Palettciklider

Hei.
Jeg skal få meg Palettciklider.
Er de lett å få i lek?
Hvor stor må de vere før de kan få yngel?
Har noen mer info en det som står i fiskebasen?
Går de i lag med C.Aeneus og Ancistrus sp?

Takker for alle svar.
Jeg har nettopp kjøpt meg et palett par De går ilag med ancistrus sp vertfall :p (eller mine gjør vertfall det). Hvis du har huler til de så skal de være relativt enkle å få i lek Mine har vært å sjekket ut en kokosnøtthule jeg laget til dem med en gang, blir nok lek hos meg (håper jeg) så snart de blir færdig med å kragle Det er visst vanlig med litt krangling i starten før de blir kjent med hverandre )

Min mening er at du ikke har stort nok akvarie for paletter..
Les det som står i "beskrivelse som gjelder kun denne arten" nederst på profilen

Problemet her er det naturlige aggresivitetsnivået hos paletter. De er faktisk noen av de mest aggresive og territoriale ciklider jeg har hatt (har hatt endel.. tror kun temporalisen slår paletter).
For å holde paret sammen trenger de ofte en felles fiende, noen fisker de kan jage på og herje litt med.
Hvis man kun har ett par ilag risikere man at paret vil bruke aggresjonen mot hverandre.
Og da er 60 L altfor lite.

Jeg har feks ett lekspar. De har hatt yngel sammen mange ganger og funker flott.
Helt til yngelen er frittsvømmende.. da bestemmer pappaen seg for at han vil være alenefar, og kjeppjager hunnen.
Hadde de ikke levd i en tett beplantet 160 L tror jeg neppe hun ville overlevd.
Han jager som en gal på alle fiskene (inkl mammaen, hvis hun våger seg fram) i noen dager før han finner ut at alenefar- greia visstnok ble litt pes denne gangen også.
Så får hun komme tilbake, og de passe yngel sammen og holder tett sammen mot sine felles fiender.

Dette ble ganske langt, men ville bare komme med et scenario som fort kan oppstå og som kan skape store problemer i en 60 L.
Jon M
Har noen mer info en det som står i fiskebasen?

Prøv ett søk her inne på "palettciklide" + Google.
MC Darup
Min mening er at du ikke har stort nok akvarie for paletter..

De ble jeg klar over etter at jeg kjøpte mine, for i dyrebutikken sa de noe annet. Så slik ble det nok bare, har seff lest på profilen til palettciklider senere. Men dette var ganske enkelt et impulskjøp. Og jeg var dum nok til å stole på de i dyrebutikken, hørtes ut som om hun hadde litt peiling... Det går nå foreløbig bra så slik blir det nok for en stund. Bor ganske langt unna dyrebutikken så vanskelig å dra tilbake å klage. Vertfall dyrt å dra tilbake å klage når man tenker på både bom og ferge...

Men det var ikke det som var spørsmålet heller da. Jeg bare svarte på hennes spørsmål.

Men ellers så bruker jeg vanligvis å lese om fisken før jeg kjøper den, men litt engangstilfelle med at dette var et impulskjøp :p Ble bare så betatt av de, å jeg mener egentlig de i dyrebutikk bør ha såpass med kunnskap. eller? (I en annen dyrebutikk ble jeg faktisk ganske imponert, hun som jobbet der gikk faktisk med en fiskebok i lommen sin så hun kunne bla opp å gi meg riktig info)
Jon M
Hei. Jeg skal få meg Palettciklider. Er de lett å få i lek? Hvor stor må de vere før de kan få yngel? Har noen mer info en det som står i fiskebasen? Går de i lag med C.Aeneus og Ancistrus sp?

Paletten trenger vann for å yngle
Er vanligvis ikke større hokus pokus enn det. Men regelmessig vannbytte og tolmodighet er viktige igredienser.
De farger ut når de er kjønnsmodene - enkelt å se på paletten.
De går "i lag" med veldig mange fisker - helt frem til de kommer i lek. Men da er det også slutt. Fordi de er så flinke foreldre, slipper ingen andre fisker innpå. Dvs alt blir jaget og det svært så voldsomt. Dine Aeneuser vil nok slite veldig i et kar med palettciklider om det ikke er rikelig med gjemmeplasser, avskilte teritorier og stort nok kar.

Vi har alle hatt våre impulskjøp, etterhvert vil du lære at du kun må stole på deg selv og kunnskapet du selv kan tillegne deg.
Jeg leser her, leser bøker, hører på butikkfolk, sjekker på nett og tenker litt selv. Kombinert blir det det nærmeste man kan komme "rett svar".

Regner med ditt neste impulskjøp blir et kar på ca 200 L?
SolVard
Dvs alt blir jaget og det svært så voldsomt. Dine Aeneuser vil nok slite veldig i et kar med palettciklider om det ikke er rikelig med gjemmeplasser, avskilte teritorier og stort nok kar.

Og derfor er 60 L for lite
MC Darup
Vi har alle hatt våre impulskjøp, etterhvert vil du lære at du kun må stole på deg selv og kunnskapet du selv kan tillegne deg. Jeg leser her, leser bøker, hører på butikkfolk, sjekker på nett og tenker litt selv. Kombinert blir det det nærmeste man kan komme "rett svar". Regner med ditt neste impulskjøp blir et kar på ca 200 L? ;)

Blir nok innkjøp av større kar etterhvert ja :p det karet jeg har nå var liksom plutselig på sparket :p he heh. Sendte i vei en mail sånn helt uten videre å vips hadde jeg plutselig et akvarium

Men før innkjøp av større kar så må jeg nok spare penger :p he heh, ikke lett å være student heller vettu... Men har definitivt planer om å kjøpe meg et kar på mellom 150 - 200 liter ;D når jeg får råa:p

Men som sagt bruker jeg å holde meg når jeg nesten tar impulskjøp:p men denne ene gangen klarte jeg rett å slett ikke å holde meg :p
MC Darup
Og derfor er 60 L for lite ;)

Jepp - er enig med deg i det!
Er det noen andre ciklider jeg kan ha?
Er det noen andre ciklider jeg kan ha som er lett å få yngel på?
finnes det noen munnrugere som passer?

Fikk du ikke endel tips i tråden som gjaldt kakadueciklider?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap