Sover fiskene?

Sto nettopp opp å så at alle mine 6stk guppyer ligger på bunnen uten å røre seg, har igrunn aldri sett dette, men sover de når de ligger der? de er normalt rundt å svømmer nå..
Hvis man med "sover" mener drømmer, R.E.M. søvn, osv., slik mennesker har, så gjør de det vel ikke. De bruker visstnok andre deler av hjernen enn de gjør i helt våken tilstand, så en form for dyp hvile har de vel..
Fisk kan "sove", ja, mange arter gjør det. De går inn i en slags døs. De sover ikke fast slik vi gjør, men en form for nattehvile er det. Spesielt ciklider er kjent for dette. Dvergciklider legger seg til ro på bunnen og hviler om natten. Forstyrrer man dem da, er de helt apatiske og rare med en gang. Tar litt tid før de "våkner"

Men ikke alle fisker hviler om natten. Noen arter blir aktive da istedet. Maller for eksempel.
Fisken går på en måte i "hvilkemodus".
Den blir blek, står helt i ro på bunnen, og skrur man på lyset, tar det enten noen minutter før de våkner, eller de - som mona sier, blir apatiske og helt rare.
Praktbotia "sover". Til tider flyter de rundt i karet opp ned og på siden. Ofte tror man de har dødd, men de hviler seg bare Det kan se ut som de dupper av også. De kan gradvis bikke over på siden, for så å rette seg opp. Veldig underholdende.
Sover fisken?
Jaja greit å få oppklart det.. Trodde faktisk med det første at det kanskje det var noe galt med fisken, men siden de ble kvikk igjen etter bare kort tid såe... Har et spørsmål til: Har en godt beplantet tank, om guppyen skulle yngle, anbefales det å bruke yngle karr, eller skal jeg bare la guppyen føde fritt i akvariet? 60L tank, er bare guppy og ancistrus i tanken. Takker for svar.
Det finns slike ynglebokser du kan sette hunnen i.
Dersom du har mye planter greier nok yngelen og gjemme seg.
Men en og annen liten tass blir nok fòr da.
Har du planter som strekker godt oppi overflaten?
Det er der guppyyngel liker å gjemme seg nemlig.
Sover fiskene?
Ja har planter som strekker seg helt til overflaten..
Ciklide
Har du planter som strekker godt oppi overflaten? Det er der guppyyngel liker å gjemme seg nemlig. :)

mine guppy yngel svømte midt i å i bunnen... såg aldrig noen i toppen. kar være min var litt spesielle for dei gjemte seg ikkje mye heller... :P
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap