Ønsker å fete opp mine corydoras

Jeg har 6 Corydoras duplicareus og 6 Corydoras paleatus. Disse synes jeg er litt for slanke. Nå vet jeg ikke hvor "stor" disse bør være, men jeg synes de ser litt vel magre ut.

Hvordan kan jeg fete opp disse uten å risikere for høy Nitrit og Nitrat?

Har til dags dato ikke hatt Nitrit og har etter jeg begynte å fore med tabletter fått en økt Nitrat på 20 ml/pr.l, og dette er vel på grensen (har tidligere hatt 10 ml).

Har ett vannskifte i uken på ca.20%.
Vad ger du dom för foder idag?

Får de varierad kost borde de inte vara magra. Mina corys är mycket glupska och äter av det mesta jag matar med, jag har ju sällskapsakvarium med många olika arter och utfodringen blir ju därefter.

Ex. på sånt som är mkt populärt är Wardleys Shrimp Pellets, artemia och mygglarver. Så prova nått av dem om du inte redan gjort det.
De spiser veldig bra den maten de får (tabletter og frosne røde mygglarver) , men da jeg er redd for, for høy Nitrit og Nitrat verdier har jeg kanskje vært litt forsiktig med foringen. Ca. 2 tabletter morgen og kveld, noen dager kun en gang om dagen.

(Skal sies at jeg har hatt to veldig glupske ancistrus som har forsynt seg grådig av matfatet og som har hatt veldig liten lyst til å dele. Har derfor flyttet den mest agressive av ancistrusene. Håper at dette kan hjelpe på at Coryene får i seg mer mat.)

Synes jeg har fått med meg at flere her inne mater sine Coryer ganske kraftig, men jeg er livredd for Nitrit og Nitrat. Derav mitt innlegg for råd rundt dette.

Når det gjelder nitrit så er ikke dette noe stress om du har et velfungerernde filter, som passer til akvariet ditt. Jeg kan enkelte dager fore ganske bra, uten at dette blir noe problem. Men bare sørg for å fjærne mat som blir liggende over tid, så det ikke forurenser akvariet ditt. I tillegg til regelmessige vannbytter så burde du ikke få en nitrit oppblomstring.

Når det gjelder nitrat, så skal det være en viss mengde av dette i karet så plantene dine får næring. Nitrat er et produkt når nitrit blir brutt ned, men skal sies at for høye nitrat verdier heller ikke er bra.

Mine coryer digger også frossen artemia, så dette burde du gi dem i tillegg til annen for.

Hvor stort er karet ditt og hva slags filter bruker du?

Jeg har ett Juwel Vison 180L akvarium. Filteret her er det standar innebygde som følger med Juwel-karet.

Siden jeg aldri, ikke en gang i starten har hatt Nitrit har jeg greid å ha en fin balanse i karet. Er vel mest bekymret for Nitraten siden denne iallefall ikke bør ligge over 50 ml om jeg har forstått det riktig. Men...siden jeg nå ligger på 20 så har jeg kanskje noe å gå på...? Vet ikke hva som er mest vanlig.

Jeg er ikke akkurat noen fan av filtrene der, men de som bruker de mener at de duger til normal belastning. Selv bruker jeg Eheim 2028 til mitt Juwel Rio 240. Om du er usikker på filtret og hva det kan takle vil jeg anbefale i investerei en Eheim 2026 en gang. Dette har mye større kapasitet enn det innvendige.

Null i nitrit har du ikke i karet ditt, for det vil altids finnes noe i karet. ellers hadde du aldrig hatt nitrat i karet ditt. Men om det er måbart, er en annen ting. Hva slags måleutstyr for nitrit bruker du da?
Har store planer om å få tak i ett utvendig filter av den typen du nevner. Tenkte begge filterne kunne gå samtidig.

Jeg bruker ett dråpetest sett fra Sera. Fungerer veldig greit for meg. Er selvsagt klar over at det er Nitrit i karet, men det har aldri vært noe utslag på testen som igjen vil si at det er for mye Nitrit

I en overgangsperiode fram til det utvendige er oppe å går må du kjøre begge samtidig. Men når det er innkjørt ville jeg fjerna juwel filteret som tar opp mye plass i akvariet:P
Hvor mange Tabimin eller Wardley rekepellets ville dere gitt til 8 cory panda ?

de deler kar med levendefødere som jeg gir granulat og flak, men som også forsyner seg av bunnforet dessverre. mygglarver og artemia fordeler seg bedre, men disse tablettene har jeg dårlig erfaring med å dele opp da det griser mer i vannet.
Coryene er ikke av de kjappeste i matfatet. Det jeg gjør er at jeg "lurer" de andre innbyggerne med flakfor etc, og umiddelbart etterpå slipper jeg ned artemia, rekepellets el.l på den andre siden av karet som synker til bånn. Et annet tips er å fore når det er mørkt, men det vet du kanskje?

Høres ikke ut som du trenger bekymre deg så veldig for nitritt i dette tilfellet. Utifra det du beskriver virker karet ganske godt innkjørt
Simgirl
De spiser veldig bra den maten de får (tabletter og frosne røde mygglarver) , men da jeg er redd for, for høy Nitrit og Nitrat verdier har jeg kanskje vært litt forsiktig med foringen. Ca. 2 tabletter morgen og kveld, noen dager kun en gang om dagen. (Skal sies at jeg har hatt to veldig glupske ancistrus som har forsynt seg grådig av matfatet og som har hatt veldig liten lyst til å dele. Har derfor flyttet den mest agressive av ancistrusene. Håper at dette kan hjelpe på at Coryene får i seg mer mat.)


Synes nå det var litt lite mat... Jeg fôrer gjerne rett før lyset går av, da slipper du at enkelte fisker spiser "coryene" sin mat. Jeg har scalarer og levendefødende som stikke av med det de klarer å finne, men de bruker øynene til å finne mat, men coryer bruker bartene sine.

Jeg fôrer nok ganske hardt, men måler nitritt og pH 2 ganger i uken (JBL dråpetest) og det har aldri vært spesielt høyt. Nitrat, jern osv osv av andre ting måler jeg kanskje 1 gang i mnd, bryr meg ikke så mye om de for fiskene ser ut til å trives veldig godt.

Ellers så er tender sitt forslag om å fôre på flere steder i karet en god ide.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap