Hva er det best å fôre discus med? (side 6)

Det har vært enorm fart i denne tråden hvilket jeg syns er bra.

Ett balansert kosthold eller rikt på tilsetning av vitaminer. Gir både rom for en sunn Discus med bra str. såfremt som ett bra imunforsvar.

I smått å stort har jeg hybel for mellom 150-250 Discus i alle str. Fordelt over 5000 Liter vann.
Hvor kosthold er ett relativt lite problem. Oksehjerte (med spinat og vitaminer) , røde mygglarver (overdriv ikke du vil se det på fisken....) samt granulat og levende meitemark er hovedingridienser. Flakfor og andre subsitutter ser jeg på som overflødig. Misforstå meg rett , fler fortyper kan brukes, dog ikke uten risiko.

Poenget med min artikkel er at jeg ser lite sammenheng med adferdforstyrrelser og sykdomsadferd. Hvilket flere bedyrer i sine innlegg her.

Adferd: En hissig Discus kan man få både i VF og oppdrettsvariant. Jeg tror ikke overdreven bruk av oksehjerte har noen betydning på dette elementet. Mangel på yngelhåndtering likeså.

Sykdom: Ved vettug hold av fisk er det , Pr idag de mest vanlige fenomener Gjellemark og innvendige flagelater. Begge er relativt utbredt og kan dukke opp i enhver sammenheng. Totalt sett er dette relativt ufarlige sykdommer og lar seg kurere i 98% av tilfellene. Hvilket avmystifiserer "myten" om at Discus er mer disponert for sykdommer en andre fisker.

Det kan hende flere er uenige med meg. Dette er allikvel min oppfatning av totalen.

Diskusjonen har vært bra. Keep the show rollin
DiscusGeir
Poenget med min artikkel er at jeg ser lite sammenheng med adferdforstyrrelser og sykdomsadferd. Hvilket flere bedyrer i sine innlegg her.


Hvor lenge har du hatt positiv erfaring med oksehjert? Hvor mye og hvor ofte forer du din discus med oksehjerte blanding?
Forer du også viltfanget Discus med oksehjerte?
Har du hatt plutselige og uforklarlige dødsfall hos dine discus?

Når du sier at du ser liten sammenheng mellom atferdsforstyrrelser og foring med oksehjerte. Hvilke referanse grunnlag har du?

Har du som meg foret Discus i 26 år uten å benytte oksehjerte?
Jeg så i 2006 ved retur til akvariehobbyen store forandringer med det som ble solgt som Discus fisk i forretninger og det jeg husker av Discusen som art fra 1971-1997.
Jeg har som tidligere nevnt alenquer variant fra Stendker med atferdsproblemer. Om dette skyldes foring eller genetiske endringer er likevel
fortidelig å uttale seg om. Jeg skal studere disse nærmere.

Ut fra dette er det to klare konklusjoner hos meg;
1: Jeg ønsker ikke disse nye oppdrettet akvarievarianter. Mange av dem er direkte stygge etter min mening.
2: Jeg ønsker overhode ikke Discus oppdrettet eller viltfanget som over tid er foret med okse eller kalkunhjerte.

Jeg satser bare på viltfanget Discus og forer ikke disse med oksehjerte. Disse Discus har den atferd og oppførsel jeg kjenner fra tidligere. I perioden mars 2006 til august 2007 hadde jeg flere oppdrettsvarianter av Discus med en atferd som gjorde meg fortvilet. Jeg var først meget sikker på at dette hadde med dårlige genetiske forhold hos disse individer som var krysset fram med helt umulig opprinnelse å spore.
Da jeg begynte å se atferdsforvirring hos alenquerne jeg hadde ble jeg meget overrasket. I perioden mars 2006 til desember 2007 har jeg foret en god del med oksehjerte. Koplingen mellom foring og atferdsvansker hos Discusen er derfor lett for meg å trekke. Jeg har også tidligere fått klare indikasjoner på at dette foret ikke er bra for helsen til discus. Det er funnet avleiring av animalsk fett i levra til død discus som er foret med oksehjerte. En av de alenquer discusene jeg hadde døde helt plutselig etter foring med oksehjerte. Jeg vist ikke da hva som gjorde dette, men i ettertid er antagelsene om at dette skyldes oksehjerte kommet.

Nå driver jeg for det mest med viltfanget Discus og her er oksehjerte bandlyst.
Heiko Blerher sier at oksehjerte ikke må gies til viltfanget discus. Det var han og Schimdt Focke som i 1976 utviklet dette foret Jeg har på nettsted sett at han beklaget dette og at dette foret har fått slik utbredelse. Det må jo ligge noe i slike uttalelser om det ikke sies direkte.

På den andre side er det unaturlig at et dyr som i naturen lever av 80% vegetabilsk kost og 20% vann, land og jord insekter skal dyttes på kjøtt av et varmblods dyr. Det sier seg selv at dette å forandre egenskapene hos dyret. Det er ikke en slik Discus jeg ønsker, som er foret opp på denne måten eller over tid har gått på dette foret.
At stort sett all Discus som er oppdrettet og som selges i dag er foret med oksehjerte gjør dem uaktuell for mine akvarier.

Jeg har nå fått inn og får inn viltfanget discus direkte fra Amazonas, ene og alene fordi jeg ønsker Discusen fri for oksehjerte. Så mine akvarier er nå nærmest oksehjerte fri sone. Unntaket er disse Stendker alenquer discusene jeg har. Disse er under avvenning av oksehjerte. Litt senere skal jeg igjen sette dem i lek å få nytt kull disse skal jeg studere dem med og uten oksehjerte.


bjornik
[QUOTE=DiscusGeir] Poenget med min artikkel er at jeg ser lite sammenheng med adferdforstyrrelser og sykdomsadferd. Hvilket flere bedyrer i sine innlegg her.


Hvor lenge har du hatt positiv erfaring med oksehjert? Hvor mye og hvor ofte forer du din discus med oksehjerte blanding?
Forer du også viltfanget Discus med oksehjerte?
Har du hatt plutselige og uforklarlige dødsfall hos dine discus?

Når du sier at du ser liten sammenheng mellom atferdsforstyrrelser og foring med oksehjerte. Hvilke referanse grunnlag har du?

_______________________________________________________________

Hei Bjørnik.

Vel som jeg avsluttet med. Jeg er fullstendig åpen for at andre har andre meninger en meg.

Du spør om mitt erfaringsgrunnlag. Vel jeg har hatt og drevet med oppdrett av denne praktfisken i vel 20 år. Så litt har jeg fått med meg. Utover det har jeg lyttet til erfaringsgrunnlaget til de som har drevet med dette i vel 30 år.
VF fisk som oppdrettsfisk får oksehjerte hos meg. Dødsfall forekommer, som det gjør i naturen. Dette har lite med oksehjerte å gjøre. Dagens frosne mygglarver som fåes kjøpt i enhver zoo forretning volder mer problemer både på VF og oppdrettsfisk en oksehjerte. Årsaken er enkel, parasitter.

Du henviser videre til Heiko Bleher. Det er ingen tvil om at han har gjort mye bra for hobbyen. Spesielt på fangst siden i Amazonas. Utover det tviler jeg ganske sterkt på at han har mye å fare med erfaringsmessig. Andre pioneerer slik du nevner Schmidt Focke og andre, har gjort det meste innen forskning, opplysning og oppdrett av våre fisker pr idag.

Til den som har tid og mulighet for å fange levende organismer: mygg, etc. Har jo en stor fordel. De som gjør dette er også fullt klar over risikoen med tilhørende parasitter. Derimot er ikke dette hensiktsmessig tidsmessig for de fleste. Men for all del ærevære de som gjør det.

Det har vært gjort uttallige forsøk på subsitutter som flakfor og annet som ett fullverdig kosthold. Til nå har jeg ikke hørt om ett fullverdig ett. Jeg tviler også på at Heiko Bleher løser den:

Bjornik
Jeg er så enig så enig i det du sier.

Jeg fatter bare ikke at ikke folk forstår at Discus faktisk er en fisk og ikke har godt av å bare bli fòret med slikt "drittfòr" som oksehjerte er.

Jeg kjøpte 6 stk. ungfisk i går som kun er vant til å spise røde mygglarver. De har sturet et døgn nå, mannen min har nærmest presset meg til å gi de mygglarver, men jeg har heldigvis klart å stå imot. (joda, har mygglarver i fryseren)

Jeg har Discus granulat fòr fra Aquatic nature exel.

Nå har de sultet i et døgn og sulten tok overhånd. Nå spiser de granulatfòret + at de napper alger fra røtter og planter.

Det skal aldri oksehjerte i dette karet nei.
Når jeg leser dette må jeg smile litt. Når vi skal diskutere hvilket fôr som er best til discus er det mange som har mange meninger. Ofte er dette lite begrunnet i emperien, men utfra hva en selv måtte synes å mene er bra.

Jeg ønsker å dra noen paralleller til diskusjon om hva som er bra mat for oss mennesker. Her er det forsket over en lang periode, og det viser til forskjellige kvantitative og kvalitative forskningsresultater. Tror at det eneste som er sikkert er at inntak av forskjellige næringsstoffer har sine fordeler og ulemper i forhold til psykisk og fysisk helse. Noen sier at vi mennesker er nesten rene vegetarianere, andre stikk motsatt at vi skal bare spise proteiner, at karbohydrater, grønnsaker og frukt nesten er fy fy, mens andre igjen sier at dette er helt nødvendig for å kunne få en god helse. Det eneste som nesten er sikkert er at det du fikk vite i går var meget sunt å spise er farlig i morgen... Det virker som halveringstiden på sannheter om kosthold er meget lav!

Jeg personlig mener at det er umulig å kunne gi våre fisker og andre dyr vi holder i fangenskap et likt fôr som de spiser i vill tilstand i sine naturlige habitat. Jeg er ikke sikker på at det heller til enhver tid er det beste heller. Hvis vi skulle følge denne tanken måtte vi f eks fôre våre hunder, katter, husdyr og kjæledyr på et helt annen måte enn det vi gjør i dag.

Hvis vi så går tilbake til diskusjonen om fôr til discus er det noen som hevder meget sterkt at discus trenger mye proteiner i oppveksten. Det er vel slik at de fleste mener at dette er en "sannhet" basert på egne og andres erfaringer. De fleste hevder at en ensidig fôring på bare f eks tørrfôr ikke er optimalt på samme måte som det ikke er bra og fôre på bare animalske proteiner.

Her er vel de fleste ening om at en variert foring med ulike fôrtyper, som f eks tørrfôr, våtfôr, frossent fôr og levende fôr er det mest optimale. Tror alle er ening i alt discus trenger mye proteiner under oppveksten. Uenigheten er hvor denne proteinkilden skal komme fra. Her må vi alle gjøre et valg, animalske og /eller planteproteiner. Skal du bruke oksehjerter, reker, fisk, kalkunhjerter, levende fôr, insekter eller hva. Alle disse emnene har sine fordeler og ulemper. Du vil aldri kunne skape den variasjonen som fisken har i sine naturlige habitat.

Jeg tror jeg med stor sikkerhet kan si at alt det vi fôrer våre discus med har de aller fleste VF discus aldri opplevd å spise før de kom i fangenskap. Dette gjelder alle de fôr emner som vi bruker, innbefattet mygglarver fra Norge, tørrfôr, oksehjerter osv.

Det ville forundre meg sterk hvis vi ikke skulle oppleve en adferdsendring hos VF fisk i et akvarium sammenlignet med naturlige habitat. Å tilskrive årsaken til en slik adferdsendring utelukkende til fôr emner mener jeg i beste fall ville kunne bare være en delvis forklaring.
DiscusGeir
Hei Bjørnik. Vel som jeg avsluttet med. Jeg er fullstendig åpen for at andre har andre meninger en meg.


Det er jo hyggelig!

Det jeg har reagert sterkest på er at Discus i dag er synonymt med oksehjerte. Jeg har 26 års erfaring på at det ikke er det.
Dette skal jeg etterleve for mine viltfangede Discus.

Jeg ser helt klart at oksehjerte er et enkelt og billig for for å "lykkes" med Discus. For meg teller det mere at den maten jeg gir di skal gjenspeile noe av de foremner de finner i naturen. Men det er langt igjen, vegetabilske emner som for til viltfanget disus er en meget stor utfordring.

Jeg har litt over et år som oksehjerte bruker for discus, så min pliktroskap mot dette foret eksisterer ikke. Så tidelig som i 1973 eller 74 ble rødemygglarver jeg hadde kjøpt testet av en biolog for parasitter og uhumskheter. Han fant intet som din påstand om parasitter i rødemygglarver stiller jeg meg derfor litt undrende til.
Tørr for og granulat seg jeg på som tilleggs for til Discus. Her er det mye igjen for meg å finne ut av fordi jeg kjenner ikke alle fortyper ennå, men jeg har fått fra internasjonale Discus forum fått forståelse av at en del av Tropical for typene skal være bra som tillegg til Discus.

I Trondheim har vi anledning til å fange vår egen mysis som består av 16% ren protein og er et glimrende for til Discus som en del av Discus akvarister i Trondheim gjennom tiden har nytt godt av.
Vi har også glimrende områder for sorte mygglarver, daphniner, cyclops, vårfluelarver mm. Rauåte er et annet godt for som vi igjen skal prøve å få fatt i. I tillegg kan vi lage reke, fisk, rogn, annen sjømat, spinat, hvitløk og vitaminer blandinger. Oksehjertekjøttet behøver vi ikke å presse på våre discus eller andre akvariefisker. Knust fiskepudding har jeg selv foret discus unger med og er også et glimrende for. Kokt torskerogn har jeg også benyttet.

Jeg lærte tidelig i teen årene som akvarist at egentlig kan mye av den maten vi benytter i husholdningen inne sjømat benyttes som for til akvariefisk. Kjøtt og kjøtt fibre var uegnet for fisk som ikke klarte å bryte ned fibrene i kjøtte. Så da jeg hørte om oksehjerteblanding i 1984 reagerte jeg meget negativt og hadde ingen interesse av å prøve dette.
Den enorme popularitet oksehjerte er egentlig uforståelig for meg på mange måter, men når man ser hvor lett det er blitt tilpasset dagens Discus er det lett å forstå. Lett å oppdrette, lett å fore opp og lett å få fisk som ser bra ut, men hvordan er det med de indre organer hos et dyr som egentlig ikke får slik føde i naturen.
Over generasjoner vil dette etter min mening skape en ny type discus som står langt i fra dagens naturlige discus. Det er slike betraktninger jeg ser av mye av dagens oppdrett discus jeg har sett og det er spesielt i atferd jeg har sett dette.

Det kan være for sent å snu denne utvikling for mye av den Discus som er oppdrette i dag. Derfor mener jeg at utgangspunktet som garantert gir en naturlig atferd er viltfanget Discus.
Etter min mening hører ikke viltfanget discus og oksehjerte sammen. Jeg tror at fremtidig forskning vil vise at de animalske enzymer og fettstoffer som tilføres en fisk er meget uheldig for dens helse og kroppsfunksjoner og de arveegenskaper den gir til neste generasjon.
Sitat Bjørnik:
Det kan være for sent å snu denne utvikling for mye av den Discus som er oppdrette i dag. Derfor mener jeg at utgangspunktet som garantert gir en naturlig atferd er viltfanget Discus.
Etter min mening hører ikke viltfanget discus og oksehjerte sammen. Jeg tror at fremtidig forskning vil vise at de animalske enzymer og fettstoffer som tilføres en fisk er meget uheldig for dens helse og kroppsfunksjoner og de arveegenskaper den gir til neste generasjon.

_______________________________________________________________

Kommentar:

Jeg tror rimelig mange oppdrettere og forbrukere om mulig kan ha en annen oppfatning og mening en deg. Både på oppdrettsfisk og viltfanget fisk. Men slik nevnt før mangfold er bra.

Innenfor genetikk og arve egenskaper.... Terje Tysland har en kjent kommentar: ** en skal jaggu høre mye før ørene detter av*
DiscusGeir
Innenfor genetikk og arve egenskaper.... Terje Tysland har en kjent kommentar: ** en skal jaggu høre mye før ørene detter av*


Jeg hadde ikke ventet meg noen annen reaksjon.

Det å sette spørsmålstegn ved hele dagens Discus hold med bruk av oksehjerte som så mange akseptere og praktiserer her i Norge er vel ikke videre populært. Dette er lettvint og gir rask fortjeneste på salg av unger og voksen Discus.

Jeg har heldvis sett at flere og flere begynner å tvile på oksehjertest velsignelse for dagens Discus hold internasjonalt. Det er godt å se dette og at ikke bare fortjeneste på en akvariefisk som er styrende for dens liv i akvarium

Jeg vil som sagt ikke fore mine vilfanget Discus med oksehjerte og heller ikke kjøpe oppdrette eller viltfanget Discus som er foret med oksehjerte. Jeg har for stor respekt for de individer jeg kjøper til mine akvarier. Jeg gir dem i store trekk de for typer jeg lære å benytte av tidligere Tropica (Alf J. Næss). Dette har fungert for meg og mine akvariefisk siden 1966 uten at ørene har falt av.






Jeg er helt åpen for å høre om at oksehjerte ikke er beste sorti. Jeg venter bare i spenning på ett fullgodt alternativ. Det blir populært, for jeg som deg har testet mange varianter av for.

Det er fra den diskusjonen til å dra inn forstyrrelser i arve egenskaper og genetikk en RIMELIG stor påstand. Untakvis kan være om en forer på " kveg av type, belgisk blå - full av steroider". Det er i så fall ett unntak.

Keep the show rollin - Meninger er bra. Selvom andre til tider oppfatter de krasse.l
bjornik
Jeg hadde ikke ventet meg noen annen reaksjon.


Når du hiver frem påstander som at foring med oksehjerte endrer på genetikk og adferd på fisk sår får du også tåle litt. Denne form for retorikk ser jeg i alle dine tråder.

Jeg klarer ikke å se noe som helst på adferden på mine fisk. Mine VF er like redde for å komme til vannspeilet som de var da jeg fikk dem. Tror ikke det jeg forer dem med kommer til å endre på det. Jeg har mange ganger sakt at for mye eller for lite blir like feil.

bjornik
Det å sette spørsmålstegn ved hele dagens Discus hold med bruk av oksehjerte som så mange akseptere og praktiserer her i Norge er vel ikke videre populært. Dette er lettvint og gir rask fortjeneste på salg av unger og voksen Discus.


Det at du setter sprøsmålstegn med hvordan vi driver akvariehobbyen er et sunnhetstrekk. Det er slik vi kan utvikle oss og få bedre forståelse. Hadde du bare stoppet der så kunne en diskusjon med deg vært noe man orket.

Det du i stedet gjør er til det kjedsommelige å rakke ned på de erfaringer og den forskning som er gjort. De eneste som slipper unna er de som utgjør grunnstammen i den tro som du har.

Ikke i en eneste post kommenterer du de spørsmål som er stilt til deg, men kun kommer med den samme leksa om dine år med erfaringer samt Næss og Bleher.

bjornik
Jeg har heldvis sett at flere og flere begynner å tvile på oksehjertest velsignelse for dagens Discus hold internasjonalt. Det er godt å se dette og at ikke bare fortjeneste på en akvariefisk som er styrende for dens liv i akvarium


For min del har jeg ingen inntekter på min hobby. Min kone vil til og med gå så langt som å si at dette er direkte kostbart. Hadde jeg virkelig ønsket å gjøre dette på den lette måten så hadde jeg kjøpt alt mitt for i akvariebutikken slik at jeg slapp jobben med å leage den selv.

bjornik
Jeg vil som sagt ikke fore mine vilfanget Discus med oksehjerte og heller ikke kjøpe oppdrette eller viltfanget Discus som er foret med oksehjerte. Jeg har for stor respekt for de individer jeg kjøper til mine akvarier.


Det er godt du har respekt for noe! Vi som forer med oksehjerte har etter ditt syn ingen respekt for de fiskene vi holder. Kan ikke si annet enn at du umulig kan forlange at vi andre skal holde oss saklige mens du selv tråkker over streken til de grader.
bjornik
[QUOTE=DiscusGeir] Innenfor genetikk og arve egenskaper.... Terje Tysland har en kjent kommentar: ** en skal jaggu høre mye før ørene detter av*


Jeg hadde ikke ventet meg noen annen reaksjon.

Det å sette spørsmålstegn ved hele dagens Discus hold med bruk av oksehjerte som så mange akseptere og praktiserer her i Norge er vel ikke videre populært. Dette er lettvint og gir rask fortjeneste på salg av unger og voksen Discus.

Jeg har heldvis sett at flere og flere begynner å tvile på oksehjertest velsignelse for dagens Discus hold internasjonalt. Det er godt å se dette og at ikke bare fortjeneste på en akvariefisk som er styrende for dens liv i akvarium

Jeg vil som sagt ikke fore mine vilfanget Discus med oksehjerte og heller ikke kjøpe oppdrette eller viltfanget Discus som er foret med oksehjerte. Jeg har for stor respekt for de individer jeg kjøper til mine akvarier. Jeg gir dem i store trekk de for typer jeg lære å benytte av tidligere Tropica (Alf J. Næss). Dette har fungert for meg og mine akvariefisk siden 1966 uten at ørene har falt av.



Blir rimelig provosert av deg. du tror virkelig di sitter med den hele og fulle sandhet du. Og alle som ikke gjør som deg er dyre/fiske plagere.

Du fortsetter med denne "bedre enn"holdningen din-uten å ha noen sakelig god forskning på disse vanvittige påstandenene du har.
At oksehjerte blanding fører til forandring i genene-for noe sprøyt.

Du forsvinner vel snart herfra også, slik du gjorde på nettakvariet, når menneskene der ikke var enig med deg.

greit at vi har forskjellige meninger, men å komme med slike påstander som du gjør, uten noen som helst vitenskapelig forskning, ja det blir for drøyt for meg.
etter min mening så virker du som en utrolig useriøs bedre viter.






DiscusGeir
Jeg er helt åpen for å høre om at oksehjerte ikke er beste sorti. Jeg venter bare i spenning på ett fullgodt alternativ. Det blir populært, for jeg som deg har testet mange varianter av for. Det er fra den diskusjonen til å dra inn forstyrrelser i arve egenskaper og genetikk en RIMELIG stor påstand. Untakvis kan være om en forer på " kveg av type, belgisk blå - full av steroider". Det er i så fall ett unntak. Keep the show rollin - Meninger er bra. Selvom andre til tider oppfatter de krasse.l


Når det gjelder alternativer til oksehjerte er det et alternativ i slike blandinger å bytte ut oksehjerte med mer reker og finmalt sei. Slik blandig har jeg laget og det fungerer godt.

Det er bra! Fordi jeg venter på forskning som sier at oksehjerte er helsebringende for et dyr som fra naturen side egentlig er 80% planteeter.
Det er flere eksempler på at dyr endrer atferd og egenskaper i naturen ved å endre kostholdet. Så jeg er meget skeptisk til eventuelle posetive resultater.

Forstyrrelser i atferd og eventuelt gener skjer over tid, kanskje flere generasjoner. Det er jo slik discus vi i dag har som akvarievarianter og med en atferd jeg finner å ha lite til felles med den jeg kjenner fra mine tidligere Discus. Har med selvsyn sett dette og erfart dette.
Uheldige faktorer multipliserer seg og gir det jeg mener er atferdforstyrrelser. Jeg har som mål å prøve å få til oppdrett av mine viltfanget discus. Da har jeg intet ønske om å trekke inn faktorer som kan være skadelig for for det avkom jeg får fram. Jeg er overbevist at slike uheldige faktorer ligger i oksehjerte etter det jeg selv har erfart og signaler jeg har fått fra andre akvarister i Norge og internasjonalt.

I kostholdet til Discus ligger det store utfordringer.
Det må etter min menig dele i to;

1. Oppforing av Discus i den intense vokstperioden til de er 10-11cm, ca 7 måneder. Det er her det store proteinbehovet ligger. Og jeg forstår at det er er nærliggende å benytte bl.a okse og kalkunhjerte som er rike vekst proteinkilder. Spørsmålet er om fordelen er større en ulempene. Det er har jeg vil jobb med å finne andre måter å fore opp mine discus unger på. Her ligger det mye arbeid med mye motgang og med medgang om jeg lykkes.

2. Stor viltfanget eller oppdrettet discus. Disse har etter min menig ikke behov for vekst fremmende for som oksehjerte om jeg hadde valgt å benytte det.
Geir Kristiansen
Jeg klarer ikke å se noe som helst på adferden på mine fisk. Mine VF er like redde for å komme til vannspeilet som de var da jeg fikk dem. Tror ikke det jeg forer dem med kommer til å endre på det. Jeg har mange ganger sakt at for mye eller for lite


Mine viltfanget Discus har rolige harmoniske bevegelser og atferd. De er ikke redde og kommer stormende når jeg forer dem. Slik var det med den Discus jeg hadde fram til 1997 og det er slik Discus jeg ønsker å ha og som jeg heldigvis har fått igjen.

Skal i dag ut å fange mer sorte mygglarver. Dette er et for Discusene elsker. Prøv det og se selv.


Geir Kristiansen
[QUOTE=bjornik] Jeg hadde ikke ventet meg noen annen reaksjon.


Når du hiver frem påstander som at foring med oksehjerte endrer på genetikk og adferd på fisk sår får du også tåle litt. Denne form for retorikk ser jeg i alle dine tråder.

Jeg klarer ikke å se noe som helst på adferden på mine fisk. Mine VF er like redde for å komme til vannspeilet som de var da jeg fikk dem. Tror ikke det jeg forer dem med kommer til å endre på det. Jeg har mange ganger sakt at for mye eller for lite

bjornik
Det å sette spørsmålstegn ved hele dagens Discus hold med bruk av oksehjerte som så mange akseptere og praktiserer her i Norge er vel ikke videre populært. Dette er lettvint og gir rask fortjeneste på salg av unger og voksen Discus.


Det at du setter sprøsmålstegn med hvordan vi driver akvariehobbyen er et sunnhetstrekk. Det er slik vi kan utvikle oss og få bedre forståelse. Hadde du bare stoppet der så kunne en diskusjon med deg vært noe man orket.

Det du i stedet gjør er til det kjedsommelige å rakke ned på de erfaringer og den forskning som er gjort. De eneste som slipper unna er de som utgjør grunnstammen i den tro som du har.

Ikke i en eneste post kommenterer du de spørsmål som er stilt til deg, men kun kommer med den samme leksa om dine år med erfaringer samt Næss og Bleher.

bjornik
Jeg har heldvis sett at flere og flere begynner å tvile på oksehjertest velsignelse for dagens Discus hold internasjonalt. Det er godt å se dette og at ikke bare fortjeneste på en akvariefisk som er styrende for dens liv i akvarium


For min del har jeg ingen inntekter på min hobby. Min kone vil til og med gå så langt som å si at dette er direkte kostbart. Hadde jeg virkelig ønsket å gjøre dette på den lette måten så hadde jeg kjøpt alt mitt for i akvariebutikken slik at jeg slapp jobben med å leage den selv.

bjornik
Jeg vil som sagt ikke fore mine vilfanget Discus med oksehjerte og heller ikke kjøpe oppdrette eller viltfanget Discus som er foret med oksehjerte. Jeg har for stor respekt for de individer jeg kjøper til mine akvarier.


Det er godt du har respekt for noe! Vi som forer med oksehjerte har etter ditt syn ingen respekt for de fiskene vi holder. Kan ikke si annet enn at du umulig kan forlange at vi andre skal holde oss saklige mens du selv tråkker over streken til de grader.



Oida Geir, den var krass. Holdt nesten på å dette på ræva når jeg leste leksa di.

Vel uansett, jeg synes at dette er en interessant debatt og som nybegynner Discus eier så kan man jaggu bli forvirret av mindre.

Du snakker om forskning som er gjort ang. fòring av Discus. Har det vært forsket på at oksehjerte er det beste for Discus holdt i fangenskap? Og hva er konklusjonen av denne forskningen?

Jeg spør fordi jeg ønsker å lære og ønsker å gjøre det beste for mine Discuser. Akkurat nå så vet jeg ikke hva det beste er.

I mellomtiden så fòrer jeg mine bebiser med Discus granulatfòr Exel fra Aquatic Nature, og skal forsøke på mygglarver et par ganger i uka.

Så får vi se om det fungerer. De liker granulaten nå og går rett på og spiser.

Kanskje er jeg naiv, men jeg VELGER Å TRO at dette fòret er næringsrikt og sunt for Discusene mine. Og da prøver jeg dette nå når de ennå er små, da er det - slik jeg har forstått det, mye enklere å venne dem til ny mat.

Men bevares, jeg er ikke interessert i å "skade" discusene mine og ser jeg at de begynner å vantrives og sturer og ikke spiser - ja da går jeg igang med plan B. Og det er hjemmelaget miks.

Jeg skjønner at mange vil være imot meg i dette, men så lenge fiskene får næringsrik mat og spiser, vokser og trives, hvorfor skal jeg da peise på med oksehjerte?

Som sagt, jeg ønsker å lære og jeg hører på hva dere alle sier. Så plusser jeg på og trekker ifra og deler det på to.

Så var det vel også noen som sang "tenke sjæl og mene"

Uansett så synes jeg det er fint å diskutere dette og utveksle erfaringer, og så får det vel bli opp til hver enkelt hva som er best for dem og deres fisk?
Ken Myrseth
Du forsvinner vel snart herfra også, slik du gjorde på nettakvariet, når menneskene der ikke var enig med deg.



Jeg har forsvunnet fra Nettakvariet. Ikke for at jeg har kranglet med noen, men rett og slett fordi jeg oppdaget Akvaforum som etter min mening er tusen ganger bedre
2nelise
[QUOTE=Ken Myrseth] Du forsvinner vel snart herfra også, slik du gjorde på nettakvariet, når menneskene der ikke var enig med deg.



Jeg har forsvunnet fra Nettakvariet. Ikke for at jeg har kranglet med noen, men rett og slett fordi jeg oppdaget Akvaforum som etter min mening er tusen ganger bedre

Jeg trakk meg fra Nettakvariet og som takk ble jeg bandet på det forumet. Jeg fikk også en epost fra en av moderatorene som er injurierende.
2nelise
Oida Geir, den var krass. Holdt nesten på å dette på ræva når jeg leste leksa di.


Synes ikke at jeg var spesielt krass, men når noen insinuer at jeg ikke har respekt for de dyra jeg holder så får de også tåle at jeg kommenterer det.

bjornik
Mine viltfanget Discus har rolige harmoniske bevegelser og atferd. De er ikke redde og kommer stormende når jeg forer dem. Slik var det med den Discus jeg hadde fram til 1997 og det er slik Discus jeg ønsker å ha og som jeg heldigvis har fått igjen.


Hvis man finner ut at VF har naturlig adferd når de synes at det å bevege seg i vannspeilet er en naturlig ting for dem da begynner jeg virkelig å lure. Mine VF stormer også til glasset når det er foring, men det å få dem til å ta for fra hånden er det litt værre med. Jeg må stikke armen ned i karret slik at de ikke er for nært vannspeilet før de er rolige. Holder jeg foret rett under vannflata så ender det med at jeg blir våt. Rent logisk høres dette ut som naturlig adferd da VF discus har fiender i form av fugler og dermed vet at det ikke er lurt å oppholde seg i vannflata.

2nelise
Jeg fatter bare ikke at ikke folk forstår at Discus faktisk er en fisk og ikke har godt av å bare bli fòret med slikt "drittfòr" som oksehjerte er. Men bevares, jeg er ikke interessert i å "skade" discusene mine og ser jeg at de begynner å vantrives og sturer og ikke spiser - ja da går jeg igang med plan B. Og det er hjemmelaget miks.


Står vel i sterk kontrast til din tidligere kommentar om at oksehjerteblanding er et "drittfor"

2nelise
Uansett så synes jeg det er fint å diskutere dette og utveksle erfaringer, og så får det vel bli opp til hver enkelt hva som er best for dem og deres fisk?


For all del for med hva du ønsker og gjør dine egene erfaringer.

Jeg trekker fram at jeg ikke stoler på oksehjerte som for til mine Discus. Det er mitt valg og jeg mener det må være rom for å skrive om det på et slikt forum slik at andre Discus eier får vite om det. At noe ikke ønsker å vite det og heller ikke ønsker at jeg skal uttrykke min skepsis til dette foret får tale for seg selv.
Kjøtt fra varmblodsdyr er ikke naturlig for en fisk med små mager som er fra naturen er vant med vegetabilsk kost og noe små byttedyr også små fisk. Det er mitt syn i denne saken!
At noen vil finmale dyrekjøtt og gi til slike dyr som Discus får bli dere sak. Jeg tror heller det er mer sunnfornuft som avgjør dette hos meg en påstand fra andre om oksehjertes velsignelser. Jeg har ingen tro på dette er bra kost for Discus og gir dem helseproblemer! Det jeg har uttrykt om atferdsproblemer kan være flere årsaker, men en av årsakene kan være foret som fisken får. Derfor er det også et valg for meg og ikke fore med oksehjerte, jeg er usikker på dette foremnets virkning på mine Discus etter de opplysninger jeg har fått.
Geir Kristiansen
[QUOTE=2nelise] Oida Geir, den var krass. Holdt nesten på å dette på ræva når jeg leste leksa di.


Synes ikke at jeg var spesielt krass, men når noen insinuer at jeg ikke har respekt for de dyra jeg holder så får de også tåle at jeg kommenterer det.

bjornik
Mine viltfanget Discus har rolige harmoniske bevegelser og atferd. De er ikke redde og kommer stormende når jeg forer dem. Slik var det med den Discus jeg hadde fram til 1997 og det er slik Discus jeg ønsker å ha og som jeg heldigvis har fått igjen.


Hvis man finner ut at VF har naturlig adferd når de synes at det å bevege seg i vannspeilet er en naturlig ting for dem da begynner jeg virkelig å lure. Mine VF stormer også til glasset når det er foring, men det å få dem til å ta for fra hånden er det litt værre med. Jeg må stikke armen ned i karret slik at de ikke er for nært vannspeilet før de er rolige. Holder jeg foret rett under vannflata så ender det med at jeg blir våt. Rent logisk høres dette ut som naturlig adferd da VF discus har fiender i form av fugler og dermed vet at det ikke er lurt å oppholde seg i vannflata.

2nelise
Jeg fatter bare ikke at ikke folk forstår at Discus faktisk er en fisk og ikke har godt av å bare bli fòret med slikt "drittfòr" som oksehjerte er. Men bevares, jeg er ikke interessert i å "skade" discusene mine og ser jeg at de begynner å vantrives og sturer og ikke spiser - ja da går jeg igang med plan B. Og det er hjemmelaget miks.


Står vel i sterk kontrast til din tidligere kommentar om at oksehjerteblanding er et "drittfor"



Geir, jeg er overhodet ikke interessert i å krangle med deg, hehe. Men jeg tror du leste i mellom linjene jeg skrev og trakk din egen umiddelbare konklusjon om at denne hjemmelaga miksen skulle inneholde oksehjerte
Jeg ser ihvertfall at mine Discus koser seg der de svømmer rundt i mellom planter og røtter og napper til seg alger. Fordi det gjør de faktisk, de spiser alger..... hm

Jeg sier ikke at den ene har rett og den andre feil, og slettes IKKE at jeg har rett. Kanskje jeg er den som har mest feil her. Kanskje mine Discus ligger med buken opp i morratidlig, krepert av under/feil ernæring, eller kanskje de vokser seg store, friske og sunne.

Det vil kun tiden vise. Men etter å ha sittet X-antall timer foran akvariet og observert dem så velger jeg å kjøre mitt løp. Discus granulatfòr 3 ganger daglig og myggiser som snacks et par ganger i uka.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap