Jeg vil skafe meg dvergkulefisk så jeg har noen spørsmål om dvergkulefisk (side 2)

David Gabrielsen
men jeg kan vel ha 3 dvergkulefisk i et 40 liters akvamrium med mye beplanting og noen grener som jeg har kokt + noen kokte eikeblader?.

Man kan til nød ha to dvergkuler i 40 liter, men jeg vil ikke anbefale det for noen andre enn de som er erfarne kulefiskeiere. Grunnen til at kulefisk trenger stor plass i forhold til størrelsen på fisken, har ikke bare å gjøre med behovet for plass å bevege seg rundt på. Aller mest handler det om at dette er fisker som griser veldig når de spiser, samtidig som de ikke tåler dårlig vannkvalitet (og dårlig vannkvalitet får man raskt når fisker griser når de spiser). Så grunnen til at man trenger såpass mange liter, er at griseriet ikke blir fullt så konsentrert når man har bedre plass.

Så konklusjonen min blir: jeg anbefaler fortsatt ikke mer enn én dvergkule i en 40-liter. Å ha 3 dvergkuler på den plassen vil ikke gå bra.
Inaktiv bruker
Teppemann og Avada
Vil ikke anbefale å ha kokte røtter og eikeblader i et kulekar. Eikeblader og naturlige røtter fra norsk flora vil råtne og gi fra seg syrer som senker pH. Dette er ikke gunstig da kuler trives i tilnærmet nøytral pH. Kjøp heller noen røtter hos dyrebutikken da disse har mye tettere masse og vil ikke råtne like fort under vann.


men jeg kan vel ha noen trerøter oppi kare med dvergkulefisk
Inaktiv bruker
Inger Anne
[QUOTE=David Gabrielsen]men jeg kan vel ha 3 dvergkulefisk i et 40 liters akvamrium med mye beplanting og noen grener som jeg har kokt + noen kokte eikeblader?.

Man kan til nød ha to dvergkuler i 40 liter, men jeg vil ikke anbefale det for noen andre enn de som er erfarne kulefiskeiere. Grunnen til at kulefisk trenger stor plass i forhold til størrelsen på fisken, har ikke bare å gjøre med behovet for plass å bevege seg rundt på. Aller mest handler det om at dette er fisker som griser veldig når de spiser, samtidig som de ikke tåler dårlig vannkvalitet (og dårlig vannkvalitet får man raskt når fisker griser når de spiser). Så grunnen til at man trenger såpass mange liter, er at griseriet ikke blir fullt så konsentrert når man har bedre plass.

Så konklusjonen min blir: jeg anbefaler fortsatt ikke mer enn én dvergkule i en 40-liter. Å ha 3 dvergkuler på den plassen vil ikke gå bra.

det er jo dvergkulefisk jeg skal ha oppi det akvariumet så det skal ikke gå noen andre fisk i karet går det da?.
David Gabrielsen
men jeg kan vel ha noen trerøter oppi kare med dvergkulefisk


Ja, de fra dyrebutikken.
Inaktiv bruker
det var kjempebra at jeg kan ha trerø-ter fra dyrebutikken=
Inaktiv bruker
vet noen om va som er ynlingsmaten til dvergkulefisken?.
Mine spiser røde mygglarver og snegler. Den hjemmelagde rekemixen min luktet de ikke på engang. :/ Ikke gi dem flakfor eller annet tørrfor, mest sannsynlig vil de ikke se på det engang, og uansett er det helt feil kosthold for disse fiskene.
Inaktiv bruker
kan jeg bruke 64-literen min til dvergkulefisk?.
Når det kan gå i 40 literen så er det jo ikke noe problem med en 64l
Inaktiv bruker
jeg skal skafe meg dverguulefisk når jeg har akvarium til det=
Inaktiv bruker
jeg har alerede begjynt med et snegleakvarium til damsnegler til dvergkulefiskene=
Dvergkulefisk
Jeg fikk en dvergkulefisk(dkf). den er lykkelig i vårt akvarium 160l med andre fisker som molly, platy, guppy, panermaller, knurre malle, ryggsvømmer, ansistrus og noen andre. siden jeg har molly har vi et godt saltet akvarie. det eneeste som er gjort etter "boka" er ar vi har segler og masse planter, men den trives. Er det noen forklaring på dette??
Med vennlig hilsen SKH
Hvor lenge har du hatt den? Tviler på det går bra så veldig lenge, etter det jeg har lest om kulefisker.

Siv H
Jeg fikk en dvergkulefisk(dkf). den er lykkelig i vårt akvarium 160l. siden jeg har molly har vi et godt saltet akvarie.


Dvergkulefisk er en ferskvannsfisk. Skal ikke ha salt i vannet...
Hvis du leser fra starten av denne tråden vil du få med litt mer kunnskap om fisken
Siv H
Jeg fikk en dvergkulefisk(dkf). den er lykkelig i vårt akvarium 160l med andre fisker som molly, platy, guppy, panermaller, knurre malle, ryggsvømmer, ansistrus og noen andre. siden jeg har molly har vi et godt saltet akvarie. det eneeste som er gjort etter "boka" er ar vi har segler og masse planter, men den trives. Er det noen forklaring på dette?? Med vennlig hilsen SKH


Hva mener du med godt saltet, hvordan salt og hvor mye?

De fleste kuler er ganske salt tolerante så det er vel ikke det verste.
Men at den plutselig kan begynne og nappe finner eller skade på annen måte er sannsynlig.
Men er det ikke noen av de andre fiskene du nevner som ikke liker salt da?

Hvorfor så negstiv.
Hei
Kula har bodd hos oss ca 1 år, hun trives og napper ikke noe nevneverdig (det kan jo hende at hun napper om natta ). Jeg har jo ikke spurt om hun trives, men det ser slik ut. Hun kommer når vi er forran akvarie og hun virker nysgjerrig. Jeg har sett henne jakte på segler, og det er veldig gøy hvordan hun svømmer rund og rund seglen og håper på en mulighet.
Det jeg ønsket var svar fra noen som driver med kulefisk, jeg kan også lese på fiskbasen. Hadde jeg visst det jeg vet om kulefisk i dag, ville jeg aldri tatt imot henne, men nå bor Kula hos oss.
Jeg legger ved bilde av Kula.
Salt
Hei
Hvor salt er salt, ca 2 1/2 ts per 50 l vann. Kan du da være så snill og fortelle meg om det er noe av mianandre gjellevenner som er halofobe
Inaktiv bruker
jeg synes det bildet var fint Siv=
Siv H
Hei Hvor salt er salt, ca 2 1/2 ts per 50 l vann. Kan du da være så snill og fortelle meg om det er noe av mianandre gjellevenner som er halofobe:)


De fleste maller er halofobe, både pansermaller, l-maller og andre. Molly tåler ferskvann bedre enn de andre tåler "saltvann", så jeg ville kuttet ut saltet. Det er jo tross alt ferskvannsfisk du holder, selv om mollyene liker salt i vannet.
Får snart en dverkulefisk jeg også, med navn Bloat

Den skal gå i mitt 180L tropeakvarium med 2 pappegøyefisk, 2 ildbuk, 1 slangehode og 2 sugemaller.

Både kula og salamanderen skal få frosne mygglaver.

Trur dette vil gå bra, og nå er jo dvergkulefisken en av de snillere kuleartene

Skal komme med tilbakemeldinger på hvordan dette samboer forholdet går
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap