Døde ancistrus

Kan noen hjelpe meg tro?
Har hatt mange ancistrus det siste året men av en eller annen grunn blir de ikke særlig gamle har i huset. De aller fleste blir kanskje to til tre dager. Forer de med algetabletter men de er ikke særlig ivrige. All annen fisk trives som plommen i egget hvorfor ikke ancistrusen? Hva gjør jeg galt?
Ph 6.8 Kh3 Gh6 Temp 27
Tilsetter du karet noesomhelst?
Nei, botsett fra aqua safe ved vannbytte. Noen ide?
Ok. tenkte spesiellt på salt tilsetning av noen slag, da maller ikke er så begeistret for salt
Regner med at du kjøper dem ganske små?

De er faktisk temmelig skjøre da, og kan for eksempel stryke med av at man fyller på med for kaldt vann ved vannbytter...

Bruker du god tid ved akklimatiseringen? Ser du forresten at de er døde eller bare forsvinner de?
Vil ikke akkurat si at denne arten er skjør, verken som små eller store. Ofte er det ancistrusen som overlever dårlige vannverdier og ikke resten. Men er jo rart at alle mallene dine stryker med da.

Har du sjekka nitrit? regner med at du har det siden du kar kontroll på resten, men bare for å utelukke det.

Jeg fyller utelukkende 5 graders kaldt vann i mine akvarier, bortsett fra i yngelakvariet hvor vannet står i bøtter over natta. Og har aldrig hatt problemer med fiskedød av den grunn, selv om tempen kan falle en god del 5-6 grader i enkelte kar. Men nå tar det ikke lang tid før tempen er oppe på 26 grader igjen da.
Mål nitritt - ta vannbytter oftere - sørg for nok oksygen
Helt enig med Tom.

Ancistrusen tilpasser seg nesten hva som helst av Ph og hardhet (Gh). Jeg har ancistrus i alt fra Ph 5,5 til Ph 8,3.

Det den ikke liker er nitritt eller dårlig oksygenert vann.

Mange setter inn ancistrus mot alger. Algene kommer av næringsrikt vann som er et symptom på.....ja nettopp, høye nitritt verdier.

Hvor lenge har karet ditt gått forresten? Er det veldig nytt kan det selvsagt også være amoniak eller nitrat.

Nitritt verdiene skal nemlig være ganske ekstreme hvis du skal ta livet av dem, mens konsentrasjonen av amoniak ikke trenger være stor før den er dødlig.
Kh bør opp
Så nå at du har en Kh på 3. Det gir lite buffer for Ph.

Kh sin funksjon i vannkjemien er å bufre Ph kapasitet i vannet. I praksis vil det si å sikre en stabil Ph verdi. Store/raske svingnigner i Ph er nemlig noe ingen fisk tåler særlig godt.

En Kh på 5-6 er mye tryggere.
Litt enig m/Leifur - altfor mange selger/kjøper ancistrus for små. De er innmari søte når de er 20 mm (da liker JEG dem aller best, hehe), men det er også da frafallsprosenten v/miljøbytte er størst. Har hatt mange kull m/ancistrus og L-144, og jeg er veldig forsiktig med miljøendringer de første 6 ukene. Jeg vil aller helst si INGEN miljøendringer. Forsiktige fórendringer er også en annen ting. OM jeg flytter små yngel, så beholder jeg samme vann og temperatur som i klekke- og oppvekstkaret, og jeg gjør ikke endringer i menyen før det har gått et par uker. Selv mistet jeg mange ancistrus-yngel i starten fordi jeg ikke ante at de trengte røtter å gnage på. Dette skal visst være essensielt for utviklingen av et normalt tarmsystem (tror jeg?), vel, anyway - etter at jeg har puttet oppi en liten rotbit til yngel-kullene mine har overlevelsesprosenten vært supert. Fra 35 mm er en god alder å flytte denne typen maller, men det er en god ide å vite pH/GH og KH + temp i opprinnelses-karet og evt. sjekke hva de spiste før. Et annet triks er å se om malle-babyen er feit og fin (rund i magen) eller mager og knuslete. Dette sees lett når ancistrus henger på glasset. Gjett hvem som er en survivor?
MEN, fiskekompiser kan nappe/plage små ancistrus - gnafse i seg algene som er maten deres (f.eks. reker/snegler og malawi-ciklider) og det kan være sykdoms-fremkallende mikroorganismer i vannet som går spesielt på maller. Jeg har stor tro på mangel på mat eller mobbing: Mona O skrev en gang: en liten malle bryr seg lite om den blir slukt hel eller bare skvist - like død blir den...
Test om du kan "produsere" litt alger ved å la lyset stå på f.eks. i 48 timer - et par omganger, og hiv oppi små biter av 1-3 forskjellige malletabletter dagen før knerten kommer oppi. Hm, og så hadde jeg vurdert å skifte ancistrus-leverandør, for noe er serriøst galt et sted når de dauer gang etter gang... Jeg tok blant annet min kampfisk-hann i å bruke de små ancistrus-ungene som "punching-ball". Dette var for 8 år siden. Da valgte jeg pene eplesnegler istedenfor, til algerydding, men jeg vurderte sterkt å forkorte livsløpet til "slemmingen" som mobbet romkameraten. Kanskje JEG var den slemme? For jeg hadde ikke laget nok gjemmesteder i det karet heller, for en ancistrus m/blader, røtter og huler å skjule seg bak - er ofte en glad og sunn til luring Lykke til!
Cyberbob66
Så nå at du har en Kh på 3. Det gir lite buffer for Ph. Kh sin funksjon i vannkjemien er å bufre Ph kapasitet i vannet. I praksis vil det si å sikre en stabil Ph verdi. Store/raske svingnigner i Ph er nemlig noe ingen fisk tåler særlig godt. En Kh på 5-6 er mye tryggere.

Men er ingen krise med 3 i kh, jeg har selv ph 6-6,5 i mine kar og med kh mellom 1-2 uten at jeg har problemer. Mitt vann i Larvik har ph ca 8 og kh2 ved måling i springen, altså ikke optimalt for mine fisker fra sør-amerika som liker surt vann:P. Men er vel ingen uting å ha høyere KH som jeg har forstått.

Dette minner meg litt om søsteren min.
Hun har diskus og sommerfuglciklider, og litt annet.
Alt trives og ting er stabile og flotte i karet hennes. Feks er jo sommerfugler kjente for å være litt skjøre, men hennes har vokst seg svære og hun har hatt de leeenge.
Men hun får ikke ancistrus til å overleve.
Uforklarlig hvorfor egentlig.
Hei alle sammen. Tusen takk for mange svar. Har nok fulgt de fleste av dem men noen tips skal jeg ta med meg på veien. Må nok vurdere å skaffe meg noen som er litt større muligens.
Kjempefint å få gode råd.
Takk takk
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap