Lekkasje på amtop 3337

Kjøpte nylig et brukt kar hvor det fulgte med en AmTop 3337. Har vel hatt mine tvil ang. dette merket, men siden den fulgte med så har jeg nå brukt den. Tok den ned i dag for å bytte filtermateriale (til Eheim-oppsett), og nå får jeg altså ikke dr..ten tett. Sjokk...

Den lekker oppunder der man skrur slangefestene på selve toppen (se bilde). Ikke mye, men nok til at jeg ikke kan la det være over helga til jeg får kjøpt en ny (noe jeg ikke har råd til egentlig). Noen triks for hvordan jeg kan få skrudd det sammen skikkelig?
Har selv en am-top 3335, som fulgte med et brukt kar. Den ser helt lik ut som din, og jeg har hatt den i drift i ett år nå!

Når du skal skru på slangene må du prøve å kjenne at du får gjengene til å ta ordentlig, hvis ikke blir det ikke tett..
Blir som når man skrur på en bruskork og den er litt skjeft på.

En annen ting; har du o-ringen på plass?
Har prøvd å skru på mange ganger nå, og tror jeg får den i riktig spor. Det er den nederste, sorte skrua jeg mener, men det skjønte du sikkert.

Men... æh... o-ring??? "Den har vi IKKE sett"... Har ikke bruksanvisning ellerno, så jeg aner ikke hva som burde være der... Mener du at det skal være en pakning mellom den "tutten" som står opp fra selve pumpehuset og selve slangeskruen? Det forklarer jo saken... Mulig den har falt av mens jeg drev på. (letelete)
Er der her det burde vært o-ringer? Har ikke på noen av sidene...
Jepp, o-ringen burde være der, men er ikke avgjørende
for om du får skrudd skikkerlig fast..

Den "super" gjerne endel luft om ikke o-ringen er
tilstede, men vil ikke lekke fordet!!

Kjørte selv uten o-ring nesten en hel uke, ble borte da jeg rengjorde
slangene...

Men ang. skruingen;
prøv å bare holde lett i "skrudelene" og skru litt fram og tilbake, til du kjenner at den tar fatt i gjengene. Min erfaring er at det er lettere å finne sporet hvis jeg ikke er for hardhendt.

Hmm, de må ha falt av i flyttingen, antar jeg. Får gå ut og lete i bilen. Den har gått i tre uker nå uten dem, så det går tydeligvis uten også, som du sier. Men er ikke heeelt trygg på å kjøre uten pakninger som bør være der da, så jeg får lete mer

Takk for hjelp så langt
Lykke til, å lete etter o-ringer er IKKE lett )
Gleder meg allerede... Godt du ikke er her nå, da hadde du fått sett en noenogtredveåring sitte og nesten tute over et filter som har vært nede altfor lenge i dag og en slangeskrue som sitter dønn fast og allikevel sier "drypp, drypp, drypp"....
Uff, nå blir det bare værre og værre her, vet ikke hva jeg skal gjøre, er helt fortvila Har prøvd og prøvd på å få det tett, men det blir bare værre og værre!!! Nå siler vannet ut når jeg åpner hanene!! Skal aldri mer ha det drittmerket inn i mitt hus!
Endelig!!

Var ute i bilen og lette etter pakningen med lommelykt. Ingen pakning å se noe sted. I ren desperasjon lette jeg igjennom roteskuffene etter noe som kunne passe. Har 2-3 skuffer fulle av skruer og spiker og kabler og kroker og you name it... Og EN pakning! Og den passet!!! Og det ble tett!!! Huzza!

Nå var jo pakningen en helt normal"rørleggerpakning", og ikke spesielt til akvariebruk. Men jeg håper det går, den er vel til å bruke på armaturer og slikt, så den kan vel ikke avgi så mye rart? Noen som vet noe om dette?
Henriflette
Gleder meg allerede... Godt du ikke er her nå, da hadde du fått sett en noenogtredveåring sitte og nesten tute over et filter som har vært nede altfor lenge i dag og en slangeskrue som sitter dønn fast og allikevel sier "drypp, drypp, drypp"....



Unnskyld meg, men nå lo jeg høyt og lenge...

Og du, ingen skam selv om du har overskredet de tredeve..(æ e 38..)


Har vært i samme situasjon selv, og vet akkurat hvor mye
bannskap (Jada, æ e nordlænning æ) og raseri dette skaper..

Gratulerer med at du fikk det tett til slutt ))

Den pakningen tror jeg ikke det skulle være noe i veien for å bruke,
o-ringer er jo ikke bare for akvarium! De kommer i alle størrelser og brukes
som pakninger til masse rart..

Klok av skade kjøpte jeg en pakning med o-ringer i mange størrelser,
så nå er neste mål å huske at de ligger i rot-skuffa!


Inaktiv bruker
Henriflette
Uff, nå blir det bare værre og værre her, vet ikke hva jeg skal gjøre, er helt fortvila :( Har prøvd og prøvd på å få det tett, men det blir bare værre og værre!!! Nå siler vannet ut når jeg åpner hanene!! Skal aldri mer ha det drittmerket inn i mitt hus!


Det er vel neppe merket sin feil at du rota bort pakningen.
Nei, selvsagt er det ikke det, Blixhavn. Men når man har hørt mye rart om dette merket og man faktisk ender med problemer, så blir man litt oppgitt, selv om det er ens egen feil (noe jeg er fullstendig klar over at det er). Og når man står der i kveldinga uten mulighet til å få kjøpt deler/nytt filter neste dag engang, og greia lekker som en sil, ja da blir man faktisk ganske fortvilet. På den annen side: koblingene burde ha vært konstruert slik at o-ringene ikke kan falle av. Det har Eheim klart ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap