Hva er det best å fôre discus med? (side 3)

An-Ma
Det jeg ønsket et svar på i går,var hans påstand om at det var sammenheng mellom det han kaller "teknodiscus" og oksehjertfòret (noe som faktisk ikke var et tema på det andre forumet). Og jeg har aldri sagt at vitenskapen kan "drite og dra". Det jeg sier,er at det som fungerer hos MEG,ikke nødvendigvis fungerer hos andre (ikke har jeg tenkt å be dem prøve,heller). Hva man forer sine Discus med,må vel få være opp til hver og en(og de som velger å etterstrebe å ligne Amazonas,skal da virkelig få lov til det. Om bjornik finner en måte å klare det på,håper jeg han legger ut bruksanvisning,så andre,som ønsker det,kan gjøre det samme) ,men det bør være lov å stille spørsmål ved påstander som kommer frem,samme hvem de kommer fra.


Måten du skrev innlegget på refererte klart til krangelen på NA, og det vet du godt! Så la oss la den ligge død.

Å stille spørsmål ved alle vitenskapelige fakta er fornuftig, men når dine erfaringer/kunnskaper kun baserer seg på et akvarium du selv driver, her i det kalde nord uten egne erfaringer fra biotopen, så vil jeg våge å påstå at forskerens studier virker langt mer troverdige.
tender
Legg ut disse vitenskapelige dokumentasjonene da. Så får du nok kommentarer, skal du se...


Det er bare å følge linken jeg la ut tidligere så får du det du spør etter. Vil du ha orginalarbeidet må du være villig til å betale. Jeg stoler såpass på Discuspage Holland at jeg nøyer meg med de som ligger åpne.

Sarkasme biter ikke på meg, jeg regner de kun som et våpen når man er fri for argumenter.
Geir Kristiansen
Sarkasme biter ikke på meg, jeg regner de kun som et våpen når man er fri for argumenter.


Sarkasme???? Det var kun ment som en kommetar ang meninger om fòr til discus.

Personlig gir jeg f... Holder ikke discus selv
Eg ser alle kaller sjefen for Heikio, men han heter Heiko.

tender
Måten du skrev innlegget på refererte klart til krangelen på NA, og det vet du godt! Så la oss la den ligge død.

Hvor,i DENNE tråden har jeg svart bjornik? Og det er da virkelig du som begyner med å referere til diskusjonen som var på NA,ikke jeg

Jeg stilte et spørsmål i en annen tråd,hvor noe av det samme tema kom opp (fra trådstarter,ikke meg),men også en ny påstand,som jeg ville ha en dypere begrunnelse av. Jeg hadde nok stilt spørsmålet samme hvem som hadde kommet med den påstanden
At en forsker mener diten og datten (Heiko) betyr ikke allverdens. Det er hans personlige mening det.
men vis alle andre forskere også begynner å mene/si det han(Heiko)sier/mener, ja da kanskje det er noe i det.
Diskuser har jo store problemer med å nyttegjøre seg av vegetabilske proteiner, så da er det litt rart at det skal være hovedforet i naturen. Egentlig så kjøper jeg ikke helt den "forskningen"til heiko, ikke enda ihvertfall.
Denne debatten, altså om okesehjertemix er bra for diskus eller ikke, pågår over hele verden. Det ser ut som stadig flere begynner å tenke seg om, og spekulere i om den typen animalsk føde virkelig er bra for diskus. Det skrives både her og der at fettet akkumuleres i diskusens innvoller over tid, bl.a i leveren. Jeg har til og med lest spekulasjoner i en tråd på Discusforums.com at oksehjertemixen kan ha skylden for at diskus så lett får hull-i-hodet syken...

Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg har lest at viltfanget diskus som er dissekert, har så godt som bare plantemateriale i magesekken! Så det betyr altså at diskusens diett i naturen består av vegetabilsk føde, så langt unna oksehjerte som det er mulig å komme...
Kan dette være en medvirkende årsak til at diskus ofte rammes av visse sykdommer i akvariehobbyen? De får for lite vegetabilsk føde? (Merk at jeg SPØR, jeg påstår ingenting!)


Jeg tror ikke det blir noen avklaring før en gjeng forskere setter seg ned og virkelig gransker dette

PS!
Heiko Bleher tar opp temaet om diskusens kosthold i naturen i denne boken.
For de som er interessert i å lese mer...

Utdrag fra bokanmeldelse :
"One main section of this last chapter could have well stood by itself as a separate chapter. This section, which covers 85 pages, is titled "Discus Nutrition in the Wild". This is an extremely important section, and not only to those who have an interest in discus nutrition. Any aquarist can draw a great amount of outstanding practical information regarding the availability and use of natural foods by Amazonian fishes."
Donald
[QUOTE=Bettina]Jeg føler det best å gi discusen min det de er og jeg ser de er mest fornøyd med.


Dette blir helt feil, etter min mening. Det de foretrekker er ikke nødvendigvis det beste fôret for dem (og fisker ellers).

Om du har lest hele tråden, ja da burde du fått med deg at jeg presiserer at jeg ser det som viktig å gi variert kosthold.
Det er også forskjell på vanlig fôr og hva som er snacks for fiskene. Hvem gir vel ikke en go'bit innimellom til fiskene?
Hva er feil, med å gi det fisken vil spise? Jeg tilvenner også mat de ikke er så keen på..... selv om jeg vet de ikke er fornøyd da, men tilvenning hos discus tar tid..
tender
Enig Donald! Sagt på en annen måte; Jeg ser at barna mine elsker is og sjokolade men jeg forer dem ikke opp på det av den grunn.


Jeg lever ikke av det prinsippet å hverken la barna eller fiskene mine bare få go'biter og det de vil ha...her i huset er sunn og variert kost, hos både fisk, barn og voksne.

Dessuten; om ikke ungen din ikke liker sursild på brødskiven, gir du jo ikke det hver dag....fordi det ender med at ungen ikke spiser, og vi vil jo gjerne at barna skal spise seg mette til frokost, og når ikke mine discus feks vil ha rekemix, så gidder jeg heller ikke fôre de med det..... men det finnes alternativer....og selvfølgelig...go'biter er til for å gies....

Mine discus har heller ikke vært noe int i bits, men får å få til mer variert kosthold, har jeg servert det ofte nå, så endelig har de begynnt å spise av det.....
Donald
Eg ser alle kaller sjefen for Heikio, men han heter Heiko.

Det er ikke spes relevant ift diskusjonen....
mona o
Jeg tror ikke det blir noen avklaring før en gjeng forskere setter seg ned og virkelig [I]gransker[/I] dette!!


Jeg er faktisk helt enig Mona... og dessuten, får å "nå igjennom" hele verdens discus holdere med evt sluttrapport på evt forskning, må være usedvanlig revolosjonerende vanskelig....

Egentlig kan man jo granske alle fiskearter og ikke bare discus, dette gjelder jo alle fiskene våres....hva med corydoras feks.....
Bra mona!
Meget bra innlegg og beskrivelsde av det som skjer.
Jeg tror at det egentlig er stor likehet mellom hva corydoras og andre maller lever av i naturen som discusen gjør.

Jeg skal begynne å gi mitt kull av discus en liten bit av agurk. Tråd alger og grønnalger skal jeg prøve å få dyrket fram.
Jeg har en venn som er akvariebiolog som først ble meget overrasket som jeg over de fakta Heiko Bleher nå legger fram om ernæring for discus og tropefisk i Amazonas. Min venn sier også at han har sett voksen og unger av discus som er meget iverig på vegetabilsk føde. Han fortalte at et kull discus han fikk gikk med konstant grønn avføring. Det var veldig mye alger i akvariet.
Jeg steiler når det påståes at denne oksehjerteblanding er nødvendig for oppforing av discus. Jeg bruker det ikke i oppforing av discus unger. Jeg har gitt de for mye animalsk kost og hvert litt slapp med vannbytte. Nå har jeg fått satt opp et system som fungerer og nå ser jeg tilvekst på discus ungene hverdag. Jeg har satt de i et akvarium med noe planter og ei algebelagt rot.

I 2006 så jeg at det var en klar sammenheng mellom di oppdrettsvarianter av discus jeg da kjøpte og den standardforing som ble anbefalt med oksehjerte på markede. Jeg reagerte først ikke så mye på dette, men da jeg begynte å studere deres farger og atferd dukket det opp et spørsmål i mitt sinn; ”Hva har skjedd med discusen som art slike jeg kjente før 1997?”
Da kom det etter hvert en del saftige reaksjoner og jeg er i dag overbevist om at den utbrette bruke av disse animalske proteiner fra varmblodsdyr forandrer den fysiologiske og atferdsmessige forhold hos discus som dyr. Jeg har preferanser med discus i nesten 26 år før alt dette styret med oksehjerte begynte. Og fore med dette til et dyr fra vogge til grav i flere generasjoner skaper andre individer enn naturen har gitt de som forutsetning å være. Dette har jeg sett i farger og atferd av de akvarievarianter jeg hadde av discus i 2006 - 2007.

Jeg sier ikke dette for å provosere alle di som har discus og som forer de slik de har fått opplysninger om. For dyrets skyld må det være lov og komme med erfaringer og erkjennelser. Det handler ikke om en diskusjone om "Jorda er flat eller rund", men om å få bedre forståelse for et dyrs velvære og riktig hold i fangenskap.

Jeg ble like overrasket som alle andre da jeg så at discus lever i naturen av 80% vegetabilsk føde. Jeg trodde den var mye mer insekt eter i fra vann og land. Jeg måtte sette meg godt i stolen da jeg leste om dette i Heiko Blehers bok. Jeg trodde det først ikke var sant, men dette er verdens største feltbiolog gjennom tidene. Han har hatt 300 ekspedisjoner i Amazonas. Disse opplysningene er så revolusjonerende at verdens forindustri for akvariefisk må begynne å finne nye fortyper for discus, men også for de andre tropefiskarter i Amazonas. Dette er et ernæringsspørsmål som gjelder mange andre arter også.
Denne boka og denne mann vil for framtiden bli stående som den vitenskapsmann som ledet akvariehobbyen inn i et riktig sport for mer naturlig hold av tropefisk.
bjornik
I 2006 så jeg at det var en klar sammenheng mellom di oppdrettsvarianter av discus jeg da kjøpte og den standardforing som ble anbefalt med oksehjerte på markede. Jeg reagerte først ikke så mye på dette, men da jeg begynte å studere deres farger og atferd dukket det opp et spørsmål i mitt sinn; ”Hva har skjedd med discusen som art slike jeg kjente før 1997?”


Kanskje du ikke var så bevisst i dine yngre dager som discuseier???

bjornik
Da kom det etter hvert en del saftige reaksjoner og jeg er i dag overbevist om at den utbrette bruke av disse animalske proteiner fra varmblodsdyr forandrer den fysiologiske og atferdsmessige forhold hos discus som dyr


Dette er lite grunnleggende, men heller hva man velger å tro....

bjornik
Jeg steiler når det påståes at denne oksehjerteblanding er nødvendig for oppforing av discus. Jeg bruker det ikke.


Har ikke nevnt at det er et "must" med oksehjertefôr, men et bidrag til et variert kosthold. Vi mennesker spiser også kjøtt, men trenger det strengt talt ikke..... men innimellom er det faktisk godt....
bjornik
Disse opplysningene er så revolusjonerende at verdens forindustri for akvariefisk må begynne å finne nye fortyper for discus, men også for de andre tropefiskarter i Amazonas.


Hvordan kan du påstå dette??? Pratet du med fôr produsenter??

Tror neppe de baserer seg på han heiko mannen...uansett hvor mange turer i junglen han har hatt....
Det er jo slike sakelige svar jeg er vant til å få!
bjornik
Det er jo slike sakelige svar jeg er vant til å få!


Du legger jo trots alt frem påstander ikke alle er enige i, men holdninger til fôring av discus kan ikke endres av bare at en person drar på teltturer og studerer....må nok flere til for å overbevise.....ikke bare meg, men veldig mange....

Geir Kristiansen
For at diskusjonen skal bli noe fruktbar er det viktig å sette begrepene godt på plass. Når vi snakker om proteiner så er det aminosyrer vi egentlig burde snakke om. Når vi snakker om proteiner så burde vi snakke om rene proteiner og ikke som en del av noe(okesehjerte, reker, plantemel o.l.). Begerepet oksehjertefor kan like gjerne være laget av reker, mark, krepsdyr eller hva som helst så lenge alle essensielle aminosyrer er representert. Animalsk protein inneholder alltid de ni-ti essensielle aminosyrene. Vegetabilsk protein gjør ikke det. Her må man sette sammen ulike vegetabilske proteiner som til sammen har de essensielle aminosyrene. Studier viser at discus har problem med å løse opp proteinet til aminosyrer når det gjelder plantemel. Hvis proteinene blir ekstrahert fra plantemelet og tilsatt i en forblanding er dette problemet borte. Samme studie viser også at fiskemel(Ash) heller ikke er av det gode da dette forhindrer næringsopptak hos discusen. Proteinbehovet hos discus overstiger alle andre fisk som er studert bortsett fra sanne karnivore fisk. Optimal proteinmengde sett i forhold til mengde og vekst ligger for discus på 45%. Med andre ord så må man tilsette ekstraherte proteiner i forblandingen for å oppnå dette. Legger ved en link fra Discuspage Holland. Dette er meget god lesning for de interesserte og legger til for egen regning spesielt for de som uttrykker den største skepsis til animalske proteiner. [URLBLOCK1]


Dette hørtes for meg meget klokt ut... Er det ingen andre som støtter denne?
Bettina
Dette hørtes for meg meget klokt ut... Er det ingen andre som støtter denne?

Jo,jeg.
Faktisk en god, enkel grei måte Geir forklarte på her og dette er også noe flere studier viser til...
An-Ma
[QUOTE=Bettina] Dette hørtes for meg meget klokt ut... Er det ingen andre som støtter denne?

Jo,jeg.

jeg og.
Skal mye mere til at forprodusenter gjør om foret sitt. Holder ikke med en mann som har vært et utaligganger i jungelen.
Har sett diskuser jeg som ikke har fått oksehjerte mat i oppveksten, og det som er gjenganger på disse fiskene er at øynene er altfor store i forhold til kroppen.
Alle som har drevet eller driver med diskuser, vet at øyet på en perfekt diskus, skal være 1/7 del av den svarte streken som går fra pannen og til haka(gjennom øyet). Og jeg har faktisk ikke sett en perfekt diskus som er oppforet på vegatabilsk mat(ikke at jeg har sett alle diskusene da).
Men jeg skulle gjerne ha sett bilder av perfekte diskuser som kun er oppforet på vegetabilsk mat. Foreløpig så er det ingen som kan framlegge slike "beviser"på at man faktisk får en "perfekt diskus kun oppforet på "kanin"mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap