Ordentelig svar her nå ikke noen kopiering. diskus

svar deres mening og jeg lurer på et lekspar går det an og ha i 240l og bare ta eggene når de kommer og drepe dem og fortsette sånn på blant annet denne linken sa de at man kan ha et leksparr i 180 l
akvaforum.no/profile.cfm?id=2331
jeg vill også snakke lit om dette med discus så bare skriv og snakk i vei

Må si jeg er stadig forundret over tilnærmingen til discus som blir forsøkt gjort. Hva er poenget med et lekspar når man ikke ønsker å ta vare på avkom.

Det som kan skje er at discusen legger egg og akvaristen fjerner dem. Dette pågår uke etter uke og akvaristen fjener for harde livet. Discusen blir mere og mere "frustrert" og til slutt lar de frustrasjonen gå ut over hverandre. Freden er brutt og man har en matkamp i karret der kun den ene får spise da den andre kontrollerer at kun den får mat.

Jeg har sakt det før og sier det igjen: Skal man holde discus så skal man gjøre det skikkelig. Skal man fore opp discusw kan man starte med et mindre kar(BB-kar) og ha et større i beredskap til oppforingsarret er for lite.

Prøv ikke å gjøre noe halvveis, ikke noe er så fælt som discus som står svart og trasig klemt mot bakveggen.

P.s Selv det er sagt før så er svarene ikke mindre gode av den grunn.
Du føler at det svares så mye tull her på forumet at du må spesifisere at du ønsker ordentlige svar?

Jeg stiller meg også uforstående til hvorfor du ønsker et lekspar når du ikke ønsker yngel?

(er det forresten slettet et innlegg i denne tråden? Mener jeg leste et annet svar i går?)
Joakim
(er det forresten slettet et innlegg i denne tråden? Mener jeg leste et annet svar i går?)

Ja, det er slettet noen OT svar her. De hadde ingenting å gjøre med spørsmålet som er stilt.
hula,kula og timmy
svar deres mening og jeg lurer på et lekspar går det an og ha i 240l og bare ta eggene når de kommer og drepe dem og fortsette sånn på blant annet denne linken sa de at man kan ha et leksparr i 180 l akvaforum.no/profile.cfm?id=2331 jeg vill også snakke lit om dette med discus så bare skriv og snakk i vei

250 liter er godt akvarium for et Discus par. Ønsker du ikke å oppdrette discus unger, sett ned f.eks tetra og annen egg og ungespisende fisk, de ordner problemet for deg.

Størrelse på lek akvarium for Discus avhenger helt av størrelsen på discusen som leker. En 180 liter kan være et godt akvarium for et lekpar av discus, men er foreldrene fra 16 cm og oppover bør akvariet være større.
Jeg benytter fra 150 - 500 liter som lekakvarium for discus, men det avhenger av hvor store lekparet er. Normalt liker jeg best store lek akvarier fordi disse gir ikke så store svingninger i vannkvalitet. Mindre akvarier har likevel den fordel at mat til ungene blir mer konsentrert rundt ungene.
100 liter synes jeg blir forliten til et voksent lekpar, men skal prøve denne størrelsen senere. Andre som har satt i system 100 litere med felles filtrering har lykkes med dette og kan ha flere discus par m/unger under oppdrett.

For øyeblikket har jeg et par som har lekt i en 150 liter og gitt minst 120 unger som nå er 13 dager og vokser godt til. Jeg skifter minst 10% vann hver dag og dette ser ut til å fungere.

Med andre ord størrelse på akvarium for discus avhenger av hvor mange det er i akvariet og hva som er formålet med å ha disse fiskene. Normalt sies 50 liter pr fisk, men det er ikke alltid dette stemmer med mine erfaringer. 6-8 voksne discus er maks hva jeg ville ha i en 500 liter. De trenger rom for å svømme og for å føle velvære. For vanlig prydakvarium med discus har jeg ikke ville valgt størrelse mindre enn 300-400 liter og 4- 6 voksne discus. Mye røtter, flyteplanter og noen store sverdplanter. Tetra og maller som andre innbyggere i akvariet.
Som f.eks akvariet til Luich.Posted - 04/18/2008. Flott fint discus akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap