Vanskelig å fôre corydoras

Dere får unnskylde meg dersom dette spørsmålet er spurt før.

Jeg har tolv stk. Corydoras, og disse synes jeg det er fryktelig vanskelig å justere hvor mye fôr jeg skal gi dem. Har tidligere gitt fire tabletter om dagen (ett ukjent italiensk merke). Syntes de forurenset vannet veldig så jeg har nå byttet til Vipachips (Sera).

Er det noen som har en formening om hvor mange chips tolv stk. bør få hver dag?

Jeg har fått ett Nitrat nivå i vannet som ikke hører hjemme, og må se hvordan jeg kan justere på fôringen. Synes liksom jeg ikke har fôret for mye heller, men i dyrebutikken synes han det hørtes litt vel kraftig ut med fire tab. hver dag.

Noen forslag?
Kjenner ikke til det merket du bruker, men til sammenligning så bruker jeg en halv tablett Tetra Tabimin per fisk per døgn, eller en fjerdedel tablett Jbl NovoTab, eller en Wardleys Shrimp sticks. Vet ikke om det var særlig oppklarende

Det er stor forskjell på de forskjellige tablettene hvor mye de forurenser. Selv så synes jeg Tetra Tabimin og Hikari Sinking Wafers har vært de som forurenset minst.
Hmmm...veldig vanskelig det der. Jeg har derimot aldri fôret med de tablettene du nevner, så det blir litt vanskelig å sammenligne. De jeg nå har kjøpt er veldig tynne, runde "flak", men skal være veldig næringsrik.

"klør meg i hue...", kan jo ikke forstå at jeg kan fôre for mye heller...jeg ville vel ikke ha fått så mye overskudd av næring (nitrat) i vannet dersom jeg fôret for lite....
Hva tester du med, hva var verdien og hvor mye og ofte skifter du vann?

Jeg har vel ikke så ulik belastning i mitt kar og jeg må bytte en god del vann (2x40 liter i uka) for at nivået ikke skal krype mye over 12. Har nå bestilt meg en mer nøyaktig test så jeg kan følge bedre med.

Synes det er rart at fire tabletter på 12 coryer skal være hovedproblemet hos deg uansett.
Jeg tester med dråper, så testen er ganske nøyaktig. Jeg skifter 20-25% av vannet en gang i uken. Når du sier det...kanskje belastningen på karet er litt vel høy...kremt...nå har jeg heldigvis satt inn ett utvendig filter i tillegg til det innvendige så det kan jo hende det blir bedre når dette filteret har fått igang de gode filterbakteriene.

Men...kan jeg skifte vann to ganger i uken inntil da uten at dette "skader" fisken?
Filteret fjerner ikke nitrat, det er det bare vannbytter og masse rasktvoksende planter som hjelper på.

Så lenge det ikke er store forskjeller i vannverdiene så er det ikke noe problem å skifte en del vann hver dag, hele uken Det viktigste er å ikke fjerne så mye i gangen. 20-30% to til tre ganger i uken går helt fint. Du ser jo fort hvor mye som skal til for å holde nitraten på et akseptabelt nivå. Skal helst ikke bli så mye under 12 heller for da begynner plantene å "sulte".

Å putte oppi noen rasktvoksende planter er som nevnt også ganske effektivt. Jeg har hatt gode erfaringer med Hygrophila-artene, spesielt polysperma og difformis. Mye arbeid med beskjæring men de tar seg av overskuddsnæringen uten problem.
Gode råd Tante Astrid!. Tror jeg kjører i gang med litt oftere vannbytter. Nå har jeg ganske mange planer i karet allerede, og noen av dem er hurtig voksende, men nivået på nitraten er nå såpass høy at det må noe ekstra til.

Da blir det vannskifte imorgen
Høres ut som en god idè. Regner med at det ordner seg etter noen vannbytter
Nitrat
Hei.
jeg sitter her og leser innlegg, er akkurat ferdig med vannskifte og rydding av råtne plantedeler i karet mitt. mange gode råd og tips her kjøpte dråpetest i dag, både no2 og no3. no2 viste gul farge men no3 var bortimot 100........er ikke rart da at jeg har mistet 8 fisker siste uken?? det jeg nå lurer på er om jeg skal kjøpe et sånt nitratfilter til utvendigpumpen? har du noen erfaring der?? jeg har karet fullt av planter og synest selv at nå har jeg prøvd det meste for å få nitratet på et akseptabelt nivå, men jeg sliter litt enda. nå skal jeg ikke fore på et par dager heller i tillegg til vannbytte og riktige planter. jeg kommer til og bytte ut en 40 - 50 liter vann hver dag noen dager nå. mye arbeid, men jeg håper det blir verdt det
Hei, fiskenmin. Har ingen erfaring med nitratfilter i pumpen dessverre.

Hvis det er slik at man nesten må skifte vann daglig for å holde nitraten på et akseptabelt nivå så ville jeg heller sett på om det kanskje var for mye fisk i karet eller overfôring. Enkelte arter forurenser også mer enn andre. I så tilfelle så er det ingen annen løsning enn å fordele fiskene på flere kar eller omplassere noen. En fin unnskyldning for å starte opp flere akvarium det
Nitrat
Ja, jeg har lurt litt på om det er for mye fisk. Men ca 20 fisk, de aller fleste er små, er vel ikke for mye i et 400 l.? Overforing, JA, men der har vi skjerpet oss......er så lett og putte oppi litt snacks da...... men da jeg slamsuget i dag så var der nesten ikke noe å hente opp. jeg har hatt problem med nitratet siden jeg startet opp dette karet, to år siden det nå. men jeg gir meg ikke, SKAL få det til. Har 4 kar nå, bare det store som har automatisk foring og timer på lyset, så jeg renner rundt som en gal hver morgen og sjekker fisk og slår på lys og forer før jeg drar på jobb. Men gøy er det du har forrseten et nydelig kar. Jeg var innom og tittet på det ene i full fart tidligere i kveld. Flink du
Takk, fiskenmin! Får håpe du får orden på nitraten etterhvert. Har vært innom samme problemet selv da jeg startet opp. Jeg syndet både med antall fisk og mengde fôr
Tilfeldig bekjentskap
© Ørjan
Reklame for plussmedlemskap