Discus en fisk for alle.....?! (side 3)

Symbiosemannen
Og at sannsynligheten for å mislykkes er ganske stor, de virker ikke helt hardføre disse fiskene... Og et annet spørsmål, det sies at de må ha konstant tilgang til mat når de vokser (og hvor ofte når de er utvokst?).. hvorfor? for å vokse optimalt? I naturen, har de tilgang til mat konstant da? eller er discus vi holder, en "feit og bortskjemt" fisk, som blir veldig pen i forhold til de i amazonas? Spørsmålet er vel: ser en VF (naturlig) discus ut som en oppdrettsdiscus? Interresert.


Disse fiskene er hardføre og mye mer så enn mye annen fisk som fåes på markedet, men... den krever en del og noe av det viktigste er rent vann og absolutt 0 nitritt.

Med hensyn til oppvekst så er den vel ikke mer kravstor enn andre og kjøper man discus som er 10-12 cm og sykdomsfrie med relativt små øyne så krever ikke disse mat 7-8 ganger om dagen, men 3-4 ganger holder og nå som tetrabits har blitt så mye bedre så kan man faktisk bruke dette som hovedfor. Da kan en jo også ta i bruk foringsautomater.
Det at VF discus er så mye mer vansklig enn oppdrettsvarianter tror jeg er historie fra før når kvaliteten på VF var dårlig.
I dag er det fullt mulig å få tak i import direkte fra Brasil og det sier seg selv at fisk som kommer direkte er bedre rustet enn fisk som først har vert innom Tyskland og blitt sortert.
"kriterier for en discus"
det jeg spør om nå veit jeg at jeg har lest ett eller annet sted men jeg finner det ikke igjen...kan vel være greit å ha med her også!
det er jo en del discus til salgs "brukt" også... mye av det er sikkert frisk bra fisk og noe er kanskje mindre bra!
hva bør en se etter på en "brukt" discus for å se at den er frisk?
husker å lest tidligere om str. på øyne!
90
larsh
det jeg spør om nå veit jeg at jeg har lest ett eller annet sted men jeg finner det ikke igjen...kan vel være greit å ha med her også! det er jo en del discus til salgs "brukt" også... mye av det er sikkert frisk bra fisk og noe er kanskje mindre bra! [B]hva bør en se etter på en "brukt" discus for å se at den er frisk?[/B] husker å lest tidligere om str. på øyne!
Øynene er et godt sted å se på da øynene vokser selv om fisken ikke gjør det. M.a.o. er øynene store i forhold til kroppsstørrelse så har ikke dette individ hatt det så bra i oppvekstfasen og taper den der så er løpet kjørt, den klarer aldri å ta igjen det tapte uansett hvor mye du forer den.
Et riktig proposjonert øye skal i utgangspunktet være ca. 1/7 del av lengden på den mørke stripen som øyet sitter i.
Ut over dette så bør man se på tykkelsen på hoderegionen. Har den f.e. en innsunken panne så er det ikke mye å satse på. Røde øyne kan også være viktig å se etter, men her er det ikke altid like riktig fordi det finnes typer som aldri får røde øyne.
90% av VF discus har røde øyne.
takker for svar tenkte kanskje det var greit å ha med i denne tråden også! så er det en annen sak jeg lurer på! hvis linken funker (er ikke så god på det) [External Image] når de ser sånn ut svartflekkete. hva kan det tyde på? har sett flere bilder rundt om hvor de liksom ser møkkete ut om jeg kan kalle det!
Fra en som kan veldig lite om Discus... Dette med vannbytter; er det slik at Discus er mer følsom for dårlige vannverdier enn andre fisker iom at det hele tiden nevnes viktigheten av hyppige vannbytter? Eller har det sammenheng med at det må fores ekstra mye for å få god discus enn det som trengs for å få flotte "vanlige" fisk? Alle fisk trenger vel mye mat under oppvekst, men det virker som om det er ekstra viktig når det gjelder Discus? Og hva kommer det av i så fall?

Og i forlengelsen av dette; det var noen tidligere poster som var inne på ferier. Om man er borte en uke eller to, mater man heller ikke og da trenger man vel heller ikke bytte vann i denne perioden?

ingen har svart så da kan vel jeg svare da før jeg stille itt spørsmål det med vannbytte er pga en blanding av de to ettersom jeg har skjønt! men er vist nok mest pga at discusen griser når de spiser og det blir igjen mye matrester spesielt når man har ungfisk som skal fores mange ganger daglig! det er vel nitritten som helst skal være 0,00 for den tåler dem dårlig..og nitritt kommer fra matrester å bæsJ!

så mitt spørsmål!
skal hente meg en gjeng med discus i kveld, disse har gått i ett kar med 26grader, med måntlige vannbytter... de skal vistnok være friske å fine men når jeg skal a-klimatisere disse i kveld hjemme har jeg vel en ganske lang jobb foran meg.. tror dere det går fint å kjøre a-klimatisering som vanlig bare at bruke laaang tid`? jeg har jo 29 grader i karet mitt... at vannbyttene blir oftere her kan de da umulig påvirkes noen annen vei enn den positive?

Når det gjelder vannbytte og discus så har dette et klar sammenheng mellom foringsregime og vannkvalitet. Discus blir rimelig store fisk, mellom15 og 20 cm, hvis foringsregimet holder mål. Veksten blir unnagjort i hovedak mellom 15 og 18 måneder. Det er en klar sammenheng mellom vekst og nitrat i vannet. Nitrat bør holdes under 10 mg/liter hvis man ønsker optimal vekst.

Med den tunge foringen så sier det seg selv at vannbyttene må være rimelig store samt hyppige for å klare å holde vannkvaliteten oppe samt vannverdier innefor akseptable grenser.

Nitritt skal aldri være et problem i et discuskar. Discuskar skal alltid filtreres med god margin da discusen tåler nitritt dårlig.

Det skal ikke være noe problem å aklimatisere discusen selv om det er en tempraturforskjell på 3 grader. Tenk på regntiden hvilke endringer som skjer da. Bare beregn god tid så går det helt fint. Bland vann i flere omganger så rekker fisken å omstille seg. Gjør man dette for brått har discusen det med å bli frunsede i bløtdelen på finnene.
Discus er ikke bare Discus som mange hevder og forfekter. Discus er i naturen sprett over store deler av Amasonas. Dette gjør at tilgangen på mat og vannkvalitet endrer seg fra område til område og gir discus med forskjellig utseende og mat vaner.
Men mye av det som hevdes gjelder for det mest akvarievarianter av discus. Her er det som flere hevder bare å proppe discusen full av okshjerteblandinger og skifte vann for og opprettholde vannkvaliteten er tingen for rett discus hold. Vell det et er mange måter i drive med discus på, men denne faller ikke i smak hos meg. Jeg skal ikke provosere men det finnes faktisk andre måter å holde discus på, spesielt artene (grønn og heckel) som krever sortvannskvalitet og ikke liker store vannskifter rett fra kranen av norsk vannkvalitet. Det som er mitt problem er at jeg for øyeblikket ikke har nok kapasitet til vannbehandlig for sortvannskvalitet. Når jeg derfor noen ganger skifter med norsk vannkvalitet står de grønne og rister og er tydelig ubekvem med vannskifte.
Mine S. haraldi og akvarievarianter av disse leker med engang etter et slikt vannbytte og trives med dette. Som jeg sier Discus er ikke bare Discus.
Støtter deg i det du hevder her, om at et stort problem med å holde spesielt en del VF discus fordi vi ikke har mulighet til å mellomlagre og behandle vannet slik at fiskene får de stabile og korrekte vannkvalitetene de krever.

Jeg er spesielt bekymret for gassovermetning, klor, endringer i ledningsevne samt svingninger i pH'en.

Med å bruke et våtfôret som inneholder malte oksehjerter, fisk, reker eller andre animalske proteiner er det klart at dette foret forurenser mere enn et tørrfôr.Dette spesielt når vi vet at discus bruker lang tid på å spise sin mat, og bør ha tilgang til fôr stort sett hele tiden. Det er klart at dette er en stor organisk forurensningskilde for vannet i akvariet. Men jeg skjønner ikke helt koblingen mellom hvilken kilde jeg bruker for tilføre animalske proteiner i våtfôret sett i forhold til mellomlagring og korrekte sortvannskvaliteter til discus.
Geir Kristiansen
Veksten blir unnagjort i hovedak mellom 15 og 18 måneder.
vil det si at har de ikke fått nok mat som små vil de så å si bli i den størrelsen de er etter 18måneder resten av livet? mulig det er ett idiotspørsmål:=) og en ting til..det med øyne på dem hvis det da ikke er plass til disse 7øynene..den vil aldri kunne ta det igjen?
Svarene ja og nei på dine to spørsmål.
Geir Kristiansen
Veksten blir unnagjort i hovedak mellom 15 og 18 måneder.

*** knegg *** det var litt av en setning gitt. De skal altså vokse minimalt frem til 15 måneder for deretter vokse som en gal frem mot 18 måneder.

Det jeg selvfølgelig mente var at de unnagjorde veksten i hovesak fra 0 til 15-18 måneder. Når man da vet at fisken skal bli 15-20 cm så skal det litt for til for å klare dette.

Når det gjelder Heckel og Grønne discus med tanke på vannkvalitet og vannverdier så finner jeg kke disse værre enn for ekempel brune. Det store problemet er å få de i gang etter transporten. Etter det så er det vanlig discushold som skal til for å få de til å trives.

Har i en periode nå målt konduktiviteten i vannet mitt og jeg er overrasket over hvor lite denne endrer seg mellom vannbyttene. Den liger på 120 etter vannbytte og på 135 rett før vannbytte.

Det hadde ikke vært dumt med en egen tank til mellomlagring og trimming av vann før vannbytte.
Men si meg, vokser vf discus like fort og blir like store som disse man har i fangenskap i konstant mating? Vannkvaliteten skjønner jeg er brukbar for de "ville" fiskene, men de har vel ikke konstant tilgang til så mye og så kraftig kost som de får i våre akvarier?
Joakim
Men si meg, vokser vf discus like fort og blir like store som disse man har i fangenskap i konstant mating? Vannkvaliteten skjønner jeg er brukbar for de "ville" fiskene, men de har vel ikke konstant tilgang til så mye og så kraftig kost som de får i våre akvarier?


Nei, VF discus er ikke like store som oppdrett. Oppdrettsdiscus er avlet frem på egenskaper som er preferert. Størrelse er en av dem, men farge er viktigst derav alle fancy varianter som man får på oppdrettsdiscus. Hvis man avler på linje med store individer så vil man ende opp med avkom som også blir store. Mine Heckel har har alltid vært "puslinger" i forhold til brune og grønne. Har vel bare hatt en grønn RSG som er like stor som oppdrettsdiscus. Det skal sies at jeg har sett VF discus som var skikkelig store.

VF vokser litt senere og jeg merker at mine ikke er helt fullvoksen før de er over to år gammel. På topp er de etter tre år.

I naturen yngles det når tilgangen på mat er best og derfor får de flese det aller beste utgangspunktet.
Men om viltfisken ikke blir så stor som oppdrettsvariantene, hvorfor denne jaginga etter å få fisken så stor som mulig, da?

Er ikke litt av poenget å få en fisk som er så tilsvarende slik den er i naturen som mulig da? I så fall, hvorfor dette kraftige foringsregimet med ekstremt hyppige vannbytter som resultat?

Kan man mao holde lykkelige (men ikke kjempestore) discus med "normal" foring, og ukentlige vannbytter?
Joakim
Men om viltfisken ikke blir så stor som oppdrettsvariantene, hvorfor denne jaginga etter å få fisken så stor som mulig, da?


Det hele er snakk om å få fisken opp i det potensiale som den har og ikke det å få den størst mulig. Både VF og oppdrett krever mye mat de første 15-18 månedene da det er i denne periode det meste av vekst foregår. Det at oppdrett blir større er rimelig med tanke på oppdrettslinjer og at de ikke har behov for å jakte på foret. Den energien de sparer på å få maten servert benytter de til vekst i stedet for jakt.

Joakim
Er ikke litt av poenget å få en fisk som er så tilsvarende slik den er i naturen som mulig da?


Nei, tydeligvis ikke siden man har "ørten" oppdrettsvarienter-

Joakim
I så fall, hvorfor dette kraftige foringsregimet med ekstremt hyppige vannbytter som resultat? Kan man mao holde lykkelige (men ikke kjempestore) discus med "normal" foring, og ukentlige vannbytter?


Desverre er det slik at da vil du få discus med alt for store øyne sett i forhold til kroppen. Discus krever rent vann og det må man bare forholde seg til. Voksne discus kan man holde på det du kaller "normal" foring, men vannbyttene kommer du ikke bort fra. Det du skal tenke på er at en fullvoksen discus har like mye kroppsvekt som et vanlig selskapskarr har tilsammen samt forurenser tilsvarende.





Proteiner er byggesteinene i alle levende celler. De utfyller et utall mer eller mindre svært spesialiserte funksjoner. Hos discus er dette alt fra å bygge opp og vedlikeholde muskler, skjelett, hud og slimhinner, til å stå for transport av oksygen og næringsstoffer i blodet.Proteiner er komplekse organiske molekyler med høy molekylvekt, satt sammen av aminosyrer.

"Alle" er enig i at discus trenger mye proteiner i oppvekstfasen. Hvor denne proteinkilden bør komme fra finner du mange diskusjoner om, både her, i andre forum og i litteraturen. De fleste proteiner utgjøres av ca. 1/7 nitrogen

"Alle" er er enig at discus trenger aminosyrer som proteinet er bygget opp av, både essensielle og ikke-essensielle aminosyrer. De essensielle er de som diskus må ha tilført gjennom fôret og ikke kan produsere selv. De ikke-essensielle kan fisken lage selv.

Aminosyrer er korte organiske syrer som har et amin (NH2) gruppe og en karboksylsyregruppe(-COOH). Aminosyrene er de grunnleggende byggesteinene til proteiner. Etter at mat er fordøyd blir frie aminosyrer tatt opp i tarmen og distribuert av sirkulasjonssystemet til organer og vev. Totalt finnes der 20 aminosyrer, og i fisk, har 10 aminosyrer blitt identifisert som essensielle ingredienser i fôret.



Avgitt nitrogen stammer i hovedsak fra proteinstoffskiftet i fisk og skilles ut som ammoniakk/ammonium (avhengig av pH)og i mindre grad som urea, mens en mindre skilles ut ufordøyd gjennom ekskrementer.

Hva i alle dager har så dette med vannkvalitet hos discus, da? Jo fordi det finnes ikke noe empiri som sier hvor mye nøyaktig hvor mye nitritt diskus "tåler". Når Kai skriver " noe av det viktigste er rent vann og absolutt 0 nitritt." er vel dette kjent som en "sannhet" blant de som holder discus. Men NO3 og NO4 er nødvendige avfallstoffer etter protein nedbryting og respirasjon hos fisk.

Spørsmålet er da selvfølgelig, hva er rent vann og hvordan få dette rene vannet? I et forsøk på å lage noen "regler" sier man da at ofte vannskifte, ca 50 liter pr fisk og gode filter er en nødvendighet for å lykkes over tid med discus.

Kan man da variere vannskifterutinene gjennom å endre på hvor mye proteiner man tilfører akvariet? Selvfølgelig kan man det. Gjennom å fore fiskene minimalt, øke vannvolumet, redusere antall fisker fisker, øke den biologiske filtringen osv.

Mål må uansett være at vannet til discus ikke inneholder nitritt, og hvordan du oppnår dette er på en måte ditt problem.

De fleste som kjøper VF discus kjøper individer som er fra 12 - 18 cm. Det viktigste er og gi disse så naturlig vannkvalitet som over hode mulig. Grønn og heckel discus er sortsvannsdiscus og bør i akvariet ha slik vannkvalitet. Heiko Bleher angir at han stort sett finner disse discus typer i stillestående vannkvalitet med lite utskifting av vann. Dette endrer seg en del i regntiden og da er også vekst og yngeltid for discus. Om vannstanden stiger er det stort sett i bakevjer og områder meg stillestående vann som discusen yngler. Etter min mening er det og kunne etterlikne disse forhold å gi VF discus størst mulig akvarium for å sikkre best mulig vannkvalitet som er det rette. Et annen måte å gjøre dette på er å har sumper og tanker i system med akvariet som øker vannvolumet og gir best mulig parametere samt stabiliserer vannkvaliteten bedre.

Det er også viktig å finne forkilder som ikke forurenser vannet. Jeg følger regel om ikke å gi oksehjerteblanding til mine VF discus. Dette foret er sterkt forurensende og blaster fisk og akvariemiljø også på den måten. Da er det forståelig at de som benytter dette foret også bytter store vannmengder i løpe av uka for å bedre vannkvalitet.
Siden 19 april i år har jeg foret med mye levendefor, mest svarte mygglarver og nå også vårflularver og daphniner. Dette har vært en fråtse periode for discusen. Ser at haraldi parene jeg har leker hele tiden, men pga ferietiden blir intet oppdrett gjort. Jeg har også et grønt VF par som har skilt seg ut. Slike må få gå i fred men pga lekkasjen i bua har de blitt flyttet noen ganger og dette har forstyrret dem kraftig. De går nå i en 540 liter alene og dette synes å være best for dem. Jeg hadde de i en 300 liter men der måtte jeg skifte mer vann for uka. Jeg tok vann rett fra springet. Dette likte de ikke og ble kraftig forstyrret av dette. Det er mye skal skal klaffe om VF discus skal lek og gi unger. Disse fiskene er styrt av den biologiskeklokka de har i seg. Vannkvalitet er en ting, men å forstå naturen og naturbetingelsene rundt en VF discus art tror jeg er like viktig og det er det grunnleggende i min interesse for de naturlige discus artene.

Som nevnt reagerer mine VF discus meget negativt på mer en 10% vannskifte i uka. Dette er voksen discus med helt andre krav til vannkvalitet enn unger under oppforing. Disse ungene vil kreve mye mer vannskifte for å finne rett balanse mellom vekst og vannkvalitet. Jeg har planer om å sette opp en forsøkrigg av akvarier med automatisk vannskifte fra vannberedningstanker for oppforing av discus unger. Har bare ikke kommet så langet etter det vannlekkasje havariet jeg har i akvariebua i vinter. Har brukt all min tid på å få bua i normalt gjenge igjen.

Dette er noen av mine tanker rundt mitt hold av discus. Om dette virker provoserende og støtende på noen ber jeg om tigivelse for det.

Discus er en robust og hardfør art som tåler mye juling. Samtidig er det stor forskjell på de tre hoved arter og mange varianter av discus vi finner i naturen.
Akvarievarianter av discus er en annen type discus som stort sett tåler ennå mer. Mange av disse er foret opp fra vogge til grav med oksehjerte og tilvent et stort vannskifte regime.

All discus arter, varianer og akvarievarianter er ikke bare discus med lik behandling, foring og hold i akvariet er min mening.
her kommer det masse saftig info for meg på en gang
1.men tenker på dette med vannbytter.. begynner selv med å bytte 20-30prosent ca annenhverdag nå etter at jeg fikk disse nydelige fiskene men....slamsuger dere hver gang eller holder det å ta disse regelmessige vannbyttene og slamsuge innimellom (feks en gang i uka)?
disse discusene jeg hentet meg på fredag har kun hatt etterfylling av fordampet vann og gått i 26 grader så er litt skeptiske til "mennesketrafikk" i karet, så jeg vil belaste dem minst mulig nå i starten
Desverre er fler av dem for små i forhold til øynene, for de har fått mat en gang daglig!
men de som er finest og størst er verdt summen jeg gav (hvertfall i mine øyne, men det er en annen sak) de aller minste har proporsjonene i behold så de er det håp for selv om de kanskje ikke blir fullstore! det er verst med noen av de mellomste som nærmest ser ut som trekanta malawi med discusfinner
den største på det ene bildet frykter jeg har hullsyken men han har visst vært sånn ett halvt år men spiser og regjerer..
blei litt revet med for blei en del utenom snakk men er innledningen jeg først og fremst lurer på:=)
Kan bare svare for meg selv jeg, jeg har aldri slamsuget 660 l med diskus siden det ble satt opp for 4-5 år siden.
Har løst det med sandsneiler, reker og en stim L maller på bunnen, så de fjerner alt som havner på bunnen, og som diskusene ikke får tak i.
Men man bør vel slamsuge vær dag viss man mater så mye at noe blir liggende igjen på bunnen, eller man går ned på matingen, slik at minimalt blir liggende igjen.
Når jeg foret opp små diskuser så byttet jeg 30% vann daglig i 660 l, men nå etter fiskene har blitt voksende så byttder jeg knapt 20-30% i uka og det fungerer kjempe bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Endre Sollid
Reklame for plussmedlemskap