Hva kan man ta for brukt akvarie?
Jeg har et ca 2,5 år gammelt Juwel Rio 300l som jeg vurderer å selge, pga plass- og tidsmangel etter vi fikk barn.
Hva kan man legge et slikt akvarie ut for? Er det noen interesse for brukte akvarier? Har du solgt/kjøpt brukt?
Det er pent brukt, har vel et par små riper men ingen ting stort og tydelig. Inneholder standard utstyr, pluss reflektorer på lysrørene. Det er akvarie, og skap/bord under.
OBS dette er ikke en salgsannonse, bare en undersøkelse. Når jeg får tenkt meg litt om, kommer det kanskje for salg...
På forhånd tusen takk for svar.
Hva kan man legge et slikt akvarie ut for? Er det noen interesse for brukte akvarier? Har du solgt/kjøpt brukt?
Det er pent brukt, har vel et par små riper men ingen ting stort og tydelig. Inneholder standard utstyr, pluss reflektorer på lysrørene. Det er akvarie, og skap/bord under.
OBS dette er ikke en salgsannonse, bare en undersøkelse. Når jeg får tenkt meg litt om, kommer det kanskje for salg...
På forhånd tusen takk for svar.
Postet 11.04.08 kl 11:59
Så snart det kommer riper i karet, så er verdien temmelig lav, etter min mening...
Jeg vurderer å selge min 150 liter for 350,- Men dette er et eldre kar, og uten lystopp og møbel...
Hvis du finner ut hva en rimelig pris er for det karet ditt som nytt, så tror jeg at jeg ville tatt en fjerdedel av den prisen. Uavhengig av hva du selv har gitt for det.
Ps:
Ser at disse karene selges for mellom 7000 og 9000, så da ville jeg gått for en pris opp mot 2000,- Men er det tydelige riper, så vil jeg si det trekker prisen ned, alt etter hvor stor faren for lekkasje er (altså dybden og lengden på ripa).
Jeg vurderer å selge min 150 liter for 350,- Men dette er et eldre kar, og uten lystopp og møbel...
Hvis du finner ut hva en rimelig pris er for det karet ditt som nytt, så tror jeg at jeg ville tatt en fjerdedel av den prisen. Uavhengig av hva du selv har gitt for det.
Ps:
Ser at disse karene selges for mellom 7000 og 9000, så da ville jeg gått for en pris opp mot 2000,- Men er det tydelige riper, så vil jeg si det trekker prisen ned, alt etter hvor stor faren for lekkasje er (altså dybden og lengden på ripa).
Postet 11.04.08 kl 12:07
Endret: 11.04.08 kl 12:15
Postet 11.04.08 kl 12:47
Postet 11.04.08 kl 16:20
Postet 11.04.08 kl 19:55
Er selv glad i juwel akvariene, og har kjøpt alle mine brukt. Har da gitt 1000,- for 110l, 2400,- for 240l og 4000,- for 400l, alle med bord og filter. Ser de selges for mer, men sjelden og aldri for mindre. Så hvis du legger deg hakket over og er åpen for bud, har du et godt utgangspunkt. Bilder selger og bra, så det må du ha i annonsen din
Postet 11.04.08 kl 20:20
Jeg synes 10 kr per liter er en grei tommelfingerregel for vanlige kar uten spesielle skader/mangler eller dyrt ekstrautstyr. Når det er møbelkar kanskje noe mer. Har selv kjøpt komplette 50-litere uten bord for 500, og 125-L møbelkar for 1400 (tror jeg det var). Stemmer jo bra med GeoMag sine kjøp også
Postet 11.04.08 kl 22:11
Postet 11.04.08 kl 22:14
Nypris på karet vil litt avhengi av hvor en bor i landet, ligge på mellom 5 og 8.000.-
Det er relativt skjelden lett å selge noe med mindre en tar under 50% av nypris, har jeg inntrykk av. Men dette bestemmes mye av hvor en bor, hvor mange som er interessert i kar i denne størrelsen, og tilstanden på karet.
For min egen del, ville jeg neppe betalt mer enn 1500-2000.- for ett kar av dette merket, og antall liter, siden det ikke er noen forbedringer i forhold til lys og filter som er gjort.
Men kjenner jeg andre rett, kan enkelte være "tullete" nok til å betale vesentlig mer.
Anbefaler at du ser markedet for regionen du kan selge karet, og rett å slett prøver deg fram litt for å få mest mulig for karet
Det er relativt skjelden lett å selge noe med mindre en tar under 50% av nypris, har jeg inntrykk av. Men dette bestemmes mye av hvor en bor, hvor mange som er interessert i kar i denne størrelsen, og tilstanden på karet.
For min egen del, ville jeg neppe betalt mer enn 1500-2000.- for ett kar av dette merket, og antall liter, siden det ikke er noen forbedringer i forhold til lys og filter som er gjort.
Men kjenner jeg andre rett, kan enkelte være "tullete" nok til å betale vesentlig mer.
Anbefaler at du ser markedet for regionen du kan selge karet, og rett å slett prøver deg fram litt for å få mest mulig for karet
Postet 12.04.08 kl 12:05
Jeg betalte 3700,- for mitt juwel 240L - nytt. Selvom det er 60L mer og jeg ser at butikkprisen på dette karet er endel høyere ville jeg ikke betalt i nærheten av det samme for et brukt kar; ripe eller ikke ripe. 2500,- kunne jeg kanskje strukket meg til. Men du finner sikkert noen som vil betale mer - så det er ikke noen grunn til å ikke prøve en høyere pris.
rettelse: 2,5 år gammelt ser jeg nå. Da er det antakelig T8-belysning og ikke T5 som nye Juwel kommer med?
rettelse: 2,5 år gammelt ser jeg nå. Da er det antakelig T8-belysning og ikke T5 som nye Juwel kommer med?
Postet 12.04.08 kl 12:26
Endret: 12.04.08 kl 12:30