Tortur

Hei!

Jeg har et forholdsvis lite akvarium med 4 sverddragere. 2 hunner og 2 hanner. I tillegg har jeg enda en fisk til, som jeg er litt usikker på hvilken sort det er.

Når jeg kom hjem fra skolen i dag oppdaget jeg ett problem. Den en sverddrager hunna, har fått en skikkelig omgang juling. Hun hadde noen merker på kroppen og halve halefinna var spist av. Jeg fant henne under en stein hvor hun lå å gjemte seg. Jeg tror det er den ene single fisken min som plutselig har klikka.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Må jeg avlive den skadde fisken, eller gror skadene etter hvert?
Hvis du finner noe å ha den i, slik at den får ro å fred (fks ett annet lite kar) så kan hun få være i fred noen uker. da vil hun trolig komme seg igjen. (Dette kommer selvfølgelig an på hvor ille mobbet hun er)
Lar du henne fortsette å gå i karet vil hun sansyneligvis være tatt av dage relativt snart.
Kanskje du kan skaffe ett litt større kar?

Har du mulighet til det?
Hvor lite kar?
tror jeg hadde adoptert bort fiskene som ikke går og kjøpt noe som går til karet jeg da=)
Eller kjøpt et større kar om det er en mulighet
Sverddrageren http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4342
skal jo helst ha rundt 100L å gå på.
Plussmedlem
Og hvor lenge har disse fiskene gått sammen?
Klarer du å ta et bilde av den ukjente fisken? Hvordan ser den ut?
Er redd for at det kan skje noe lignende med de resterende sverddragerne også.
Akvarie er rundt 40 liter. Dama på butikken sa at d gikk bra, så satsa på at hun hadde rett. Fisken døde i løpet av helga, så gikk ikke så bra I tillegg så hadde den ene av hann-sverddragerene mine død også. regner med det er på samme måte. han har slitt litt med at han ble mobba av den andre hann-sverddrageren, som var endel større.

Skal prøve å kjøpe ei hunne til den single fisken min i dag, så får jeg se om det går bra da. Kanskje han roer seg ned?
Plussmedlem
Ikke sats på at de som jobber på butikken bestandig veit hva de snakker om.
Det lureste er å studere/lese om fiskene du har lyst på før du går til butikken.
Eventuelt se hva butikken har - les hjemme - gå tilbake og kjøp

Om den single fisken roer seg er vanskelig å svare på. Jeg aner ikke hva slags fisk det er
Har en liten mistanke om at det er en kampfisk(?)
kan stemme at det er en kampfisk ja. Dama i butikken nevnte at den var i den familien:P

Noen som har forsklag på fisk som passer sammen men svarddragere?
Tror det er kampfisk jeg og, hvis ikke kan det kanskje være en kulefisk?
Noen jeg kjenner hadde en sånn en, og den bittelille fisken viste seg å være temmelig kjøttetende da den spiste en god del av de andre fiskene.
nei ass, har lite trua på at det er en kulefisk. den er ganske stor egentlig...
Plussmedlem
Hvis det er en kampfisk du har, så må du være oppmerksom på at han kan være hissig. Også mot sverddragere. Jeg har en nevø som også mistet sverddragere slik, stakkars.
40 liter er veldig lite, og en kampfiskhunn kan også møte en trist skjebne i dette karet. Med mindre det er hun som viser seg å være den tøffeste.
Synes ikke du bør ta sjansen på det.
Karet ditt er egentlig for lite til sverddragere. Bruk gjerne fiskebasen til å søke på akvariestørrelsen din. Da vil det bl.a. dukke opp en del killi som er fine fisk.
tror du det går greit å fremdeles ha de fiskene jeg har oppi der da? og i tillegg kjøpe inn noen nye? og hvor mye fisk kan jeg egentlig ha i 40 liter?
Beowulf
nei ass, har lite trua på at det er en kulefisk. den er ganske stor egentlig...


Skrev meldingen min rett etter at du svarte på den andre, så det ble litt feil
Plussmedlem
Da har du igjen 2 sverddragere og én kampfisk(?).
Virker som kampfisken din ikke er så veldig tolerant mot andre fisk, så da ville ikke jeg tatt sjansen på noen flere fisk. Tror gjenværende sverddragere bør passe ryggen sin også.
Kanskje bytte de du har nå med noe slikt.
greit forslag det ja. Har tenkt meg en tur i butikken etterpå for å sjekke forholdene... mulig jeg prøver med et par til. Hvis det ikke går bra, så kan jeg flytte kampfisken(?) over i et annet kar.
Beowulf
greit forslag det ja. Har tenkt meg en tur i butikken etterpå for å sjekke forholdene... mulig jeg prøver med et par til. Hvis det ikke går bra, så kan jeg flytte kampfisken(?) over i et annet kar.


Da bør du passe på at fiskene i det andre karet ikke har så sterke farger eller slørhaler, slik at kampfisken ikke vil føle for å konkurere med de
høhø, passet rimelig dårlig at det er en slørhale i det andre karet da:P
la kampfisken få 40literen og slipp sverdhalene i et annet karr

(ps.registrer akvariet ditt)
guttn
la kampfisken få 40literen og slipp sverdhalene i et annet karr (ps.registrer akvariet ditt)


hvorfor skal jeg registrere det?:P
så det blir lettere for andre å hjelpe deg
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap