Hvilken ancistrus til hardt vann?

Hadde sett meg ut A. Dolichopterus til å gå sammen med Black Molly i minimum GH 11 og pH 7.

I flg. fiskebasen skulle Dolichopterusen trives i GH 5-19, men er ikke det feil?
Etter å ha lest artiklene til Ingo Seidel og Erlend D. Bertelsen her på AF fortsto jeg at dette var en sortvannsfisk som skulle ha bløtt vann.

Så da lurer jeg på om noen har forslag til et alternativ, gjerne algespiser, som ikke blir altfor stor (180 liter)? Til litt hardt vann altså
Kjenner folk som både har ancistrus oppdrettsvarianten og L144 i slike vannverdier.
De ser ut til å trives også. Yngler gjør de også.
Takk, Ken!
Da vet jeg ihvertfall om noen som kanskje kunne tenke seg å flytte inn i den tomme hulen her
Men L183 da - bør jeg bare slå fra meg den?
madam mim
Men L183 da - bør jeg bare slå fra meg den?

Ja A. dolichopterus er en av de få ancistruser som virkelig bør ha surt og mykt vann. Skal se om det trengs forandringer i basen.
Takk takk

Det er så mye forvirring rundt denne fisken - for meg ihvertfall.
Navnet "Blå antennemalle" blir ofte brukt om den vanlige ancistrusen, både i bøker og butikker. I Ulrich Schliwen-bøker bl.a, der kalles L-183 for "hvitsøm antennemalle". Det er i grunnen ganske fint...

Når jeg leste i "Norsk akvarie og hagedam leksikon", fant jeg ut at det var på tide å spørre i forumet istedet, for der står det:

Ancistrus dolichopterus
Blå antennemalle
L-144a
...og bildet likner mest på A. oppdrettsvarianten

Så takk til AF og til deg som oppdaterer basen!
Grunnen til forvirringen om populærnavnet er nok at oppdrettsvarianten feilaktig vanligvis gikk under navnet A. dolichopterus.
Siden dette gjaldt i Norge, gjaldt det helt sikkert i Tyskland også (ellers burde det vært snappet opp).

Så blå antennemalle er vel da et populærnavn gitt til oppdrettsvarianten under det feilaktige navnet A. dolichopterus. Populærnavnet henger sannsynligvis bare igjen til det vitenskapelige navnet.

I Wels Atlas 2 kalles oppdrettsvarianten for (oversatt) vanlig antennemalle, med blå antennemalle nevnt bak.

A. dolichopterus kalles for hvitsøm-antennemalle, også her med blå antennemalle nevnt bak.

Etter min mening er det tyskerne som har skjønt det
Hei Mim! Jeg har hatt 3-4 ancistrus lekspar gående i min 180L tank nå over 3 år. De spiser alger, lever, vokser og yngler som bare rakker´n. Eneste aberet er: når malle-pappa slipper yngelen ut kan det bli etegilde for malawien
Well, enten lar man "naturen gå sin gang" eller man følger med når ancistrus-pappaen forsvinner inn i hula/vifter som søren/samtidig med at ancistrus-mammaen blir betydelig slankere = lek/egglegging. Da venter jeg 2-3 uker, og så løfter jeg opp hula slik at yngelen følger med opp. Deretter tar JEG over "barneoppdragelsen". Har vel fått opp minst 10 kull på den måten.
L-144 hos malawier. Tjaa. Ville ikke helt tilråde å ha lekspar til 800-1000 kroner gående blant såpass tøffe fisker + la dem yngle der. Det vil jo egentlig si at malawiene kan få yngel til 80-100,-/stk som lunsj. Ancistrusene bør ha en viss størrelse (+4 cm) om de slippes sammen m/malawi ungfisk og helst fullvoksne og litt barske individer om de skal rett i et kar med fullvoksne.
Åh - holdt på å glemme tilvenning. En fisk/malle som har gått i 6,5-7 pH-vann trenger goood til til å takle pH=8/GH=10-12. Jeg pleier å bruke rundt 5-7 dager på å akklimatisere mine. Jo´a, de overlever sikkert om de blir tilvendt over et par timer også, men jeg synes det er dårlig gjort. Fisken svekkes og blir stressa når vannverdiene er såpass forskjellige for hele fysiologien dens må følge med (omtrent som smoltifiseringsprosess for lakseyngel - fra fersk til salt vann).
Har aldri hatt mer enn 1 par av gangen i karet, selvfølgelig, i en såpass "liten" tank. Lykke til!
Ja Donald, enig med deg i at tyskerne har rett. Egentlig hadde det også vært greit om vi kuttet ut populærnavna. Men kjære barn har jo mange navn

Catfish
Åh - holdt på å glemme tilvenning. En fisk/malle som har gått i 6,5-7 pH-vann trenger goood til til å takle pH=8/GH=10-12. Jeg pleier å bruke rundt 5-7 dager på å akklimatisere mine.

Det var interressant! Har aldrig hatt no sans for malawi tidligere, men nå skal jeg sette meg bedre inn i det. Men hvordan foregår akklimatisering over så mange dager?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap