Palettciklide oppførsel?
Jeg har som nevnt i en annen tråd nettopp kjøpt meg et par søte paletter Hannen min var hvit da jeg kjøpte han (hun i dyrebutikken sa at det var for mange fisk i akvafiet slik at de ikk trivdes, han kom nok til å få farger hjemme hos meg etter en mnd tid) Jeg kjøpte fiskene sist mandag (4 dager siden) å han har allerede fått veldig fine farger) Jeg skal legge ut noen bilder senere, men har ikke kablen min her (for overføring).
Jeg satt og beundret dem ganske lenge egentlig, men la merke til at hannen drev å jaget hunnen?? Er dette vanlig. Satte foresten nedi en kokosnøtthule i dag og begge var og sjekket den ut :p Men han jaget henne et lite stykke bort og lot henne være litt, men da hun kom nermere så ble hun jaget litt igjen. Noen forklaring på hvorfor de gjør dette??
Å er det noen enkel måte å se forskjell på hunn og hann av palettene? Jeg stoler litt på hun i butikken da, men lurer litt lell... Han var hvit da jeg fikk han, men hunnene var ikke det.
på forhånd takker jeg for alle svar ;D
Jeg satt og beundret dem ganske lenge egentlig, men la merke til at hannen drev å jaget hunnen?? Er dette vanlig. Satte foresten nedi en kokosnøtthule i dag og begge var og sjekket den ut :p Men han jaget henne et lite stykke bort og lot henne være litt, men da hun kom nermere så ble hun jaget litt igjen. Noen forklaring på hvorfor de gjør dette??
Å er det noen enkel måte å se forskjell på hunn og hann av palettene? Jeg stoler litt på hun i butikken da, men lurer litt lell... Han var hvit da jeg fikk han, men hunnene var ikke det.
på forhånd takker jeg for alle svar ;D
Postet 20.03.08 kl 19:20
Det er ganske vanlig at de jager hverandre en del i begynnelsen. Forhåpentligvis faller de snart til ro. Må bare bli litt bedre kjent og greier først
HER er det et bilde av hanne og hunne. Hunnen er øverst. Ganske lett å se forskjell bare man vet hva man skal se etter.
Hannen er mye større enn hunnen (gitt at ikke hannen er mye yngre enn henne så klart). Dessuten har hannen lengre, og spissere finner. Og hunnen er som regel veldig rød og god akkurat på magen.
HER er det et bilde av hanne og hunne. Hunnen er øverst. Ganske lett å se forskjell bare man vet hva man skal se etter.
Hannen er mye større enn hunnen (gitt at ikke hannen er mye yngre enn henne så klart). Dessuten har hannen lengre, og spissere finner. Og hunnen er som regel veldig rød og god akkurat på magen.
Postet 20.03.08 kl 19:31
Da tror jeg at jeg har hunn og hann gitt Hannen har lengre ryggfinne bakover om du skjønner hva jeg mener:p (det som er litt stilig på ryggfinnen hans er at han har et slags øye :p som på en sommerfugl (insektet atså). he heh... Så hannen min er definitivt en hann ) hunnen min er mindre og har ikke en slik lang ryggfinne. Men hun er ikke så veldig rød på buken, men litt. Kan være det at hun er på en ny og ukjent plass da? :p
Hun i dyrebutikken sa det at hannen min kom til å bli mørkerød under når han ble dominant, stemmer dette? Samtidig så viste hun med et kar der de hadde 4 hanner og 1 hunn, der var den ene hannen mørk og fin og mørk rød under buken. Mens de andre hannene var hvite og blasse...
Gleder meg til egg og yngel
Hun i dyrebutikken sa det at hannen min kom til å bli mørkerød under når han ble dominant, stemmer dette? Samtidig så viste hun med et kar der de hadde 4 hanner og 1 hunn, der var den ene hannen mørk og fin og mørk rød under buken. Mens de andre hannene var hvite og blasse...
Gleder meg til egg og yngel
Postet 20.03.08 kl 19:48
Det høres absolutt ut som en hann og en hunn, ja
Fisk er blassere i fargen etter transport og det å komme til et nytt sted.. kanskje litt forskjellige vannverdier, nye omgivelser. Det er mye som spiller inn.
Dessuten har de sterkest farger under lek, så du vil nok ikke se hele fargeprakten før flørtinga starter for alvor Men da er de flotte å se på og!
Det skjer nok etterhvert, skal du se. Litt god mat som mygglarver og slikt kan nok få dem i humør også
Fisk er blassere i fargen etter transport og det å komme til et nytt sted.. kanskje litt forskjellige vannverdier, nye omgivelser. Det er mye som spiller inn.
Dessuten har de sterkest farger under lek, så du vil nok ikke se hele fargeprakten før flørtinga starter for alvor Men da er de flotte å se på og!
Det skjer nok etterhvert, skal du se. Litt god mat som mygglarver og slikt kan nok få dem i humør også
Postet 20.03.08 kl 19:55
Postet 20.03.08 kl 20:16
ShlushDa tror jeg at jeg har hunn og hann gitt ;) Hannen har lengre ryggfinne bakover om du skjønner hva jeg mener:p (det som er litt stilig på ryggfinnen hans er at han har et slags øye :p som på en sommerfugl (insektet atså). Gleder meg til egg og yngel :D
De får flere slike prikker etter som de blir eldre.
Min første hanne hadde 4 slike da han døde (hvis jeg ikke husker helt feil).
Egg og yngel blir det nok
Etterhvert vil de begynne å drive intenst husarbeid.. flytte på stein/ grus/ sand. Rydde ut av hulen, og ordne åpningen i den størrelsen de vil ha den. Som regel så trang at de kun kommer seg inn sidelengst.
På hjemmesiden min, under "vann" ligger noen bilder av mitt forrige par under lek.
Vann
Postet 20.03.08 kl 20:38
Endret: 20.03.08 kl 20:39
Postet 21.03.08 kl 13:11
Endret: 21.03.08 kl 13:12
Postet 21.03.08 kl 15:56
Postet 21.03.08 kl 16:22