Liv's vannverden (side 56)

Skikkelig flaks der. Uhyggelig sjelden jeg får tatt bilder av han i det hele tatt og særlig ikke når han tygger Men flaks skal man jo ha av og til Madammen stod like foran og viste seg frem i leksfarger, men hun forsvant før jeg fikk henta kameraet.

Planta er hornblad, må innrømme jeg aldri helt har skjønt opp og ned på de plantene. Ser jo vitterlig ut som de vokser begge veier - men skal ikke være påståelig for at ikke deler av den er opp ned
Liv, har du hatt ildtetraene lenge? Hvor kjøpte du dine?

Tenkte på disse:

[External Image]
Hei har hatt dem siden april. Bestilte hos Tam Alna, men de må ha vært svekket av noe for nesten halvparten døde. Kjøpte flere hos Jan Holt noen uker senere. Ikke noen frafall unntatt de som falt fra første ukene. Nydelig liten tetra jeg anbefaler alle. Veldig rolig, dog ikke den beste stimeren. Men helt fantastisk farge
Liv H
Tenkte jeg skulle være økonomisk på nyåret og kjøpte inn en 12 pk med Smart kattemat. Snakk om bomkjøp. Hverken Tjorven eller nabokatta gidder røre det en gang på tross av at begge ikke finnes bortskjemte og har en glupende apetitt. Alt annet av for glir ned på høykant. Syns det lukter skikkelig drittent av det jeg og, så skjønner dem godt. Så ...... så mye for å spare penger. 5-10 kroner "spart" og så går hele greia i søpla. Det bekrefter at det er dyrt å kjøpe billig.


Enig i dette. Et sparetips er First Price Tunfisk i vann på Kiwi, det er veldig populært som avveksling fra tørrfor her og har en rimelig kilopris. En boks er passe til tre måltider. Pleier å skylle den litt i vann først da det finnes litt salt i den, men sikkert bare jeg som er hønemor. Ellers har jeg lagt merke til at katten (Josefine) blir fortere mett når jeg kjøper kvalitets-tørrfor, er jo mange av dem som har proteininnhold på 35-40% ! Det er godis for våre carnivore firbente, og dermed ikke så mye dyrere som man skulle tro ift forskjell på kilopris.

Ellers må jeg si at kombinasjonen akvarium og katt er bare helt konge
Dette var heldigvis ikke 12 pakker med tørrfor, men en sånn 12 pk med 100 grams poser våtfor. Bruker å kjøpe tørrfor av god kvalitet som hovedfor, men hun får gjerne litt våtfor i tillegg. Bruker faktisk en del tunfisk, både i gele og i vann - meget populært. Ikke fått kommet i gang med fiskekoking i det siste, men seiblokker var favoritten til forrige katten.
Søndag og vannbyttedag. Fått ommøblert litt i 110 literen igjen, altfor stor den rota - skulle egentlig stått helt annerledes - men så la ancistrusen sin elsk på et hulrom så da får trivselen prioriteres. Litt dumt med en hule med åpning nedenfra hvis jeg snur den som jeg hadde tenkt.

Ellers ser alt bra ut, tatt sjansen på å flytte et par ancistrus yngel til killikaret nå for å bli kvitt litt alger der. Kanskje litt tidlig å flytte, disse var vel kanskje 3 cm. Men... på den andre siden....de selger dem jo i den størrelsen i butikkene.

Da var vannbytte gjort i alle kar. Det blir noen liter nærmere bestemt 200-250 liter hver uke. Glad for den slangen selv om den irriterer fletta av meg fordi den alltid får knekk på seg. Var nok ikke beste kvalitet.

Tjorven elsker å sitte i dusjen og se på alt vannet som kommer sigende, bryr seg ikke om at hun blir ganske så våt.

Ellers en liten innrømmelse på den sære siden: Jeg elsker lukta av akvarier
Må vel være et tegn på en ekte akvaholiker.
Vi snakket jo om kattemat tidligere, lurer på om Tjorven prøver seg på fiskeforet ? Min Josefine blir helt yr av lukten av discusgranulat og Wardleys rekepellets, og har flere ganger sneket seg inn i underskapet på godtejakt.(Juwel-bordene er jo ganske åpne på baksiden). Har ikke turt å gi smaksprøver, men det kan vel ikke skade kanskje ?
Ikke opplevd at hun har prøvd seg på tørrforet, men hun er ganske interessert når jeg gir frossent for. Ville nok ikke turt å gi henne noe av det. Ikke verdt å ta sjansen.
Reker spiser penselalger
Så en reke som var godt i gang med å kose seg med penselalgene på et av bladene til crinumen min i går. Her er resultatet - en klart spist stripe av penselalger. SAE har ikke gjort noen merkbar forskjell i 110 literen, så heretter blir det nok reker som blir løsningen for meg. Dette er en salig mix av kirsebærreker og blå reker.
Klovnkilli lekstendenser
Ser at klovnkilliene mine har begynt å få lekstendenser nå, hannene står og viser seg frem og jager hunnene inn i javamosen.
Virker som løsningen jeg lagde med javamose surret rundt trollhasselgrener fungerer utmerket. På den måten får jeg javamosen i den høyden hvor killiene som oftest befinner seg. Hadde vært vannvittig kult med yngel på disse
Hvor mange og hvilken kjønnsfordeling har du på Klovnkilliene?
Jeg har 8 stk, 3 hanner og 5 hunner - så det er bra fordeling. Litt flaks må man ha, var så små da jeg fikk dem at det var nesten umulig å skille.
Jeg startet med et dusin og det ser ut som jeg nå sitter igjen med 5 hanner og 2 hunner. Jeg er ganske sikker på at de som nå ikke har farget ut er hunner. Vurderer å flytte unna noen av hannene da det sikkert bare blir krøll og bøll og dårlig leksforhold med den fordelingen jeg har nå.
Jeg kjøpte 4 først som viste seg å være 3 hanner og 1 hunn. Gikk fint, men ville nok blitt verre nå når de begynner å bli kjønnsmodne. Var heldig med 2. kjøp som var bare hunner. Du kan jo stikke nedom Oslo Zoo og se om de har igjen flere hunner også.
Skulle bare replante en vallisneria som hadde flytt opp og hva får jeg se? Jo, søte små sorte streker som piler rundt redet til dvergguramien, jammen mente han business med byggingen sin gitt. Flaks at jeg ikke ødela alt da jeg bytta vann i går. Har fiska noen over i et rekekar, alltid spennende å se om noen kalrer seg - enten i hovedkaret eller i egne kar.

Ellers leker sterbaiene IGJEN, sin sedvanlige 2-3 ggr i uka leking. Vannbytte igår skadet vel ikke heller. Ikke plukket noen egg på lenge nå. Veldig få egg de legger som legges synlig, sultne ciklider og smykketetra følger dem ivrig i leken også. De smykkene er noen skikkelige eggtyver!
Etter over 4 uker med forkjølelse og luftveisinfeksjoner måtte jeg krype til korset og gå til legen i dag. Bihulebetennelse og 10 dagers antibiotikakur, ser i alle fall håp om å endelig bli frisk og få tilbake energien nå. Hangla rundt siden romjula. Sykemeldt ut uka, da er det deilig å ha akvariene å småsysle med
Liv H
Etter over 4 uker med forkjølelse og luftveisinfeksjoner måtte jeg krype til korset og gå til legen i dag. Bihulebetennelse og 10 dagers antibiotikakur, ser i alle fall håp om å endelig bli frisk og få tilbake energien nå. Hangla rundt siden romjula. Sykemeldt ut uka, da er det deilig å ha akvariene å småsysle med :-)


Men klar for auksjon på lørdag er du likevel?

Har blitt syk selv, men kjennes ut som dette ikke skal bli særlig langvarig. Holde seg hjemme under dyna og håpe på det beste
Ja, vi må på auksjon, ingen tvil om det Skal finne fleece teppet og legge meg på sofaen nå. Med antibiotika så håper jeg formen kommer igjen snart. God bedring til deg og!!
Hei liv,

Ser du 2 hanner og 2 hunner på dette bildet?


Hva forer du dine channoides?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap