- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Levendefór fra naturen!
Levendefór fra naturen!
I går var jeg sammen med en akvarievenn på fangsttur etter mysis i Gaulosen uten for Trondheim. Det er ennå fortidelig i sesongen til å finne store mengder av mysis. Omkring Juni har de født unger som begynner å få en vis størrelse. Da blir det mulig å finne så my at det er mulig å fryse ned større kvanta. Dette er for som må fryses ned fordi det er en vis fare med å få med parasitter.
Det var også veldig gjørmet i elvoset, dette bedrer seg utover våren og da blir det bedre å ferdes der.
I dag gikk jeg meg en tur opp i marka for å se etter sortemygglarver. Optimismen var ikke stor da jeg så hvor mye snø som lå der og ble passert av flere som var på ski. Men jeg har en spesiell plass som ligger på en flate som går over til en liten åsrygg. Denne plassen ligger i sørhellinga og jeg vet av erfaring at det her samler det seg lite snø men en del vann som blir liggende i en grøft til sensommeren. Grøft var full av vann med mye store feit mygglarver. Det er første gang jeg har vært her så tidelig som 20. april og det er første gang jeg har funnet larver så tidelig om våren. I dag blir det et godt måltid for Discusene. Bøtta viser mygglarvene. Jeg hadde bare med en liten akvariehov, så mengden larver ble derfor begrenset.
Det var også veldig gjørmet i elvoset, dette bedrer seg utover våren og da blir det bedre å ferdes der.
I dag gikk jeg meg en tur opp i marka for å se etter sortemygglarver. Optimismen var ikke stor da jeg så hvor mye snø som lå der og ble passert av flere som var på ski. Men jeg har en spesiell plass som ligger på en flate som går over til en liten åsrygg. Denne plassen ligger i sørhellinga og jeg vet av erfaring at det her samler det seg lite snø men en del vann som blir liggende i en grøft til sensommeren. Grøft var full av vann med mye store feit mygglarver. Det er første gang jeg har vært her så tidelig som 20. april og det er første gang jeg har funnet larver så tidelig om våren. I dag blir det et godt måltid for Discusene. Bøtta viser mygglarvene. Jeg hadde bare med en liten akvariehov, så mengden larver ble derfor begrenset.
Postet 20.04.08 kl 14:10
Endret: 20.04.08 kl 14:13
Postet 01.05.08 kl 11:46
Postet 01.05.08 kl 12:02
Det var fisk i de to vannene da jeg var barn, Darup. Jeg vokste jo opp i de traktene der, og var ofte og badet i begge de to vannene. Men jeg vet ikke om det er fisk der i dag. Vi pleide å fange padder i Badedammen ved Grorud (mimre)
Er det ikke sånn at det er best å fange levendefôr i fiskeløse vann pga smitterisiko?
Er det ikke sånn at det er best å fange levendefôr i fiskeløse vann pga smitterisiko?
Postet 01.05.08 kl 12:34
Endret: 01.05.08 kl 12:35
Postet 01.05.08 kl 15:30
Postet 01.05.08 kl 15:35
Brannfjell
På Branfjell er det en liten dam som er utrolig næringsrikt, men for lite til fisk. Salamander er vel det største som lever der...
Her finner man i hvert fall et hav av levendefor til fisker, så det kan være verdt å ta en tur dit.
Her finner man i hvert fall et hav av levendefor til fisker, så det kan være verdt å ta en tur dit.
Postet 01.05.08 kl 15:36
Postet 01.05.08 kl 15:38
(mangler)...Noen som har et godt tips til hvor man kan få kjøpt en slik finmasket, stor, god håv, gjerne med bambus-skaft...? Er nok av små-vann rundt her, mange er tilholdssted for fugler og i tillegg fiskeløse, så det frister litt, kan man si...
Leketøysbutikker Mener å ha sett dem i nettbutikker som fører hagedams-tilbehør o.l. også.
Postet 01.05.08 kl 16:14
Nina Weiseth(...)Ellers så har Clas Ohlson og Biltema slike også...
...Aldri vært så mye på Biltema som siden jeg kjøpte første akvariet, jeg...OG jeg kikket sist, men jeg fant ikke noe...Krype til korset og se om jeg får skremt opp en fjortis der som jeg kan spørre...
mona oLeketøysbutikker :-)
...Mener bestemt at disse da må stå i avdelingen med radiostyrte biler...Eller den med LEGO...Jupp, dette må uansett undersøkes grundig...
...Takker for tips!
Postet 01.05.08 kl 16:43
Nina WeisethPå Branfjell er det en liten dam som er utrolig næringsrikt, men for lite til fisk. Salamander er vel det største som lever der... Her finner man i hvert fall et hav av levendefor til fisker, så det kan være verdt å ta en tur dit.
Fant info om dette vannet, bla her, men finner ikke noe kart eller beskrivelse hvordan man kjører dit.
Kan noen hjelpe?
Postet 01.05.08 kl 16:57
Her ser du et kart som viser Brannfjell. Dammen ligger like ved de husene du ser midt i det grønne, den er såpass liten at den ikke er merket på kartet.
Du kan parkere i Sandstuveien og gå inn til vannet...ca.5 min. å gå. Gå mot ei kjempehøy mast (tv-mast), den er umulig å ikke se.
Her er en link til hvor du kan parkere. (Husk å parkere på andre siden av veien, skogsiden)
Du kan parkere i Sandstuveien og gå inn til vannet...ca.5 min. å gå. Gå mot ei kjempehøy mast (tv-mast), den er umulig å ikke se.
Her er en link til hvor du kan parkere. (Husk å parkere på andre siden av veien, skogsiden)
Postet 01.05.08 kl 18:18
Postet 01.05.08 kl 20:45
Mygglarver!
Det har nå blitt 16 forturer siden 19/4. De fleste har vært etter svarte mygglarver, noe 22 Discus og 10 Peru-altum scalare har satt meget stor pris på. Slikt inspirerer til fortsatt jakt etter larver for sultene fiskemunner.
Det er like rundt hjørnet at også daphiner er å finne.
Jeg har skaffet meg et 200 liter plastfat i hagen som jeg skal pode med daphiner og ha min egen kultur.
Har nå et stort kull av discus unger og flere ser ut til å være på vei så jeg trenger en slik stor daphinkultur i tillegg til det jeg også skaffer fra naturen.
Dette har jeg praktisert tidligere med stort hell. Daphniner er et av de beste oppvekstfor som kan skaffes for fiskeunger.
Det er like rundt hjørnet at også daphiner er å finne.
Jeg har skaffet meg et 200 liter plastfat i hagen som jeg skal pode med daphiner og ha min egen kultur.
Har nå et stort kull av discus unger og flere ser ut til å være på vei så jeg trenger en slik stor daphinkultur i tillegg til det jeg også skaffer fra naturen.
Dette har jeg praktisert tidligere med stort hell. Daphniner er et av de beste oppvekstfor som kan skaffes for fiskeunger.
Postet 14.05.08 kl 22:01
Endret: 14.05.08 kl 22:05