Dyremishandling/fiskemishandling...? eller hva mener dere?

I komunen hveg bor, er det et sykehjem/pykriatisk poliklinikk som har et akvarium, eller hva jeg skal kalle det.
Det er et slikt akvarium som henger på veggen, knapt 10 cm dypt(innover).
Oppi der går det bl.a en placo på ca 25 cm.
Har sett meg lei på dette, jeg mener personlig det er dyremishandling.
En pleco trenger jo et kjempe akvarium, ihvertfall et som er vesentlig større enn dette.
Er dere enig at jeg bør "tipse"lokal avisen om min mening om dette? Eller er det bare jeg som er "fint følende"?

Min menig er at disse karrene burde vært forbudt, eller ihvertfall kun brukes til små fiskreker.
Så trenger noen innspill før jeg evt ringer lokal avisen. har prøvd å snakke med de som jobber der, men de mener fiskene har det bra, og at de bare leier karret av profosjonele som har greie på dette.
å de vil ikke fjerne fisken siden de profosjonele mener dette er ypperlig.

hva mener dere?
Du... tror nok ingen bryr seg om det..
tror du fiskene har det noe bedre i fiskebolle på 5 liter ?
Nopp.. Og det er lov og selge og lov å ha..
Jeg personlig liker det ikke. Men desverre så er det slik at ingen kan nekte de ha det.
Om du skal tipse lokal avisa synes jeg ikke.. Det er garantert "ingen" som bryr seg om det uannsett. Og om de skulle skrive om det i avisa så tror jeg nesten flere ville kjøpe seg disse veggakvariene jeg=) selv synes jeg de er drittflotte.. Men seff til fisk som kan gå i det da=)
Jeg er enig med deg, Ken. Det der høres grusomt ut for de stakkars fiskene.
Har du spurt sykehjemmet om å få navnet på firmaet som liksom skal være så "profesjonelle"? Du kan jo ta kontakt med firmaet først, og gi dem en sjanse til å forbedre situasjonen før du evt sier du vil ta det opp med avisen..?
Enig med Ken og Mona. Ta det opp med de såkalte profesjonelle som faktisk har ansvaret for dette.

Personlig synes jeg både veggakvarium og salongbordakvarium virker lite egnet til fiskehold, uten at jeg har prøvd noen av delene. Det synes for meg som om de er utformet med hensyn til menneskers underholdningsbehov og ikke med fiskens beste for øyet.
Kan jo prøve å snakke med firmaet først ja.
Egentlig så tror jeg det er forbudt jeg, å ha en så stor fisk i et karr som er 60 cm høyt, 40 cm langt men KUN ca 10 cm bredt, fisken kan jo kun henge på glasset, knapt plass nok til at den kan ligge på bunnen.
Står vel noe i dyreværnsloven om egnete forhold(mener jeg).
Og en fisk som i fiskebasen står oppført at den trenger minimum 720 l.
Og etter de ca målene som jeg har, så er karret knapt nok 25 l, og da tror jeg nok dyrevernsloven er brutt.
Kommer nok til å ringe en i lokalavisen som jeg kjenner litt, og høre om dette kan være en intresang historie.
Er påtide at vi seriøse akvarister sier ifra om slike ting, dyremishandling er noe vi bør være for gode til å gå rundt å se på.

Pleco i et 25 l karr, er grov dyremishandling spørr u meg.
Nillomien
Du... tror nok ingen bryr seg om det.. tror du fiskene har det noe bedre i fiskebolle på 5 liter ? Nopp.. Og det er lov og selge og lov å ha.. Jeg personlig liker det ikke. Men desverre så er det slik at ingen kan nekte de ha det. Om du skal tipse lokal avisa synes jeg ikke.. Det er garantert "ingen" som bryr seg om det uannsett. Og om de skulle skrive om det i avisa så tror jeg nesten flere ville kjøpe seg disse veggakvariene jeg=) selv synes jeg de er drittflotte.. Men seff til fisk som kan gå i det da=)

og jo jeg tror faktisk det er mange som bryr seg. dyremishandling er lite populært i norge.
og ja jeg tror en f.eks kampfisk har det bedre i et 5 l karr, enn en pleco har i et 25 l karr.
fordi om jeg personlig mener mennesker som har en 5 l bolle uten noen filter og kolbe er tjukke i hue.
Er omtrent ikke noe som gjør meg så forbanna som å se på dyremishandling, spesielt når det også står vosene såkalte seriøse folk bak.
Ken Myrseth
Kan jo prøve å snakke med firmaet først ja. Egentlig så tror jeg det er forbudt jeg, å ha en så stor fisk i et karr som er 60 cm høyt, 40 cm langt men KUN ca 10 cm bredt, fisken kan jo kun henge på glasset, knapt plass nok til at den kan ligge på bunnen..

Greier den i det hele tatt å snu seg inni der?! :-S
Her er samme type "akvarium" i en filmsnutt fra YouTube.
Hør på den dustete typen som eier det....samme latter som "Beavis & Butthead"...

<embed src="http://www.youtube.com/v/tzSRweq_5j0&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>
De akvariene der er jo utrolig flotte å se på.
Men det eneste som er egnet å ha inni dem er jo enten små tetra/rasbora eller planter.
Personlig synes jeg både veggakvarium og salongbordakvarium virker lite egnet til fiskehold, uten at jeg har prøvd noen av delene. Det synes for meg som om de er utformet med hensyn til menneskers underholdningsbehov og ikke med fiskens beste for øyet.

Det er jo ikke noe galt i at akvarium er pene og se på, i tillegg til å være gode hjem for fisker. Er jo ingen som vil fylle huset sitt med stygge ting.

Kan gjerne kontakte avisen eller dem som eier akvariet, men jeg tror faktisk at folk ikke bryr seg spesielt om fisker. Før jeg ble interessert i fisk tenkte jeg at 'de er så dumme at de bryr seg ikke om hvor de bor' og tenkte at de har så dårlig hukommelse at de ikke vet hvor stort karet deres er. Sier ikke at alle tenker slik, men hvis de gjør det, så er det ingen somkommer til å bry seg.

Men er ikke noe galt i å prøve, kan jo alltids erstatte den store fisken med en liten stimfisk som ikke vokser seg for stor.
Ken Myrseth
fordi om jeg personlig mener mennesker som har en 5 l bolle uten noen filter og kolbe er tjukke i hue.

Handler vel som oftest om uvitenhet, men her synes jeg også at du burde snakke med firmaet. Personlig synes jeg at det er merkelig hva folk kan holde på med uten å gidde sette seg inn i det.

Og folk som tror at fisker er helt dumme er vel ikke den skarpeste kniven i skuffa selv eller? :P
Hva med å ta kontakt med Norsk Zoohandleres Bransjeforening (http://www.nzb.no), evt. Norsk Akvarieforbund (http://akvarieklubb.org) først?

De har helt sikker vært borti tilsvarende situasjoner før og kan gi deg råd om hvorvidt det er i det hele tatt vits å engasjere seg og hvis det er det - på hvilken måte du bør gå frem. Er ikke sikkert det mest konstruktive er å gå først til lokalavis. Iom at de "profesjonelle" har plassert en pleco i dette karet i utgangspunktet er det vel også tvilsomt at de ser problemet i hva de har gjort.

Om man får NZB/NAF til å sende et brev til denne institusjonen og klarer opp i dette her så vil antakelig det være ganske effektivt.

Siste utvei slik jeg ser det er å kontakte dyrebeskyttelsen. De vil helt sikkert engasjere seg, men da er det lett at det fort blir mer konflikt enn konstruktiv dialog - er jeg redd.

Hva med å selv finne ut litt om denne fisken, skrive et brev til sjefen på denne institusjonen og forklare på en saklig måte hvorfor denne fisken ikke egner seg der og bør byttes ut. Viktig å være positiv til at de har akvarie, vi ønsker jo ikke at de tar bort akvariet, men foreslå f.eks. et par fine fisketyper som kan passe i et slikt akvarie i stedet?

Det aller beste hadde jo selvsagt vært om du fikk kontakt med den lokale akvarieklubben og en lokal dyrebutikk og fikk de til å sette opp et "ordentlig" akvarium, som klubbmedlemmer vedlikeholder mot et beskjedent bidrag til klubbkassa. Antakelig mye billigere for institusjonen og mye bedre for fiskene...
Jeg tror ikke at du trenger å gå til avisa. Ikke i første omgang i hvertfall.
Men få vite hvem som står bak dette oppsettet og kontakt dem. Vær saklig når du snakker med dem, da tar de deg og din mening mer seriøst.

Og så kan du komme med et forslag til hva de kan ha i det karet. Du kan true med å kontakte avisa hvis de ikke er interessert i å høre på deg siden de har brutt dyrevernloven. Det kan være nok med en trussel, så kanskje de tenker seg om.

Å gå rett til avisa uten å kontakte de først er litt brutalt etter min mening. Gi dem en sjanse til å ordne opp først.

Få høre hvordan det går da.
Hva med å varsle dyrebeskyttelsen under slike forhold?

Å gå til avisa er vel ganske idiotisk i og med at de kommer til å klø seg i hodet og lure på hva som er galt med det.
Avisen og de lokale bryr seg vel ikke så hardt med mindre de er spesielt interisserte innen fisk.
Hadde det vært en hund eller en katt hadde de brydd seg, men de fleste bryr seg nok ikke så hardt om en fisk nei.
Har ikke du stort nok kar til å ta den du da?
spørre om du kan kjøpe den eller noe mener jeg.
Hvis du vil selvfølgelig.
biXen
Å gå til avisa er vel ganske idiotisk i og med at de kommer til å klø seg i hodet og lure på hva som er galt med det.

Som en siste utvei så synes jeg det er greit å gå til avisa faktisk. Kan argumentere med at seriøse akvarister blir veldig skremt av slik fiskehold og er redd for at det nettopp er slik uvitenhet og dyremishandling som kan føre til at det kommer en ny lov som forbyr import av slike eksotiske dyr i Norge.

Det tror jeg ingen klør seg i hodet av og de aller fleste vil forstå. Noen må jo reagere når man vitner slike groteske tilfeller.
biXen

veldig veldig enig!!!
er kun et fåtall som vet hvordan en fisk skal behandles..
2nelise
[QUOTE=biXen]Å gå til avisa er vel ganske idiotisk i og med at de kommer til å klø seg i hodet og lure på hva som er galt med det.

Som en siste utvei så synes jeg det er greit å gå til avisa faktisk. Kan argumentere med at seriøse akvarister blir veldig skremt av slik fiskehold og er redd for at det nettopp er slik uvitenhet og dyremishandling som kan føre til at det kommer en ny lov som forbyr import av slike eksotiske dyr i Norge.

Det tror jeg ingen klør seg i hodet av og de aller fleste vil forstå. Noen må jo reagere når man vitner slike groteske tilfeller.

Når jeg nå tenker meg litt om... nå skrev jeg et jævla godt svar her gitt.
Kanskje han skulle sette VG på saken. Virkelig vise at vi seriøse akvarister i Norge godtar ikke dette Virkelig vise en gang for alle at det faktisk finnes seriøse akvarister der ute og at vi IKKE godtar at noen som ikke vet bedre skal ødelegge for alle oss andre. Sette fokus på det kan være lurt faktisk!

La det bli et eksempel til alle andre rundt i dette ganske land som mishandler akvariefisker på denne måten. Dette skjer selvfølgelig ikke bare i Mysen!

2nelise

90% av Norges befolkning vil ikke finne så mye grotesk med en pleco i det akvariet. Og jeg vil tro at hvis du gjør dem klar over det så lurer de på om fiskene i DITT akvarie har det så godt da.

Ikke for å være vanskelig, men det er nok slik det er blant folk flest. Ta det opp med de som har satt det opp, går ikke det så får en true med anmeldelse eller hva man vil, men ofte er det bedre å være positiv i forhold til å true med noe. Personlig sverger jeg til å gi et godt råd, hvis det ikke følges så får det være deres problem, man kan ikke fortelle andre hvordan man gjør alt. Jeg går ihvertfall ikke og blander meg inn med folk som ikke har peiling på oppdragelse av unger.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap