Ciklidespørsmål?

Hei.
Hvordan ciklider kan jeg ha i et 60l akvarie?
Hvordan er enklest å få yngel på?
Er det noen ciklider som går i lag med Ancistrus sp og Corydoras Aeneus?







Takker for alle svar.
Sommerfuglciklider går fint, ellers er det flere arter av sør-amerikanske apistogramma. Søk etter Apistogramma i fiskebasen så finner du helt sikkert noen fine. Sommerfuglciklide er ganske sarte, ikke de letteste fiskene å få til. disse vil gå fint med coryer og ancistrus.
Kakadueciklide
Hva med Kakadueciklide?
Hvor stor må de vere for å kunne få yngel?
Hvordan kan jeg lage en liten biotop til de?
Hvordn kan jeg trigge de til lek?
Går de i lag med C.Aeneus og Ancistrus sp?

90% av spørsmålene dine blir besvart i profilen til fisken
Ellers kan du jo vurdere boliviansk sommerfugl ciklide eller kurv/rød kurv ciklide.
Det er en fin apisto som skal være ganske lett å få til. Har aldri hatt den selv. Kjøp gjerne flere hunner. Flere av apisto artene skal være en han til flere hunner. De fleste av disse artene liker litt surt og bløtt vann - har ph rundt 6 hos meg og de trives godt. Ha gjerne tett med røtter og planter i akvariet så de har gjemmeplasser. Hvis du kikker på den fliken som heter "om oppdrett" så kan du lese erfaringene til alle som har hatt oppdrett på denne fisken. Der vil du nok få mange gode tips. Og ja, disse passer fint med corys og ancistrus.
Ja
Du kan nok ha kakaduciklide oppi der. Min erfaring med cikliderz er at de gyter etter vannbytte. på stedet de er fra er det regntid eller noe sånt ihvertfall på noen ciklider.De gyter etter regntid.
liv_65
......... Sommerfuglciklide er ganske sarte, ikke de letteste fiskene å få til. disse vil gå fint med coryer og ancistrus.

Sommerfuglcichlider, Corydoras og Ancistrus i en 60-liter ?

Definitivt ikke den beste løsningen, synes jeg. Jeg har sett dvergcichlider og Ancistrus utkjempe veritable "slag" om attraktive plasser i akvariet, etter at lyset er slukket. Ancistrusene er da svært voldsomme.
Siden Sommerfuglcichlidene "er ganske sarte", vil jeg ikke anbefale denne kombinasjonen, og aldri i et så lite kar.

Corydoras ( og Ancistrus) som er på matsøk etter at lyset er slukket, når dvergcichlidene har gått til ro for natten, tar heller ikke hensyn til sartheten hos Sommerfuglcichlidene. Noen dvergcory'er kan kanskje til nød gå......definitivt ikke langsnutede, territorielle, store coryer.....

Skal du ha dvergcichlider i et så lite kar, og ønsker de skal ha det best mulig, dropper du både Corydoras og Ancistrus.
Noen Otocinclus til å ta seg av eventuelle alger, og noen rolige, overflateorienterte små tetraer (f.eks. smykketetra eller lignende), vil utgøre et fellesskap der alle vil kunne trives.
det står da i fiskebasen at sommerfuglciklidr trenger 80 liter også da om jeg husker rett :p
Jeg skal ha noen Paletter oppi
Skal du ha paletter sammen med corydoras og ancistrus i en 60 liter?

Hvis ja, så vil jeg anbefale deg å tenke om igjen. Snakker nå av egen erfaring. Jeg hadde en gruppe på 7 corydoras aeneus i et 125liters kar med ett par palettciklider. Etter en uke var det full krig fordi palettene hadde begynt å leke, og jagde derfor corydorasene vilt rundt! Det hele endte i at jeg måtte selge coryene i all hast, da palettene hadde fått yngel. Så pliiisss... Tenk på de stakkars coryene. Palettene kan være veldig aggressive når de leker og har yngel. Hvis du absolutt skal ha et cikllidepar oppi karet, og ikke syns coryene er fantastiske alene (jeg skulle ønske jeg kvittet meg med palettene istedenfor coryne, men hvem har hjerte til det når det kryr av søte små yngel?!?!?), så velg noen som er mye roligere og kankje liker seg i midtsjiktet og ikke i bunnsjiktet... 60 liter er ikke veldig stor plass...
denne da?

Neolamprologus brevis
Den er flott kjøp en hann og to hunner og noen sneglehus som på bildet hvis du vil ha slike.
De er råe=P
dat har jeg heller å har noen kakadueciklider i det
Kakadueciklide sammen me sommerfuglciklide???i 240l
vil d vær heilt texas?sida dei e veldi aggrisive i d dei e i leik??
vil berre sommerfugl ta kakadue av dage?
jeg har 63 liter,og har palettcicklider...fått unger å
Inaktiv bruker
Ciclider
Hei

har et 350 liter . har palettciklider og ønsker og skaffe kakadueciklider og lurer på hvordan palett og kakadue går sammen ?

leste og her at måtte ha et stort akvarium vis jeg skulle ha to hann fisker av ciklider der , går det bra i et 350 liter ?
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap