Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 5)

skal ikke prøve deg på oppdrett på sewellia lineolata da
Hehe.. ja enkelte ville nok sagt at denne er dyr, men de som har diskus fra før tror jeg ville sagt det er en grei pris. Du får komme å si hva du synes selv
guttn
skal ikke prøve deg på oppdrett på sewellia lineolata da


Hadde vært kult det. Har du prøvd?
Men jeg har bare èn og lineolata er ikke den fisken jeg prioriterer å få kjøpt inn i dette akvariet.
Det jeg prioriterer her er små L-maller (foreløpig har jeg jo bare èn!) og en stor stim neontetra.

Liverbird; Er ikke i Kr.Sund akkurat nå men neste gang jeg skal på visning på hybel lover jeg å stikke innom Futura!
Har jeg penger skal jeg se om jeg ikke kjøper den Discusen.
Er det en rød en? Jeg kjøpte en rød der forje gang å har to røde. Red Alenquer og Pigion Blood. Pigion Blood er favoritten hos småungene når de kommer å ser, så en til hadde kanskje gjort seg?
Discuser er jo store å har fine farger så de faller i smak hos 5 åringene! xD
Scalarene legger egg!
Jøye meg! Da jeg mata med Røde Mygglarver i 400 liter'n isted oppdaga jeg at det var noen egg på bladene til Crinum thaianum'en som er plantet midt i.
Ved siden av bladet stod foreldrene, de største Sclarene. 2 av de 5 Kristiansunderene.
Disse Scalarene ble kjøpt inn 1 Oktober da Scalare var månedens fisk hos TH.
Å da var de veldig små. De hadde såvidt fått "Scalare-formen".
Å nå har de altså blitt store flotte foreldre.
Har hatt egg på Scalare før, men siden dette er første gang hos dette paret blir det neppe noe yngel.
En ting er alle de andre fiskene som spiser dem, men da de forje Scalarene mine la egg spiste de dem selv de første gangene.
Jeg regner med at det skjer her også.
Når det er sagt så har jeg bare små akvarier å fòre opp yngelet i, så det er kanskje like greit?

Uansett, Scalarene legger eggene akkurat nå å jeg tror de nettopp har begynt.
Jeg slår meg ned foran akvariet med kamera...
Pictures
Bilde 1; Hunn Scalaren legger eggene pent og pyntelig på ett rengjort blad.

Bilde 2; Etterpå kommer hannen, den største og flotteste Scalaren i flokken.

Bilde 3; Begge foreldrene passer på.
Inaktiv bruker
gratulerer med egg på skalare =
Tusen Takk!
Regner med at eggene blir borte relativt kjapt.
De driver fremdeles å legger egg faktisk!
Begynner å bli mye nå, men bladet ligger i en slik vinkel at det er vanskelig å få ett bilde av alle eggene.
Inaktiv bruker
er det første gang di skalarene legger egg ?
Det er første gang for disse Scalarene ja.
Jeg har hatt dem siden de var bittesmå derfor er det ekstra artig.
Men har hatt egg og yngel på Scalare før.
Men de fiskene mistet pga sykdom for ca ett år siden.
Ciklide
Liverbird; Er ikke i Kr.Sund akkurat nå men neste gang jeg skal på visning på hybel lover jeg å stikke innom Futura! :D Har jeg penger skal jeg se om jeg ikke kjøper den Discusen. Er det en rød en? Jeg kjøpte en rød der forje gang å har to røde. Red Alenquer og Pigion Blood. Pigion Blood er favoritten hos småungene når de kommer å ser, så en til hadde kanskje gjort seg? Discuser er jo store å har fine farger så de faller i smak hos 5 åringene! xD


Ja, det er rød pigeonblood, men den er mye finere enn den du kjøpte sist. Den er mye finere og renere i fargen og mønsteret. Den har heller ikke utstående øyne slik som de du kjøpte sist har. Den ser ut, i mine øyne, som en skikkelig lekker discus. Jeg kan prøve å ta bilder av den i morgen hvis jeg har tid, mye å gjøre om dagen

Gratulerer med scalare egg forresten, håper det blir noe ut av det
Hadde du giddet å sende meg pris på fisken per mail?
Ble veldig interissert nå! xD
Får lønn snart å jeg har virkelig lyst til å ta en nærmere titt på denne fisken.
Tror du jeg kan få trøbbel med at den Discusen er større enn de andre?
De jeg har er på størrelse med de jeg kjøpte på Futura sist.
Det er litt forskjell på de jeg har men det går jo greit.
Da fikk jeg endelig tatt noen bilder av discusen., tenkte kanskje flere ville se den så jeg legge de ut her. Angående størrelse på den så er den nærmere 12-13cm(målte nøye i dag), men ikke så langt unna 15cm som kun va øyemål. Det er av typen red pigeonblood som jeg allerede har sagt. I discuskaret på butikken går de kjempebra sammen, og her har vi 4 stk pr. dags dato. Nykommerne var beskjedne den første dagen, men nå viser de seg for kundene, spesielt den vi nå snakker om. Og det ser ut som den store ikke har noe problem med de små, eller omvendt. Jeg sammenlignet den "lille" red pigeonblood som vi har med den nye, og nykommeren har færre svarte prikker og er mye renere i fargen. Hvorfor de får disse svarte prikkene lurer jeg litt på, vet du hvorfor de får disse? Ellers kan du se selv på bildene jeg legger ved
Åh den var skikkelig flott!
Den hadde sikkert passet kjempebra i 400 litern!
Helt enig, den var skikkelig lekker=) Du må nok ha deg en til discus Ciklide
Ja søren! Jeg får prøve å skrape sammen de kronene altså!
Ciklide
Ja søren! Jeg får prøve å skrape sammen de kronene altså! :D


Jepp det må du Kan jo ikke la en såå vakker fisk slippe unna
Var innom butikken og fikk sett skjønnheten i dag jeg Tror nok du vil falle for denne, Ciklide. Virket ikke spesielt sky av seg heller og så frisk og fin ut. Det er jo ikke allverdens med stort utvalg når det gjelder fine diskus på disse kanter av landet så løp og kjøp ;D
Jeg vurderer nå STERKT å kjøpe denne fisken neste gang jeg er i Kristiansund!
Får lønn Fredag så. :P
Men jeg vet jo ikke når jeg kommer til by'n neste gang, men tror nok ikke det blir så lenge til. Det er vel ikke så mange som kjøper Discus her omkring uansett?
Mener å huske at det ble sagt at de Discusene jeg kjøpte forje gang hadde gått i salgsakvariet i 3 måneder? Det er kanskje ikke så veldig stort marked for akkurat Discus her? Får intrykk av at det er mer Guppy og Gullfisk det går i men det er mulig jeg tar feil? Hehe.
Nå er det kanskje ikke så mange "spesielt interisserte" i Kristiansund, å det er vel stort sett spesielt interisserte som kjøper fisk som er så dyre som Discus?

Uansett, det meste som var av Scalareegg er nå forsvunnet å både foreldrene å Plecoen er misstenkte.
Det gikk altså som ventet.
Rota som ligger i vann ute trekker godt til seg vannet. Vannet var brunt idag morges å jeg skiftet ut alt vann i baljen.
Den flyter fremdeles å jeg tynger den ned med en stein. Regner med at den må ligge der to - tre uker.
Er Red Moor røtter gode å gnage på for maller eller bør jeg skaffe en liten bit mykere tre også? Red Moor rota er jo relativt hard så...

Jeg lekte litt med tanken på å lage en Sør Amerika Biotop i 155 liter'n, men jeg vil ikke kaste ut fiskene som går der som ikke kommer fra den verdensdelen, så jeg slo det fra meg. Men det blir en "NestenBiotop" da!
Det er ikke så mange som har discus i Kristiansund og omegn, nei.. Jeg vet kun om to, dvs deg og en til. Men han andre har nok i karet sitt. Det er mange som er fasinert av discusen, men når de ønsker å ha de i en 60 liter eller bolle, får de helt klart nei til svar. Det er mange rare spørsmål vi får av en del kunder.. Hadde feks en kunde som ville ha paroon hai i bolle...!! Vi forklarte hvorfor h*n ikke kunne ha den i bollen sin, men h*n var fast bestemt på å ha denne.. H*n fikk selvfølgelig ikke ønsket sitt oppfylt.. Hehe..
Jeg kan derimot ikke si 100% sikkert at denne discusen ikke blir solgt før du kommer til byen, den er jo fin Men hvis du ønsker så kan jeg sette den av til deg til du får tatt turen hit.. Det er bare å gi meg en bip så ordner vi det
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap