Iselin sine akvarier (side 2)

Hei!

Nå er det en stund siden jeg har skrevet merker jeg og jeg har nesten ikke begynt en gang.

54 literen:

Her tusler det og går. Karet mitt er fullt av planter igjen pga. medlemsmøte i klubben. Desverre har den ene ottoen min dødd. Jeg tok nitritt-test og den var fin. Jeg har aldri klart å holde liv i malletyper, så jeg har vel egentlig ventet litt på det. Den ene guppydama har også fått LITT mer fett på kroppen.

35 litern: Her går det en guppyyngel og en platyyngel for tiden... Det er litt slapt. Karet ser dårlig ut=P

43 litern: Denne derimot er jeg kjempestolt av! Bortifra algevekst på glasset, så liker kampfisken min seg kjempegodt. Og bare etter en uke har den begynt å lage skumrede. Når jeg slukker alt av lys når jeg skal legge meg og kun lar dette karet være på, så begynner han og blåse seg opp stor og flott. Det er kjempefint og se på. Jeg er helt fortryllet i kampfisken og nå vil jeg egentlig bare ha fler. Selvom plassen og pengene begynner å svi litt..

Jeg legger ved et par bilder av skumredet!



[External Image]
Her er kampfisken min etter jeg har slukket lyset.

[External Image]
Ida Helene
Han er heit!

forelsket..... hmmmm
Han venter nok på en like rød og heit dame!
Det var en veldig flott hann, ja. Jeg tror årsaken til at han blåser seg opp på kvelden (når alt annet lys er slukket) er fordi han da plutselig ser speilbilde av seg selv i glasset Sammenlign med vinterkvelder, når det er mørkt ute og vi har masse lys på inne i stuen. Da ser vi ikke ut gjennom vinduet, bare speilbilder av rommet inne.
mona o
Han venter nok på en like rød og heit dame! :-) Det var en veldig flott hann, ja. Jeg tror årsaken til at han blåser seg opp på kvelden (når alt annet lys er slukket) er fordi han da plutselig ser speilbilde av seg selv i glasset:-) Sammenlign med vinterkvelder, når det er mørkt ute og vi har masse lys på inne i stuen. Da ser vi ikke ut gjennom vinduet, bare speilbilder av rommet inne.


Tusen takk for fine kommentarer!

Jeg må faktisk innrømme at hvis alt går etter planen, altså at han fremdeles trives og er like flott (om ikke flottere) om noen måneder, og at jeg har fått lest enda mer og har fått mer erfaring, så har jeg lekt litt med tanken om å skaffe en rød dame til han.

Hm. Lurer på om naboene nyter synet av oss, som når vi nyter synet av fiskene...Uff..
Film av herr. kampfisk
Som sagt før viser Herr. Kampfisk seg frem hver gang lyset slåes av. Denne gangen har jeg filmet det. Det er kun med kameraet så oppløsningen er ikke sååå mega bra og noenganger ble jeg litt for ivrig av å se på han og ikke på skjermen, så av og til er det bare litt vallisneriaer i bildet:P

Enjoy!


[URL= <embed src="http://www.youtube.com/v/fRGJe8t4cZY" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> ][/URL]



dette gikk heller dårlig. får se hva jeg får til i morgen.:P
Må si du er stødig på hånda:P

Men uansett; han er fantastisk flott! Og jeg ser tydelig at halen har blitt fyldigere siden vi henta han!
Det var vanskelig skal jeg si deg! Men jeg tenker jeg skal ta en ordentlig film med et videokamera... Han har blitt mye større Han er verdens største kampfiskXD
Akvarielivet på rommet mitt går sin gang. Mest smått, men det synes jeg er fint fordi da veit jeg at det ikke er voldsomme forandringer som stresser fiskene.

Kampfisken min er fremdeles flott og blir bare flottere, synes jeg. Han lager ikke sånne store skumreder lenger, men jeg tror noe av gaffelmosen som flyter oppe i overflaten er litt for spredt slik at det ikke fester seg. Jeg skal se hva jeg kan gjøre for at det blir.

Fra 35 literen har jeg flyttet den ensomme guppyen min til 54 literen. Da hun var yngel ble hun flyttet derifra fordi hun ble sett på som mat av de andre i mellomgangen fra yngel til ungdom. Hadde det ikke vært for at jeg satte henne i en boks aleine, slik at hun fikk kommet seg og ble satt i yngelkaret tror jeg hun hadde dødd.

Jeg har ikke klart å holde på endlersene mine. Hvorfor, nei det veit jeg ikke. Men jeg har ihvertfall bestemt meg for at jeg ikke skal ha fler, og derfor har jeg lagt ut en liten annonse på akvaforum om at jeg gir henne bort. det tror jeg er best for henne, egentlig. Men det ser ut som at hun trives i 54 literen. Endelig litt mer fisker å sosialisere seg med og litt mer planter med alger å tygge på.

Bare for å reklamere litt for henne er hun veldig pen og se på synes jeg. Jeg veit ikke om det er bra for en endlers, men hun har i allefall svarte avtegn på hale- og ryggfinne og disse er nesten symmetriske. Så det liker jeg med henne.

Nå begynner det nye rommet mitt i tilbygget å ta form. Jeg var inne i det i går og pappa viste meg hvor skilet mellom mitt og Chris sitt rom. Jeg tenkte.. Her har jeg plass til en 180 liter! Så tankene har begynt å surre.. Det er ikke bra.. Eller.. Jo, det er det:P Spesielt når 18årsdagen er rundt hjørnet!

I 35 literen nå er det bare en haug med sandsnegler og en stor javamosedott med masse andemat i. Dette er synd fordi jeg ikke kan selge den videre.. Men nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med dette karet. Dette er alternativene:

- Plantekar og ha plass til ei lita kampfiskfrøken
- Forvandle det til et sneglekar ( LITT skeptisk..)
- Prøve å ha en gjeng med dvergcorydoras der.

Dette tror jeg at jeg skal tenke litt over til jeg kommer hjem fra Island.
I dag var jeg og min bestevenninne, Ida Helene, på TAM Alna. Vi gledet oss som unger - vi synes alltid det er like spennende med nye dyrebutikker/akvariebutikker.

Jeg ble i allefall veldig positivt overraska. Det var masse fisker og det var mye forskjellig rart, ikke bare kjedelig utvalg som jeg har sett diverse andre steder - dog prisen på diverse fisker gjerne kunne vært senket et par kroner.. Mannen vi pratet med virket sm at hadde passe med kunnskap, men jeg merket nok en gang at han også er selger
Det som var litt morsomt var at vi også så et kampfiskpar som faktisk var i lek da vi tittet i kampfisk-hylla. DET synes vi var litt gøy, da.

Selvfølgelig går vi ikke tomhendt ut fra butikken. Vi fant stedet med røttene og gravde godt og fant våre to fine røtter. Jeg fant en jeg kan pynte litt opp i 35 literen når jeg kommer hjem fra Island og en litt større jeg SKAL ha i 180literen. Jeg skriver skal med store bokstaver fordi det verken er i hus eller konstatert at det blir et slikt kar. Men når jeg får det nye rommet mitt har jeg så lyst på et større kar enn det største jeg har nå.. En lite stusslig et på 54 liter..xD

Vell. Da jeg kom hjem etter en hel dag uten en tur hjemom er det en ting som fryder hjertet mitt. Herr Kampfisk er i full gang med å vise seg fram til et stort sett tomt rom, men jeg tror han syntes fisken han så rett framfor seg så litt for god ut til å være sann.. Så han var i hugget. Så ser jeg litt i overflata - og jaggu har han ikke fylt hele delen bak i karet med et skumrede. Det er sånne ting som får meg til å fortsette med akvariehobbyen. Det fascinerer meg hver gang hvor utrolig flotte kampfisker er, spesielt min egen. Mitt eventyr med kampfisk er såvidt begynt har jeg
veldig på følelsen.

Og du verden så flott det er å se på en storfornøyd fisk!
Hei

Det er veldig lenge siden jeg har skrevet noe i akvabloggen min. Det har ikke skjedd sånn grusomt mye, men jeg kan jo skrive om småting som har skjedd =)

Da jeg kom hjem fra tre uker med sommerjobb på Island (turguide på hesteryggen)så hadde halen til Herr Kampfisk blitt betydelig mye kortere og stuttere. Det var skikkelig kjedelig, fordi da jeg dro hadde nesten hele "halfmoon-halen" vokst ut. Det tok lang tid før den nesten så ut som en halfmoon og nå må det gro ut på ny, en gang til. Vallisneriaene trives og de vokser masse og javabregnene har små utspringere noe jeg ikke har fått til før (ikke le!). Ricciamosen går det værre med, men jeg ser meg stort sett fornøyd med karet uten mose. Jeg har fremdeles ingen bakgrunn (shame on me, jeg veit det..), men det kommer.

Da jeg kom hjem så jeg også at det gikk litt ille med to platyer. Av erfaringer så så jeg at dette ikke kom til å gå bra, jenta var tynn og hadde fått knekk i ryggen og hannen hadde fått noe som så ut som en soppinfeksjon på hodet og skjellene struttet ut. Jeg gjorde det slutt for dem veldig raskt for å ikke spre sykdom o.l. Den ensomme guppy-jenta trives og jeg vurderer å gå over til endlers i stedet for platyene. Det er et eller annet som ikke matcher med meg og Platyer. Plantene vokser fint, spesielt vasspesten (den har omtrent krølla seg inn i hverandre) og Rotala blablabla (som er den med røde og grønne blader) trives, ser det ut som (er litt overraska). Det er jeg glad for. Det er en artig historie om hvordan jeg fikk tak i den...

Jeg var på auksjon i akvarieklubben og jeg hadde sett meg ut en plante som jeg syntes var veldig fin (Rotala) og at påtill fikk jeg vite at den var enkel. Auksjonærer(risten?!) bød selv 20 kr, jeg tok 30kr og han gikk opp til 40kr. Og da kan dere tro at jeg kommer med en av mine Iselin-rykker jeg er kjent for å ha... Jeg geipa til han med et glimt i øyet... Og rett etter at jeg gjorde det, trakk han budet sitt. Jeg ble kjempeflau, men er kjempeglad i planta! Hehe... Jeg skal være litt mer forsiktig de fremtidige møtene.

Jeg vurderer om jeg skal selge mine 4 kardinaltetraer. Som en dyre-elsker så sier jeg til meg selv: selg dem til en seriøs akvarist som har en stor stim i et stort kar. Men ego-Iselin sier: du skal jo snart skaffe deg et større kar så snart du får deg et større rom..

Men jeg tror nok jeg selger dem.... Må bare få litt tid på meg først.

Legger ut bilder av 43 literen med Herr kampfisk i og 54 literen.
Jeg tenkte jeg bare skulle legge ut et par bilder av utviklingen til "hoved"karet mitt (og som viser hvordan jeg har utviklet meg som akvarist).

Jeg er ganske fornøyd med resultatet (siste bildet). Selvom jeg veit at jeg må sette i gang å luke litt i vasspesten, hehe.
Også må jeg nesten legge med et par bilder av da jeg og familien var ute med båten i Oslofjorden. Jeg svømte i land og satte meg i svaberget med beina ute i vannet og tull at man må gå til pedikyr og betale masse lapper for å få bena dine massert av fisk! De finnes jo i Oslofjorden!

Om de ikke beit, så svømte de over, under lå på og smakte på beina mine og det hadde jeg det moro med!
For noen morsomme bilder! Kan ikke huske å ha opplevd lignende når jeg har duppet beina. Bare krabber og det er liksom ikke det samme. Klyper gjør de også.

Var morsomt å se endringene i akvariet ditt også. Så absolutt til det bedre vil jeg si. Fint!
Tusen takk for det Astrid

Det har for tiden ikke skjedd å mye i akvariene mine. Jeg har forandra oppsettet hos herr Kamfisk, men dt er så absilut ikke ferdig.
Planer for dette karet nå:
* få tak i javamose, flyteplanter
* kanskje en lotus
* flere vallisniaer
* svart bakgrunn


Også har jeg jo et 35 liter jeg skal gjøre om på. Nå for tiden er det en mopanirot og et par caroliniana bacopaer der.. Jeg burde kanskje ikke glemme sandsneglene? Hehe.
Når det nye rommet mitt er på plass skal jeg også gjøre om dette karet:
* Finne en redmoore-rot
* Javamose her også
* Planter jeg ikke helt har bestemt meg for ennå
* Ny pumpe
* Svart bakgrunn
* Galaxyrasboraer (etterhvert som karet er oppe og går for fullt igjen)

I 54 literen har jeg luka vasspest som jeg skal sende til en fyr på mandag.. Windelløven har nå offisielt grodd seg helt fast i rota. Jeg har kjøpt flere røde fantomtetraer som trives. Og jeg har 4 kardinaltetaer til salgs. Er det noen som bor i Oslo så si i fra om du er intressert!

Og 180litersdrømmen tror jeg også kommer til å bli til virkelighet da rommet mitt nå er satt opp og alt "innvendig" bare er igjen. Det er STORT!
Fillern! Nå som jeg trodde at jeg fikk til en bakgrunn til herr kampfisk, viser det seg at jeg tar feil. Det reflekterer dette også! Nå driver han og skal vise ta 43literen BARE er hans. Jeg har også drevet og gjort litt om i karet;

Nå er det en rot der i stedet for lavasteinen. Kanskje jeg redder halfmoon-halen hans med dette tiltaket? Jeg har flyttet de lengste vallisneriaene bak og har de spinkleste forran. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli smålei av javabregnene. Det er to flotte planter, men jeg merker at jeg personlig ikke liker dem like godt lenger. Lure på hva slags plane fra Asia jeg kan bruke da?

Når mitt nye rom er ferdig skal jeg sette opp et karpå 180 liter. Dette blir hittil mitt største kar hvor jeg får (nesten) uendelig med muligheter. Men jeg tror jeg har falt på Sør-amerika. Det jeg har bestemt meg for er veldig grovt. Jeg skal ha en gjeng med corydoras og et par L-maller for en med liten erfaring med disse. Og da håper jeg at jeg finner noe annet enn L-144. Men man må jo begynne et sted?

Om det er noen som i det hele tatt leser denne akvabloggen min, har noen kanskje et par innspill på hvordan l-malle jeg kan prøve meg på i første omgang?
Åååå! Jeg er sinna! Nå er endten HELE armaturet eller "bare" lysstoffrøret ødelagt i 43 litern. Sånn er det når man absolutt på liv og død skal prøve seg på å ha lokket halvveis på og det detter ned på gulvet... 1, 2, 3, 4 ganger..

Også fikk jeg med meg et lysstoffrør på vei hjem fra skolen, men tror du ikke det bare passer til et 54 liter? Jaja.. Nå har jeg i allefall et ekstra lysstoffrør til 54 literen.

Og i stedet for å gjøre lekser malte jeg også bakgrunn til Herr. Kampfisk i dag. Jeg kjøpte svart og hvit hobbymaling, pluss tre børster... Men i og med at lyset i dette karet er godt er det vanskelig å se hvordan det blir seenes ut. Dette kan bli spennende..

Det passet i det hele tatt dårlig at det gikk i stykker også, fordi snart får jeg mose OG flyteplanter i posten til dette karet, og da er det jo greit å ha lys.

Tusen takk for meg.. Nå skal jeg legge meg (etter og ha nitittet på alle nye innlegg her...)
Endelig har jeg fått fatt i lysrør til Herr. Kampfisk. Fant til slutt ut at det var 14 watt, og ikke 15.. Så nå har jeg et 15w lysrør til salgs

Lyset er mye mer naturlig og etter en liten stund så har jeg vendt meg til det. På mandag (da jeg egentlig skulle gjøre lekser) lagde jeg en bakgrunn, inspirert av Tante Astrid. Jeg tok papir og malte hvitt og svart på. I starten virket det som at alt funket flott! MEN da jeg våkna før Herr. Kampfisk, så jeg at når det er mørkt i karet, så ser han seg selv og stresser bortover. Det er irriterende! Hva skal jeg gjøre!?

Jeg tror han også setter pris på et ordentlig lys, fordi han har begynt å lage skumrede igjen Det beroliget meg, fordi det har han ikke gjort på en stund..




Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap