Asiatisk jegersnegle -har noen info om denne? (side 5)

mona o
Jeg har merket at eplesneglene kan ete eggklasene til pestsneglene, dersom de ikke finner [I]annen og bedre føde. [/I]Det kommer nesten ingen nye små pestsnegler, og det betyr jo at eplesneglene tar seg av jobben med å dempe formeringstakten til pestsneglene. Sparsommelig fôring av fiskene, fører til at eplensneglene eter det de [I]kan[/I] få i seg for å bli mette. Enkelte hevder at eplesnegler ikke spiser planter heller, men det gjør de også, dersom de er nødt og hvis "riktige" typer planter er tilstede (bløte, nye små planteskudd fra stilkplanter f.eks.). Her er et par bilder fra et fisketomt akvarium, dagen etter at jeg hadde satt nedi noen eplesnegler: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070521235413_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_070521235413_2.jpg[/IMG]


Åssen plante er det der?

tender
Disse sneglene virker jo helt fantastiske for oss som er glade i Botia! Endelig et godt alternativ til å bekjempe snegler, som ikke innbefatter Botia :) Er de virkelig så effektive som det sies?


Og for oss som ikke har plass til de.

Jeg kjøpte først 2 snegler, så 1 til også 2 til nå for kort tid tilbake.

En stund etter at jeg kjøpte de 3 siste så så jeg en liten beby i karet mitt.

Virker som om det bare er 1 unge, men har 90 liter, så ee kan gjemme seg mange steder om det er flere. Jeg veit ikke om de ynglet i mitt kar, eller om det fulgte med en unge når jeg kjøpte de 2 siste..

Også aner jeg ikke om de skal puttes i fødekar eller ikke, men de har jo nok av pest snegler å spise på, så får vel bare ta sjansen. Lest hele tråden her nå frem til denne, så ser ikke ut til at noe veit sikkert..

Men jeg har sett med egne øyna at de både går rett over snegler, og at de stopper opp klemmer dem godt fast, og kommer ut med den røde snabelen sin, og suger sneglen tom. (Stilig å se på.) Så om de er effektive eller ikke kommer nok an på antallet, og hva annet de har å spise på nedi der.

De spiser sneglene til det er tomt dog har jeg hørt, før de spiser planterester gammel fiske mat, og den slags søppel..

De spiser også døde fisker. Hadde 3 gupy, men startet om vinteren, og det ble 34 grader så de tok kvelden 1 etter en. Den siste døde fant jeg under 3 snegler som åt i vei.. (Om de ikke var der av en annne grunn, noe jeg tviler på.)
Håvard Støre Andresen
Disse sneglene er desverre fortsatt svindyre i innkjøp.


Jeg kommer til å slege dem billig om jeg får til yngling..

Kan ikke ha fisk i karet mitt, de bare dør. Så blir full fokus på disse sneglene.
Fisken Magnus
Det kan du se etter som den vokser. Damene blir litt større en mennene om jeg ikke husker feil ( eller så kan det være motsatt ,-) (


Det stemmer, hunnen er betraktelig større en hannen.
Lisbeth
[QUOTE=Gomp]Åssen plante er det der?


Hygrophila polysperma

Ikke meningen å avspore tråden, så det er vel best om ingen flere svarer på dette. Men jeg må si takk! Det er den planten jeg ikke visste at at jeg drømte om! (Bare ville ha en plante som ikke er helt grønn.)

Takker!
Jegersnegla spiste kirsebærreka mi!! :(
Maretard
[QUOTE=Fisken Magnus][QUOTE=Maretard] Den tar de største sneglene først og så de mindre tror jeg.. Har du tenkt å ha eplesnegler kan du ikke ha denne


Takk for svar.
Reker da, tar dei reker og ?

Helt i starten av tråden står det at den ikke rører reker=)


JO! jegersnegla spiste akkurat kirsebærreka mi
Ingvild og Olav
JO! jegersnegla spiste akkurat kirsebærreka mi :(


Da var nok reka allerede død. En treg snegle har ingen som helst mulighet til å fange en spretten reke - garantert.

Men den vil helt sikkert spise en død reke om den finner en.
ElinH
[QUOTE=Ingvild og Olav] JO! jegersnegla spiste akkurat kirsebærreka mi :(


Da var nok reka allerede død. En treg snegle har ingen som helst mulighet til å fange en spretten reke - garantert.

Men den vil helt sikkert spise en død reke om den finner en.

nope. jeg så det med mine egne øyne. reka satt å pelte på ryggen hans, og vips så snudde den seg om og slukte den. levende.

kjøpte den i dag, for å ta pestsneglene i karet vårt. men den rørte ikke en eneste snegle, men forsynte seg heller av en stor, fin reke.

syns det var morro å se hvordan rekene tok imot hun, for de følgte etter hun og pelte masse på skallet hennes. kanskje hun ble irritert og spiste reka i sinne? reka var definitivt verken død eller syk fra før av.

syns også det er kjempemerkelig, for jeg søkte overalt om denne jegesnegla skulle ta rekene og overalt er det garantert at den ikke gjør det. og mannen i dyrebutikken sa det var 100% sikkert at hun skulle la rekene være i fred. for snegla spiste kun andre snegler, ingen reker eller planter eller fisk.. :/
Ingvild og Olav
[QUOTE=Maretard][QUOTE=Fisken Magnus][QUOTE=Maretard] Den tar de største sneglene først og så de mindre tror jeg.. Har du tenkt å ha eplesnegler kan du ikke ha denne


Takk for svar.
Reker da, tar dei reker og ?

Helt i starten av tråden står det at den ikke rører reker=)


JO! jegersnegla spiste akkurat kirsebærreka mi

De spiser alt som er død.. Men de drepte den ikke, det nekter jeg å tro på.
Ingvild og Olav
[QUOTE=ElinH][QUOTE=Ingvild og Olav] JO! jegersnegla spiste akkurat kirsebærreka mi :(


Da var nok reka allerede død. En treg snegle har ingen som helst mulighet til å fange en spretten reke - garantert.

Men den vil helt sikkert spise en død reke om den finner en.

nope. jeg så det med mine egne øyne. reka satt å pelte på ryggen hans, og vips så snudde den seg om og slukte den. levende.

kjøpte den i dag, for å ta pestsneglene i karet vårt. men den rørte ikke en eneste snegle, men forsynte seg heller av en stor, fin reke.

syns det var morro å se hvordan rekene tok imot hun, for de følgte etter hun og pelte masse på skallet hennes. kanskje hun ble irritert og spiste reka i sinne? reka var definitivt verken død eller syk fra før av.

syns også det er kjempemerkelig, for jeg søkte overalt om denne jegesnegla skulle ta rekene og overalt er det garantert at den ikke gjør det. og mannen i dyrebutikken sa det var 100% sikkert at hun skulle la rekene være i fred. for snegla spiste kun andre snegler, ingen reker eller planter eller fisk.. :/

Det tror jeg ikke noe på før jeg evtuelt ser det selv, men er jo en interessant opplysing. Dette skal forskes på.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap