Kan fisken ha forspist seg på alger?

For en uke siden kjøpte jeg en bitteliten ancistrus dolichopterus (ca 3cm) som skulle få gå og spise alger i min 70-liter. De første dagene så jeg ikke at den spiste i det hele tatt, men så gikk den løs på oppgaven. Den var nokså slunken til å begynne med, men etterhvert fikk den en ganske rund og trinn mage, og i ettermiddag lå den plutselig død på bunnen. Alt så normalt ut i dag morges.

Vannverdier målt nå i ettermiddag: NO2=0 NO3=25-50 (Litt vanskelig å lese av NO3, midt i mellom 2 avlesningsverdier). Jeg bruker dråpetester.

Alle de andre fiskene er friske, og akvariet har vært oppe og gått siden januar.

Var det dumt å kjøpe en så liten fisk, eller pleier de å klare seg når de har nådd den størrelsen. Jeg syntes den så litt liten ut i butikken, og bemerket dette, men det skulle ikke være noe problem ble det sagt.

Jeg får vel også nevne at det er en god del alger i dette akvariet, men jeg tenkte at det kommer av dårlig belysning og dårlig plantevekst. Se ellers profilen min, som nylig er oppdatert.
Tviler på at den har forspist seg. Du har rådasand... er det grovt eller finkornet? Er du flink til å slamsuge på bunnen? Cory snur og vender på bunnen og er utsatt for dårlige bakterielle forhold her, uavhengig av vannverdier
Det var en liten sugemalle som døde i dag, Ancistrus dolicopterus, og den var forholdsvis nyinnkjøpt. Jeg synes det var rart at den døde så plutselig. Coryen lever og er kvikk og rask. Rådasanden jeg har må vel betegnes som middels fin, vil anslå den til ca 1,5 til 0,5mm, og jeg slamsuger bunnen en gang i uka så godt det går. Når det gjelder Coryen går jeg og håper det skal vokse ut nye barter på den. Den har gått i et annet akvarium før, med grov grus.
Det er endel tråder her inne om små ancistrus som ikke overlever. Har selv mange ancistrus og de få som ikke har overlevd har vært veldig små ved innkjøp. Kan være at de rett og slett ikke er så hardføre? PS: Kjøp noen venner til Coryen din De skal ikke være alene. Men det vet du sikkert
Jeg lurer på hvor store ancistrusene må være før de selges, slik at de har størst mulig sjanse til å tåle flytting.
det lurer jeg og på fordi jeg vurderer å kjøpe meg en
Det finnes selvsagt ingen standard mal. Det er levende dyr vi snakker om. Men det er mange som har slitt med små ancistrus. Og antagelig mange som har lykkes med små ancistrus. Ikke kjøp de minste, er vel det beste rådet
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap