Liv's vannverden (side 63)

Ja, velger definitivt gult vann her også. Syns i grunnen ikke det gjør så mye - stabil Ph er langt verre. Har vært mye bekymra i det siste for at det skulle bli kraftige ph dropp.

Jeg bytter vann igjen i dag og har bestemt meg for at jeg først tapper ut vann, deretter tilsetter ph constant ut fra hvor mye vann som byttes. Deretter fyller det nye vannet. Har ikke noe mellomlagring så det må bli den veien. Jeg bruker 20 ml per 100 liter, men på vannbytte blir det jo bare en tredjedel, så ca. 7 ml for 100 literne osv.

Ph pennen er helt genial. Fikk den i går og hvis den fortsetter å virke som den skal så er det en virkelig god investering. Forrige helg brukte jeg en hel flaske med ph test - det blir dyrt i lengden. Dette er også utrolig mye enklere og mye mer nøyaktig test. Syns ofte de fargeskalaene er litt vanskelig å lese av så det blir gjerne margin på 0,3 begge veier. Leste på siden til Mona O og hun har hatt sin i 1,5 år uten problemer. Samme merke som min etter som jeg skjønte (Trans Instruments)
Midt i uka fjerna og kasta jeg alle flyteplantene i 180 liter Afrika hvor jeg slet med blågrønnalger. I løpet av de få dagene siden er jeg kvitt alle algene. De holdt seg stort sett i flyteplantene. Vet ikke om det er lyset som er synderen eller at det samler seg matrester i plantene - men har ikke hatt samme problem i andre kar med masse flyteplanter. Er i alle fall utrolig glad for å være kvitt dritten. Slet med det samme i 17 literen (yngelkaret) og der har det også forbedret seg etter at jeg luket og slapp til mer lys.
Kommet hjem etter et par dager i Amsterdam. Alt vel med fiskene. Utrolig hvordan du kan se tydelig forskjell på yngelen på vel to døgn uten at du en gang har foret dem i mellomtiden - i godt innkjørte akvarier er det tydeligvis mye nødproviant. Sterbaiene begynner å bli 2-3 cm nå og skikkelig cory. Begynt å få orange farge på finnene - helt utrolig søte. Denne lille tassen kan nok ikke pappa klovnkilli prøve å ljuge fra seg lenger heller - morsomt å se fargene komme frem allerede. Utrolig hvor fort killi yngel vokser. Husker det samme med lampeøyekilliyngelen jeg hadde.
Små sterbiser med stappfulle mager i god cory stil med snuta godt nedi sanden De er bare til å spise opp

Liten bivittatum begynner å vokse til. Den går sammen med klovnkilliene. Ser ut til å være en hun så håper jeg får tak i en han til den så kanskje det kan blir flere

Velkommen tilbake! Hvordan er Amsterdam på denne årstida? Litt mot vår eller er det for tidlig der også?
Det var kaldt, vått og sur vind Skulle gjerne vært der i tulipan blomstringen en gang
Da er channoides hannen fisket over i yngelnett igjen, det er nå 2 yngelnett i den lille 54 literen. Et med ca. 14 dager gammel yngel og dette med stor spytteklar hann. Etter beregningen min skal han spytte i løpet av eller rett etter helga Spennende å se hvor mye yngel det blir denne gangen. Ser helt klart ut til at dette er beste metoden. Ynglene fra forrige kull vokser bra og det virker ikke som det er noe frafall, må være minst 15 yngel der. Prøvd å løfte opp mosedotten et par ganger og det yrer av liv Av en eller annen uforklarlig grunn vokser de raskere i yngelnett i hovedkaret enn de som går i yngelkaret mitt. Forer med eksakt samme for, eneste forskjellen er at det er mindre javamose i forhold til fisk og kaldere vann.

Fisket også opp en liten overlever fra tidligere kull som har rukket å bli 3 cm ca. Den er nå satt i 128 literen med de 3 største av yngelen min.

Snart tilgjengelig i en bokhandel nær deg: Mitt liv som gertrudae av A. Normani
Både små og store jenter syns shopping er gøy!!
katt + bærepose eller sekk = perfect match!

Hadde shoppa et trekantsjal med dusker og - rimelig populært ja...... Ikke for å snakke om det skulle befinne seg en snor på et eller annet klesplagg

Shoppa bare damesaker i dag, ikkeno akvariesaker. Men... er jo ikke lenge siden jeg svei av ganske mye hos Aquamanias så...
har forsåvidt svidd av noen kroner der jeg og.. bare venter på pakkelappen :p
Ph pennen er verd det Suveren liten dings!
må si jeg gleder meg til å slippe å vaske reagensrør hele tiden. de blir jo misfargede og dermed vanskelig å se nøyaktig resultat..
PH penn er genialt

Min kom i dag, sammen med karameller og digitalt termometer også. Målte PH i alle karene på null komma niks
Sanne
må si jeg gleder meg til å slippe å vaske reagensrør hele tiden. de blir jo misfargede og dermed vanskelig å se nøyaktig resultat..


Vanskelige å lese av nøyaktig også med de fargekodene

Elin : hvilket merke har du kjøpt?
Samme som den Sanne har kjøpt; den hos Aquamanias. Den heter visst eco-pal tester. Aldri hørt om den før, men den funker sikkert. Kan i hvert fall si at jeg fikk ph-verdier som ga mening i alle karene
Det er den samme som jeg har kjøpt Kjempefornøyd med min.
håper han hadde fler igjen slik at jeg og får min... plutselig så bestillte mange akkurat den lissom :p
Ja, det ble skikkelig skred, antar han gnir seg i henda over økt salg
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap