En mannevond paletthunn...

For en knapp uke siden, så døde hannpaletten min. Han etterlot seg en frue, samt et stk avkom.

Den tiden dette paret har levd sammen, har vært noget turbulent. Kjærester og i full lek den ene dagen, og i full krig den neste. De har kranglet så busta føk, helt til den ene har stått som et grått og forskremt spøkelse i hjørnet ved pumpa.

Mang en gang har jeg tenkt at nå må jeg skille de to, før liv går tapt, men så har de blitt venner igjen.

Noen kull yngel har de da også fått til, men uten videre hell. Noen har kommet så langt at de har klekket og kommet ut av hula, andre har ikke kommet ut av eggene før det mest trolig ble spist av kranglende foreldre.

En eneste liten tass har vi reddet, og han svømmer nå lykkelig rundt med sine ca 15 mm kropp. Knøttet har fått navnet "lille bø" av mine to knøtt.

Vel, som sagt så ble fruen enke for en ukes tid siden, og i dag, etter å ha besøkt samtlige av byens butikker, så fikk jeg fatt i en hann.

Storfornøyd med fangsten drar jeg hjem med han, og etter en tids aklimatisering i posen, så slippes han løs for å møte sin tilkommende fru...

Men jeg innså raskt at mitt forsøk på å leke Kirsten Giftekniv ikke gs umiddelbare gode resultater...

Fruen i huset, nå døpt Bitchy, gikk regelrett til angrep på nykommeren. Det var ikke antydninger til en kjærlig velkomst...rett i siden på han, gang på gang.

Jeg lot dem holde på litt, for å se om det roet seg, men etter en stund så måtte jeg skille dem. Han lå da forskremt på bunn, med henne hakkende løs.

Og mor er ikke nådig, så Bitchy havnet i ynglekassen en stund.

Nykommeren kom seg raskt, og nå i kveld slapp jeg dem sammen igjen, for å se om de kanskje blir venner.

I skrivende stund lar hun han være. Han står i et hjørne, og ser ut som han forsøker å gjøre seg usynlig. Men han er i fin form, så de skal få prøve seg nå.

Er de i tottene på hverandre i morgen også, så må jeg vel finne på noe lurt. Hun kan jo ikke få lov til å kverke han heller...

Det er viktig at han er en del større enn hunnen for at hun skal akseptere ham. Hvis du tar vekk hunnen, og lar hannen etablere seg i karet i noen dager, så kan det hende det går lettere. Men som sagt, hunnen må være minst av dem. Lykke til
Kjenner til dette. Trodde aldri mine paletter kom til å bli venner, bare hos meg er det hannen som er den store stygge ulven. Han er rett å slett en konemisshandler til de grader. De kragler så busta fyker å så plutselig leker de igjen. Kanskje det er slik de er?!

Nå har de ynglet for første gang, egg i hulen på søndagen å nå tror jeg sannelig de har klekket, for eggene er ikke i den hulen lenger. Å palettene vokter nå en annen hule, tror de har flyttet yngelen dit. Etter de har lagt egg ser jeg ikke noe krangling i det hele tatt ;D

lykke til der, får håpe det går bra
Har satt hannen i ynglekaret nå, så han får slappet av litt. Han er ikke i form, for å si det slik.

Men kanskje jeg burde sluppet han løs, og tatt hunnen oppi der, slik at han får finne seg til rette. Han er litt større enn henne, men ikke mye. Det var jo søren så vanskelig å finne paletter her i byen for tiden.
He he mine er oxo sånn, hannen er bare litt større enn hunnen og de kan gå sammen til eggene er lagt, da må han fjernes ellers blir han drept, så tar hunnen seg av ungene alene. det går helt fint da.
Kanskje forskjellen mellom hann og hunn ikke er stor nok.

Jeg ville ha tatt ut hunnen, kanskje han føler at han er sjefen etter hvert?!
Hos meg er det konemisshandling, men det utrolige er at etter de la egg å slik så er de supervenner. De jobber faktisk ILAG! :p hun tar seg av det meste av stellingen og hann er utenfor og jager bort andre fisker. Så når hun skal ut for å spise så vokter han inngangen Nå etter at de har byttet hule så bytter begge på å være inni atmed yngel. Han var nemmelig for stor til inngangen hunnen hadde laget til den forrige hulen :p

Trodde aldri de kom til å bli såååå gode venner jeg nei. Men spørs om han blir slem igjen når yngelen blir voksne og borte :-o

Kanskje du rett å slett må bytte i en større hann??

Prøv å lage mange skjulesteder til han slik at han kan gjemme seg for henne.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap