nøtt og håpe den ikke er råtten :p Med mindre noen har råd om hvordan jeg kan få bort lukten?? )
Postet 19.03.08 kl 14:29
Shlushjeg har prøvd en gang å lage kokosnøtthule, men kokosnøtten var råtten å jeg får ikke bort den stygge stygge lukten.. Har kokt den opp mange ganger nå, å nå ligger den ute... Tror kanskje jeg skal kjøpe en ny nøtt og håpe den ikke er råtten :p Med mindre noen har råd om hvordan jeg kan få bort lukten?? :))
Tror jeg ville satset på å kjøpe en ny :P
er jo ikke rare kostnaden.
Postet 19.03.08 kl 15:00
Postet 19.03.08 kl 22:50