Litt for mange yngel

Jeg har hatt flaks med to sommerfuglciklider som har lagt egg og eggene har klekket og det er minst hundrevis av yngel! (hjelp!) og yngelen har levd et par dager nå. Det er ingen speselle farer som truer hos dem. De er i et 54 liters akvarium for seg selv. Måtte fjerne de andre guppyene fordi sommerfuglciklidene jagde dem få fryktelig rundt i det ikke alt for store karet, (foreldrene passer på yngelen utrolig godt.)
Er det noen som vet om "svermen" minker etter vert ?, for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av 200 sommerfuglciklider (!)






Ps. alle prikkene er yngel (!)
Lille Havfruen
Jeg har hatt flaks med to sommerfuglciklider som har lagt egg og eggene har klekket og det er minst hundrevis av yngel! (hjelp!) og yngelen har levd et par dager nå. Det er ingen speselle farer som truer hos dem. De er i et 54 liters akvarium for seg selv. Måtte fjerne de andre guppyene fordi sommerfuglciklidene jagde dem få fryktelig rundt i det ikke alt for store karet, (foreldrene passer på yngelen utrolig godt.) Er det noen som vet om "svermen" minker etter vert ?, for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av 200 sommerfuglciklider (!) Ps. alle prikkene er yngel (!)
Oi, oi, oi=)

Bra noen får det til=) Hva PH har du i karet?? Og hva temp??

Mine har lagt egg sikkert 10-15 ganger, men aldri blitt noe utav de=(

Hva har du matet yngelen med??

Ang. om svermen minker etterhvert så tror jeg at den vil gjøre det.. Det er jo vanlig at de svakeste i kullet ikke overlever..
Mine sebra ciklider legger egg hele tiden og har for øyeblikket en sverm med yngel som svømmer rundt. De går jo sammen med andre fisker så det minker jo på yngelen for hver dag.. Men siden dine går alene og ikke har noen trussel, så kanskje mesteparten vil overleve? Er jo stor sjangs for det da.. Spørs jo bare om hvor godt du forer dem og om alle sammen får i seg nok mat, vil nå jeg tro hvertfall..
vist alle dem blir 7cm så blir det nok fult der ja...
Hvorfor ikke kjøpe et større akvarie?
Lille Havfruen
Jeg har hatt flaks med to sommerfuglciklider som har lagt egg og eggene har klekket og det er minst hundrevis av yngel! (hjelp!) og yngelen har levd et par dager nå. Er det noen som vet om "svermen" minker etter vert ?, for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av 200 sommerfuglciklider (!)


Dersom den ikke minker betraktelig, vil jeg anbefale deg å søke "nødhavn" hos andre akvarister, eller skaffe et større kar. Det siste kan jo bli dyrt, men det kan kanskje være noen som vil ta over en god del av yngelet, selv i ung alder, heller enn at du skal være nødt til å "tynne ut" bestanden eller se dem få problemer i et så lite kar. Anbefaler deg en annonse under rubikkene her inne. Lykke til med alle småbarna!
something
vist alle dem blir 7cm så blir det nok fult der ja... Hvorfor ikke kjøpe et større akvarie?


Tar en stund før dem oppnår den størrelsen da, i tillegg så må man regne med en del frafall de neste ukene.

Jeg hadde mange yngel på mine røde kurvciklider fra første kull og i dag sitter jeg igjen med en yngel
Hei

Jeg vet ikke helt sikkert hva pH i karet er, men jeg holder jevn temperatur på ca. 27 grader. Mater dem med avskallet artemiaegg, som jeg setter i en slags sprøyte og fyller med akvarievann og sprøyter der hvor yngelen befinner seg.

Hadde et par guppy og en platy der men guppyene fikk jeg fjerna(de ble jagd rundt hele tiden) men platyen var veldig vanskelig å få ut, så den ble igjenn, men den er antagelig blitt drept
Svermen ser like stor ut i dag, men kanskje den blir tynnere, ikke vet jeg, foreldrene er veldig overbeskyttede.


Ph er hvor surt eller alkalisk vannet er.

ph7 er på en måte nøytralt

under 7 så er vannet surt og over 7 så er det alkalisk.

Noe frafall må du regne med da ikke all yngel er 100%

Ciklider som du har skal ha ph mellom 6-7 for å trives.

Dette er en test du bør kjøpe samt NO2(nitrit) om du ikke allerede har dette.
Hei! jeg har faktisk en NO2 tester hjemme, så jeg skal prøve å få testa ut den da
Hva slags filter har du i dette karet med yngelen? Husk at mange typer filter sluker småyngel....(med mindre man beskytter innsuget).
Hei jeg har et juwel innvendig filter(det som fulgte med akvariet) tror ikke det sluker så mange yngel med mindre de svmmer helt opp der innsuget er da.
Har tatt ett lite vannskifte nå. "Svermen" har minka til en passe stor gruppe, håper at det skal gå bra med de som er igjenn =)
Alle ynglene er spist opp av foreldrene
Huff det var utrolig trist da. Håpe det går bedre neste gang.
Hei

neste gang kan kansje bli nå, nesten...de har lagt egg allerede(veldig rask syns nå jeg etter at de nettopp kvitta seg med det forrige kullet)
Relativt vanlig adferd
Hei Lille Havfrue. Leit å høre at det ble null uttelling første gang, men dette ER ganske vanlig, dessverre. Prøv å gi foreldrene optimale betingelser (at de er godt fóret og at karet er innredet m/skjulesteder OG har vannet m/rett fysiologiske verdier (pH/temp/GH osv) - det øker overlevelsesbetingelsene
OG så må foreldrene få lov til å øve... NEI, overlevelsen er aldri 100%
Lykke til!
Har satt inn en javamose, og karet mitt ser ganske godt beplantet ut, men enig i at dette var dems første gang, men lurer på om foreldrene spiste opp yngelen fordi de ikke greide å holde dem sammen lenger i gruppe?

Noen som vet om foreldrene vil greie å oppfostre ungene alene eller om det trengs litt hjelp fra oss på land?
Jeg trenger for til saltvannsfiskene mine, så kan gjerne hente det du får til overs
Hmm.....tror venter litt med å fore andre fisker med yngelen, fordi av de minst 200 ynglene jeg hadde fra forrige kullet er nå alle borte! Man skulle jo tro at med så mye yngel så ville minst en overlevd, men foreldrene ga opp med å holde gjengen sammen og spiste dem alle opp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap