Her er en video som viser tømming av malawi :-)

Jeg kom over denne og synes det var både interessant og lærerikt å se på.

Derfor ønsker jeg å dele den med mine medakvarister

ENJOY!

har brukt denne metoden 2 ganger nå.Veeeeldig enkelt og greit
Ja, det er en flott måte å gjøre det på - jeg åpnet munnen til Aulonocara stuartgranti hunnen veldig forsiktig med en fyrstikk og kakket henne under haka med tommelen. Hun lå helt i ro og yngelen bare svømte ut

Kanskje en bedre metode enn å riste hunnen?
Hvorfor i all verden skal man tømme munnrugere? Jeg har også hatt munnrugere, men det er jo ikke noen tømmestasjon i elven/vannet de kommer fra? Hvorfor ikke la naturen ordne opp i dette på egen hånd i akvariet også!!!!

Bettina
Hvorfor i all verden skal man tømme munnrugere? Jeg har også hatt munnrugere, men det er jo ikke noen tømmestasjon i elven/vannet de kommer fra? Hvorfor ikke la naturen ordne opp i dette på egen hånd i akvariet også!!!!

Det kan ju vara så att de som tömmer vill behålla några yngel .
Har man tex som jag en del rovfiskar så har inte ynglen en chans att över leva i akvariumet om honan skall släppa sina yngel där även om man har gömställen.De blir mat helt enkelt och de flesta munruvare äter yngel om de får chansen.

Personligen föredrar jag att ha ett så kallat "spöttekar" som man sätter honan i så hon får spotta i lugn och ro.Men alla har inte några extra akvarium till att ha honor som tuggar i.

Så tyvär så är tömning många gånger en lösning man får ta till.

Sedan är det ju så att honorna sätter prägel på ynglen oxå så det är viktigt att ynglen får möjlighet att få gå med sin mor.Detta har Machteld Verzijden gjort expriment på som visar att hononarna faktiskt sätter sin prägel på ynglen.Om detta står det i det senaste Ciklidbladet .För er som inte har det så kan ni se lite om det på min personliga tråd inlägg 299.

Tråden kan du läsa här

mvh Kjell

Jeg stripper noen av malawihunnene mine. Dette er fordi hvis de går helt ut må jeg ta livet av 50% av yngelen da plassen blir for liten og halene dems blir bøyd. Dette er noe jeg ikke ønsker så derfor stripper jeg dem.

Mvh Linka
Ja det er nettopp derfor Bettina.

Og har man en ciklide som er ettertraktet så er det litt gøy å berge yngelen slik at de kan få vokse opp. Det får de ikke hvis mora spytter yngelen rett inn i gapet til en annen fisk som ville forsøke å få seg en proteinrik lunch.

Jeg ser forresten i profilen din at du liker ciklider, søramerikanske. Det gjør/gjorde jeg før jeg fikk øynene opp for malawi.

Og til de som evt. synes at malawi akvarier er kjedelig: joda, i utgangspunktet så kan det virke som at det er kjedelig med steiner istedet for masse planter, MEN: malawiciklidene er utrolig fargerike, men viktigst, de har en utrolig fasinerende adferd og personlighet. Det blir aldri kjedelig å se på et malawi kar. Det skjer noe hele tiden, action hele tiden, og for en personlighet.. og de blir så tamme, spiser fra hånden og greier. Så ivrig når en nærmer seg akvariet at de holder på å sprette ut De viser like stor iver som en hund som logrer med halen og spretter rundt i ekstase for å se eieren igjen.

Ungene mine synes det er så moro, de kan sitte å le høyt av malawiene. Det gjorde de aldri med det "vanlige" akvariet, DET var kjedelige greier

Så malawi er virkelig å anbefale, jeg har ikke angret et sekund!
Linka
Jeg stripper noen av malawihunnene mine. Dette er fordi hvis de går helt ut må jeg ta livet av 50% av yngelen da plassen blir for liten og halene dems blir bøyd. Dette er noe jeg ikke ønsker så derfor stripper jeg dem. Mvh Linka

Etikken her er langt fra realitet. Men det er bare min mening. I naturen skjer vel også dette, men det er jo de sterkeste og mest sunne individene som vokser opp, og det er jo slik det skal være.
2nelise
Ja det er nettopp derfor Bettina. Og har man en ciklide som er ettertraktet så er det litt gøy å berge yngelen slik at de kan få vokse opp. Det får de ikke hvis mora spytter yngelen rett inn i gapet til en annen fisk som ville forsøke å få seg en proteinrik lunch. Jeg ser forresten i profilen din at du liker ciklider, søramerikanske. Det gjør/gjorde jeg før jeg fikk øynene opp for malawi. Og til de som evt. synes at malawi akvarier er kjedelig: joda, i utgangspunktet så kan det virke som at det er kjedelig med steiner istedet for masse planter, MEN: malawiciklidene er utrolig fargerike, men viktigst, de har en utrolig fasinerende adferd og personlighet. Det blir aldri kjedelig å se på et malawi kar. Det skjer noe hele tiden, action hele tiden, og for en personlighet.. og de blir så tamme, spiser fra hånden og greier. Så ivrig når en nærmer seg akvariet at de holder på å sprette ut :-) De viser like stor iver som en hund som logrer med halen og spretter rundt i ekstase for å se eieren igjen. Ungene mine synes det er så moro, de kan sitte å le høyt av malawiene. Det gjorde de aldri med det "vanlige" akvariet, DET var kjedelige greier ;) Så malawi er virkelig å anbefale, jeg har ikke angret et sekund!

Jeg har hatt munnrugere tidligere og fikk kull på de, men ikke dermed sagt at alle munnrugere er malawifisker. Og hadde ikke behov for å tømme hunnen, og hadde ikke naturen gått sin gang, så hadde den ikke det. Så enkelt.

Men alikevel, Tone Lise; hva har maliwifrelsismen med dette å gjøre?????? Selv om jeg liker sør am ciklider, så er det ikke alle malawi frister for. Finnes faktisk dønn uintressert i de, og min mening er for andre å akseptere og jeg respekterer de som liker de. Sånn er det.

Poenget mitt er at jeg synes naturen bør gå sin gang og la de ordne opp selv. Da bør man heller holde artkar med de man vil drette på.
Har vi stått opp med feil fot i dag?

Etikk og etikk fru blom... det er sikkert mange som synes at hele greia med akvariefisk er uetisk. At det er uetisk å holde 8 discus i en 300 liter. For eksempel...
Og dessuten Bettina, holde artskar du liksom. Akkurat så ikke de andre fiskene av samme arten ville spise yngelen.... *ler*
Bettina
[QUOTE=Linka]Jeg stripper noen av malawihunnene mine. Dette er fordi hvis de går helt ut må jeg ta livet av 50% av yngelen da plassen blir for liten og halene dems blir bøyd. Dette er noe jeg ikke ønsker så derfor stripper jeg dem. Mvh Linka

Etikken her er langt fra realitet. Men det er bare min mening. I naturen skjer vel også dette, men det er jo de sterkeste og mest sunne individene som vokser opp, og det er jo slik det skal være.

Man kan gjerne diskutere etikk og virkelighet. Er det etisk riktig å holde fisk i det hele tatt??
Hvorvidt dette skjer i naturen vet jeg ikke. Kan hende at malawiene i naturen er litt flinkere til å vite når de skal spytte. Kan hende at akvariemalawi får større kull enn de i naturen. Siste kull på min P. Acei Ngara var 96 stykker. Og dette er en fisk som ikke er lengere enn 12 cm.
Har også latt malawien spytte i karet, men desverre opplever jeg at det er alt for lite plass til å gjemme yngelen på enn det de ville funnet i naturen. Og selv om jeg har et 540 liters kar er det ikke bare å gjemme seg unna.
En annen ting er at når man f.eks kjøper seg dyre fisker som f.eks VF fisk så vil man gjerne at noen av yngelen skal vokse opp.

Å holde artskar hjelper veldig lite da malawiyngel i størrelse på 2-4 cm kjapt spiser opp sine søsken som akkurat er spyttet. Og det har jeg selv erfart. malawier seg ikke av yngelen på samme måte som andre fisk. moren kan beskytte de til en viss grad i begynnelsen, men til og med hun greier ikke å holde styr på hvor alle 50-100 yngel er.

Skjønner at man vil ha det naturlig i karene og la livet gå sin gang, men hva tror man skjer på oppdrettsannlegg og hos private oppdrettere?
Jeg mener at denne diskusjonen er litt pirkete.
Men det er sikkert bare min mening.

Mvh Linka
Jeg er enig med deg Linka, det blir litt pirkete.

Og begynne å snakke om etikk i denne sammenhengen henger ikke på greip etter min mening.

Det ville vel kanskje være mer uetisk å fòre de andre fiskene med yngel. Med vilje mener jeg. Fordi det er nettopp det som skjer hvis man ikke fjerner yngelen.

Og med fjerne mener jeg å tømme/strippe mora. malawi hunnene i fangenskap tygger ofte mye lengre enn de burde gjøre. Dette fordi det egentlig ikke finnes noe egnet sted i akvariet hvor yngelen er trygg. Så ved å hjelpe mora å spytte de frigjør mora for unødvendig stress og hjelper yngelen til å kunne vokse opp. Hva i all verden er uetisk ved det?

Man kan ikke sammenligne det med hvordan de lever i naturen.

Man kan heller ikke sammenligne malawi ciklider med andre ciklider når det gjelder foreldrerollen og yngelpleie. Der søramerikanske ciklider (de fleste) passer på yngelen og foreldrene samarbeider om det, så eksisterer ikke dette i malawiverden.
Bettina
[QUOTE=2nelise]Ja det er nettopp derfor Bettina. Og har man en ciklide som er ettertraktet så er det litt gøy å berge yngelen slik at de kan få vokse opp. Det får de ikke hvis mora spytter yngelen rett inn i gapet til en annen fisk som ville forsøke å få seg en proteinrik lunch. Jeg ser forresten i profilen din at du liker ciklider, søramerikanske. Det gjør/gjorde jeg før jeg fikk øynene opp for malawi. Og til de som evt. synes at malawi akvarier er kjedelig: joda, i utgangspunktet så kan det virke som at det er kjedelig med steiner istedet for masse planter, MEN: malawiciklidene er utrolig fargerike, men viktigst, de har en utrolig fasinerende adferd og personlighet. Det blir aldri kjedelig å se på et malawi kar. Det skjer noe hele tiden, action hele tiden, og for en personlighet.. og de blir så tamme, spiser fra hånden og greier. Så ivrig når en nærmer seg akvariet at de holder på å sprette ut :-) De viser like stor iver som en hund som logrer med halen og spretter rundt i ekstase for å se eieren igjen. Ungene mine synes det er så moro, de kan sitte å le høyt av malawiene. Det gjorde de aldri med det "vanlige" akvariet, DET var kjedelige greier ;) Så malawi er virkelig å anbefale, jeg har ikke angret et sekund!

Jeg har hatt munnrugere tidligere og fikk kull på de, men ikke dermed sagt at alle munnrugere er malawifisker. Og hadde ikke behov for å tømme hunnen, og hadde ikke naturen gått sin gang, så hadde den ikke det. Så enkelt.

Men alikevel, Tone Lise; hva har maliwifrelsismen med dette å gjøre?????? Selv om jeg liker sør am ciklider, så er det ikke alle malawi frister for. Finnes faktisk dønn uintressert i de, og min mening er for andre å akseptere og jeg respekterer de som liker de. Sånn er det.

Poenget mitt er at jeg synes naturen bør gå sin gang og la de ordne opp selv. Da bør man heller holde artkar med de man vil drette på.

Det är nog inte så enkelt att du kan låta naturen ha sin gång i ett akvarium på kanske 3-400 liter.Då får man helt enkelt inga yngel kvar även om man har ett artsakvarium.Det är stor skillnad mot en hel sjö!

Om du har ett akvarium med tex påfågelciklider och lät föräldrarna och de andra cikliderna gå med påfågelciklid ynglen hur många av de ynglen tror du hade växt upp till vuxen ålder?Det hade nog snart blivit tomt.

Det blir som ni som håller flera olika arter av tex syd amerikanska ciklider gör är att ta bort yngelen när de blivit fri simmande och tar de till ett annat akvarium .
(Om man inte har ett akvarium med de ena paret.)
Där de kan växa upp.dvs att du tar ynglen från sina föräldrar !
Och det är ungefär det samma som sker när man tömmer en hona för då är ynglen ca 3 veckor.(och fri simmande om man kan säga det så)
Då är de färdig utvecklade så de kan klara sig bra på egen hand.

Bettina här får du nog tänka om lite

Ja, og hva betyr det egentlig å la naturen gå sin gang?

En gravid kvinne som går over tiden og ikke føder. Da setter legene henne igang, setter kur på henne. Er det å la naturen gå sin gang? - nei. Er det uetisk? - nei

Eller at de må forløse barnet med keisersnitt. Det er jo heller ikke naturlig, ei heller uetisk.

Det var å sette diskusjonen litt på spissen, men i prinsippet så blir det det samme. Bare det at et menneskebarn er mere verdt enn en fiskeyngel. Men begge deler gjøres for å berge liv
redd et liv få et smil
Tone Lise; Jeg er så lei å måtte diskutere med deg, når du ikke kan innrømme å se poenget. Det er jeg sikker på at de fleste som har svart i denne tråden faktisk gjør uten å egentlig ville mene det er noe galt med å innrømme det.
Dessuten; Går fint å la hunnen spytte yngel for så å fjerne henne, slik at man kan fôre opp ynglen i karet uten hunnen eller andre inntrengere. Dere gjør sikkert ikke annet enn å selge ynglen alikevel, ihvertfall kvitte dere med mange av de. Hva er problemet?

Så uansett om dere ser poenget eller ikke, synes jeg det er dumt at man praktiserer tømming..... La heller hunnen få tiden på seg til hun føler det for godt til å spytte de.... blir litt mer som at dere tar ynglen alt etter som det passer dere som gjør dette.

Dette er kun min mening, så det gidder jeg ikke diskutere mer.
Kjell Begby
Det är nog inte så enkelt att du kan låta naturen ha sin gång i ett akvarium på kanske 3-400 liter.Då får man helt enkelt inga yngel kvar även om man har ett artsakvarium.Det är stor skillnad mot en hel sjö! Om du har ett akvarium med tex påfågelciklider och lät föräldrarna och de andra cikliderna gå med påfågelciklid ynglen hur många av de ynglen tror du hade växt upp till vuxen ålder?Det hade nog snart blivit tomt. Det blir som ni som håller flera olika arter av tex syd amerikanska ciklider gör är att ta bort yngelen när de blivit fri simmande och tar de till ett annat akvarium . (Om man inte har ett akvarium med de ena paret.) Där de kan växa upp.dvs att du tar ynglen från sina föräldrar ! Och det är ungefär det samma som sker när man tömmer en hona för då är ynglen ca 3 veckor.(och fri simmande om man kan säga det så) Då är de färdig utvecklade så de kan klara sig bra på egen hand. Bettina här får du nog tänka om lite:-)

Jeg trenger ikke tenke mer enn det jeg allerede gjør. Og har jeg et ciklidepar som tar godt vare på yngel, får de gå sammen, selv om det er flere fisker i samme kar. Jeg tar ikke ynglen bort, bare for å fôre de opp og selge de.... Og fisker ikke foreldre denne oppgaveb og ynglen blir spist, så får de prøve på nytt.
Vet mange tar bort yngel fra foreldre som praktiserer god yngelpleie også, og da er det vi som må tenke, bare fordi man vil ha på sin ære å ha drettet fisken, få de over i et annet kar til oppfôring.....tja, mange går jo for den løsningen også.
Bettina

Jeg trenger ikke tenke mer enn det jeg allerede gjør. Og har jeg et ciklidepar som tar godt vare på yngel, får de gå sammen, selv om det er flere fisker i samme kar. Jeg tar ikke ynglen bort, bare for å fôre de opp og selge de.... Og fisker ikke foreldre denne oppgaveb og ynglen blir spist, så får de prøve på nytt.
Vet mange tar bort yngel fra foreldre som praktiserer god yngelpleie også, og da er det vi som må tenke, bare fordi man vil ha på sin ære å ha drettet fisken, få de over i et annet kar til oppfôring.....tja, mange går jo for den løsningen også.

Respekterer dine meninger Bettina. Alle har forskjellige meninger og enda godt er det for ellers hadde det vært kjedelig i verden.

Ser du skriver et stykke om at de som stripper hunnene antagligvis selger dem uansett og jeg kan bare si at jeg personlig selger en del av yngelen som jeg stripper. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Akvariehobbien er ikke akkurat noe som man sitter i pluss med, og jeg sier ikke at man skal det, men hvorfor kan man ikke kunne tjene inn litt på hobbyen slik at man kan kjøpe de tingene man trenger,som pumper, for og utstyr?
Men, jeg beholder også en del av yngelen. Moro å se de vokse seg store og flotte.
Tror alle som får yngel selger dem. Er det en forskjell på å selge ancistrusyngel eller malawiyngel?? Ser ikke den store forskjellen.
Jeg har også spyttekar for malawihunnene mine, men som Kjell sier er det ikke alle hunner som spytter yngelen når de skal. Og jeg tror det er et viktig poeng Kjell har når han sier at de er frittsvømmende når man stripper. De er ferdig utviklet og klare, men det er ikke alltid hunnen skjønner at de er klare. Og det kan ende med at yngelen dør i munnen eller at hunnen svelger de.
Det må da være fryktelig skremmende og stressende for hunnen å bli strippet på den måten?
Å bli holdt fast og lirket opp munnen på på den måten mener jeg.
Selv om man er aldri så forsiktig! :S
Huff glad jeg ikke er munnruger! xD
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap