Vestfold akvarieklubb (side 13)

Har fått nok trygdepenger til å betale for mat
Kan du hente meg 15:46 da?
Det kan jeg vettu, står utenfor jeg da (hvis ikke det blir no forsinkelse på jobben såklart)
Nå!

Åssen ble det?. Kommer du oppover til Vestfoldmøtet Kjetil?.

Kanskje vi andre i styret skulle samles på Furulund også? Vi har jo snakket om det før, å ta et styremøte der. (begynner å bli litt lei Toro og Fjordland middager her nå)He,he!

Mvh Jan Rune
Ja, jeg kommer oppover

Er det noen av dere som har lyst på en sebraciklide? ca 1/2 år gammel, stor og fin og veldig ensom.
Halla!

Har desverre ikke kapasitet til å ta den imot her i gården. Har kun et 64 liters karr den muligens kunne gått i sånn midlertidig, men det er vel ingen ønskesituasjon for en slik fisk. Dessuten hadde jeg planer for det karret med de små Tangaene mine jeg kjøpte på mosseauksjonen.

Mvh Jan Rune
Får slenge den oppi med rekene til Anne da, så får han renska ut der mens dere er borte i helga
Ja, da tenker jeg det blir huskestue der ute i hytta i Dyrsjskauen

Hvorfor vil du ikke ha den lenger?

Mvh Jan Rune
Har aldri villet hatt den, den fulgte med som knøttliten baby i noen planter jeg fikk av moren til exen :P Kan ikke akkurat leveres tilbake nå
Ja, du får ta den med da. Så får vi kanskje plassert den hos Krizoo eller noen andre som vil ta den imot.

Mvh Jan Rune
toro og fjordland er da helt kurant.. så lenge man liker innholdet :p
For meg gjør det ingen ting om andre oxo tar turen til furulund og starter kvelden litt tidlig der.
Synd jeg kvittet meg med plantene mine i moss søndag, ellers kunne jeg tatt de med på møte og vi kunne hatt en liten auksjon.
Men sånt blir det snakk om når det er flere som møter opp, vi som kommer fast på møtene har ganske fulle karr og dermed ikke plass til noe mer, men kanskje kan dele på litt planter etc etter hvert.
Gruppa mi med blue pearl vokser jevnt og trutt virker det som, kanskje jeg snart kan selge unna noen.
håper gruppa mi begynner å vokse igjen, det starta jo så fint med mange gravide =/
skal jeg til furulund må jeg haike, for jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg dit med buss..
Jo jeg har noen spm jeg kommer til å ta opp som jeg tenker på å ta med videre til landsmøte i NAF denne helga.
Det ble jo valgt på sist møte at jeg skal være den heldige som representerer klubben vår :P
Veit om tusen ting jeg kunne brukt langhelga på, men ser på det som en spennende og interesant tur hvor jeg endelig har sjansen til å endre på ting. Eller bare det å møte hundrevis av andre akvarister, tenk så mye fisk jeg kan snakke da

Det jeg vil ta opp på møtet og diskutere der er:
1. Test for å holde dyr, (har en annen tråd her inne ang det).
2. Oppdrett av salamander for utsetting
3. Amfibievakt på krysningspunkter for amfibier
4. Tilrettelegging av veier med krysningspunkter for amfibier
5. Stenging av strekninger/veier med krysningspunkter for amfibier i de verste periodene eller klokkeslettene.

Så tenk litt rundt det, så tar vi det opp imorgen.

Mvh sekretrisen Anne H Nielsen
Sanne
håper gruppa mi begynner å vokse igjen, det starta jo så fint med mange gravide =/ skal jeg til furulund må jeg haike, for jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg dit med buss..


Fra tønsberg tar man sandefjordbussen og ber bussjåføren stoppe utenfor furulund. Greit å sitte så han ser deg og da husker det, busstoppet er nemlig like utenfor.
Ellers kan du jo få sitte på med meg da

Mvh Jan Rune
Endelig har jeg tid til å sette meg ned forran skjermen og skrive litt, gått i ett siden onsdag.
Var jo møte på torsdag og som vanlig skled samtalen ut og ikke ble det noe foredrag, så neste møte blir det igjen foredrag om hagedam på agendaen. Vi håper å få jobbet med dette foredraget slik at det blir nytt oxo for de som har hørt det før.

Møtet var ikke ferdig før nærmere 11 som vanlig (i koselig selskap går tiden fort) så det ble ikke noe referat da.
Fredag gikk jo turen nedover til Arendal og landsmøte i NAF. Dette er noe jeg trengte å være med på, her har klubbene muligheten til å komme med innvendinger og bare det å skjønne mye mer.
Jeg har et fullstendig annet syn på NAF etter dette.
Utover møte var det utrolig trivelige mennesker, flott by og masse annet. Det var god tid før og etter møte til å finne på ting (jeg var på kino og så Wolverine)

Så her kommer referat fra torsdagskvelden

Fremmøtte: Styret + gjest fra Porsgrunn = 6stk.
Agenda: Foredrag om Hagedam av Jan Rune Røed (leder VAK)
Diskusjon rundt dette.
Det som ble tatt opp:
- September auksjonen, her må vi finne og booke lokaler.
- Lokaler ble foreslått og skal sjekkes ut.
- Vi må bli ferdig med flyer om klubben som skal legges ut i butikker etc.
- Vi har nå en side på Facebook og hjemmeside er under bearbeiding.
- Vi diskuterte dette med butikker og hva som kunne gjøres der rundt dette å informere om akvarier og andre dyr når man selger forskjellig utstyr/dyr.
¤ Dette kunne gjøres ved at betjeningen alltid la ved brosjyre når de solgte akvarier/ fisk/ utstyr/ etc (dette gjelder da oxo ved kjøp av annet enn akvariehobbyen)
¤ Bedre utdanning av de som skal jobbe i dyrebutikk, at det alltid er to på jobb som er flinke på hver sin del.
¤ At de som jobber kan innrømme at dette kan/vet de ikke, og evnt søke opp.
¤ At kundene oppfører seg bedre :P
- Ellers snakket vi litt rundt hva vi kan gjøre for å lokke medlemmer til VAK og en liten liste på hvorfor man skal være medlem i VAK (eller klubb i det hele tatt)
¤ I en klubb er det mye erfaring samlet på en plass
¤ Man kommer inn i ett felleskap og får stort nettverk
¤ Man får lettere tak i medisiner på en lørdagskveld, feks ved at man kontakter klubben sin og de får tak i den personen som har den medisinen du trenger, evnt om klubben har en egen medisinboks med de viktigste medisinene.
¤ Rabattordninger på utvalgte dyreforetninger
¤ Rabattordninger på andre foretninger (dette jobbes det med)
¤ Trivelige møter hvor ikke bare fisk står på agendaen
¤ Man blir kjent med mange utrolig herlige mennesker.
¤ Man får NAB bladet og medlemskap i NAF gjennom sitt medlemskap i en NAF tilknyttet klubb.
(NAF = Norsk Akvarie Forbund) og Norsk Automobil Forbund, men dem har ikke vi no med)

Jeg snakket oxo om noen saker jeg kunne tenke meg å ta opp på NAF landsmøte i Arendal, vi kom frem til 2 ting av de 5 forslagene jeg hadde. Desverre passet det dårlig å ta det opp på dette møte, så jeg gikk heller og snakket med forskjellige ang dette i pauser og slikt. Her er hvilke punkter jeg hadde med og hvilke vi valgte skulle jobbes mere med:
1. Test for hold av dyr (dyresertifikat eller bare prøve på mattilsynets sider for moroskyld), her kom vi egentlig ikke frem til noe konkret.
2. Søking om oppdrett av stor/ liten salamander.
3. Tilrettelegging av veier med krysningspunkter til Amfibier. Her kom det frem at dette blir gjort på nyere veier, men kanskje hadde vært en ide og gå over gamle veier og oppgradere.
4. Froskevakter, her ble det ledd godt, dette er nok vanskelig å se for seg.
5. Stenging av veier med krysningspunkter for Amfibier i det verste periodene/ klokkeslettene. Dette er nok vanskelig å gjennomføre, det ble heller tatt opp forslag til å skilte overganger og dermed gjøre billister obs. Kanskje det kan gjøre at flere velger å senke farten og det blir drept færre amfibier??

Ut fra dette kom vi frem til at punkt 2 og 5 var mest reelle og gjennomførbare. Jeg jobber med punkt 2 ang dette med søking og slikt. Prøver å få tak i noen som kan og vet litt mer.
Ellers er det skilting av krysningspunkter, her får man bare samle stemmer og levere til politikerne, tenker jeg.

Ellers sitter jeg igjen med tanken om at det ville vært smart og hatt en bærbar pc til bruk for klubben, en vi hadde alt klubbmateriale inne på og som jeg kunne skrive referat på når jeg var ute på reiser som denne i Arendal.
Så hvis noen har en helt grei bærbar pc de ikke bruker lenger, tar klubben imot med et stort smil

Jan Rune og jeg delte jo rom under landsmøte i Arendal for å lette utgiftene for klubben og da ha råd til å sende meg nedover. Dette er jeg veldig glad for at jeg fikk sjansen til å være med på, jeg har nå et fullstendig annet syn på hva NAF er og håper flere kan/vil være med neste år. Det var en utrolig sosial og koselig tur, akvarister er så trivelige og har mange har andre interesser utenom akvariehobbyen, som er vel så interesante.

Vel vi fikk iallefal snakket litt om Storauksjon i september og hva vi må tenke på der (sånn sett er det kjekt å dele rom). Men nå orker jeg ikke skrive mer, så det får komme senere


Hvilken dag blir møtet på neste gang da? Fikk dere diskutert det?
såvidt jeg husker ble det ikke bestemt noe spesifikt. må vel finne ut om den onsdagen er ledig, men kan hende vi bytter "uke" og hvis det trengs. blir vel bestemt om litt nås disse seminarfarerne får vilt ut litt
Det ble ikke bestemt noe ang bytte av dag, så det spm er oppe fremdeles. Synd de som ikke kan komme torsdager ikke får sagt sitt. Evnt får vi prøve å få det til en onsdag og se hvor mange som dukker opp.

Ellers lova jeg jo å ta opp det vi diskuterte ang september auksjonen.
Here it comes:
1. Lokaler, dette må vi bare få i orden rimelig kjapt.
2. Hva skal vi selge? Kom gjerne med innspill.
¤ Brus: Cola, Fanta, Sprite, Pepsi max, Villa, etc.
¤ Pølser: Brød, lompe, ketchup, sennep og løk.
¤ Varm rett: Gryterett eller lapskaus?
¤ Vafler: Smør, syltetøy, sukker.
¤ Kaffe, kakao, te, etc.
¤ Småsjokolade: Daim, Kvikk lunsj, Stratos, etc.
¤ Annet: Kjærlighet på pinne?

Det vi trenger så er:
- Dype plastallerkner
- Skjeer
- Kaffekrus
- Kaffefilter
- Servietter
- 2 Kjeler
- Dobbelt vaffeljern
- Vannkoker
- Kaffetrakter

Vekk fra kjøkkenet og over til auksjonen:
¤ 3 bærbare pc'r
¤ 1 projektor
¤ 1 Kamera
¤ 1 Mikrofon
¤ 1 lerret
¤ Lys til filming av objektene
¤ Skjøteledninger
¤ Ledninger med grenuttak

Ellers: (her kan man melde sin interesse)
- Auksjonærer
- Sekretæriatet
- Kioskpersonale
- Rydde, vaske og gjøre klart
- Skilter (STORE)
- Plakat ved inngangspartiet som forteller at dette er et samarbeid mellom Vestfold Akvarie Klubb, Larvik Akvarie Klubb og Grenland Akvarie Klubb.

Så hvem vil hva?? ;D

Så diskuterte vi litt rundt dette med hva skal vi la selges under auksjonen, skal vi gå for alt, for bare fisk og planter, eller som jeg (så genialt tenkte) alt utenom elektrisk utstyr (feks varmekolber, filtre, lys etc)

Så er det viktigste delen, nemlig å nå ut til "vanlige" akvarister.
Dette kan vi gjøre ved å:
- Legge ut flyers i butikker
- Legge ut flyers i akvarieforretninger
- Nett (ikke bare AF og NA)
- Oppslagstavler
- E-mail til andre klubber og hverandre.

Så kom vi over på premier, hvor skal vi få tak i disse?
Vi tenkte såklart på nærområdet:
¤ Horten: Tropehagen på sjøsiden
¤ Holmestrand:
¤ Tønsberg: Maxizoo, Tropehagen og Krizoo
¤ Stokke: Penelope (Krizoo går jo oxo under her da)
¤ Sandefjord:
¤ Larvik: Villmark
¤ Grenland: Bamble

Si ifra om dere vet om flere det går ann å tenke på.
Her er det vikitg for butikken og vite at de som sponser premier vil få lapp med butikkens navn og hvor den ligger, det vil oxo bli ropt opp under utloddningen.
Vi må få butikkene til å skjønne at vi gjør dem en tjeneste ved å reklamere for dem, ikke omvendt.

Så dette var alt, referat fra turen til Arendal vet jeg ikke om noen er intereserte i. Har vel sagt det viktigste uannsett, selve referatet fra årsmøte kommer vel ut på NAF sine sider likevel.

Med hengivene hilsner, fra deres sekretær.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap