Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 10)

Var i Ålesund i helga og tok en tur innom noen dyrebutikker.
Jeg kom over en nydelig Discus. Red Melon. Jeg syntes den var kjempeflott.
Jeg kjøpte fisken og den går nå i karantene i en 150 liter.
Samtidig kjøpte jeg to Tetra varmekolber som var på salg på 70%.
En for 40-80 liter og en for 150-225 liter.

På Clas Ohlson fant jeg noe annet jeg har tenkt på å kjøpe en stund.
Det er en plastdunk som rommer 70 liter mer hjul og lokk til 200,- .
Jeg tok med èn hjem og skal bruke den til å mellomlagre vann.
Har aldri gjort det tidligere, men jeg forstår det slik at det er mange som foretrekker det fremfor å ta vann direkte fra kranen. (Som jo er ganske logisk.)
Dunken er ganske høy å ikke så veldig bred, dermed har jeg plass til den.
Har fylt den opp med vann nå og slengte oppi en av de nye varmekolbene samt en luftpumpe.
Inaktiv bruker
for en nydelig diskus du har kjøpt deg ciklide =
Shopping, kjøpestopp, bilsertifikat og hyp. zebra.
Tok en svipptur innom dyrebutikken i ballbyen (Kr.Sund) idag.
Gikk jo naturligvis ikke derfra tomhendt..
Jeg kjøpte en ny algemagnet og noen nye sugekopper til ett av de innvendige eheim filtrene mine, samt noe akvariesilikon. Jeg er plaget med at "toppa" på utblåsrøret på Tetrafilteret i 400 literen hele tiden løsner å faller til bunns.
Vannet sirkulerer selvfølgelig fremdeles igjennom filteret men jeg får likevel ikke helt den effekten jeg ønsker.
Så nå skal jeg lime på den forgrømte toppa en gang for alle!
Da vil den forhåpentligvis ikke løsne mer.

Er det flere som er plaget med dette med tetratec filtrene sine?

Uansett; kjøre bil må man gjøre, å da må man ha lappen. Å lappen er dyr.
Så nå som jeg endelig har fått begynt å booke kjøretimer må jeg for alvor spare penger.
Dvs KJØPESTOPP på akvarierelaterte ting.
Kun det aller nødigst nødvendige.
Det er nå andreprioritet.

...Og det var som bare pokker i og med at jeg så en utrolig flott liten hyp. zebra til salgs i butikken idag..
Inaktiv bruker
å vor nye kostet den da ?
Hva da?
Lappen?
Det vet jeg ikke enda.
Vet ikke hva det blir før jeg er ferdig.
Kommer an på hvor mange kjøretimer jeg må ha etc.
Inaktiv bruker
nei malla =
Malla kosta 2900 ett eller annet.
Nesten 3000 ihvertfall.
Så det blir nok en stund til jeg kan ha den enda.
Å så hadde de bare èn.
Men den var veldig flott.
Oppdaget nettopp at bildet jeg sendte inn til fotokonkurransen i Januar faktisk kom på 4 plass!
Det var jo litt artig. ^^
Hadde glemt hele greia.

Søsteren min har kjøpt seg leilighet å sier hun har veldig lyst på ett stort hjørneakvarium.
Det er ett sted som er veldig tomt og som passer ypperlig for akkurat det.
Hun liker veldig godt "looken" på Juwel bordene å sier at hun kunne tenkt seg noe lignende.
Dermed faller det altså naturlig at vi driver å ser litt på prisen på Juwel Trigon akvarier.
350 liter.
Hun kan ikke så alt for mye om slikt men skal flytte inn sånn 15 minutter på sykkel fra der jeg bor så det ble intet problem for meg å stikke innom å hjelpe henne.
Hun jobber slik at hun er hjemme kun annenhver uke, så Discus er kanskje ikke fisken for henne.
Men hun sier hun vil ha fisk med litt størrelse på.
Hvilket jo ville vært perfekt med tanke på at jeg leter etter ett nytt hjem til mine Scalarer.
Hun elsker jo Scalarer også så.
Hadde tenkt å skaffe en slik fòrautomat som jeg har selv og stikke bort å bytte vann å gi mygglarver på helg når hun ikke er hjemme.
Det blir nok mest trolig ikke noe av akvarieplanene før til sommeren, det koster jo litt.
Men jeg sitter allerede nå å planlegger litt.
Fikk helt ADHD når hun fortalte at hun ville la meg ta meg av innredning og sjøsetting av fisk.
Har aldri innredet ett hjørneakvarium før så dette er meget spennende.
Noe jeg ser for meg hadde vært litt kult ville vært å røska ut medfølgende filter å satt i ett utvendig Eheim i stede, å limt inn en slik Juwel Rock bakgrunn om jeg hadde tenkt å ha selv i 400 literen min.
Åså har jeg alltid hatt lyst til å eksprimentere med platå dekorasjonene til Juwel. (Må disse limes fast til bunnen av akvariet for ikke å "skli ut"?)
De har buet form å tenkte det ville vært stilig å ordne ett lite område bak i hjørnet der filteret normalt er, å fylle det opp med svart sand!
Mens jeg har den lyse blåsesanda lengre framme.
Å deretter kanskje bruke noen lysgrønne planter som feks Aponogeton ulvaceus. Jeg har sett at Scalarene liker dem.
Uansett. Først må vel akvariet komme i hus!

Utover dette, jeg fikk 18 års gaven på forskudd.
Fra den samme søster som jeg skal innrede akvariet til fikk jeg en tur til Budapest!
Halleluja!
2 Juli reiser vi.
Jeg må altså stramme inn på budsjettet enda mer siden jeg i tillegg tar 4 kjøretimer i uka også nå..
Å kjøretimer er f**n meg dyrt...
I det minste får jeg bilen gratis.
Onkelen min har kjøpt seg ny bil å tilbake står en Honda Accord fra 91 som han ikke får mye for dersom han selger den.
Så han gir den til meg.
Det koster vel å omregistrere den men det blir uansett billigere enn å kjøpe en bil selv.
Inaktiv bruker
det viker gøy ut leg ut bilder når du er ferdig =
Jeg var tilbake i balljbyen og tok teorien på førerkort klasse B på mandag, (Jeg stod! Woho!) og samtidig stakk jeg innom Tropehagen og hentet ei malle jeg har sett på en stund og satt av.
Royal Pleco.
En ganske stor en også.
Den skal oppi 400 literen, men går midlertidig i 150 literen for karantene.
Her har den fått hilse på en annen malle som muligens også skal prøves i 400 literen igjen; Plecoen.
Plecoen er litt større enn Royal'en så vår nye venn ligger litt lavt når sjefen sjøl skal ut å spise middag.
Royalen tygger rundt på redmoore rota si og benytter sjansen å spiser tabeletter straks gammer'n svømmer inn i hula si igjen.

Jeg har sittet å siklet på saltvanns akvarier i det siste.
Og har fått skikkelig lyst til å legge om 155 literen til ett saltvannsakvarium.
Bare med ett lite antall små fisk som er lette å holde.
Uansett så koster skummere, levende stein etc mye penger så jeg får ikke gjort noe i nærmeste framtid, men jeg har fått skikkelig lyst til å prøve det ut.

Vi lit sjå!
Inaktiv bruker
Ciklide
Jeg har sittet å siklet på saltvanns akvarier i det siste. Og har fått skikkelig lyst til å legge om 155 literen til ett saltvannsakvarium. Bare med ett lite antall små fisk som er lette å holde. Uansett så koster skummere, levende stein etc mye penger så jeg får ikke gjort noe i nærmeste framtid, men jeg har fått skikkelig lyst til å prøve det ut.


det går an på bare kjøpe noen få levende steiner og kjøpe mange levendesteiner som ikke har vert i et akvarium på en stun.ja di er selvsakt døe da.men det er det der di steine som lever som du kjøpte i dyrebutiken. skal helpe til.for det går an å pode levendebakterier fre steiner som lever over på steiner som er døde.

di levendesteinene so leve kjøper du i en dyrebutik.og di sm det ikke er liv i lengre kjøper du bare bilgere av privatpersoner som har hat di over vann ganske lenge =
I mai er det ett år siden jeg startet opp 400 literen.
Akvariet er nå blitt veletablert og modent med 2 godt innkjørte filtre og lykkelige beboere.
I anledning denne lille "markeringen" som nærmer seg legger jeg opp noen bilder slik at dere får se hvordan akvariet ser ut idag, 2 mai 2009.
Så kan dere selv bla tilbake til de første sidene og se hvordan akvariet så ut like etter oppstart.

Idag har jeg luket Javamose i rekeakvariet, som boksatveligtalt hadde grodd igjen av all mosen.
Jeg så ikke èn millimeter inn i karet!
MonsterMose!! Vokser som fy!
Så jeg luket ut noe og knøt det fast i stubben som ligger i 400 literen, og krysser fingrene for at mallene lar være å spise det.
Jeg er av en eller annen grunn veldig glad i det siste bildet, eller "Nom nom nom!" bildet som jeg har kalt det! Hehe.
Ett bilde av en Discus samt noen jeg knipsa da jeg hadde fotsession med bikkja og katten igår! Hehe
Inaktiv bruker
her har det vert døt lenge savner oppdateringene dine pådi fine diskusene du har ciklide
Ja har vært dødt her en stund gitt!
Men har ikke skjedd så mye heller! Hehe.
Diskusene har det bra da.
Sommerhalvåret er tiden av året hvor Akvaforum er på sitt aller mest rolige.
Jeg regner med at det våkner litt mer her inne igjen til høsten.

Jeg har også ligget mye på latsiden å skjøvet hobbyen min litt til sides.
Jeg har vært opptatt i hele sommer med å jobbe i stor-fjøs, å har såvidt funnet tid til å kjøre hjemom for å bytte vann å mate i akvariene mine.
Dette til tross har jeg scalareyngel i det ene akvarie, og yngelet begynner å ta Scalareform.
Jeg har tre par som standhaftig yngler hver 14 dag i 400 literen, men nå gir jeg dem opp å lar dem bare være slik at andre fisk tar eggene deres når mørket faller på.

I fjøset hadde vi 5 små kattunger nylig.
4 spraglete og en som var helt svart.
De er villkatter og kattemor har vært i fjøset i en årrekke.
Desverre fant vi kattemor død i skjulet nede ved veien for noen dager siden. Hun hadde nok blitt påkjørt og deretter slept seg inn i skjulet og dødd der.
Det var ikke mark i henne, så hun hadde heldigvis ikke ligget så lenge da vi fant henne.
Men nå var kattungene på 4-5 uker på egenhånd.
Èn av dem, den svarte fant vi død dagen før vi fant kattemor. Usikker på hva som kan ha skjedd med den, men den lå i klem under noe gammel fjøsinnredning, så den har sikkert klatret og lekt rundt og deretter klemt seg ihjel.
Samme dag som vi fant kattemor så lå også en annen av kattungene strakt ut på tunet. Vi trodde først den var død, men da vi kom nærmere så vi at den såvidt pustet.
Den var helt slapp da jeg plukket den opp, og dinglet som en filledukke i beina.
Den var helt dehydrert stakkar.
Jeg hadde før jeg fant kattungen, dratt og kjøpt inn kattemelk og bløtfòr for kattunger til dem, å med hjelp fra søsteren min som prøvde å åpne munnen på kattungen og ved hjelp av en skje greide vi å sile melk inn mellom tenne dens.
Sakte men sikkert kviknet kattungen mer å mer til.
De tre andre satt litt på avstand å så på.
Til slutt greide kattungen å drikke fra skålen selv og fikk noe bløtfòr av oss også.
Mens vi holdt på med den svake kattungen satte vi ut melk til og kastet bløtfòr bort til de andre kattungene også.
Blodsultne hekset de i seg alt sammen.
Da vi satte den svake kattungen tilbake til søskenene sine så vi at den fremdeles var litt shabby, men at han gikk etter de andre.

Dette var likevel det siste vi så til denne kattungen å vi regner derfor med at denne døde også.
Så det var 3 kattunger igjen.
Vi bestemte oss for å fange dem inn, fòre dem opp og gi de vekk, til Kattens Vern dersom vi ikke fant andre som ville ha dem.
To av kattungene har vi fått tak i men èn går igjen der inne.
Jeg skal derfor låne en kattefelle fra Mattilsynet som jeg setter ut.
For å se om vi får tak i han da.
Jeg vil fange inn alle sammen fortest mulig.
Det er mye rev og rovfugl i området her. Så det er omtrent ett kappløp med tiden!

Ønsk meg lykke til!
Tusen takk til deg for orientering om hvor jeg kan finne Tropicariet i Budapest!
Dette er noe jeg virkelig ser frem til

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap