Algeskraping som er glassplatevennlig?

Hjelp! Skal rense bakveggen på 180liter´n min om noen uker pga. salg. Dette er et malawikar, og da har jeg latt det gro litt der som mat til ancistrus-paret og malawiene. HVA eller HVORDAN skrape glasset slik at algene forsvinner men ingen riper oppstår? Grovskrape m/algeskrape type "barber-høvel" først og så fin-pusse forsiktig (kvadratdesimeter av gangen, liksom) med magnetkloss? Andre smarte forslag - gjerne sprø og kreative - mottaes med takk!
Jeg synes faktisk en god dott med vanlig, hvit filtervatt er meget god til å fjerne alger med! Jeg bruker alltid det til algefjerningsjobber, jeg. Skrubber og gnir i vei, og selv de mest iherdige algetyper må gi tapt mot en dott vatt! *knis*
Enig med Mona.

Filtervatt, skrubbesvamp, klut, neglebørste osv er bra.

Algeskrape kan være veldig bra, men bruker du den litt feil....
Magnetskraper har jeg gått helt bort ifra. Der skal det bare ett lite sandkorn til for å lage riktig fæle riper.

Ville brukt børste først, og deretter ting som er i mere "nærkontakt" med glasset. Har fiskenes graving ført til at det har hengt seg fast sandkorn, er det ikke så farlig med børste som om du gnikker med en filterdott.

Jeg har brukt plastkort (gamle medlemskort feks), funker fint det.
Men synes filtervatt er best.
Har fått tips om å bruke slik billig svamp vettu... sånn med to sider å man får kjøpt de i pakker på 10 stk. med rosa og blå farge å sånn :P
Men ikke prøvd enda..
Per Arne Øvrum
Har fått tips om å bruke slik billig svamp vettu... sånn med to sider å man får kjøpt de i pakker på 10 stk. med rosa og blå farge å sånn :P Men ikke prøvd enda..

Jepp! De er iallefall mer skånsom enn magneter, og mer effektive enn filtervatt...
Jeg klippet en slik i fiskefasong, så er jeg sikker på at den ikke blir brukt i oppvasken... ;D
Aggi
[QUOTE=Per Arne Øvrum]Har fått tips om å bruke slik billig svamp vettu... sånn med to sider å man får kjøpt de i pakker på 10 stk. med rosa og blå farge å sånn :P Men ikke prøvd enda..

Jepp! De er iallefall mer skånsom enn magneter, og mer effektive enn filtervatt...
Jeg klippet en slik i fiskefasong, så er jeg sikker på at den ikke blir brukt i oppvasken... ;D

Lol.

Det var da litt overdrevet, den bør inn i akvaholiker-tråden.

Kjøper man slike svamper på forskjellige butikker, er det gjerne forskjellig farge/størrelse på dem. Da er det jo greit å kjøpe en type kun til akvarie. De koster så lite, at det gjør ikke noe om det tar endel tid å få brukt opp hele pakken.

Kom akkurat på noe. På gamle LP-plater var det vanlig å ta vekk et hjørne for å vise at de ikke kunne selges til fullpris. (Butikken fikk dem billigere enn vanlig fra leverandør.) Å klippe av et hjørne er kanskje en grei løsning for de av oss som ikke har de samme kunstneriske lyster.
Vær obs på at enkelte av disse svampene er tilsatt slipemiddel. Står på pakningen så det er greit å sjekke det ut før slike greier havner i akvariet. Ikke sikkert det er så veldig skadelig, men greit å være føre var.
Ja, det har du rett i... Særlig de som er pakket enkeltvis eller parvis. Har ikke oppdaget skuremiddel på de som fåes i 10pk, men det finnes vel kanskje likevel...?
Ja, kjøpte en slik 10-pakk for et par uker siden og leste tilfeldigvis på pakningen før bruk. Viste seg at en del av svampene (forskjellige farger på den ru siden) var tilsatt slipemiddel. Er derfor en god forhåndsregel å lese utenpå før bruk uansett hvilke svamper det er.
Dere er geniale :)
Forsett tråden. Jeg får masse tips OG slipper å gjøre tabber med et kar jeg skal selge, hehe! Har 1-2 små riper nede foran, MEN baksiden skal være plettfri - med unntak av algene, haha! Så jeg skal skrubbe forsiktig m/filtervatt - be sure Flere gode tips, fyyyyr løs... Tror jeg hiver opp i 1-2 tabletter med alge-kverk også (Algizit) etter at malawiene har gått over i 325literen... Kanskje letter å pusse vekk daue alger? Noen som vet...
Vet ikke det angående algekverken, men vær veldig obs når du skal fjerne grus. DA er det lett å få riper, da... :S
Oppvaskbørste
Har pleid å bruke oppvaskbørste eller grønnsaksbørste som er satt av til dette formålet jeg. :oP Grønnsaksbørsten tar kanter og hjørner veldig bra, mens oppvaskbørsten er lettere å håndtere og mer anvendelig til å skrubbe litt overalt.
jeg bruker et lgeskarape sett som funker fantastisk jeg fikk det for 49,50 kr
det inneholder 1 mettalskrape som er glass venlig og det inneholder 1 skrape av svamp for ag ta i jørnene og en som tar det samme som mettalskrapen bare litt mildere metallskrapen er til og ta bort litt større merker du kan kjøpe det på lille ccvest på lillaker på buddy akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap