Vestfold akvarieklubb (side 14)

I Sandefjord er det en butikk i Buddy-kjeden som har fisk og akvarierelaterte ting.
Som auksjonarius vil jeg foreslå Thor på Dahls dyrerike i Moss.
Tror nok at thor er ganske selskreven som auksjonarus vettu ;D
Jan Rune stiller oxo opp her, tipper ole fra Dahls oxo stiller opp, men tanken er to auksjonarer og en reserve hvis noen ønsker en pause.

Ooooh vi glemte folk som kan gå rundt med objektene og ta imot penger. O_o
Halla!

Har nå endelig fått hvilt meg ut etter besøket på lanndsmøtet i Arendal og den laaaange køen på vei hjem

Kan nok for min egen del si at dette var en fin tur for oss begge i VAK styret. Det beste med turen var jo å gå på kino og se Wolverine filmen da


Jeg er jo en selvskreven auksjonarius siden jeg debuterte som auksjonarius i Moss AK for noen år tilbake

Har ikke sjekket med Thor og Ole enda, men jeg vet at de er ivrige akvarister som meg selv som gjerne stiller på slike events.

Regner med at jeg vil la thor få ha en butikk stand som sist gang. Tror det var veldig populært blandt publikum.

Mvh Jan Rune
Husk høyttaler og forsterker til mikrofonen, da. En mikrofon gjør ikke så mye av seg selv.

Vi har hatt god erfaring med trådløse mikrofoner på våre siste storauksjoner; gjør jobben lettere for auksjonarius. Koster noe i innkjøp, men det er verdt investeringen etter min mening.

Når det gjelder promotering av auksjonene så nevner vi det gjerne for våre klubbmedlemmer og evt. i klubb-blad. Bare send oss informasjon om når, hvor og hvem god tid i forveien så bidrar vi gjerne med litt reklame hos oss.

Lykke til videre.
Knall, tusen takk
Det er viktig at akvarieklubbene jobber sammen slik at miljøet blir stort og godt. Man skal få noe ut av dette med å være medlem i klubb og at klubbene jobber sammen gjør det bare enda bedre, da medlemmet slipper gjøre en stor del arbeid alene. Feks å sjekke ut hvor det er auksjoner og slikt.
Referater :)
Landsmøte/ årsmøte for NAF i Arendal 2009.

Her ble det diskutert mye rart, litt av det jeg skrev ned som jeg føler er viktigst for oss er:
Skal NAB (Norsk Akvarie Blad) bestå??
Her var det mye frem og tilbake, bladet er dyrt å holde i live, klubbene er oxo dårlige til å sende medlemslister og i det hele tatt betale i tide, så her må man skjerpe seg.
Det skal tenkes på frem til neste lands-/årsmøte og man må da ha funnet ut hvem som skal lage og hvordan bladet skal være om man bestemmer seg for å gå over til nettutgave. Av de 80kr man betaler, går 60 av dem til bladet.

Ellers var det snakk om å heve kontigenten til NAF, dette for at de skal kunne gå i pluss og de som jobber frivillig, slippe å betale fra egen lomme for å komme seg rundt på de forskjellige arrangemangene NAF burde ha representanter på.

Det ble også snakket om at klubbene kunne sponse NAF for å komme.
Det må oxo bli bedre kontakt mellom NAF og leder i de forskjellige klubbene.

Ellers pratet man litt rundt dette med lands-/årsmøte, hvordan få flest mulig til å komme??
1. Billigere innkvartering.
2. To muligheter ang innkvartering, dyrt eller billig!
3. Best om alle er samlet på et sted, pga det sosiale etc.
4. Fint om det kunne kommet en representant fra hver klubb.
5. Naboklubber samkjøre ang sende representant/ stemmer.

Det som å er viktig er at alle bidrar til å sende inn oppdrett, dette for å vise regjeringa hvor stort akvariemiljøet egentlig er og at ikke all fisk i våre akvarier er viltfanget.
Viktig med andre ord
De vil ha flere (sånne historier vi kan sende inn til bladet og få publisert, ikke annonser men...) husker ikke det korte navnet gitt. (altfor seint for hodet mitt nå).

Nettsiden og styreformen er under bearbeiding, NAF holder på å bli bedre, ved at oppgavene blir delt ut på flere, slik at ikke Gro skal gjøre alt.

Neste årsmøte blir holdt av Elverum, fint om flere klubber tar på seg denne oppgaven. Lands-/årsmøte blir jo bare der klubbene tar på seg oppgaven det er å holde et slikt møte. Så hvis de i nord ikke tar på seg oppgaven, vel da fortsetter møtene å være her i sør da.

De vil gjerne ha forslag til hvordan man skal gjøre det med fisk under auksjon, dette er og noe de kan legge frem for regjeringa, hvis det skal bli nødvendig.
Og de vil ha flere BILDER. Så her er det bare å sende inn.

Så alt i alt:
¤ oppdrettskampanjen, kom igjen folkens registrer dere.
¤ kontigentene og medlemslister, send i tide, helst året før og ikke året etter, eller slutten av året.
¤ Sende inn (kaller det annonser jeg, i mangel på det ordet jeg skulle bruke, men ikke finner i hodet mitt akkurat nå), her er det oxo bare å sende inn alt mulig, fint med hjemme hos meg reportasjer (der fant jeg ordet gitt )
¤ BILDER
¤ Reglene dere følger under auksjoner for å stresse fiskene minst mulig.
¤ Skal bladet bestå, kom gjerne med deres tanker og meninger.
¤ Kontigenten økes? Dette kommer styret til å finne ut av, da blir det isåfall fra 2010
¤ Ting er under oppdatering hos NAF
¤ Klubbene samarbeide når det gjelder års-/landsmøte, evnt stor klubb hjelpe liten med startkapital etc.

Så (huff så trøtt jeg ble plutselig) er det referat fra besøk på LAKmøte.

Vi var litt sent ute (Jan Rune og undertegnede) så vi gikk glipp av oppstartssamtalen.
De var 9 oppmøtte og ikke husker jeg hvem som sitter i styret der, så det gidder jeg ikke tenke mere på

Noen av tingene jeg fikk med meg (ikke så lett å få med seg alt når de sitter og prater om forskjellige ting samtidig) :P

1. God bevertning, her var det te, kaffe og snuringser
2. Fornøyde med auksjonen de hadde, litt rundt det.
3. Senking av pH istedefor medisiner, Tom C som fortalte og like interesant som vanlig, bare glad slipper jeg bruke medisiner på fiskene mine jeg.
4. Fosfor syre til stabilisering av pH
5. Kjønnsfordeling apistogramma, 600t (ca 4 uker) fra egga er lagt. Her spiller pH og temp en stor rolle.
6. Forskjell i natt/dag og temperaturendringer, gjør faktisk at fiskene lever lenger. Eller de fiskene som ble utsatt for det levde lengst. (Tom C fortalte om sine erfaringer)

Så snakket vi masse om gjennomføringa av auksjonen i september, hva skal vi ha i kiosken etc. Her er det så mye babbel at jeg ikke gidder skrive det ned engang ;P

Det var et koselig møte med litt flere oppmøtte en vi er vant med i VAK, men like trivelig om en litt mer støyete. (flere som snakket i munnen på hverandre og med hverandre samtidig).
Ble mye snakk om apistogramma da det er det som gjelder her, med unntak av Erik Rune som driver stort med oppdrettsformer av guppy.
Noe scalare ble det oxo snakket om, selv hadde jeg nok med å lytte og skrive til å kunne si så mye. Ikke husker jeg hva jeg sa når jeg en gang iblant åpnet munnen heller :P

Hadde det bare ikke vært så langt unna skulle jeg gjerne stilt opp på hvert møte der jeg

Så, nå tror jeg senga roper på meg gitt, håper det ikke er for mange skrivefeil, for jeg klør for mye i øyna til å klare se noe.

Næ, natta.

Mvh deres hengivende sekretær
Da kan jeg gledelig medmelde at lokaler for auksjonen 13 sept er booket. Det blir på Bokemoa skole som ligger ca 3 min fra E18 gjennom bøkeskogen i stokke.
Frydenbergveien 14, 3160 Stokke.

Nå er det bare å sette igang med den andre planlegginga
Håper flest mulig kommer på møte 28 mai slik at vi kan prate litt rundt auksjonen da. Forskjellige ting som burde hanskes inn først som sist ;D

Blir oxo foredrag om hagedam av Jan Rune Røed (hvis vi ikke prater oss bort som vanlig

Tar med noen flyteplanter så kan andre ta med noe og vi kan holde en liten auksjon.

Mvh deres hengivne sekretrise.
Ja, Bra at det ble den skolen der. Ikke langt fra E-18 det.

Men glem nå ikke glem klubbmøtet den 28. Mai da.

Jeg skal igjen forsøke meg på hagedamforedrag om vi ikke prater oss bort som sist da
Var jo forsåvidt hyggelig det også da.

Tror nesten jeg må kobble opp projektoren denne gangen før møtet starter, slik at vi faktisk kan få gjennomført et foredrag.

Ellers er det som vanlig på Krizoo kl 19:00 oppe i 3.etg.
Vi går inn på baksiden av bygget ved lasterampa. Det er skiltet.

Alle er hjertlig velkommen, medlemmer som ikke medlemmer.

Mvh Jan Rune
Leder VAK
Håper alle har hatt en fantastisk 17 mai, så heldig vi har vært med været i dag oxo.
Sol fra blå himmel og vind til å løfte flaggene.
Har hatt det veldig fint i dag og håper alle andre også har hatt det bra.
Vi kan dessverre ikke komme på klubbmøte 28. mai. Er det møte i juni eller er det ferie da?
så vi har gått tilbake til torsdager da?

pleier å være møte i juni, men ikke juli.
Gått tilbake og gått tilbake, vi skulle prøve oss på en onsdag for å se om det dukket opp flere da. Men så krasjet det jo og er på en måte utsatt. Vi må ta opp på nytt om det skal være onsdager eller torsdager. Evnt om vi skal bytte uke oxo.

Det må jobbes hardere for å skaffe flere medlemmer, så om det er onsdag, torsdag og hvilken uke, spiller på en måte ingen rolle. Så lenge det likevel ikke dukker opp flere enn styre.
Da får vi prøve å komme i juni, da er det ikke jobb.
Det blir kos, så kan vi evnt snakke litt om å bytte da. Så kanskje det blir bytte av dager etter sommerferien, vi finner ut av det
Hei!

Mye snakk om dette med bytte av dager osv. Dette er noe vi kan få tatt opp på møtene i klubben utover. Så møt opp og bli med på diskusjonene. Til nå så har vi vært klubbstyret + en gjest.

Men husk nå på klubbmøtet til Torsdagen den 28. Mai kl 19:00 i 3.etg på Krizoo.
Vi prøver med hagedamforedrag igjen for de som kunne være intressert i å spa opp plenen. Hvis vi ikke prater oss bort som vanlig da

Mvh Jan Rune
Du får slenge på noen bilder av sumpen din da vettu, oppsett og planlegging
Hellu!

Tror kanskje jeg burde lage en egen tråd på dette her jeg da.
Har lagt ut noen bilder på tråden din "lettere øvet nybegynner"

Men planlegging og oppfølging blir det iallefall fremover her inne. Skal til Plantasjen med muttra idag, så får vi vel se om jeg ikke kommer hjem med noen stauder.

Mvh Jan Rune
Husk å kjøpe lave planter da og god jord, for da kan man godt kjøpe billige planter.
Hallaien folkens!

Ikke glem klubbmøtet nå til Torsdagen den 28. Mai kl 19:00 i 3.etg på Krizoo da.

Vi prøver med hagedamforedrag igjen for de som kunne være intressert i å spa opp plenen, som jeg har gjort her sjøl med god hjelp fra Galemor. Ble igrunnen ganske bra det.

Hvis vi ikke prater oss bort som vanlig da
Har invitert folk fra GAK og Larvik til møtet, så får vi se.

Mvh Jan Rune
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap