Hjelp til inredning av 250 ltr

Nå har jeg endelig fått tak i større akvarie til mine fisker. I dag har jeg brukt lang tid på å skylle grusen som fulgte med, så nå trenger jeg noen tips til hvordan jeg kan innrede det. Grusen er en slags blanding av flere farger, rød, brun, svart, grå og hvit. Jeg fikk med to store røtter på mellom 40 og 50 cm, også har jeg noen små fra før av. Jeg har et par sverd planter og noen små med blader som jeg ikke husker hva heter. Størrelsen på akvariet er 110*50*45.
Kjempe bra om dere vil hjelpe meg med innredningen! Lag gjerne tegninger i paint eller lignende! Takker for alle tips på forhånd.
Jeg ville først og fremst bytta ut den flerfarga grusen med sand... jeg har enda tilgode å se et akvarie som blir pent med den grusen.. Den gir et veldig rotete inntrykk.

Jeg ville kjøpt biltemasand som veldig mange gjør her på akvaforum, eller hente sand fra strand eller elv, som jeg har gjort, eller kjøpe den fineste rådasanda på dyrebutikken. Det har jeg også i et kar, er veldig fornøyd med rådasanda. Dessuten har du flere valgmuligheter i valg av fisk når du bruker sand
Et godt tips er å titte på medlemsakvariene Søk etter akvarier rundt den størrelsen du har og se hvordan andre har innredet sine. Mye flott å se!

Ellers har vi linker til diverse aquascaping sider. Der er det høy siklefaktor, men det er noen (les: mange) år til jeg tør å prøve meg på noe slikt

Og bortsett fra det er jeg veldig enig med Lro. Med grov grus har du egentlig eksludert muligheten av å ha alle typer corydoras, en hel del ciklider, kuhliiål med fler som helst vil/bør/må ha sand. Velger du sandbunn har i hvert fall ikke innredningen din satt begrensninger på hva slags fisk du kan ha.
Hm.. Jeg har jo et akvarie til med rødbrun sand/råsand som jeg kan bruke, for det akvariet skal taes ned og fiskene skal i det nye. Hvordan er det dere skyller sand?
Jeg har i litt sand i bøtta, ogbruker dusjslangen. Hold bøtta litt skrått så vannet renner ut, og rør litt rundt. Når vannet er rimelig klart, anser jeg skyllingen som ferdig.

Eller bruker jeg mest blåsesand fra biltema. Rundt 50 krooner for 25 kilo. Prisen er det ingenting å si på! Og den skyller jeg ikke i det hele tatt
Okei. Har veldig lyst på biltema blåsesand, men jeg har ingen mulighet til å komme meg til nærmeste biltema butikk, det er over en time unna. Er det noen andre butikker som selger blåsesand? Det er dyrere å kjøpe på dyrebutikk, og de har ikke stort utvalg, men jeg kan høre med dem.
Ja, nå har jeg vært i bekken å henta sand, jeg har skylt den godt. Trur jeg har sitti i 1 1/2 - 2 timer. Jeg har hatt i sanden og fylt akvariet halv fult, men vannet er hvitt, hvis dere skjønner hva jeg mener, ser ut nesten ut som støv, hva er det? Jeg har skylt det kjempe nøye og lenge.
Så flott at du fant sand Aner ikke om andre selger slik blåsesand som Biltema har.

Det hvite er bare støv. Nesten umulig å få sanda helt ren. Det vil legge seg etterhvert og da vil vannet være klart
Syntes det ble ganske fint, skal finne mer i morra for å få litt tykkere lag. Skal få kjøpt meg noen planter og steiner. Gleder meg til å få det ferdig.
Så bra at du fikk tak i sand (og helt gratis!) Pumpa vil rense vekk støvet i vannet. Har du lagt i næring/torv til plantene under sanda? Det kan være lurt for god vekst i akvariet Skal du ha i et godt lag til med sand nå kan du legge plantenæring mellom de to laga. Men da må du tappe ut vannet igjen...
Nå har jeg fått i en god del sand, og har kjøpt noen planter på dyrebutikken som jeg har planta, og jeg har brukt slike tabletter med plantenæring som jeg har stukket under røttene til plantene, så dette blir nok bra. Har tappet akvariet halvfult med vann, skal ta resten i morra. Jeg får ikke lagt ut bilder akkurat nå, fordi vi har fått ny pc, og da må vi installere en sånn cd slik at vi får lagt inn bilder, og det har jeg ikke fått somla meg til å gjøre ennå
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap