"halve" stimen av glødebåndtetra borte!

I alle dager! I går kjøpte jeg 15 stk. glødebåndtetra for å ha i 240 literen min.
Ville ha noe som skapte litt liv i akvariet da det er relativt tomt.

Fra før har jeg et foreldrepar blå acara med yngel, to praktbotia og to SAE.
Så 15 glødebåndtetra ble et flott supplement. I dag er det bare 9 igjen. 6 stk. er søkk borte. Jeg hadde regnet med et frafall på et par stykker, men ikke 6.

Jeg kan ikke se de noen sted på bunnen, kan de ha blitt spist? men 6 stykker da?
Blå acara synes nok sikkert noen småtetra var et fint kosttilskudd til den daglige menyen...
Alle ciklider spiser det som rører seg og er lite nok til å kunne passe inn i munnen (de kan gape ganske høyt). Ciklider er rovfisk.
mona o
Blå acara synes nok sikkert noen småtetra var et fint kosttilskudd til den daglige menyen...:-) Alle ciklider spiser det som rører seg og er lite nok til å kunne passe inn i munnen (de kan gape ganske høyt). Ciklider er rovfisk.

Så du tror acaraen har spist de? hm.. ja mulig. Jeg merket ikke noe i går som skulle tyde på at acaraen var interessert i tetraene bortsett fra å jage de bort fra yngelen. Jeg ga de artemia i gårkveld så de skulle jo ikke være sulten heller. Men det er mulig at de har spist de ja. Jaja, da fikk de ihvertfall godt med proteiner hehe, skulle holde en stund for de da.

Jeg håper de ikke tar resten da. Vet ikke helt hva jeg skal finne på, er jo begrenset hva man kan ha i karet nå når de har yngel.
Acaraene kan ha bestemt seg for å gå etter tetraene når du slokket lyset og stimen sank mot bunnen for å hvile.
Ciklider kan på en måte "skyte ut munnen" sin, å det er utrolig hva de får stappa inn i hodet hvis de bare vil.
Tetra borte
2nelise
[QUOTE=mona o]Blå acara synes nok sikkert noen småtetra var et fint kosttilskudd til den daglige menyen...:-) Alle ciklider spiser det som rører seg og er lite nok til å kunne passe inn i munnen (de kan gape ganske høyt). Ciklider er rovfisk.

hei, hei
jeg har hatt foreldre til dine blå acara
Kjøpte den gang 20 rødmunntetra, og hver natt ble en etter en borte...
Da acara-paret ble solgt, stabiliserte også tetraflokken seg.. så det kan godt tenkes at dine acara også setter pris på tetra. Foreldre forsynte seg godt om natta da tetraene i sovemodus rota seg bort til acaraene )
Mika
hei, hei jeg har hatt foreldre til dine blå acara :-) Kjøpte den gang 20 rødmunntetra, og hver natt ble en etter en borte... Da acara-paret ble solgt, stabiliserte også tetraflokken seg.. så det kan godt tenkes at dine acara også setter pris på tetra. Foreldre forsynte seg godt om natta da tetraene i sovemodus rota seg bort til acaraene :-))

Jøss, har du hatt foreldrene til mine blå acara? Artig, men hvordan vet du det forresten? Og hvis det stemmer så vet du kanskje hvor gammel de er, det visste ikke hun jeg kjøpte de av. Hannen er ca 9 cm og hunnen ca 7 cm.
Paletten som jeg hadde gumlet neontetra så finner og haler sprutet. Det var en dårlig kombinasjon hos meg. Av de 22 jeg hadde med hjem har jeg 2 igjen, rovfisk og en kraftig innvendig pumpe har skylden.
Hva kan jeg skaffe meg da?
Jeg kjøpte to røde planter i går, det hjalp på utseende til akvariet. Det var liksom så tomt og grått pga. den grå bakgrunnen.

Men jeg ønsker meg noen fisker som kan være i midt/toppsjiktet. Acaraen og praktbotian holder seg jo mest nederst i akvariet.

Er det noen som har forslag?
Hei Tonelise.

Du har ikke original juwel filter i det akvariet ditt? Hender at fisk forvirrer seg inn i disse hehe
Tom Kristiansen
Hei Tonelise. Du har ikke original juwel filter i det akvariet ditt? Hender at fisk forvirrer seg inn i disse hehe

Hei Tom

Nei det originale juwel filtret er fjerna, syntes det ruvet for mye. Jeg har to små innvendige pumper og begge har fått nylonstrømpe tredd over innsuget, mistet for mange blå acara yngel.

Hvordan går det med dine juwel ciklide yngel da? Mine sommerfugler spiste eggene sine etter 1 døgn, hehe. Første gangen så det var vel ikke uventet. De var så som så med passinga av eggene også, bedre lykke neste gang

Macmaster ciklidene mine derimot tror jeg det går bra med. Men det er jo umulig å se siden de leker i hule. Men mora passer veldig på, tillater bare at faren kommer i nærheten. Hun har også spytta mesteparten av sanda ut av hula, så det er en sandhaug utenfor åpningen.

Blir spennende å se om det kommer yngel ut sammen med henne snart. Jeg har satt de to scalarene i et karantene kar enn så lenge, sånn "just in case", skal gi de bort. De forsyner seg for godt av yngelen til at jeg kan ha de.

Så blir spennende å se. Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal putte i 240 literen sammen med acaraen. Noe som ikke blir spist, ikke jager for mye, ikke er agressiv og som er litt pen å se på. Hm... "klør meg i hodet"

Hakke peiling - somebody help me please :P
Hei igjen.

Da er dte nok ciklidene som har forsynt seg ja:P...et skikkelig festmåltid hehe. Du kan jo sette inn en større tetra art da, som ikke passer inn i munnen på ciklidene dine.

Når det gjelder mine wigglers, så lover dette godt. Foreldrene passer veldig godt på, og nå kan jeg iallefall begynne å se en enkel wiggler. Så de vokser sikkert godt. regner med at de blir svømmedyktige i løpet av dagen eller i morra, så da må jeg til mor å rappe noen gamle nylonstrømper hehe:P.

Lurer faktisk å ta ut en liten stim på glødebåndstetra jeg har gående der, men på en annen måte er det greit å ham dem der også. Siden foreldrene vil da ha noen å jage vekk i stede for hverandre. Men kan nok hende noen av ynglene blir mat hehe.

Men skal oppdatere tråden min med bilder og info så fort det skjer noe nytt Får ha lykke til med apisto yngelen din du da. Når det gjelder sommerfuglene, så virker det veldig normalt at dem spiser eggene sine de første gangene, for dette gjorde dem hos meg også. De trenger en del trening tenker jeg hehe.
Tom Kristiansen
Hei igjen. Da er dte nok ciklidene som har forsynt seg ja:P...et skikkelig festmåltid hehe. Du kan jo sette inn en større tetra art da, som ikke passer inn i munnen på ciklidene dine. Når det gjelder mine wigglers, så lover dette godt. Foreldrene passer veldig godt på, og nå kan jeg iallefall begynne å se en enkel wiggler. Så de vokser sikkert godt. regner med at de blir svømmedyktige i løpet av dagen eller i morra, så da må jeg til mor å rappe noen gamle nylonstrømper hehe:P. Lurer faktisk å ta ut en liten stim på glødebåndstetra jeg har gående der, men på en annen måte er det greit å ham dem der også. Siden foreldrene vil da ha noen å jage vekk i stede for hverandre. Men kan nok hende noen av ynglene blir mat hehe. Men skal oppdatere tråden min med bilder og info så fort det skjer noe nytt:) Får ha lykke til med apisto yngelen din du da. Når det gjelder sommerfuglene, så virker det veldig normalt at dem spiser eggene sine de første gangene, for dette gjorde dem hos meg også. De trenger en del trening tenker jeg hehe.

Ja skynd deg til mor og få strømper hehe
Tror pumpa er en større trussel mot yngelen enn glødebåndtetraen.
Og de har godt av å opprettholde beskyttelsesinstinktet sitt, så jeg ville beholdt dem jeg.

Men sånn som scalare er jo idioti å ha hvis man ønsker at yngelen skal vokse opp. Vi lærer jo etterhvert vi òg, ikke bare fiskene hehe.

Uansett så må du regne med at noen av yngelen faller ifra. Det er en del av naturen. Etter min mening så må man jo ha et eget yngelkar å putte dem i med en gang hvis en vil beholde alle. Men hvem vil ha 200 småfisker svømmende da? haha

Morro`a er jo å få oppleve yngelpleien som foreldrene gjør. Utrolig fasinerende og det blir ikke helt det samme hvis de er helt alene med yngelen. Det er jo kjempeartig å se at yngelen vokser opp, men noe svinn på man regne med. Det skjer nok i naturen også, ikke bare i akvariene våre. Jeg tror ikke det er meninga at alle skal vokse opp. Er nok derfor de får så himlande mange.

men som sagt, å ha i lag med scalarer som er en ren rovfisk og veldig slu er idioti. Det gjorde jo jeg i begynnelsen med acara yngelen. Men jeg gjør det aldri igjen
hehe satser ikke på at alle vokser opp nei, for regner med at de som ikke er helt friske/bra gener faller fra. Survival of the fittest vettø, som Darwin så fint sa var det vel

Men yngelen på røde kurvciklider skal vistnok være veldig hardføre, så noen vil nok vokse opp

Må jo uansett selge unna om det blir mange hehe.

Når det gjelder scalaere så har jeg aldrig hatt dette og kommer aldrig til å ha de. For har null interesse for dem, så den feilen kommer jeg aldrig å gjøre:P Uansett så er alle ciklider rovfisk, og vil forsyne seg om de får muligheten.
Tom Kristiansen
hehe satser ikke på at alle vokser opp nei, for regner med at de som ikke er helt friske/bra gener faller fra. Survival of the fittest vettø, som Darwin så fint sa var det vel:) Men yngelen på røde kurvciklider skal vistnok være veldig hardføre, så noen vil nok vokse opp:) Må jo uansett selge unna om det blir mange hehe. Når det gjelder scalaere så har jeg aldrig hatt dette og kommer aldrig til å ha de. For har null interesse for dem, så den feilen kommer jeg aldrig å gjøre:P Uansett så er alle ciklider rovfisk, og vil forsyne seg om de får muligheten.

Joda jeg vet det. Det som er med scalarene er at de siver så sakte avgårde, ser nesten ut som de står helt i ro og så plutselig snapper den yngel til seg.

Jeg ga forresten bort 3 pakistanbotia i påska til en i Larvik. Jeg hadde de i det akvariet som macmasterne er i. Jeg flytta de dit da de også forsynte seg godt av acara egg og wigglers. Praktbotian har ikke vist interesse for yngelen, men pakistanbotian hadde acaraen problemer med å holde unna.
Så den feilen gjør jeg heller ikke en gang til, så da macmasterne gikk i lek så var det rett ut med pakistanbotian.

Ja, blir spennende å se fremover
Hehe ja blir spennende å se, og ettervært som yngelen blir litt større og om det blir mange får jeg flytte de til de store karene til jeg blir kvitt noen. 50 yngel i en 54l er vel neppe helt bra hehe, ellers blir det veldig hyppige vannskifter:P
mona o
Blå acara synes nok sikkert noen småtetra var et fint kosttilskudd til den daglige menyen...:-) Alle ciklider spiser det som rører seg og er lite nok til å kunne passe inn i munnen (de kan gape ganske høyt). Ciklider er rovfisk.

Nå har jeg kjøpt 10 lyktetetra, de er jo mye større enn glødebåndstetraen, det må vel gå bedre? De er både lengre og høyere.

Hva tror du? eller får acaraen seg et festmåltid i natt også? Jeg flyttet resten av glødebåndene til 112 literen.
hehe får satse på at det går bra ja:P frittsvømmende yngel her i gården nå hehe. Bilder ligger ute i tråden min
Tom Kristiansen
hehe får satse på at det går bra ja:P frittsvømmende yngel her i gården nå hehe. Bilder ligger ute i tråden min:)

Ja vi får håpe det går bedre med disse. Hvis ikke så er ikke acaraen i mangel på næringsrik mat for å si det sånn

Grattis med frittsvømmende yngel da, løp og kjøp strømper hehe

Skal kikke på bildene

2nelise
[QUOTE=Tom Kristiansen]hehe får satse på at det går bra ja:P frittsvømmende yngel her i gården nå hehe. Bilder ligger ute i tråden min:)

Ja vi får håpe det går bedre med disse. Hvis ikke så er ikke acaraen i mangel på næringsrik mat for å si det sånn

Grattis med frittsvømmende yngel da, løp og kjøp strømper hehe

Skal kikke på bildene

Hehe lamote knee highs er kjøpt inn og på plass, jenta rundt 20 år kikka rart på meg da jeg handla disse og kun disse hehe:P
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap