Ditt aller første akvarie?

Kanskje en tråd om det?

Jeg bare kom på aller første gang jeg fikk meg "akvarie" -jeg kan ikke ha vært mer enn 6-7 år og bodde i Tromsø. Ved skolen lå det ei vannfyllt grøft. Der hadde noen sluppet ut en sverdrager! Jeg fikk tatt den med meg hjem og hadde den i et syltetøyglass.

Hadde den på rommet i 2 etg og hver gang venninner ville se på fisken tok jeg den ut av glasset og bar den i hånda ned i 1 etg til utgangsdøra! Etterhvert fikk jeg låne et plastlokk som hørte til en sånn boks med oppskrifter, av mamma. Kan vel ha rommet et par liter...

Så kjøpte jeg en kompis som jeg trodde var samme fisken -en platy (var jo samme farge). For å tilføre oksygen satt jeg inn i mellom og blåste i et sugerør ned i vannet )

Siden fisken overlevde fikk jeg etter en stund mast meg til å kjøpe et "skikkelig" akvarie: en 10 liters plastsak med luftpumpe og varmekolbe! Og da kjøpte jeg masse flere fisk. Perlegurami osv. Himmel og hav hva fisk tålte når jeg var liten!

Det endte i alle fall med at pappa plutselig kom drassende på et gammelt brukt hjemmelaga 200 liters kar til meg som han hadde fått kjøpt billig. Det lakk øverst så jeg måtte alltid passe på å ikke fylle det helt opp - den gang hadde vi teppe-belegg på alle rom... Siden karet var så enormt "stort" blanda jeg masse forskjellig fisk oppi der, ALT jeg kom over! Helt forferdelig for meg (og komisk da) å tenke på i dag som jeg er voksen og holder fisk på en litt annen måte men fisk var da virkelig hardføre før!?

I mellomtiden har det vært flere og lange opphold. Ellers hadde jeg vel vært proff-akvarist hvis jeg hadde holdt på med akvaristikk siden jeg var 6 år
mitt førse akvarium er det store jeg har nå. Fikk det av gudfaren til elstesønnen, mot at vi satte inn 1000 kr på konto til gutten. Helt greit det!
De første fiskene jeg hadde var malawi ciklider. Ynglet gjore de tilogmed! Da var jeg ikke lite stolt
Det er nå 5 år siden, fiskene er byttet ut, og jeg trives og vokser som akvarist..
Mitt første akvarium var selvlaget, limt av overdimensjonert glass, og tok 102 l. Må ha vært 1981, tror jeg. Bosatt på Magerøya, med Alta som nærmeste sted med dyrebutikk, 7km + en fergetur + 18mils kjøring hver veg - det var ikke ofte man gikk på impulskjøp av fisk.
Hadde guppy, 2 scalarer - de la egg til stadighet, kriget ei stund, og så ble egga spist, blå gurami, noen jeg ikke husker, og så Gunnar, da. Gunnar var ei malle som var oppkalt etter en drøvtyggende rørlegger i nabolaget, de ligna sånn på hverandre.
Nå vet jeg at jeg visste ingenting om akvarier den gangen, og vannverdier hadde jeg i alle fall ikke peiling på. Men det gikk utrolig bra ei heil stund. Fisk må ha vært sterkere den gang.
Så en dag begynte det å piple vann fra karet på hjørnebordet mellom 2 sofaer. LEKK! KRISE! Jeg sprang som en OJOJ over sofaer og bord med bøtter og panner og boller og alt mulig for å fange opp vannet. Ville berge fisken, guppyyngel bl.a., og berge møblene, og hadde kort sagt panikk.
Hvis det er noen som lurer, kan jeg fortelle at 102 liter vann er ganske mye vann.
Det ble slutt på den akvarieepoken, og et opphold på over 25 årfør vi begynte igjen for 1 1/2 år siden, med et bittelite kar fra netthandelen og en neve guppy. Litt rart, men jeg hadde liksom en barriere for å øke til over 102 liter, tro hva det kom av? Vel barrieren er borte, og litersyken kribler.........
Første jeg hadda var et gammalt 60l akvastabil fra 80 tallet, med en gammel eheim pumpe. Ligner litt på 2207 som er i diverse 54l startsett nå....det var fult av riper men gjorde nytta si til jeg klarte å få en stor sprekk i ene side glasset:P
Mitt aller første akvarie var et 19 liters som huset 5 sebrafisker (!!!!), men jeg var egentlig veldig flink og tjente opp penger selv. Fisker og akvarium ble betalt for egen penge, bortsett fra sand, planter, dilldall og diverse. Husker jeg gikk rundt på dyrego med en notatblokk og noterte alle prisene fordi mamma ikke orka maset mitt lenger og trodde at det var nok å la meg dille med det litt.

Et år etter fikk jeg mitt 54 liters akvariesett! Yaaay! Sebrafiskene (tjaaah, ikke de samme som de jeg putta oppi først) syntes det var himmelsk med mer plass. Jeg var bare 13 og visste ikke veldig mye, heller ikke foreldrene mine, og putta alt mulig oppi der; Seilfinnemolly, sommerfuglciklider, diverse maller, guppy, sebrafisker, neontetraer, kardinaltetraer osv... (ikke alle samtidig altså)

En gang fikk jeg faktisk telefon av min bestevenninne som hadde fått mitt 19liters. Hun var veldig bekymret fordi hun ante ikke hva hun skulle gjøre med de 5-6 cm mallene hun hadde fått av en kamerat. De var kjempeekle sa hun! Jeg tenkte.. Jaja, 6 cm er ikke ille. Da hun kom så jeg at de var nærmest 15 cm med stooooore barter! Jeg putta den ene oppi 54 literen og en annen oppi en glassbolle for natta. Jeg fikk ikke sove pga. all romsteringen til mallen.. Neste dag bar det til dyrebutikken etter, jeg veit ikke hvor mange halvtimer vi brukte på å få opp den mallen, og jeg ga dem bort GRATIS. Da jeg kom en halv uke etterpå hadde de fått et fint utstillingsakvarium hvor de hadde plass til seg selv, men de hadde fått summen på hele 250 kr hver! Det er mye for en 13 åring, det!

Fiskene var forresten kjemperedde en stund etterpå fordi vi rota sånn med å få opp den ene mallen.. Kanskje det er en grunn til at jeg prøver å holde meg unna dem?:P
Mitt aller første akvarium var enten en 30liter eller 60liter som min far laget til meg, dette var på 70-tallet engang så jeg husker ikke alt så veldig klart dessverre. Jeg tror det var en slags innretning i det men om det bare var varmekolbe eller om det faktisk var et slags filter husker jeg neigu ikke. Av fisk hadde jeg en algespiser (en overarbeidet sådan), guppy, indianerplaty og blå og grønn? neontetra. Indianerplatyene fikk stadig yngel som faktisk levde opp Rengjøringa foretok min mor noen ganger i året og det var selvfølgelig på orntli måte med rundvask av det meste der. Jeg tror det ble satt unna da min mor ikke orket rengjøringa lengre. Jeg synes å huske det så temmelig grønt ut til slutt:p
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje R
Reklame for plussmedlemskap