Overføring av parasitter

Kan parasitter overføres via planter? For et par uker siden luket jeg i et kar hvor jeg har hatt problemer med hvitprikk og antakelig også invollsparasitter (det er "selvsagt" guppykaret det er snakk om). La plantene i en bøtte da jeg ikke var sikker på om jeg turte bruke dem. Har nemlig et annet kar jeg akkurat har satt opp på ny hvor jeg har altfor lite planter. To uker etter jeg satte det opp begynner nå algeproblemet å melde seg, og jeg skulle så gjerne ha hatt mer planter der.

Kan parasittene overleve på planter i en bøtte i to uker?
Parasitter kan lett følge med planter over i et annet karr.
Men mellom lagrer du plantene i bøtter/karr uten fisker i 2 uker som det du har gjordt, ja da er du rimelig sikker på at det ikke er smitte i bøtte.
De aller fleste parasitter(ihvertfall som jeg har lært)trenger vertsfisk for å overleve og formere seg.
Og har de ikke fisker de kan leve på/i, ja da vil de dø ut iløpet av kort tid.
Men jeg tørr ikke si hvor lang tid det tar, for det vet jeg ikke.
Hvitprikk parasitten dør ut iløpet av max en uke i fiske tomt karr(det er det eneste jeg vet).
Takk Det var det jeg også mente å ha lest, at de bare klarer seg en periode uten vertsfisk. Men jeg tror jeg skal vente litt til for å være på den sikre siden.

Det slo meg også nå at jeg kan jo bare medisinere i bøtta! En skvett Exit burde jo gjøre susen. Litt mer usikker når det gjelder evt. innvollsparasitter. Kanskje jeg skal ofre litt Prazipro?
Hvitprikkene som evt var på plantene er garantert døde. Men tarmparasitter kan være noen leie jæ..., de seigeste kan faktisk greie seg i ett halvår uten vert... De ligger da i en form for dvale, og har de feita seg skikkelig opp på forhånd, har de herrens glade dager der de ligger å sløver

Siden eventuelle parasitter i dette karet er unge sådanne, ville jeg ofta en dasj med prazi. Normalt sett holder det med en enkelt dose, og ikke de tre som er vanlige der fisk er rammet
Da blir det prazi i bøtta nå, lar det stå en ukes tid til
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap