Krukke med vann og fisk!

Jeg har kjøpt meg en slik utekrukke/potte jeg har tenkt til å ha venusene i nå i sommer. Men har da noen spørsmål ang dette.
Den krukken jeg kjøpte er 67cm bred og 50cm dyp, hvor mange liter rommer den?
Den er av no plastaktige greier, er dette farlig for fisken burde jeg male den med ? epoxy eller noe sånt?
Burde jeg heller kle den med sånn damduk inni?
Hvilke planter er fine å ha oppi der?
Har tenkt til å fylle bunnen med biltemasand, er det en god ide eller finnes det en bedre?
Tror det var alt
Kan det stemme med sånn ca 170 liter??
Setter denne litt høyere på lista jeg
Tips til innredning?
ca 170 L stemmer bra det

Ville gått for noe lyst i bunnen ihvertfall, så du kan se fiskene. Og kanskje noen stråliknende planter som vallisneria eller noe?

Ville sørget for at den står under tak ihvertfall, ellers blir det vel smått med fisk oppi der etterhvert når krukken renner over Evt et avrenningshull høyt oppe med netting foran, så overskuddsvannet kommer ut, men ikke fiskene.
Tar vi utgangspunkt at dette er en tilnærmet kule så får vi

Diameter = 67 cm radius = 33,5 cm


(4*3,14*(33,5^3))/3/1000/2 = 78,69 liter

Et 180 liters akvarie er 100*45*40 så 170 liter høres mye ut.
Takk takk det der hadde jeg faktisk ikke tenkt på, hadde ikke tenkt til å fylle den helt opp, men slik sommeren var ifjor er det kanskje lurt å ha avrenning ja
Trenger jeg pumpe tro, må vel ha UV lys.
Det er kanskje riktigere med bare hundre liter vann ja. Skal vi se, mener regnemåten er: pi, altså 3,14 x radius x radius x høyde = det man skal dele på tusen??
Galemor
Det er kanskje riktigere med bare hundre liter vann ja. Skal vi se, mener regnemåten er: pi, altså 3,14 x radius x radius x høyde = det man skal dele på tusen??


Ja, hvis legmet er mere lik en sylinder.
Regnet som sylinder jeg, men tilnærmet kuleform er nok mer i nærheten Syntes det hørtes litt mye ut, ja.

Hvor bred er den i bunnen innvendig?
Nederst er den 35cm, men kommer jo til å fylle på en del sand i bunnen. Men kan jo regne det ut da.
Burde jeg male den med epoxy, eller ha noe annet inni som gjør at den ikke er skadelig for fiskene, hvordan kan jeg finne ut om det er skadelig??
Hvordan skal jeg få satt på noe jeg kan ha sumpplanter i, uten at det blir altfor stygt. Kan jeg modifisere et vanlig utvendig eheim filter, og bruke det istedetfor dampumper og slikt??
Lurer på masse rart, så fint om noen har ideer.
* bump* Hva nå enn det betyr.
Plussmedlem
Galemor
* bump* Hva nå enn det betyr.


[URL=http://en.wikipedia.org/wiki/Bump_(Internet)]Bump a thread[/URL]
Takk takk, tenke det var noe sånt. Håper jeg snart kan få noen skikkelige svar på det jeg lurer på, så jeg slipper bumpe den igjen.
Galemor
* bump* Hva nå enn det betyr.


BUMP = Bring Up My Post
Forkortelsen betyr noe i retning av "Få opp innlegget mitt øverst på lista for nye innlegg", altså

Når du skal fylle krukken med vann, kan du jo bare bruke ti-liters bøtter, og telle hvor mange bøtter du trenger for å fylle den

De krukkene pleier vanligvis å være laget av glassfiber. Dette er i seg selv ikke uvanlig å bruke i div. tanker som skal inneholde noe flytende, og såvidt jeg vet ikke farlig. Men så har du krukkens farge og belegg utenpå og inni da... det kan være laget av hva som helst, så for å være på den sikre siden, bør du fôre krukken innvendig med en bit damduk slik du foreslo. Epoxy er dyrt, etter hva jeg har lest i div. tråder.

Du kan sannsynligvis bruke en bit av noe billig damduk, siden denne krukken ikke er ment å skulle vare i årevis. En utendørsdam på tusenvis av liter er litt av et prosjekt å måtte tømme pga lekkasje i duken, men en krukke burde tåle en billig-variant av damduk en sommer

Dette kan bli ordentlig trivelig, tror det kan bli veldig fint Håper du legger ut bilder etterhvert, og iallefall av det ferdige prosjektet. Husk å sette krukken i skygge, så ikke vannet blir glovarmt i solsteken og får heftig algeangrep.

PS!
Den vanlige akvarieplanten vasspest (egeria densa?) vokser villig i norsk sommertemperatur. Du kunne bruke noe av den, slik at den suger opp overskuddsnæring og du kanskje unngår alger.
Hadde det vært meg så ville jeg ikke tatt sjansen på å ha fisk i uten å være sikker på at plasten ikke lekker noe giftig så et lag med egnet epoxy høres ut som en bra idè.

Synes også du kan forsøke å bruke et "vanlig" filter istedenfor damfilter. Den krukken er jo ikke store greiene. Det eneste du må være obs på er at stikkkontakt og støpsel bør ligge tørt. Jeg har i slike tilfeller brukt litt tykk plast rundt og sørget for at det ikke kan komme fuktighet til, men det finnes sikkert andre løsninger.

Siden krukken er såpass liten så kunne det kanskje være en fordel å holde sumpplantene på utsiden og bare ha andre vannplanter oppi. Det går kanskje an å lage til ett eller annet som kan henges på kanten av krukken utenpå. Litt stivt og rundt i formen, noe i likhet med disse stive smekkene som kan kjøpes til småbarn. Leker bare litt med idèer her nå siden jeg ikke helt vet hvordan du hadde tenkt deg det
Hvordan er det med bruk av netting under vann, er det farlig for fiskene??
Skal jo ha venusene nedi her og tror de tåler mindre enn feks gullfisk. Tror jeg går for damduk om det er den rimeligste løsningen, ellers er dette et prosjekt jeg har tenkt til å ta ut hver vår, så kanskje det er like greit å koste på seg no epoxy.

Skal se om jeg får lagt ut noen tanker på tegning
Tror nok epoxy kan bli like billig om du kjøper et merke som selger små kvanta. Fant en tråd her som omhandler epoxy, men du finner flere om du søker på feks drikkevannstanker eller sikker epoxy.

Ikke greit å vite om eventuell netting heller er sikker for fisk og i tillegg så har du faren for at de kan sette seg fast om det kommer rifter i den.
Her er en kjapp og dårlig tegnet skisse, men dere forstår vel tanken likevel.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap