Endelig fåt diskus (side 3)

MC Darup
Nesten så jeg mistenker troll her.. ;)

hjelp hvor da
Inaktiv bruker
Filter
Nille
Du må ikke rense en Åpner du et filter vil det alltid se møkkete ut, og det gjør ingenting, så lenge gjennomstrømningen av vann er god. Renser du for ofte vil det aldri bygge seg opp nok bakterier til å håndtere avfallet - og da får du garantert problemer med nitritt. Det blir som om filteret aldri kommer seg ut av innkjøringsfasen :)Forresten... hva heter filteret ditt?



jeg kan se genom vegene på filter for di er gjenomsiktie og jeg merker når jeg må rense filter for da lages det en rar lyd av filter som er sykt iriterenes og jeg ser drit å lort inni filter som ikke er noe pent å se på men jeg er enig at man ikke skal gjøre for mye rent i filter men det er ikke så lett når jeg for hjelp av mama hun har ikke peiling og gjør rent hele filter så mye at det nesten glitrer inni filter.


med venndelig hilsen david=
David Gabrielsen
[QUOTE=Loomis]Nei, det kan nok ikke skje ;) Selv om discusen er veldig "forelska" i scalaren.

jeg lurer på hvorfor ikke det går


hilean david=


En hund og en katt kan også bli venner og ha selskap i hverandre. De kan ikke parre seg og få unger sammen fordet. Det blir det samme som discus og scalare. To helt forskjellige arter.
David Gabrielsen
[QUOTE=Nille]Du må ikke rense en Åpner du et filter vil det alltid se møkkete ut, og det gjør ingenting, så lenge gjennomstrømningen av vann er god. Renser du for ofte vil det aldri bygge seg opp nok bakterier til å håndtere avfallet - og da får du garantert problemer med nitritt. Det blir som om filteret aldri kommer seg ut av innkjøringsfasen :)Forresten... hva heter filteret ditt?



jeg kan se genom vegene på filter for di er gjenomsiktie og jeg merker når jeg må rense filter for da lages det en rar lyd av filter som er sykt iriterenes og jeg ser drit å lort inni filter som ikke er noe pent å se på men jeg er enig at man ikke skal gjøre for mye rent i filter men det er ikke så lett når jeg for hjelp av mama hun har ikke peiling og gjør rent hele filter så mye at det nesten glitrer inni filter.


med venndelig hilsen david=

Da tror jeg du skal be mamma om å sette seg litt inn i dette. Kanskje akvariet ditt er full av nitritt siden mamma vasker filtret så godt at det skinner. Kanskje derfor discusene ikke klarte seg?
Inaktiv bruker
diskusene døde før jeg renset pompa men jeg fant har funet ut horfor di dæva det var på grunav at det enda var i den mest sårbare perioden for å dø.
Tipper de døde pga at du ikke har satt deg inn hvordan det er å ha diskuser.
Diskuser går for å være en av de "vanskeligste"ferskvannfisker som er.
De er ekstremt kresen på vannkvaliteten, tipper at den var/er fordårlig hos deg.
Med små diskuser så MÅ man bytte vann hver eneste dag, og ha riktig temp og vannverdier.
Det er det grunnleggende for å lykkes med diskuser.
Ken Myrseth
Tipper de døde pga at du ikke har satt deg inn hvordan det er å ha diskuser. Diskuser går for å være en av de "vanskeligste"ferskvannfisker som er. De er ekstremt kresen på vannkvaliteten, tipper at den var/er fordårlig hos deg. Med små diskuser så MÅ man bytte vann hver eneste dag, og ha riktig temp og vannverdier. Det er det grunnleggende for å lykkes med diskuser.


Man MÅ vel strengt tatt ikke bytte vann hver eneste dag, men man MÅ vite litt hva en driver med. Og følge med, ha god filtrering, riktig temp, ta målinger osv. Og det kommer jo an på hva en fòrer med, hvor mye fòret forurenser vannet. Om et "barn" er "moden" nok til å holde en slik krevende fisk, og må få hjelp av andre som ikke har peiling på akvarier til å renhold, og vasker så rent at det skinner, vel.

Her tror ihvertfall jeg at gutten MÅ få mest mulig hjelp og råd fra akvaforum til å berge den som er igjen ihvertfall.
David Gabrielsen
diskusene døde før jeg renset pompa men jeg fant har funet ut horfor di dæva det var på grunav at det enda var i den mest sårbare perioden for å dø.


Hei igjen David. Jeg ser at du har et akvarium på 54 liter med forskjellige ciklider i. Du hadde vel ikke discusene i dette akvariet? Eller?

Hvis man har små diskus anbefales faktisk daglige vannbytter, 2nelise.
MC Darup
Hvis man har [I]små[/I] diskus anbefales faktisk daglige vannbytter, 2nelise.


Hei MC Darup. Den kan jeg kjøpe. Å anbefale er ikke synonymt med MÅ.

Og de lærde strides om dette tema. Nei, ikke her inne men ellers. Men at en god vannkvalitet er viktig er det vel ingen som strides om. Men et vannbytte på ca 30% daglig tror jeg ikke er et must for å lykkes med Discus. Igjen, det er mange faktorer som spiller inn her. B.la hva en fòrer med, hvor ofte pr. dag og evt. hvor mye fòret forurenser.

Men at de har godt av å få tilsatt et par bøtter med friskt vann daglig, det tror jeg på, og jeg kaller ikke det for vannbytte men en daglig tilsetting av friskt vann. Jeg liker bare ikke sånn:

MÅ OG SKAL "og hvis du ikke gjør som jeg sier så er du en idiot" innstilling.
2nelise
[QUOTE=MC Darup] Hvis man har [I]små[/I] diskus anbefales faktisk daglige vannbytter, 2nelise.


Hei MC Darup. Den kan jeg kjøpe. Å anbefale er ikke synonymt med MÅ.

Og de lærde strides om dette tema. Nei, ikke her inne men ellers. Men at en god vannkvalitet er viktig er det vel ingen som strides om. Men et vannbytte på ca 30% daglig tror jeg ikke er et must for å lykkes med Discus. Igjen, det er mange faktorer som spiller inn her. B.la hva en fòrer med, hvor ofte pr. dag og evt. hvor mye fòret forurenser.

Men at de har godt av å få tilsatt et par bøtter med friskt vann daglig, det tror jeg på, og jeg kaller ikke det for vannbytte men en daglig tilsetting av friskt vann. Jeg liker bare ikke sånn:

MÅ OG SKAL "og hvis du ikke gjør som jeg sier så er du en idiot" innstilling.

Dyu kverulerer på det meste som har med diskuser her inne å gjøre.
jo det er et must å bytte vann dagelig når man har små diskuser-det er ikke noe man bør, man må det faktisk. ihvertfall vis man er intresert i å få store og fine diskuser.
Men er man fornøyd med dårlige, pinglete inndivider, ja da er det bare å gi faen i å bytte vann.
Da får man pinglete små diskuser.
Når man har små diskuser så mater man 5-7 ganger om dagen(igjen vis man er intresert i å få fine store fisker), og da sier det seg selv at no3 nivået vil bli rimelig høyt vis man ikke bytter vann hverdag.
og gjør man ikke det så hjelper det ikke hvor mye man forer, diskusene vil bli små og pinglete uansett.
Dette fordi små diskuser ikke vokser særlig bra i vann med høyt no3 nivå.

Og komme med slike uttalelser til en som nettopp har startet med diskuser holder ikke mål. Eneste slike råd gjør, er å opprett holde myten om at diskuser er vanskelige.
Og diskuser er vanskelige, vis man følger slike råd.

Gidder man ikke bytte vann hverdag når man har små diskuser, ja da bør man kjøpe andre typer fisker.

Har selv bare store diskuser nå, men bytter selv minimum 10% vann dagelig i 660 l min.
Vannbytter er nøkelen for å få til et problem fritt diskus hold.

Så igjen-man MÅ bytte vann dagelig vis man har små diskuser og forer de slik man SKAL.
Hei
når eg hadde diskus så bytta eg 10% ein gong te dagen og diskusene vokse veldig fort!

Forøvrig er det vel som Ken sier, at små/unge discus skal ha daglige vannbytter for å bli store å flotte.
Det har vel sjeldent vært sagt noe annet, å er liten vits i å krangle om akkurat det.
Men dersom man ikke er så fin på det, da er det jo bare å bytte 3-4 ganger per uke.

Men vil man ha store flotte Discus, slike som alle [å trolig også du! ]
går å sikler etter å ser på bilder, DA er det bare å bite i det sure eplet, å finne fram bøtta..

Å David, hvordan går det med den siste Discusen din? Den som overlevde? Virker den fortsatt helt frisk?

Når en bruker her inne har mistet masse diskus på kort tid har det skjedd en feil ett sted. Og da bør man råde de til å gjøre alt helt etter den strengeste boka, i mangel på bedre uttrykk.

Man kan ikke gjøre feil ved vannbytter i allefall, og derfor er dette er godt råd.
David hvordan går det med den igjenlevende Discusen?
Hvor ofte bytter du vann, å hvor mye ad gangen?

Og hvordan går det med diskusen din(trådstarter)?
vedkomne som startet denne tråden er 14-15 år er han ikke?
Er da ikke så liten da lengre?

Men skjønner hvor du vil hen.
Er derfor jeg hele tiden skriver "back to topic". :P

Hvordan går det med Discusen David?

Det som foregår i denne tråden er helt uakseptabelt. Det er opptil flere her som bør skjerpe seg kraftig.

Når en krangel utvikler seg på noe så elementært som basic discushold så bør en holde seg for god til å ødelegge en tråd for en nybegynner.

Bare for å rydde opp litt sett i forhold til vannbytter på ungdiscus. Som sagt tidligere forer man 5-7 ganger om dagen. Dette medfører en kraftig forringelse av vannkvaliteten usansett hva du forer på. 30 % vannbytter er bortimot minimum på hva som skal til. Store oppdrettere bytter 100 % flere ganger om dagen.

Kjører man med et BB-kar kan man slippe litt billigere unna da det er lettere å holde rent. Jeg klarte å få mine opp i 16-18 cm med å bytte 30% annenhver dag.

Ken Myrseth
Så igjen-man MÅ bytte vann dagelig vis man har små diskuser og forer de slik man SKAL.


Dette er etter min mening et typisk utsagn som er med på å forsøple (og skape stridigheter) debatten når det gjelder diskus.

Man kan som Geir nevner kjøre BB-kar, og man kan også stoppe pumpene under fôring (en kjapp slamsuging uten behov for etterfylling av vann). I tillegg kommer det ann på belastning/filterkapasitet.
Eg er forsåvidt enig med deg, Ken, selv om eg har veldig liten erfaring når det gjelder diskus. Men man kan si ting på flere måter, uten å være så bombastisk (dette var i tillegg feil, etter min mening).

Hver eneste diskustråd lager et sant helvete på begge forum. Hovedgrunnen til dette er nok at enkelte ferskinger ikke vil godta hvilket arbeid som må til for å drive diskushold på en skikkelig måte; da vil naturlig nok de erfarne få nok etterhvert.
Det som eg finner direkte komisk/tragisk er nybegynnere som har adoptert synet til de erfarne; de er de mest nådeløse i ytringene (selv om de kanskje ikke aner hva de snakker om). Eg er selv blant dem som ikke har god kunnskap om diskus, men eg prøver i hvert fall å være saklig/høflig.

Egentlig synd at en slik nydelig fisk skal skape slik splid, men gull og diamanter har vel tross alt skapt mer faenskap

Skal man ha store flotte diskuser så MÅ man bytte vann hverdag.
Ihvertfall 15-20 %.
Liten vits å kverulere på det.
når man skal gi rådtil "nybegynnere"så bør man følge boka.
Så kan den som begynner justere på vannbytte rutinene når vedkommende får mere greie på saker og ting.
år jeg begynte med diskuser for ca 3 år siden, da følte jeg "boka"slavisk og byttet masse vann dagelig.
i dag 3 år etter på så har jeg fått litt mere greie på ferskvannets konge, og ser fort om vannkvaliteten er for dårlig.
Men bytter ennå minimum 10% dagelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap