Corydoras panda mistet et øye.
Da jeg kom hjem i går oppdaget jeg at en av mine pandaer har mistet et øye. Syns det ser forferdelig ut. Den ser frisk og aktiv ut ellers så jeg vet ikke hva jeg bør gjøre for den. Bør den avlives eller kan den fungere med et øye.? Vet jo at albinoene som oftest mister øynene sine men har aldri hørt at de ande sortene også kan gjøre det. Kan det være pakistanbotiane, kinesisk algespiser eller palettchiklidene som har vært ute på tokt? Ser ingen andre alternativer heller. Det er ingen sykdomstegn i karet . Såret ser friskt ut så jeg skal ta vannbytter hver dag fremover så den ikke får sopp i såret eller andre ulumskheter. Håper noen har et godt råd og komme med.
Postet 18.05.08 kl 19:27
Postet 18.05.08 kl 19:42
Foruten de jeg har nevnt så er det platy, guppy, ancistrus, sverdrager, sea og neontetra men kan ikke se at noen av disse napper ut øynene på andre fisk. Er litt på vakt overfor kinesiske algespiser for de er veldig store nå og kan lett suge seg fast på en liten stakkar. De har vært veldig snille så jeg får bare observere om det er noen som prøver seg igjen eller kanskje det rett og slett har vært et uhell? Hvem vet?
Postet 18.05.08 kl 19:58
Jeg ville ha tippet at algespiseren eller palettene er synderne. De kinesiske algespiserne har jo litt av et rykte, men har også lest at flere typer ciklider kan finne på å gå etter øynene på coryene om de blir for nærgående.
Heldigvis kan disse mallen fungere fint med ett øye siden de stort sett orienterer seg uten hjelp av synet og finner maten ved hjelp av bartene sine. Til og med helt blinde coryer klarer seg.
Daglige delvannsbytter er ofte nok til å unngå sopp og infeksjoner, men du får følge nøye med og blir det verre eller ikke noe bedring i løpet av en 4-5 dager så ville jeg anbefalt en medisinkur, feks esha 2000.
Heldigvis kan disse mallen fungere fint med ett øye siden de stort sett orienterer seg uten hjelp av synet og finner maten ved hjelp av bartene sine. Til og med helt blinde coryer klarer seg.
Daglige delvannsbytter er ofte nok til å unngå sopp og infeksjoner, men du får følge nøye med og blir det verre eller ikke noe bedring i løpet av en 4-5 dager så ville jeg anbefalt en medisinkur, feks esha 2000.
Postet 18.05.08 kl 23:22
Postet 19.05.08 kl 00:00
Postet 19.05.08 kl 00:11
Har 2 store pakistanbotiaer og de har vært snille som dagen er lang hele tiden. De holder sammen som erteris de to og rører ikke eplesneglene engang. Har aldri sett at de har gjort noe ugang mot noen i det hele tatt så jeg tror ikke det er dem. Mistenker kineserne og palettparet mitt. Palettene er litt på hugget for de er leksklare begge to men finner liksom ingen egnet plass å legge egg så de er litt hissige for tiden.
Postet 19.05.08 kl 00:18
Stakkars liten!
Å overleve med ett øye er nok ikke noe problem, bare såret gror uten av det setter seg betennelse eller sopp idet. Synes ryggfinnen også ser litt pjuskete ut, så det er jo mulig det er noen som har hakket på den over litt tid? Håper du finner -og fjerner synderen så det ikke gjentar seg.
Og så ble jeg veldig nysgjerrig på det noe du skrev, Heidi :"Vet jo at albinoene som oftest mister øynene sine" -Mener du virkelig det? Har bare hatt albinoer en kort stund for flere år siden, og disse hadde alle øynene i behold. Men mener du at de MISTER øynene, eller at de mister synet -pgav. albinismen? Så for meg en hel liten stim med øyeløse albinoer nå...
Å overleve med ett øye er nok ikke noe problem, bare såret gror uten av det setter seg betennelse eller sopp idet. Synes ryggfinnen også ser litt pjuskete ut, så det er jo mulig det er noen som har hakket på den over litt tid? Håper du finner -og fjerner synderen så det ikke gjentar seg.
Og så ble jeg veldig nysgjerrig på det noe du skrev, Heidi :"Vet jo at albinoene som oftest mister øynene sine" -Mener du virkelig det? Har bare hatt albinoer en kort stund for flere år siden, og disse hadde alle øynene i behold. Men mener du at de MISTER øynene, eller at de mister synet -pgav. albinismen? Så for meg en hel liten stim med øyeløse albinoer nå...
Postet 19.05.08 kl 00:20
Heidi IngdalHar 2 store pakistanbotiaer og de har vært snille som dagen er lang hele tiden. De holder sammen som erteris de to og rører ikke eplesneglene engang. Har aldri sett at de har gjort noe ugang mot noen i det hele tatt så jeg tror ikke det er dem
Ok. Men husk at disse er nattaktive så det er ikke alt du får med deg Jo færre de er jo mer aggressive blir de.
PS: Årsaken til at de henger sammen som erteris er at det er for få med 2. (men det tilhører ikke denne tråden)
Postet 19.05.08 kl 00:22
Endret: 19.05.08 kl 00:24
Ja veldig mange coryer albino er uten øyne. De mister de ikke men de blir nappet ut av dem av andre fisker hvis de drettes sammen med andre fisker . Jeg har en som er helt uten øyne og en med bare et øye. De er kjøpt sånn i butikken. De ser veldig dårlig albinoene i utgangspunktet så de greier seg utmerket uten øyne. De som har øyne ser ikke ut som de fungerer i det hele tatt.turnipsStakkars liten! Å overleve med ett øye er nok ikke noe problem, bare såret gror uten av det setter seg betennelse eller sopp idet. Synes ryggfinnen også ser litt pjuskete ut, så det er jo mulig det er noen som har hakket på den over litt tid? Håper du finner -og fjerner synderen så det ikke gjentar seg. Og så ble jeg veldig nysgjerrig på det noe du skrev, Heidi :"Vet jo at albinoene som oftest mister øynene sine" -Mener du virkelig det? Har bare hatt albinoer en kort stund for flere år siden, og disse hadde alle øynene i behold. Men mener du at de MISTER øynene, eller at de mister synet -pgav. albinismen? Så for meg en hel liten stim med øyeløse albinoer nå...
Postet 19.05.08 kl 00:33
I akvariet er det jo ingen fare for at den blir spist, som i naturen. Så sånn sett vil det vel gå bra med den så lenge den ikke pådrar seg noe sykdom eller noe pga såret.
Forøvrig ville jeg ha funnet ut hvem "øyenapperen" i karet ditt er, og helst flyttet vedkomne.
Kan ikke ha fisk som driver å ødelegger øynene på resten av besettningen!
Forøvrig ville jeg ha funnet ut hvem "øyenapperen" i karet ditt er, og helst flyttet vedkomne.
Kan ikke ha fisk som driver å ødelegger øynene på resten av besettningen!
Postet 19.05.08 kl 00:44
Postet 19.05.08 kl 00:48
Jeg tipper det er palettciklidene. Særlig hvis du har et par. Det er et velkjent fenomen at ciklider som holder til rundt på bunnen i et kar, napper etter øynene på Corydoras (som ikke har noen som helst forståelse av hva et territorium er, så de svinser uvitende i veien for gretne ciklider).
En annen ting var jo at den samme panda'en du viste bilde av, manglet en del av ryggfinnen. Det så ikke ut som noen fersk skade, men en gammel skade, så det er åpenbart at Corydorasene ikke har det bra i karet ditt, men plages jevnlig av noen av de andre fiskene dine. Det er veldig synd, og skjærer en Corydoras-entuasiast som meg i hjertet
En annen ting var jo at den samme panda'en du viste bilde av, manglet en del av ryggfinnen. Det så ikke ut som noen fersk skade, men en gammel skade, så det er åpenbart at Corydorasene ikke har det bra i karet ditt, men plages jevnlig av noen av de andre fiskene dine. Det er veldig synd, og skjærer en Corydoras-entuasiast som meg i hjertet
Postet 19.05.08 kl 08:52
Jeg skal flytte mine corydoras fra dette karet. Har tenkt tanken en stund for de har vært så skye etter at de flyttet inn her. Det var de ikke i det karet de gikk i før så det er åpenbart at noe skremmer dem....Så både mine små triller som jeg kaller dem(trilinatus eller hva de heter) og pandaene skal flyttes til et fredligere kar med bare eplesnegler. Der vet jeg de trives. Håper det går bedre med hjertet ditt nå mona...)
Postet 19.05.08 kl 11:10
Postet 12.02.11 kl 21:21